A koronavírus-járvány miatt kialakult speciális helyzet miatt ugrásszerűen nőtt az ételkiszállítást végző cégek forgalma. Egyre több étterem érhető el a kínálatban
és a futárok száma is ugrásszerűen nőtt. A konjunktúra ellenére a két legnagyobb hazai cég, a NetPincér és a Wolt továbbra is bizonytalan évre számít, de már mindketten a lehetséges fejlesztési irányokra is koncentrálnak, így könnyen lehet, hogy a jövőben már nem csak készételt hozhat a futár az ajtónk elé.

Kényelmi szolgáltatásból segítő szerep
A koronavírus-járvány miatt a korábbiakhoz képest drámai változás állt be az ételkiszállítást végző cégek piacán. A házhoz szállítás iránti kereslet ugrásszerűen megnőtt az elmúlt időszakban, ami a kiszállítást végző cégek forgalmán is meglátszik. A kormány kijárási korlátozással kapcsolatos intézkedése az online étel házhozszállítást nem érinti, az továbbra is zavartalanul üzemel, így a NetPincéren továbbra is folyamatosan lehet rendeléseket feladni – mondta Blaumann Debóra, a NetPincér marketingigazgatója.
A kiszállítás továbbra is minden tekintetben biztonságos módja annak, hogy meleg ételhez jusson a lakosság és az EFSA (European Food Safety Authority) szerint sem lehet a koronavírust étellel vagy itallal való kapcsolattal terjeszteni. Ettől függetlenül természetesen az éttermek továbbra is fokozottan odafigyelnek a HACCP és élelmiszerbiztonsági előírások betartására, illetve futárpartnereink is mindent megtesznek a higiénikus kiszállítás biztosításáért – tette hozzá.
Blaumann Debóra elmondta, hogy az éttermi partnerek kapcsán növekvő érdeklődésről tud beszámolni a NetPincér. „Megnövelt kapacitásokkal, valamint szakmai támogatással biztosítjuk továbbra is a számukra, hogy a lehető leggördülékenyebben folytathassák ételkiszállításukat a legbiztonságosabb körülmények között” – tette hozzá.
„Emellett pedig a fogyasztók számára nyújtott kiemelt kedvezményekkel igyekszünk segíteni, hogy minél többen tudjanak ételt rendelni a kialakult járványügyi helyzetben is. Új kezdeményezésünk keretében ingyenes házhoz szállítással támogatjuk a bajba jutott éttermeket áprilisban: országszerte 28 településen több száz étterem kínálatából díjmentes a NetPincér GO házhoz szállítás a hónap végéig, ezzel is segítve a hazai kávé­zók és éttermek életben maradását” – mondta a marketingigazgató, akitől azt is megtudtuk, hogy a NetPincér amellett, hogy az éttermi partnereknek segít a fennmaradásban, illetve egyre több futárpartnernek biztosít megélhetést, folytatja korábban megkezdett jótékony kezdeményezését is és megrendelőit is ­adományozásra buzdítja. Ennek része, hogy áprilistól a Magyar Vöröskereszt Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet vörös zónás ellátóhelyének működését is lehet támogatni az oldalon keresztül, a „Gyógyító szeretet” tétel kiválasztásával..
„Az elmúlt időszakban, a veszélyhelyzet kihirdetése óta teljesen felborult a piac és ezzel együtt a Wolt működése, egy kényelmi szolgáltatásból váltottunk segítő szerepre egyik napról a másikra” – mondta Juhász Alexandra, a Wolt marketing vezetője.
A Woltnál ételt rendelőknek abban tud segíteni a cég, hogy a kijárási korlátozást és az izolációt segíti betartani és minimalizálni még az élelmiszer vásárlás miatt kint töltött időt is. Bevezették az érintkezésmentes kiszállítást, aminek keretein belül a futárok nem találkoznak a megrendelőkkel, védve ezzel őket és a megrendelőt is.
Az éttermeket azzal segítik, hogy lehetőséget biztosítanak számukra a lehető leggyorsabban a Wolt rendszerébe kerülni és kiszállítást végezni, hiszen számukra az új korlátozásokkal ez az egyetlen bevételi forrást jelenti, túlélésük zálogává vált.
Rengeteg állását elvesztett embert pedig lehetőségekhez mérten futár munkával igyekeznek segíteni, a futár partnerek számát a kereslet növekedésével megegyező mértékben tudják növelni – tette hozzá Juhász Alexandra.

Megjelentek a kisebb új szereplők
Az elmúlt 20 évben többször voltak új belépők a piacon, a mostani helyzetben is jönnek újak, de a NetPincér a korábbiakhoz hasonlóan most sem elsősorban rájuk fókuszál, hanem saját szolgáltatásaik fejlesztésén dolgoznak, illetve az étel kiszállítási iparágban trend-diktáló, fejlett országokkal szeretnének lépést tartani – mondta Blaumann Debóra.
„Köszönhetően annak, hogy tagja vagyunk a világ egyik legnagyobb ételkiszállító hálózatának, a Delivery Heronak, képesek vagyunk arra, hogy gyorsan reagáljunk minden helyzetben és az innovatív megoldásokat elsőként vezessük be itthon” – tette hozzá.
A Woltnál azt tapasztalták, hogy ebben az időszakban sok étterem indít saját házhozszállítást is, akiknek eddig erre nem volt kapacitásuk, és olyanok is kedvet kaphatnak, akik eddig csak gondolkodtak a piacra való belépésen, hiszen a piac mérete összességében nőtt, ezt biztos, hogy szeretnék majd új szereplők kihasználni – fűzte hozzá Juhász Alexandra.

Sok száz új étterem kezd házhoz szállításba
Blaumann Debóra elmondta, hogy arra vonatkozó adat nincsen, hogy országosan mennyi étterem állt át házhoz szállításra az elmúlt hetekben, de a vállalatot márciusban már közel 900 étterem kereste fel csatlakozási szándékával, amiket folyamatosan indítanak el a platformon. Arról sincs adat, hogy ezek közül az éttermek közül korábban mennyien vállaltak, vagy egyáltalán vállaltak-e házhoz szállítást – tette hozzá.
A NetPincér partner éttermeinek jelentős része továbbra is budapesti vagy Budapest környéki, azonban a vidéki nagyvárosok élénkülése is egyre intenzívebb.
A NetPincérhez az elmúlt hetekben többek között olyan éttermek és étteremláncok is csatlakoztak, mint a Bellozzo, a Félix Kitchen&Bar, a The Box Donut, A Semmi Extra, A Zoska reggeliző, Franziska reggelizője, a Black Cab Burger, a Buja Disznók, a Neked csak Dezső!, a Séf utcája, a Crunchy és a debreceni Karantén grill, valamint a szintén debreceni Bonita Bistro.
Az éttermi paletta bővülése pedig naponta tovább folytatódik. Március végén csatlakozott az éttermi partnerekhez a Burger King, országszerte 41 éttermével, amelyek 16 településen érhetők el – mondta Blaumann Debóra.
A „Woltot körülbelül 800 étterem kereste meg a válsághelyzet kirobbanása óta, ami tízszerese a normál időszakokban megszokottnak. Ennek a száma napról napra nő, körülbelül 400 étteremmel szerződtünk le azóta, attól függően, hogy a kiszállítási területünkön belül helyezkedtek-e el vagy tudtunk-e arrafelé bővülni a megnövekedett étterem számnak köszönhetően” – mondta Juhász Alexandra.

Gondosan kiválasztják az éttermeket
A járványhelyzet miatt kialakult konjunktúra sem jelenti ugyanakkor azt, hogy az ételkiszállítást végző cégek automatikusan minden étteremmel szerződnek. A NetPincérnél minden esetben megvizsgálják a csatlakozni kívánó éttermeknél, hogy megfelelnek-e azoknak a minőségi kritériumoknak, amelyeket eddig is támasztott a cég a NetPincér felületén jelenlévő éttermi partnerekkel szemben. Ugyanígy folyamatosan monitorozzák a már csatlakozott éttermek értékeléseit is, hiszen az a cél, hogy a megrendelők elégedettek legyen az általuk rendelt ételek minőségével – mondta Blaumann Debóra.
Ezen kívül vannak más belépési kritériumok is, például, hogy a partner jogszerűen működjön együtt. A 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet alapján a NetPincér szolgáltatásait igénybe vevő cégeknek eddig szükséges volt, hogy cégük tevékenységi körei között szerepeljen a csomagküldő kereskedelmi tevékenység. Azonban a 48/2020 Kormány rendelet alapján a járvány időszakára a lakosság ellátása céljából végzett üzleten kívüli kereskedelmi tevékenység bejelentés és nyilvántartásba vétel nélkül folytatható vendéglátó üzlettel, illetve napi fogyasztási cikket értékesítő üzlettel kötött szerződés alapján. Tehát csomagküldő kereskedelem már bejelentés és nyilvántartásba vétel nélkül folytatható és üzleten kívüli kereskedelem során élelmiszer is forgalmazható.
„Így, hogy a szabályozás még megengedőbb lett, az éttermeknek még könnyebb most csatlakozni hozzánk” – tette hozzá a marketingigazgató.
„A csatlakozás elindításához jelenleg csak az étterem alapadataira van szükségünk (étterem neve, címe, éttermet üzemeltető cég neve, kapcsolattartó neve és elérhetősége, valamint információ arról, hogy rendelkeznek-e jelenleg saját kiszállítással), utána már mi segítünk az éttermeknek, hogy a lehető leghamarabb rendeléseket tudjanak fogadni” – mondta.
Szabó Alexandra elmondta, hogy a minőség biztosítása a Wolt megrendelői számára továbbra is fontos szempont, sokaknál azonban a visszautasítás helyett inkább a fejlődésben próbál segíteni a cég.

Több száz új futár dolgozik
A kialakult helyzet miatt egyre több futárral dolgoznak a megkérdezett cégek. Márciusban több, mint 200 új szerződött futárpartner kezdett el országosan a NetPincérrel dolgozni, ezzel tovább növelve a már eleve 2000 feletti futárpartner számot.
Ahogyan megugrott a jelentkező éttermi partnerek száma, úgy bővíti a cég a futárpartnerek számát is. A NetPincér folyamatosan keresi jelenleg is új futárpartnereket, a tervek szerint áprilisban akár emelkedhet is a márciusi ­felvételi arány – mondta Blaumann Debóra.
Juhász Alexandra szerint több százan szeretnének futárkodni jelenleg, hiszen ezt a munkát viszonylag könnyen el lehet kezdeni és rugalmas beosztásban végezni. Jelenleg a növekedésnek köszönhetően a Wolt el tud kezdeni új futár partnerekkel dolgozni, a felvétel folyamatos, de a mértéke a felhasználói igények változásától függ. Az érdeklődés óriási, sokkal nagyobb számban jelentkeznek olyanok, akik eddig nem ebben a szakmában dolgoztak, mint a korábbiakban. Leginkább jellemző, hogy a vendéglátásban, turizmusban dolgozók jönnének, akik elveszítették a munkájukat, de nagyon sok a taxis is – mondta a Wolt marketing vezetője.

Bizonytalan évre számítanak
Bár a kijárási korlátozások esetleges fenntartása miatt a megkérdezett cégek forgalma várhatóan tovább növekszik majd a következő hetekben, mindkét megkérdezett vállalat úgy nyilatkozott, hogy nem tudják megmondani, mire számíthatnak az idei évben.
Blaumann Debóra szerint a mostani változók NetPincérre gyakorolt hatásait nehéz prognosztizálni, de a cég nem is erre koncentrál a jelen helyzetben. „A mostani célunk, hogy a rendelkezésükre álló eszközöket a lehető legjobban használjuk fel, segítsük bajba jutott éttermi partnereinket és gyors csatlakozási lehetőséget biztosítsunk az újonnan jelentkezőknek” – mondta a marketingigazgató.
Ezt erősítette meg Juhász Alexandra is, aki szerint az egész évet előre most nem tudják biztosan megtervezni a Woltnál. Úgy gondoljuk, hogy a növekedés még ki fog tartani egy ideig, a későbbiekben viszont vagy egy ­lassú orga­nikus visszarendeződés várható, vagy akár az is előfordulhat, hogy a korlátozások feloldásával mindenki egyszerre indul meg a szabadba, utazni és ezáltal a piac ideiglenesen visszaesik – tette hozzá a Wolt marketing vezetője.

Ételek mellett jöhet más is
A kialakult helyzetben, amikor a nagy élelmiszerláncok is csak 2–3 hétre vállalnak kiszállítást, logikusan felvetődik a kérdés, hogy az ételkiszállítást végző cégek miért nem foglalkoznak más áruk házhoz szállításával is?
A közeljövő céljairól Blaumann Debóra elmondta, hogy egyrészt stra­té­giai cél a növekedés fenntartása. A NetPincér minél több partnert szeretne, akiknek az ételeit, termékeit ki tudja szállítani. Ahogyan növekszik a partnerek köre, úgy igazítják a megnövekedett kínálathoz a kapacitásokat: növelik a területi lefedettséget, valamint a futárpartnerek körét is. Márciusban a korábbi 23-ról 28-ra nőtt a NetPincér GO által elérhető városok száma és a bővítés jelenleg is folyamatban van.
A kiszállított termékek körét tekintve pedig az a cél, hogy a jövőben minden olyan dolgot kiszállítson a NetPincér, amire a megrendelőknek rövid időn belül, körülbelül 30 perc alatt szükségük lehet.
Juhász Alexandra ezzel kapcsolatban azt emelte ki, hogy a Wolt korábban kizárólag éttermi ételekre volt specializálódva, azonban ez a helyzet a céget is változásra készteti. Egyrészről szeretnének a kisboltoknak segíteni abban, hogy az ő fennmaradásuk se kerüljön veszélybe, másrészt a felhasználóknak abban, hogy minél kevésbé kelljen elhagyniuk otthonukat és ne a több hetes várólisták alapján tudjanak csak élelmiszert rendelni.
„Jelenleg még ez a folyamat az elején jár, van már a rendszerünkben elérhető kisbolt, de legtöbbekkel még folynak a tárgyalások, hogy a két rendszert hogyan tudjuk harmonizálni” – mondta a Wolt marketing vezetője.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. áprilisi szám)