A fröccskészítés nem hosszú és fáradságos, de kissé macerás módját egyszerűsítené le egy új termék, amely könnyen a szezon kedvence lehet. A fesztiválokon egyelőre nem találják majd meg a bulizók a fémdobozos fröccsöt, de a Balaton környéki, budapesti és győri kisboltokban érdemes lesz szétnézni.

A magyar sajátosságnak tekintett fröccsöt éppen egy amerikai fiatalember akarja népszerűvé tenni a fiatalok körében. Elképzelése szerint nincs szükség arra, hogy különféle arányú fröccsöket kínáljanak fémdobozba zárva, ezért egyszerűen veszik a kisfröccs-arányt és a mennyiséget növelik összesen fél literre.

Az arány választásánál tudták, hogy egy köztes megoldást kell találni a számos fröccsfajta közt. Úgy gondolják, hogy a kívánt bor-szóda arányt beállíthatja magának mindenki otthon vagy kérheti egy bárban. A fiatal generáció pedig már talán nem is a hagyományokkal és az arányokkal törődik, hanem egy egyszerű frissítő alkoholos italt keres.

A dugóhúző és az olajipar

Az USA-ban is ismerik a szódával higított bort, de messze nem olyan népszerű, mint Magyarországon – mondja Garber, aki a rosé fröccsöt kóstolta először, és azóta is ez a kedvence.

Az amerikai fiatalember a Houston melletti olajmezők közelében nőtt fel, a New York-ban és Kínában töltött évek után Budapestre is a munka hozta el. A városról édesapja is sokat mesélt, aki geológusként Kazahsztán felé menet többször megszállt a fővárosban a rendszerváltás környékén. Jonathan is beleszeretett a városba, de közben a pénzügyi szektorban töltött évek alatt egy ideje saját vállalkozásról is álmodott.

A végső lökést egy szentendrei piknikezés adta meg. Ezen volt bor, volt ásványvíz, hiányzott viszont a buborék és a dugóhúzó. Ekkor merült fel először, mennyivel könnyebb lenne, ha mindezt készen leemelhetné egy bolt polcáról és a kinyitással sem kellene bajlódnia.

Ne azért igyák, mert menő, hanem mert jó

A 18-35 éveseket célzó marketinget főleg Facebookon és Instagramon képzelik el. Jonathan Garber szerint elképzelhető, hogy később plakátkampányuk is lesz, de az anyagi lehetőségek szűkössége miatt most nem erre költenek, hiszen a fő fogyasztói rétegüknek szánt korosztályt már online a legegyszerűbb elérni.

Ma már az Instagramon és a Facebookon „élnek” az emberek, így ott kell nekik megmutatni a Bubbles Spritzert is. A fiatalos, vicces brandnek pozicionált ital ugyanakkor állandó minőséget szeretne nyújtani, illetve szeretnék informálni is a követőiket.

„Az a távlati célunk, hogy ha valaki a fröccsről akar többet megtudni, a mi FB-oldalunkra jöjjön és kérdezzen. És persze kapjon választ is” - mondja Jonathan Garber.

Neszmélytől Ausztriáig

A bor kiválasztásánál szempont volt, hogy ne a prémium minőségből dolgozzanak, hiszen akkor nem tudják tartani a tervezett középkategóriás értékesítési árat, viszont ne is a legolcsóbb alapanyagot használják. „Ne csak egyszer vegyenek bubbless Spritzert, aztán soha többé, mert rossz minőségű” - mondta Jonathan Garber.

Az alapanyagot adó borok Neszmélyről érkeznek: a rosé 90% merlot és 10% kékoportó keveréke, míg a fehérboros fröccs pinot grigióból és királyleánykából készül 55-45%- arányban.

„Sokat kóstoltunk, végül ez az arány lett az, ami önmagában és szódával is megállja a helyét.”

A jelenlegi arányok még változhatnak a jövőben.

A vizet az osztrákok adják és a gyártást is Ausztriában végzik, ott találtak ugyanis olyan gyárat, amely vállalta a bor miatti extra tisztítást. A töltéshez használt csövek tisztítása ugyanis problémásabb, mintha sima üdítőital kerülne a fémdobozokba.

Boltokban és nem bárokban

Bár néhány étteremben is jelen van, elsődlegesen boltokban tervezik az árusítást. Ennek oka egyszerűen az, hogy a szórakozóhelyeken a legtöbben kikérik a ház borából és a szódából a saját szájízük szerint elkészített italt, így ott a dobozos fröccs inkább csak kiegészíti a kínálatot.

„Ha bemegyek egy bárba, én sem rendelek bubbles Spritzert. Bort kérek és szódát. Ez a termék sosem fogja helyettesíteni azt, amikor az étteremben megrendeljük a fröccsünket – érzékelteti Jonathan Garber, hogyan is képzelik el a fogyasztókat. Hozzáteszi, hogy a Bubbles Spritzer lényege épp a kényelem: menet közben is lehet fogyasztani, amikor a kedvenc arányú fröccsünk elkészítése bonyolult. Akár egy téren, strandon, kiránduláson vagy partikon. Vagy egyedül otthon, amikor egy egész üveg bor felbontása nem lenne ésszerű.

A fő kínálati hely épp emiatt a kisboltok polca: a május 15-én elindult értékesítés egyelőre Budapestre és a Balatonra fókuszál, és a céggel kapcsolatban álló viszonteladó segítségével eljut Győrbe, Sopronba és Veszprém megye több, elsősorban tóhoz közeli településére is. Egyelőre még csak kis üzletekben vannak jelen, a következő lépés a nagy hálózatokba történő bekerülés. Az eladási ár 400-425 Ft: szándékosan lett drágább, mint a sör, és olcsóbb mint a legtöbb cider.

Fröccs on the beach

A saját erőből, illetve baráti befektetők segítségével beindított vállalkozás eddig valamivel több mint 20 millió forintba került, most további befektetőket keresnek a bővüléshez. Elsősorban a marketingre fókuszálnak, és a magyarországi terjeszkedés mellett a külföldi piacokat figyelik. Jövőre szeretnének megjelenni fesztiválokon, illetve célország (a horvát tengerpart mellett) Románia, ahol mind a románok, mind a magyarok jól ismerik a szóda-bor párosítást.

Jövedéki adó eltörölve

2015 januárjában törölték el a fröccs jövedéki adóját, onnantól lett értelme egyáltalán a palackozott, szőlőbort és ízesítés nélküli szénsavas vizet tartalmazó keverék forgalmazásának. Korábban a 94 forintos literenkénti adó miatt egyszerűen nem érte meg a fröccs-előállítás. Mégis voltak rá kísérletek, a Szent Anna Borház például külön üvegekben, de egységcsomagban árulta az italt, így csak össze kellett önteni. Sőt, fémdobozos fröccs volt már a Hilltopnak is, ők fesztiválokon árulták azokat és szintén magas minőséget kínáltak, a kiskereskedelmi értékesítésbe azonban nem mertek belevágni.

Itthon voltak már próbálkozások műanyag palackos fröccsökre is. Braun Róbert kommunikációs szakember Fröcccsére sem volt vevő a fesztiválpiac. Vele azonban Jonathan Garber is találkozott és kapott is néhány hasznos tanácsot. Bár a mai és tíz évvel ezelőtti időszakot nem lehet összehasonlítani, annyi kiderült, hogy az akkorinál sokkal többet kell költeni marketingre. Ráadásul Garber szerint a műanyag csomagolás sem szerencsés, mert hamarabb „elszökik” belőle a szénsav, míg a fémdobozban hosszabb ideig maradnak a buborékok.

 

(TERMÉKMIX - 2017. július-augusztusi szám)