Nyugaton már összehasonlító oldalak is alakulnak az online beauty-box cégekre, hogy felmérjék az ár–érték arányt és hogy melyik, milyen ­csomagot is nyújt pontosan. A közösségi oldalak és a véleményezés ­pedig fontos szerepet játszik a modellben, amely a nagy márkáknak is jól jön. ­Itthon a Pixibox viszi a prímet a műfajban, melynek vásárlói, de ha pontosabban akarunk fogalmazni, akkor rajongói vannak.

 „Nagy beauty termékfogyasztóként rengeteg külföldi magazint és blogot olvastam. Egy ilyen oldalon találkoztam az amerikai ötlettel, amelyet két Harvardon tanuló diák talált ki, startupként indultak és egy sampling box (meglepetés doboz) szolgáltatást hoztak létre előfizetéses rendszerben 2010-ben. Ezt követően futótűzként terjedt a modell Amerikától Európán át Ázsiáig – mesél cégének alapító ötletéről Horváth Beáta, alapító-ügyvezető.

00 pixibag banner

A Pixibox Magyarországon az első beauty-box cég.
„Egy kicsit meseszerűen alakultak tovább a dolgok: 2012-ben egyszerűen gondoltam egyet, fogtam a megtakarított pénzem és a család teljes ellenzésére (kivéve édesanyámat, aki valójában egyedüliként támogatott) elkezdtem kidolgozni azt, hogy ez hogyan működhetne itthon. Már eleve úgy indultam el, hogy ez fog is működni” – folytatja.

A céget Beáta egyedül alapította és egyedül is üzemelteti, alvállalkozók segítségével, akik a gyártásban (nyomda, doboz), szállításban, IT háttérben működnek közre, de például a social média, sales és minden egyéb is az ő kezében van.
Az alapító mindent elolvasott erről az egyrészt marketingcsatornát, másrészt egy nem hagyományos webshopot tartalmazó üzleti modellről. A külföldi módszert – ami az előfizetéses értékesítési koncepciót illeti – el kellett vetnie: „A cégek nem ismerték a rendszert, óvatosak voltak, én pedig nem tudtam nagy eléréseket biztosítani a márkájuknak, csupán azt, hogy valóban a leginkább affinis célcsoporthoz jut el a márka, termék” – fogalmaz a fiatal vállalkozónő, hozzátéve, hogy a vásárlóközönség sem lenne hajlandó egy olyan dobozért előfizetni, amiről nem tudja, hogy konkrétan mit tartalmaz - szerinte erre még nincs felkészülve a hazai piac. Így a „fele” a dolognak kiderül: az, hogy milyen márkákat fog tartalmazni az ajándékdoboz.

Kezdetben hideghívásokkal igyekezett partnereket találni, ami, ahogy mondja, nagyon-nagyon lassan ment, de akihez bejutott csupán egy prezentáció erejéig, onnantól már sínen volt a dolog, mindenkinek tetszett az ötlet. Azóta a legnagyobb hazai kozmetikai cégek a partnerei az Estée Laudertől kezdve a Beiersdorfon, Unileveren, Henkelen át a L'Orealig, de sok-sok kisebb és még családi vállalkozásban működő cég is kipróbálta már a szolgáltatást.

Több nagyobb márkával (L’Occitane, VICHY, Clinique) pedig egyedi különkiadást is készítettek már.

10 perc alatt minden elfogy

A Pixibox márkája saját, és idén védjegyoltalom alá is került. Így akár a jövőben befektetőket is várhatnak.

„Azt gondolom, hogy Kelet-Európában még mindig nincs minőségi beauty box szolgáltatás, persze a Pixiboxon kívül” – mondja Bea.
Az alapszisztéma két részből áll. Az elsőben a vásárlóknak – akik kíváncsiak az adott hónapban megjelenő (doboz) kiadásra – egy teaser kampány során bemutatják a dobozban szereplő márkákat a közösségi oldalon. Hírlevelet is kapnak, amelyben olvashatnak a szereplő márákon felül arról, hogy nagyjából milyen témában találnak benne termékeket (arácpolás, hajápolás, smink), illetve, hogy mikortól rendelhető.

A márkákat tehát megismerik, a konkrét termékeket nem. Ettől a meglepetés-élménytől lesz különleges a dolog. Ugyanis minden kiadás egy ­előre meghirdetett rendelési időszaktól (pél­dául december 13. szerda 11 óra) rendelhető, a készlet erejéig. Ez fontos, mivel minden kiadás limitáltan készül.

„Ez átlagban 1000-1200 darab havonta, és általában minden elfogy 10 perc és 12 óra között. Van olyan kiadás, amit elkapkodnak percek alatt, van amit még aznap este is lehet rendelni, de egy napon belül minden elfogy” – ecseteli az ügyvezető a rendelési módszert. A következő héten kiszállítják a dobozokat és kap még egy „kör” megjelenést minden márka, valamint ekkor már a termékek is nyilvánosak.

Ezt követően felkerül weboldalukra az adott kiadás, ahol a vásárlók értékelhetik a termékeket, persze csak azok, akik az adott kiadásban azt megvásárolták, így igazán objektív értékelések érkeznek, ezek a vélemények a cégek számára nagyon jelentősek és fontosak.
„A második rész a partneri egyeztetés: ebben tárgyalok a cégekkel, hogy kinek, mikor illene kampányhoz, vagy más oknál fogva egy megjelenés a PIXI-ben, és igyekszem jóval előre tervezni az adott kiadások összetételét ezekkel a partneri tárgyalásokkal: figyelembe véve az ő kéréseiket.

Minden céggel egyedileg állapodom meg, de alapvetően barterként működünk, az elérésért, megfelelő célcsoporthoz juttatásért és megjelenési felületekért termékkel „fizetnek” – részletez az alapító.

A nagy cégek már kampányaikhoz igazítják a megjelenéseket, tehát Beáta már a 2018-as idényre is tárgyal termékekről egy-egy kiadáshoz. Érkezési sorrend van, és igyekszik figyelni arra, hogy konkurens márkák ne jelenjenek meg egy kiadáson belül.

Rajongói levelek

„Lelkes amatőrnek tartom magam. Néha bepánikolok és elkezdek hirdetni a Facebookon” – mondja a marketinggel kapcsolatban nevetve Beáta.
A vásár­lók­kal való kapcsolattartásban és a marketingben, nagyon nagy hangsúlyt kap a közösségi média.
„Nekem a Facebook a legfontosabb felületem, itt kommunikálok a vásárlókkal. Ezen jövőre szeretnék változtatni, mert ahogy hallom, a Facebook is keményebb változásokat tervez, amelyek nem biztos, hogy a hozzám hasonló kisebb cégeknek előnyösek lennének. Erre már most igyekszem tréningezni magam, és más utakat keresni” – kerül szóba a közösségi média. Nem is lehetne a közösségi médiát kihagyni a beauty-box üzletből, hiszen igazi rajongói brand-ről van szó: akik rendelnek, azok többnyire őszintén lelkesednek is a Pixibox-ért.

Nagyon jó a vásárlói interakció, ­mivel a Pixibox rendelők egy közösségben érzik magukat, és rendkívül aktívak a közösségi oldalakon. Mint megtudjuk, amikor megkapják a csomagot, a vásárlók lefényképezik, elmondják a véleményüket, kérdeznek a termékekről, kommunikálnak a céggel, de volt már példa, hogy csokit küldtek a szállítókkal, kézzel írott levelet, vagy karácsonyra apró, saját kézzel készített ajándékot küldtek.

Rendszeresen érkezik Beátá­hoz fotó arról, hogy hogyan mutat a doboz a polcon, vagy épp mit tárolnak benne. „Ettől love-brand, illetve attól, hogy talán érzik azt is, amit egy nagyvállalati beauty box nem tud adni: a törődést. Azt, hogy minden egyes hozzászólásra érkezik egy személyes válasz, hogy igyekszem az ügyfélszolgálati munkát a maximumra járatni, a kemény hangú kommentekre is nyugodtan és kedvesen válaszolni.

Én azt gondolom, a brend hangulatával és a vásárlók reakcióival együtt: menő megszerezni egy PIXIBOX-ot” – mondja.

info banner

Kampányhoz igazodnak

A vásárlók 98 százalékban nők, körülbelül a 23-40 éves korosztály, teljesen beauty fókusszal. Ők olyan nők, akik véleményvezérek is a mikrokörnyezetükben. Tőlük kérdezik meg a kolléganők, hogy melyik rúzst érdemes megvenni, mivel mindent kipróbálnak és szeretnek is kísérletezni.

Minden dobozkiadás fix darabszámú és limitált, havi átlagban pedig 1000-1200 csomagot értékesítenek.

„A vásárlóim valóban mindenre kíváncsiak és minden terméktípust örömmel fogadnak. A smink egyre erőteljesebben hódít, de ebből a kategóriából inkább az óvatosabb színek, itt nem annyira kísérletezőkedvűek a fogyasztók. A testápolást említeném még, illetve a fürdőkészítményeket, amelyeknek mindig lehet örülni” – részletez a népszerű termékekkel kapcsolatban.

A tartalom esetében mindig figyelnek arra, hogy változatos legyen márkák és terméktípusok tekintetében. Viszont elsődlegesen az adott cégek kampányait veszik figyelembe: „mert sokan rájöttek, hogy nagyon jól kapcsolható a PIXI megjelenés egy termékbevezetésnél, vagy márkaerősítésnél. Tehát, ha valaki előre jelzi, hogy ekkor és ekkor kampánya lesz, keresünk neki helyet egy közeli kiadásban. Így telnek meg a dobozok” – mesél a koncepcióról az alapító.

Ha még úgy érzik, hogy hiányzik valami, a legerősebb partnereknél mindig tudnak olyan terméket találni, amellyel vonzó marad a csomag, de az adott márkának is jót tesz a megjelenés még akkor is, ha nem épp bevezetésről, vagy más kampányról van szó.

Négyféle csomagjuk van: a PIXI­BOX az exkluzív, prémium márkák számára (gyógyszertári márkákig bezárólag), a PIXIBAG a drogériákból ismert márkák csomagja, a PURE by PIXIBOX a natúrkozmetikai és egészséggel kapcsolatos termékeké (itt már táplálékkiegészítőkról, reform ételekről is beszélhetünk), és egy évben kétszer jelentkező férfi-női kozmetikumokat tartalmazó csomag az ADAM&EVE by PIXIBOX.

Mint mondja, utóbbi csomagra azért volt szükség, mert a már eleve beauty orientált célcsoportot tovább tudják szűkíteni, továbbá így nem kell például egy szelektív márkának fél-szelektívvel együtt szerepelnie. Beáta elmondása szerint így mindenki megtalálja a számára leginkább érdekes márkákkal, termékekkel készülő meglepetés-csomagot, a márkák pedig valóban ahhoz kerülnek, akiket az adott termékcsoport érdekel. Ahogy Bea fogalmaz: „Az összes, a PIXIBOX-ot követő BOX azért jött létre, hogy a célcsoportot tovább szűrjük.

Ezáltal mindenki megtalálhatja azt a kiadást, ami az ő kedvence. Ha valakit nem érdekelnek a premium termékek, mert tudja magáról, hogy amúgy sem tudná megvenni, akkor átnyergel egy másik csomagra, például BAG-re, amelyben drogériás termékek vannak.”

A prémium PIXIBOX 5990 Ft-ba kerül, a PURE by PIXIBOX és az ADAM&EVE by PIXIBOX 4990,- Ft, a PIXIBAG pedig szintén 4490 Ft. A szállítás ingyenes.

 

(TERMÉKMIX - 2017 decemberi szám)