A globális környezeti fenyegetések korában az éghajlatvédelem és a környezet­szennyezéstől való védelem a SPAR Magyarország fenntartható fejlődési stratégiájának egyik pillére lett.

A környezettudatos életmód, ha nem is szándékosan, de mára mindenki számára a mindennapok része lett. Saját bevásárlótáskát használ a magyarok közel fele, több mint egyharmaduknak fontos, hogy az adott márka tesz-e a fenntarthatóságért, és – bevallása szerint – a lakosság közel kétharmada szelektíven gyűjti a hulladékot. Az emberiség egyre nagyobb mértékben használja ki Földünk véges erőforrásait. Ezért nemcsak a fogyasztói, de a termelői, gyártói és a kiskereskedelmi szektor részéről is szemléletváltásra volt és van szükség, hogy megakadályozhatóvá, majd visszafordíthatóvá váljon környezetünk pusztulása. Ez éppúgy a vállalatok, szervezetek, kormányok felelőssége is, mint az egyes fogyasztóé. 

 

Tudatosság a mindennapokban

A SPAR egész működésére jellemző a környezettudatosság, a hulladékkezeléstől a logisztikán át a reklámtevékenységig. A cég támogatja a NÉBIH EU Life projektjét olyan követendő példák kialakításával, melyek a fogyasztói szokások megváltoztatásán keresztül küzdenek az élelmiszerpazarlás ellen – elsősorban edukációval, a legfiatalabb korosztályt megcélozva. 

A vállalat az újrahasznosítás terén egyedülálló számokkal büszkélkedhet: 2017-ben a hulladékkibocsátási mennyiségének 404%-át gyűjtötte vissza és gondoskodott az anyagában történő felhasználásáról.

spar01

A SPAR Magyarország kereskedelmi tevékenységét évek óta a környezetet figyelembe véve végzi. A környezettudatosság az üzlethálózatban, a logisztikai központokban, az élelmiszeripari üzemekben és a cégközpontban is a mindennapok része. 

„Ehhez köthetően indítottunk útjára évekkel ezelőtt egy belső fejlesztési programot, amelynek célja, hogy már középtávon jelentősen csökkenjen a felhasználásra kerülő műanyag csomagolások és eladásra kerülő, műanyagból készült termékek mennyisége. Erre jó példa, hogy jelen pillanatban már csupán kétfajta műanyagból készült bevásárlótáska érhető el a választékunkban, míg a környezetbarát megoldások közül rendelkezünk papír szalagfüles táskával, papír hűtőtáskával, úgynevezett non-woven, többször használatos környezet­barát táskával, valamint PP-típusú, többször használatos bevásárlótáskával. Az idei év nagy újdonságai pedig a lebomló, komposztálható táskák, valamint további PP- és RPET-típusú, környezetbarát táskák bevezetései voltak” – foglalta össze Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője. 

Az értékesítési számok rendkívül biztatók: évről-évre növekszik a környezettudatos vásárlók száma, melynek köszönhetően a 2018-as évben a vásárlóink több mint ötöde a környezetbarát, többször használatos zacskókat és bevásárlótáskákat részesítette előnyben a vásárlásai során.

Különösen reménykeltőek a SPAR eredményei az újrapapírt illetően. Az anyagában újrahasznosított karton- és papírhulladék – a természetes eredete és gyors lebomlása miatt – eleve környezetbarát anyagnak tekinthető papír újragyártásakor jelentősen csökkenthetők, vagy akár teljesen megszüntethetők az olyan környezeti terhek, amiket a túlzott fakivágás, a talajerózió, az élőhely-károsítás és a nagy energia- és vízhasználat okoz. A SPAR tudatos környezetvédelmi politikájával nagymértékben hozzájárul a természeti környezet megóvásához.

A környezettudatos hulladékgazdálkodás része a SPAR Magyarország mindennapjainak: az áruházakban keletkező csomagolóanyagokat szelektíven gyűjtik, míg a munkatársak külön oktatást kapnak a megfelelő hulladékszelektálásról. A lakosság számára elektronikai gyűjtőkonténerek, szelektív szigetek és alumíniumdoboz-visszagyűjtő automaták állnak rendelkezésre az üzletekben, hogy elhelyezhessék a hulladékot.

A környezet megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését. A hulladékszigeti vagy a műanyag zsákos házhoz menő szelektív hulladékszelekció mostohája a nem visszaváltható csomagolási üveghulladék-gyűjtés. Ezen igyekszik változtatni a SPAR Magyarország partnere, az ARW Magyarország Kft. A vállalat egy országszerte bárki számára könnyen elérhető rendszert fejlesztett ki, melynek célja a háztartásokban keletkező csomagolások hatékony visszagyűjtése. Az együttműködés keretében a SPAR áruházaiban üveggyűjtő edényeket helyeztek el, hogy a környezettudatos vásárlók segítségével nőjön a szelektíven gyűjtött üveghulladék mennyisége.

A fenntarthatósági szempontok nem kizárólag a napi működés során, hanem az üzletek felújításakor és új áruházak építésekor is fontos szempontként jelennek meg: a beruházások során a SPAR figyelmet fordít az energiatakarékosságra is. A világítástechnika modernizációjakor a teljes világítást modern LED lámpák biztosítják, amelyek jelentősen kevesebb energiával beérik, mint a hagyományos izzók. Az épületek hűtése-fűtése pedig nagyrészt szerkezetfűtéssel történik már több új beruházás esetében, melyhez a fűtési energia nagy részét a kereskedelmi hűtésből keletkező hulladékhő biztosítja, a hűtési energiát pedig korszerű hőszivattyús rendszer adja. A fűtéséhez így földgázra egyáltalán nincs szükség. 

A hűtőbútorok a legtöbb áruházban már üvegajtóval rendelkeznek a környezet­tudatos működés érdekében. Ezen túlmenően a SPAR elektromosautó-töltő állomást is üzemeltet a soproni és érdi INTERSPAR hipermarketeinek parkolóiban, teret biztosítva az új trendek kibontakozásához.

A levegőtisztaság-védelem fontosságával a SPAR is szembesül, és igyekszik fellépni a légszennyezettség fokozása ellen. Éppen ezért a SPAR-csoport elektromosautó-töltő állomást telepített a soproni és az érdi INTERSPAR parkolójába. A tervek szerint a vállalat a következő években több hipermarketénél helyez majd üzembe hasonló eszközöket, amelyekkel vásárlás közben bármilyen típusú villanyautót fel lehet tölteni.

spar04

 

A környezetvédelem mellett az állat­védelem is kiemelt szerepet kap az áruházlánc életében. 2018 elején vált nyilvánossá, hogy a SPAR Ausztria csoporthoz tartozó szlovén, horvát, olasz és magyar szervezetek legkésőbb 2025-től nem árulnak majd ketreces tartásból származó tojásokat. Ezzel egyidejűleg pedig bővítik a szabad tartásból és biotartásból származó tojások választékát. 

 

Kampány az élelmiszerpazarlás ellen 

Az Európai Unió lakossága a becslések szerint évente mintegy 88 millió tonna élelmiszert dob a szemétbe, Magyar­országon pedig átlagosan 1,8 millió tonna élelmiszerfelesleg keletkezik évente. Az élelmiszerek hulladékká válásának súlyos hatásai is vannak, hisz előállításuk és megsemmisítésük nemcsak pénz és munkaerő ráfordítással jár, hanem egyre nagyobb mértékű a szűkös természeti erőforrásaink kiaknázása is. Az élelmiszerfelesleg kezelése nagyon fontos társadalmi gond, mert amíg egyes társadalmi rétegek a szükségesnél sokkal több élelmiszert vásárolnak, majd egy részüket kidobják, addig sok embertársunk mélyszegénységben, elegendő élelmiszer nélkül éli életét.

A probléma nem új keletű, ezért a SPAR már évek óta hatékony megoldá­sokat alkalmaz: a megmaradt élelmiszereket – amennyiben alkalmasak arra – állatvédelmi alapítványoknak, egyesületeknek adja át. Jelenleg a SPAR több mint 100 szervezettel áll kapcsolatban, és járul hozzá az általuk mentett, vagy támogatott állatok élelmezéséhez.

Az Európai Unió támogatásával elindult STREFOWA nemzetközi program az élelmiszerpazarlás csökkentését tűzte ki céljául. A projektben a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. és a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. is részt vesz. 

„Vállalatunk számára rendkívül fontos a cselekvés e súlyos társadalmi probléma ellen. A SPAR Magyarország az élelmiszerpazarlás csökkentése céljából egyedülálló elképzeléssel szeretné elérni a lakosságot, akik a legnagyobb hulladéktermelők az élelmiszer-értékláncon belül. Az informáláson és szemléletformáláson kívül az a célunk, hogy vásárlóink a csomagolt, hűtést nem igénylő, hosszabb lejáratú élelmiszereik közül hozzák vissza a SPAR kijelölt üzleteibe azokat, melyek számukra már nem kellenek. Törekvésünk az, hogy a lakosság észszerűbben gazdálkodjon az élelmiszerrel, s közben segítséget nyújtsunk a szegénységben élő embertársainknak” – hangsúlyozta Maczelka Márk. 

A SPAR áruházakban vásárlók számára nem újdonság, hogy az élelmiszerek átvételében, illetve a rászorulókhoz történő eljuttatásban a Magyar Máltai Szeretetszolgálat önkéntesei segítenek. A civil szervezet és a SPAR Magyarország között több mint két évtizedes stratégiai együttműködés van, amely révén minden évben nagyon komoly segítséget kapnak a nehéz sorsú családok.

Az adományozásra nem kerülő élelmiszer melléktermékeket 2010 óta biogáz üzemben hasznosítja a SPAR. Ezt a technológiát az élelmiszer-kereskedelmi láncok közül elsőként alkalmazta a cégcsoport.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 márciusi szám)