Mivel tudják különlegessé tenni a téli ünnepek előtti vásárlást a kisboltok? Hogyan lehet „behívni” a vásárlókat a kisboltokba? A karácsonyi, szilveszteri vásárlási láz a kisboltokra is hatással van, már nem csak az ünnepi asztalra szánt, ám hiányzó ételeket veszik itt a fogyasztók.
Boltból boltba
Nagy karácsonyi roham várható 2017 decemberében is, a „költekezés” meghaladhatja az ezermilliárd forintot – jósolja az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ). Az év utolsó hónapjára eső nagy bevásárlások idején a napi fogyasztási cikkek forgalma 25 százalékot meghaladó mértékben is nő az előző hónaphoz képest. Az év végi csúcs egyrészt a szokásos ajándékozások, ünneplések időzítésére, másrészt az ilyenkor esedékes jutalmak vagy tizenharmadik havi bérek révén hirtelen megnövekvő vásárlóerőre is visszavezethető.
Az OKSZ több évre visszatekintő közlései alapján elmondható, hogy a karácsonyi nagybevásárlások különösen kedvelt helyszínei a széles áruválasztékot és általában mérsékeltebb árakat kínáló legnagyobb eladóterű bolttípusú hiper- és szupermarketek, de jelentős már a diszkontok részaránya is, illetve a bevásárlóközpontokban található üzleteké.
A Termékmix által megkérdezett kis alapterülettel bíró, elsősorban a helyi igényeket kiszolgáló üzletek, boltok szinte egyöntetűen vallják: nem kívánnak versenyre kelni a hiperekkel. A sokéves hagyományoknak megfelelően a kisboltok arany, ezüst és bronz hétvégéken idén is nyitva lesznek, sőt hétköznap is néhány órával megnyújtják a nyitva tartást.
A vásárlói magatartást nézve nem ritka, hogy az utolsó pillanatban még le kell ugrani a legközelebb eső boltba néhány, a konyhában hiányzó élelmiszerért, egyéb kiegészítő termékért vagy ajándékért. A kisboltokban való vásárlás gyakran kisegítő lehetőség, hiszen a túlzott idő és energiaráfordítást igénylő vásárlások nyomasztó teherként, feladatként jelenhetnek meg az amúgy várt ünnepi időszakban.
Helyi igények, helyi kínálatok
A fogyasztásnak két alapvető kategóriája a racionálisan indokolható, „érthető”, így leginkább funkcionális fogyasztás és az emocionális töltetű, látszólag „érthetetlen”, inkább szimbolikus tartalmú fogyasztás.
Dr. Törőcsik Mária közgazdász szerint a kisboltok elsősorban az elsőként említett, funkcionális fogyasztókra támaszkodnak, hiszen ebben az esetben az a cél, hogy egy bizonyos felmerült problémát, háztartási hiányt megoldjanak.
A vásárlók racionális érvek alapján a legoptimálisabb eredményre jutnak, így a kényelemre, az olcsóságra és/vagy a gyorsaságra törekednek.
Azonban a karácsonyi szezon valamelyest felborítja ezt a rendet. A vásárlók számára a termék haszna a fogyaszthatóságában és fogyasztásában van, nem várnak többet tőle, mint hogy betöltse azt a szerepkört, amiért vették. Ilyen termékeket szívesen vásárolnak akár puritánabb körülmények között is, hiszen az olcsó ár kárpótolja őket.
A tél végi bevásárlási roham a kisboltokra is kihat, méghozzá azzal, hogy erősíti a „túl vagyok rajta” boldogító vásárlási érzést.
Néhány évre visszatekintve tapasztalható, hogy a karácsonyi vásárlásoknál felerősödött a trend, amely szerint a magasabb minőségű, értékesebb szolgáltatást nyújtó és drágább termékek egyre inkább keresettek, ám a vásárlóknak nem okoz gondot, ha kevésbé vonzó csomagolásban található. Egyre jellemzőbb, hogy nemcsak az ajándékvásárlásra, de a karácsonyi, szilveszteri ünneplésekre szánt ételek is a drágább alapanyagokból készülnek el.
„Míg egy-két évvel ezelőtt eszembe sem jutott ünnepek idejére a minőségi és jóval drágább kalács, virsli vagy pezsgő árusítása, ma már elengedhetetlennek tartom” – jegyezte meg a kaposvári Mini Diszkont tulajdonos-üzletvezetője. Ahhoz képest, hogy egy, a Füredi utca panelsorában található garázsdiszkonttól van szó, jelentős élelmiszer és háztartási vegyiáru választékkal várják a vásárlókat.
Mint megtudtuk, év közben folyamatosan heti akciókat szerveznek, a karácsonyi, szilveszteri idényben pedig külön egyéni rendeléseket is felvesznek, ezzel is további vásárlásra csábítva a vevőket.
A rendelhető termékek közül a legnagyobb sikernek a helyben sütött Tatár pékség leveles pogácsái és édes aprósüteményei örvendenek. A vásárlók ezeket a friss termékeket nemcsak otthoni fogyasztásra rendelik meg, hanem ajándéknak is.
Modern bolt, sor nélkül
A pultok és pénztárak előtti sorban állás mindig is jellemző volt karácsony táján, ami inkább a vevőnek okoz bosszúságot, a kereskedőknek sokkal inkább a kecsegtető hasznot jelenti. A kis alapterület sem mindig jelent egyet a gyors bevásárlással, az ünnepi szezon idején a vevők a megszokottnál valamivel több időt szánnak a vásárlásra. És nem mindegy, milyen környezetben teszik ezt.
Nem kívánják tagadni a gazdasági nehézségeket, de igyekeznek a legpozitívabban, vásárlóbarát környezetben várni a betérő vásárlókat a Szegeden található modern, déli hangulatot árasztó Liget ABC-ben.
Az üzletvezető elárulta, hogy elsősorban a szakképzett munkaerő hiánya okoz gondot, amit kölcsönmunkaerővel igyekeznek megoldani.
A XXI. századi igényeket kielégítő kisbolt ünnepi kínálata elég széles, mivel meglepően sokféle terméket árusítanak a mindennapos bevásárlásokhoz. A karácsonyi sütés-főzés miatt decemberben megugrik a kereslet a margarin, vaj, puding, csokoládé és alkoholos termékek iránt.
A Liget ABC-ben körülbelül másfélszer annyi bort és több mint kétszer annyi égetett szeszes italt adnak el, mint az év egy átlagos hónapjában. Mint megtudtuk, annak ellenére, hogy a megszokott szezonális termékek, vagyis a szaloncukor, a csokoládé figurák, valamint a Mikulás-csomagok nagyon jól fogynak, tavaly télen felmerült a vásárlói igény a házi finomságokra, ezért idén már házi készítésű csokoládét, házi édes és sós aprósüteményt, habcsókot is árusítanak.
A téli szezonban a szegedi kisbolt munkatársai apró Mikulás-csomagokat adnak ajándékba minden betérő kisgyereknek, és mint támogató, részt vesznek az iskolai rendezvényeken is.
Megfelelni a trendeknek
A budapesti Pagony Közért az alapvető food és non-food termékeken kívül – friss gyümölcs- és zöldségfélék, friss hústermékek, tejtermékek, pékáru, háztartási tisztítószerek – több kényelmi szolgáltatást is kínál a vásárlóknak.
A lottózóval, kávézó sarokkal, látványpékséggel, sőt, ruhatisztító átvevőhellyel is bővített üzlet árai versenyképesek a nagy bevásárlóközpontokéval, ám a karácsonyi, szilveszteri szezon idején nagyon sok terméket kínálnak akciós áron. Mint megtudtuk, a tulajdonosok üzletpolitikája, hogy a vevők élményként éljék meg a vásárlást, amit ünnepek idején a „többet vásárolj, és kevesebbet fizess”, 2+1-es akciókkal igyekeznek erősíteni.
A karácsonyi bevásárlás során a vásárlók egyre inkább támaszkodnak az internetre: mindenekelőtt digitális, elektromos termékeket, könyveket, játékokat és ruhaneműt vásárolnak a világhálón, ám egyre inkább jellemző az élelmiszerek vásárlása is.
Ezt a trendet igyekszik kiaknázni a Pagony Közért, amely a bolt 4000 forint vásárlás esetén ingyen házhozszállítást garantál Budapest összes kerületében, a rendelésétől számított 24 órán belül. Mint a Termékmix megtudta, online rendelés esetén lehetőség van olyan termékek vásárlására, amelyek hiányoznak a bolti termékskálából, ezeket a terméket is 48 órán belül kiszállíthatják.
Újdonság, hogy az idei karácsonyi szezonban egyedi ajándékkosarak készítését, és azok házhozszállítását is vállalják. Az ajándékkosarakat eddig csak külön rendelésre, bolti átvétel esetén tudták biztosítani, de a tavalyi nagy kereslet miatt kicsit újítottak idén.
(TERMÉKMIX - 2017 novemberi szám)