Az ünnepi szezonban virslitől az italok széles választékáig szinte minden élelmiszer iránt megnő a kereslet. A kiskereskedők idén is bizakodva várják az év végi nagy forgalmat, a fogyasztókat azonban visszafoghatják a magasabb árak.
Kérdőjelek a szezonban
Már jó pár éve november első hetétől számolhatjuk a téli ünnepi szezon kezdetét. A karácsonyi készülődést a Black Friday-jel, illetve ma már Black Week-kel kiegészítve erős árakciókkal teszik vonzóbbá az üzletláncok. Míg a tartós élelmiszereket gyakran már novemberben megveszik az emberek, addig a frissárut főként decemberben, de gyakran az ünnepek előtti egy-két napban teszik kosaraikba a fogyasztók.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) tájékoztatása szerint idén is azzal számolnak, hogy az év utolsó hónapjában lesz a legnagyobb a forgalom volumene, és van esély arra is, hogy a megvásárolt árumennyiség meghaladja a tavaly decemberit. Várhatóan nemcsak az élelmiszerek, hanem az iparcikkek piacán is érezhető lesz a javulás, a kereskedők abban bíznak, hogy a családok készülnek az ajándékok vásárlására, és kevésbé spórolnak ebben a hónapban.
Az élelmiszerpiac szereplői óvatosan bizakodóak, noha a növekedésre feltehetően hatással lesz a gazdaságpolitikán túl az infláció, valamint a kiskereskedőket sújtó extraprofitadó is.
Széles választék az ALDI-ban
Az ALDI üzleteiben a virsli forgalma minden évben növekszik. Az év során a virslik iránti kereslet folyamatos, de az ünnepi időszakban, különösen karácsony és szilveszter környékén tapasztalja a vállalat a legnagyobb növekedést. A decemberi hónap virsliforgalma akár 40-50%-kal is meghaladhatja egy átlagos hónap értékesítési eredményét – tudtuk meg az ALDI Magyarországtól. A fogyasztók ilyenkor a virslik között is előszeretettel választják a magasabb minőségű termékeket, a forgalmat pedig egy-egy akció jelentős mértékben befolyásolja.
Mint megtudtuk, az áruházlánc vásárlói virsli vásárlásakor elsősorban a hústartalomra, az árra és a kiszerelésre figyelnek. Az árérzékenység itt is megmutatkozik, az ALDI pedig – mint minden más esetben, itt is – a legkedvezőbb árakat igyekszik biztosítani. A fogyasztók számára fontos szempont még a hús fajtája és az ízesítés is. A téli ünnepek alatt hagyományosan a sertés frankfurti és bécsi virslik a legnépszerűbbek. Emellett a sertés sajtos frankfurti és a szárnyas húsból készült virslik is nagy keresletnek örvendenek a vásárlók körében. A diszkontlánc virslikínálatából a 140 grammos kiszereléstől egészen a 750 grammosig számos változat közül választhatnak a vásárlók.
A karácsony és az újév közeledtével jelentős növekedés mutatkozik a bor- és pezsgőforgalomban, a fehér-, rozé-, és vörösborok, valamint a pezsgők értékesítése egyaránt növekedést mutat. A fogyasztói igények kiszolgálására a vállalat jelentősen bővítette szezonális alkoholkínálatát, továbbá számos akciós termékkel készül a megnövekedett keresletre.
Az idei ünnepi szezonra is számos újdonsággal készült az ALDI. Kínálatában megtalálhatók többek között magnum pezsgők, díszdobozos gyomorkeserűk, márkásabb szeszek, whiskyk, likőrök, továbbá vodka és vermouth is.
Az ALDI megfigyelései alapján a nassolnivalók piacán a fogyasztói preferenciák folyamatosan változnak. A tapasztalatok szerint a fogyasztók egyre tudatosabbak, és inkább az egészséges, (vegán, bio vagy mentes), ugyanakkor fenntartható termékeket keresik, de fontos szempont a kényelem is. Az új, különleges ízek iránti nyitottság is növekszik. A hagyományos ízek mellett keresik az újdonságokat, különösen a fiatalabb generációk. Az influenszerek által népszerűsített termékek iránt is nagy érdeklődés mutatkozik.
A vállalat számos kiemelkedő minőségű mentes és egészségtudatos terméket tart kínálatában, amelyek 2024-ben is rekordszámú, 15 díjat nyertek el a Speciális Termékek versenyén. Az ALDI folyamatosan figyelemmel kíséri a fogyasztói a változásokat, és termékkínálatát ennek megfelelően alakítja.
A vásárlókra koncentrál a PENNY
A PENNY magyarországi kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, szilveszterkor a virsliből jelentős forgalomnövekedés tapasztalható a PENNY üzleteiben, ami azt is jelentheti, hogy egy átlagos hétvégéhez képest nyolcszor annyi mennyiség fogy el összesen.
„A PENNY az idei ünnepi szezonban is elhozta a mindenki számára elérhető kisebb és nagyobb kiszerelésű virsliket is, pénztárcabarát áron. A kereslet ilyenkor a nagyobb csomagolások iránt fokozódik, a PENNY a saját márkás Dárdás termékcsalád kínálatában nyújt nagy kiszereléses termékeket” – ismertette Kazatsay Eszter, kiegészítve azzal, hogy a legkedveltebb típusok a roppanós bécsi és a frankfurti típusú virslik, amelyek a PENNY saját márkás Karát termékcsalád-választékában is megtalálhatóak. Emellett általánosságban elmondható, hogy a sertéshúsból készült virslik a legkelendőbbek.
Ebben a szezonban a PENNY több prémium alkoholt is felsorakoztat a kínálatában. A Kraken rum, a Tenjaku japán whisky, az Opera vodka, a pisztácia likőr, a Bushmills ír whisky és különböző gin italok karácsonyra lehetnek megfelelő választás, szilveszterre pedig egy új, fiataloknak szánt söralapú ital, a Night Lighter is elérhető lesz. Ezentúl pedig az ünnepi szezonban mintegy 15-féle karácsonyi díszdobozos ital közül is választhatnak a vásárlók, amelyek között pohárral összeállított karácsonyi csomagok is elérhetőek – tudtuk meg.
„A prémium alkoholtartalmú italok iránti kereslet többszörösére nő ebben az időszakban, a vásárlók ugyanis szívesen választják a minőségi termékeket – a keserű és édes likőrök, valamint a whisky termékek számítanak a legnépszerűbb választásoknak – ajándéknak vagy éppen az ünnepi asztalra a közös koccintáshoz” – említette a kommunikációs vezető.
A PENNY saját márkás snack termékei továbbra is népszerűek, és az új ízek, új termékek iránti érdeklődés is nő. A legkedveltebb hagyományos sós snackek közé tartoznak a sós pálcika és a chips, míg az ünnepi időszak egyik legnépszerűbb édes nassolnivalója a töltött és töltetlen puszedli” – mondta.
A PENNY egészségtudatos termékkínálatában a speciális életmódhoz illő termékeket is meg lehet találni, például a Cukorkontroll termékkínálatot. Ugyanakkor a PENNY az ételérzékenységgel küzdőknek is biztosít alternatívákat: a polcokon megtalálhatók a laktózmentes és gluténmentes termékek is.
„Az idei szilveszteri kínálatban a saját márkás SALTY termékcsalád lesz a középpontban, amely 40 féle sós ropogtatnivalót kínál, fiatalos, trendi csomagolásban, hogy az ünnepi bulik kedvencei lehessenek” – hívta fel a figyelmet az ünnepi választékra Kazatsay Eszter.
Minőségi kínálat a SPAR-ban
„Közeledik az év vége, amely minden évben kiemelten forgalmas időszak a kereskedelmi szektorban: a karácsonyi és ünnepi bevásárlás várhatóan közel 12 százalékát teszi majd ki üzletláncunk éves forgalmának. Az üzletek magas minőségű kínálata idén is újdonságokkal bővült, amelyek még inkább hozzájárulnak a kényelmes ünnepi készülődéshez” – ismertette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
A SPAR saját tulajdonú REGNUM húsüzemei a szilveszteri slágernek számító virsliből az idei szezonra mintegy 800 tonnával látják el az üzleteket. A kínálatban a klasszikus frankfurti, juhbeles és koktélvirslik mellett sajtos, cheddar sajtos és chillis ízesítésű finomságok is kaphatóak. Az üzletlánc ebben az időszakban több mint négyszeres mennyiséget értékesít egy átlagos hónaphoz képest virsliféleségekből, és jóval több fogy a hozzá kitűnően illő tormából, mustárokból is.
Bár a SPAR tapasztalatai szerint a pezsgő év közben is egyre népszerűbb, még mindig kiemelkedő a karácsony és a szilveszter: a teljes éves pezsgőforgalma harmadát ebben a hónapban értékesíti az üzletlánc. Gyerekpezsgőknél még ennél is nagyobb ez az arány: a teljes éves volumen fele decemberben kel el. Ebben a hónapban a pezsgő mellett a három legnagyobb forgalmú kategória a keserűk, a whisky és a vodka.
A novemberben elindult második Ajándék katalógusban és a SPAR Ínyenc katalógusban számos díszdobozos termék kapott helyet, amelyek ajándék poharakat is tartalmaznak. Az üzletek polcaira pedig az elmúlt időszakban a megszokott 0,0%-os sörök mellett alkoholmentes borok, pezsgők és ginek is felkerültek.
Népszerű termékek az Auchanban
Az Auchan tájékoztatása szerint a karácsony mindig kiemelt időszak, a forgalom élénkülésére számítanak az idén is. Évek óta megfigyelhető, hogy a vevők egyre nagyobb százaléka választ az év végi bevásárlásoknál magasabb minőségű termékeket.
Az Auchan egész évben több fajta baromfi-, sertés-, borjúvirslit tart a kínálatában, az elmúlt évek tapasztalatai alapján szilveszterkor is ezeket a bevált termékeket keresik a vevők.
„A vásárlók szerint még mindig a sertésvirsli a legnépszerűbb, amelyből egész évben elérhető a 180, 200, 2*200, 400 és az 500 grammos kiszerelés, szilveszterkor viszont a 800 grammos nagy kiszerelés a legkeresettebb” – fogalmazott lapunknak az áruházlánc.
Az üzletlánc közel 320-féle akciós alkoholos itallal készül szilveszterre. Mint megtudtuk, még mindig az édes pezsgőket veszik a legtöbben, de folyamatosan nő a száraz pezsgők és a valódi champagne-ok iránti kereslet, illetve ilyenkor megugrik a gyermekpezsgők forgalma is.
Az Auchan hipermarketek kínálatában évek óta megtalálhatók a kisebb-nagyobb hazai borászatok minőségi, prémium pezsgőújdonságai, a piacvezető gyártók termékei mellett.
Az áruházláncnál többféle nemzetközi pezsgő is megtalálható, mint például a francia crémant, a spanyol cava vagy a könnyedebb olasz prosecco termékek is.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. decemberi szám)