A Tesco Magyarország számára is egyre fontosabb, hogy polcain minél több hazai eredetű termék foglaljon helyet. Ez pedig jó a vásárlónak, jó a magyar agráriumnak és jó a magyar gazdaságnak is. Kámán Tamást, a Tesco Magyarország beszerzési igazgatóját a hazai termékeken kívül a belistázási lehetőségekről, a vásárlói igényekről és a jelen helyzet kihívásairól kérdeztük.
» Hogy látja, mennyire fontos a magyar vásárlók számára, hogy hazai termékeket vásároljanak?
Saját felméréseink is azt mutatják, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak. 80 százalékuk két azonos árú és hasonló tulajdonságú termék közül inkább a magyart választja.
» Mely termékkategóriák esetében fontos igazán a származás?
Azt gondolom, elsősorban a frissáru kategóriákban, illetve a tradicionálisan magyar termelésről híres szárazáru kategóriákban, mint pl. a méz vagy a bor. Ezért is vagyunk büszkék rá, hogy a Tesco áruházakban a vásárlók számára és a magyar agrárium szempontjából kiemelten fontos szegmensekben évek óta közel 100% a magyar termékek aránya, beleértve a tojást, a friss és tartós tejet, tejfölt, túrót, a csomagolt csirke- és pulykatermékeket, valamint az akácmézet.
» Mennyire prioritás az Önök számára, hogy a lehető legrövidebb ellátási lánc megtalálására törekedjenek?
A frissáru-üzletág sikeres működtetésének legfontosabb eleme, hogy az áru kellő időben eljusson az áruházak polcaira. A Tesco ellátási lánca Magyarország egyik legnagyobb disztribúciós hálózata, amely maradéktalanul gondoskodik erről. Folyamatos hatékonyságnövelő beruházásokkal igyekszünk költségeinket és árainkat is a lehető legversenyképesebb szinten tartani vásárlóink érdekében. Magyarországon sajátmárkás termékeink előállításában 307 magyar szállító partnerrel működünk együtt, ezek 41 százaléka helyi termelő. Az összes frissáru-beszállítónk 58%-a magyar.
» A Tesco szortimentjének hány százaléka magyar vagy hazai termék? Kívánják növelni ezt a százalékot?
A Tesco 2021-ben 27 000 terméket forgalmazott, ebből több mint 21 000 hazai eredetű, árbevételének pedig több mint 60 százaléka került vissza magyar szállítókhoz. Nagyon fontos számunkra, hogy ez a szám tovább növekedjen.
» Mennyire nehéz belistázódni a Tesco-hálózatába?
Azt gondolom, hogy aki versenyképes, a valós vásárlói igényeken alapuló, jó minőségű terméket gyárt, annak könnyebb, hisz ez összecseng a mi ambíciónkkal is, hogy a vásárlók számára a lehető legjobb ár-érték arányú és minőségű termékeket biztosítsuk. Ennek érdekében következetes és részletes kiválasztási folyamataink vannak. Egyébként éppen néhány hónapja vezettük be kézműves választékunkat, ahová kisebb magyar partnerek szállítják a kiváló minőségű hazai termékeket.
» Akkor ezek szerint szívesen fogadják a kisebb gyártókat, kézműves termékeket is.
A Tesco számára mindig is megkülönböztetett figyelmet és törődést jelentett a hazai szállítókkal való kapcsolat. Többek között a tudatos táplálkozást támogató termékválasztékunk kapcsán jellemző, hogy a kínálatot számos hazai szállító gazdagítja, melyek között kisebb cégek termékei is megtalálhatók. A teljesség igénye nélkül említem a Polcz adalékmentes készételeit, a Hesters’s Life és a Viblance mindenmentes reggelizőtermékeit, a Biorganik vegán élelmiszer-készítményeit, gluténmentes liszt-, illetve tésztavonalon a Wise Food és a Civita termékeit, a Majomkenyér mentes és vegán kekszeit vagy a Foody mentes ropogtatnivalóit, köztük olyan finomságokkal, mint a hummusz- és lencsecsipsz.
» Milyen ütemben bővítik/változtatják a szortimentjüket - milyen irányba orientálódik a kínálat?
Napjainkban egyre többen keresik az egészségtudatos, illetve fenntartható táplálkozásba beilleszthető élelmiszereket egészségügyi megfontolásból vagy életmódjukból adódóan. Ezért nemrég megújítottuk az ilyen igényeket kiszolgáló választékunkat, mintegy 200 új terméket kínálva vásárlóinknak. Az összesen több mint 1000 árucikket tartalmazó, egyik legdinamikusabban fejlődő választékban éppúgy helyet biztosítunk a kis magyar, innovatív szállítók termékeinek, mint a nagyobb gyártók újdonságainak, miközben sajátmárkás termékeink körét is folyamatosan bővítjük. A bio, fehérjedús, vegetáriánus és vegán, mentes, valamint szénhidrát-, só- és zsírcsökkentett termékeink közül válogatva vásárlóink minden étkezési igényhez egy helyen vásárolhatnak be.
» Esetleg van valamilyen támogatói programjuk, amivel segítik a szállítóikat?
2021 februárjában indítottuk el a Tesco Product Partner (TPP) csoportot, ami 22 közép-európai, sajátmárkás frissáru-termékeket szállító partnerünket fogja össze, hárman közülük magyar cégek. A csoport valamennyi tagja a teljes közép-európai működésünk számára biztosítja az általa gyártott termékeket. A közép-európai TPP program alapja az 5 éve sikeresen futó, azonos nevet viselő egyesült királyságbeli programunk. A program célja, hogy a vásárlóknak még több okot adjon az áruházainkban a vásárlásra, a kínálatunk minőségének növelésével. Reméljük, hogy szoros partnerkapcsolataink révén még több értéket teremthetünk vásárlóink számára, és szállítóinkkal közösen hozzájárulhatunk egy fenntarthatóbb élelmiszer-ellátási lánc kialakításához. A TPP program alapelve a hosszú távú partnerség, amely az átláthatóságra, a bizalomra és az együttműködésre épül.
» A mai gyorsan változó világban mi jelenti a legnagyobb kihívást a menedzsment számára a Tescónál?
A körülöttünk zajló gazdaságpolitikai, társadalmi események (pl. orosz-ukrán háború, inflációs környezet) azonnali reakciót kívánnak tőlünk. Egyik napról a másikra változhatnak a körülmények, jogszabályok, előírások, amelyeknek természetesen meg kell felelnünk. A világban zajló változások hatására a Tesco is változik: meg kell találnunk az egyensúlyokat, és tudatosabban beépíteni az agilitást és a gyors reagálást a működésünkbe.
» A közelmúltban 10,7%-os inflációt közölt a KSH, és volt olyan nap, hogy 403 Ft-on állt meg az euró. Mit jelentenek az Ön számára ezek az adatok?
Tisztában vagyunk vele, hogy a jelenlegi inflációs környezet milyen kihívásokat jelent a háztartásoknak, ezért mint mindig, mi most is arra törekszünk, hogy segítséget nyújtsunk vásárlóinknak ahhoz, hogy a lehető legkönnyebben és legkedvezőbb áron vásárolhassanak be. A polcokon, illetve online kínálatunkban például „árgarancia” jelöléssel hívjuk fel a figyelmet azokra a leggyakrabban keresett, illetve alaptermékekre, amik nálunk a legolcsóbbak. Ez egy több mint 600 árucikkből álló választék, amelynek az árát minden héten összehasonlítjuk a versenytársainknál érvényes árakkal, és vállaljuk, hogy a legalacsonyabb szinten tartjuk. Ha ezeket az árucikkeket máshol mégis olcsóbban lehet megvenni, visszafizetjük a különbözetet. Az árgarancia segítséget jelent a vásárlóknak, hogy ne kelljen az árak összehasonlításával foglalkozniuk – mi elvégezzük a feladatot helyettük. Ha pedig vásárlóink Tesco Clubcard hűségkártyájukat is használják, még tovább csökkenthetik vásárlásuk végösszegét.
» Az extraprofit adó sem könnyítette meg a cégek életét…
A Tesco minden esetben a hatályos törvényeket és jogszabályokat betartva működik, így az extraprofitadó kapcsán is betartja az előírásokat. A mindennapi megélhetés költségeinek emelkedése mindannyiunk számára érezhető és valóságos, így talán még soha nem volt ennyire fontos, hogy továbbra is azt nyújtsuk, ami vonzó a vásárlóknak.
» Tud optimistán tekinteni a jövőbe?
Optimistán tekintünk a jövőbe és az idei üzleti évben is befektetünk az árakba, hogy megmutassuk, mi mindig a vásárlóink oldalán állunk. Természetesen az ár önmagában nem elég, az értékteremtést tágabban értelmezzük, az magába foglalja a minőséget, a magyar termékek és szállítók iránti elköteleződést, azt, hogy mennyire egészségesek termékeink és bolygónkra gyakorolt hatásunkat is.
(TERMÉKMIX magazin – 2022. júliusi szám)