Az átalakuló világban a versenyképesség megtartásáért kiemelten fontossá váltak a fogyasztók kényelmi igényeinek megfelelő termékfejlesztések. A gyártó-termelő szektort érintő átalakulás legfontosabb kulcsszavai között ma már az egyediség, a tudatosság és a modern hatékonyságra törekvés szerepel.

Az élelmiszeriparra jellemző innovációk egyik fő iránya, hogy az új termékcsoportok, termékek összetétele, kivitelezése és csomagolása minél megfelelőbben szolgálja a fogyasztók igényeit, kellemesebbé tegye az életüket. Dr. Törőcsik Mária közgazdász szerint a hatékonyságnövekedést és/vagy költségcsökkentést eredményezhető fejlesztések során a gyártók számára elengedhetetlen a válaszékpolitikára vonatkozó döntések meghozatala, többek között a forgalom és a nyereség hosszú távú biztosítása, a vállalat identitásának megjelenítése, a vállalatot képviselő választék sajátos kialakítása és az árszínvonal biztosítása. Mindezen túl a termékfejlesztések a teljes árukínálat iránti vásárlói érdeklődést is ösztönzik, hiszen egy-egy sikeres innovációval akár az egész kategória is elindulhat.

 

Nem csak ízletesebb lett

Idén a Globus nagy sajtóvisszhangot ért el új, innovatív termékeinek megjelenésével. Dankó Áron, a GLOBUS Zrt. brand managere a Termékmixnek elárulta, hogy a fejlesztés lényege az volt, hogy olyan termékeket tegyenek mindenki számára elérhetővé, amelyeket eddig el sem lehetett volna konzervben képzelni. „Ilyen termékünk például a tönkölybúza és a quinoa. Ezeknek a termékeknek a létrejöttében nagy része volt a vákuum technológiának, amit a gyártás során alkalmazunk” – ismertette Dankó Áron. A Globus vákuumos technológiája egyszerre nyújt megoldást a tudatos, egészséges életmódra törekvő és a főzésre kevesebb időt fordító fogyasztók számára.

„Alapvetően a konzervgyártásban az a megszokott, hogy a zöldségek mellett színültig töltik a dobozt és így sterilizálják a terméket. Ennek következtében a zöldség nemcsak a steri­li­zálás, de a boltok polcán töltött idő alatt is folyamatosan ázik, és ezért áznak ki belőle az értékes tápanyagok és válik az állaga egyre puhábbá” – magyarázta a brand manager. Mint megtudtuk, a vákuumtechnológia segítségével sokkal kevesebb vizet kell a zöldségekhez adni és a sterilizálás során ez gőzzé alakul, így gyakorlatilag csak párolódik a termék a hőkezelés során. Ennek köszönhetően a tápanyagok kevésbé oldódnak ki a termékből és a zöldség állaga is természetesebb lesz. A levegő egy részének kivonása miatt pedig csökken az oxidáció is, így a zöldség eredeti színét is jobban megőrzi. „A konzervpiac nem igazán az innovációkról híres, de mi ez ellen szeretnénk tenni. Feltett szándékunk évről évre újabb és újítóbb termékeket létrehozni és piacra dobni” – hangsúlyozta Dankó Áron, hozzátéve, hogy ennek csak egy előszele a Globus Vital termékcsaládja, amely pont a vásárók igényét fejezi ki. „Szerencsére egyre egészségtudatosabban étkezünk és ez a trend a gyártókat is az egészségesebb termékek felé tereli.

A jövőben megjelenő termékeinkkel is a fogyasztók igényeit tűztük ki célul” – fűzte hozzá a brand manager, aki elárulta, hogy innovatív kínálatukkal megoldásokat szeretnének nyújtani a fogyasztóknak, legyen szó diétáról, egy bizonyos élethelyzetről vagy valamilyen ételallergiáról. A Globus legújabb termékcsaládja, a Vital abban is különbözik a többi kínálattól, hogy nincs hasonló termék a magyar piacon. Mint megtudtuk, pont az olyan termékek, mint a quinoa vagy a tönkölybúza válik teljesen fogyaszthatatlanná, ha elázik, ezért is fontos a vákuumzárás. „Ezzel a gyártási technológiával a quinoa- és a tönköly konzervek tökéletes állapotban kerülnek a polcokra és azonnal fogyaszthatóak, akár salátában, akár köretként. Nem kell áztatni, sem főzni, így időt takarítunk meg anélkül, hogy lemondanánk az egészségtudatos táplálkozásról” – fogalmazott Dankó Áron.

 

Jelen van a jövő

Az egészségtudatos életmód térnyerése, illetve a fogyasztók életmódjának változása kihatott a konzervek fogyására is. A Globus több fejlesztést is kezdeményezett az egészséges ételek előállítása terén. „Mindenképpen arra törekszünk, hogy kövessük ezt a trendet és ez nem csak az innovációs termékeinken látszik” – hangsúlyozta a brand manager. Dankó Áron elárulta, hogy nemcsak rengeteg receptet változtatott meg a gyártó, hanem többek között a gyártás során már nem használnak felesleges adalékanyagokat, vagy például redukálták a hozzáadott cukor és só mennyiségét is. Mint megtudtuk, a vállalat szeretné, ha az emberek a természetes ízeket, a valódi zöldségek ízét találnák meg a Globus konzervekben. A termékfejlesztések piaci sikere elsősorban az átgondolt tervezésen múlik. A Termékmix kérdésére, miszerint egy innováció sikeres megjelenésében mennyiben játszik szerepet a szerencse, Dankó Áron elmondta, hogy szerinte a szerencsét sem lehet kizárni, de ennek a mértéke vagy a szüksége piackutatással, ennek kielemzésével és alapos tervezéssel minimalizálható. Mindemellett a bevezetés marketingstratégiája is nagyban hozzájárul a sikerességhez. „Szerintem a konzerviparban történő termékfejlesztéseket nézve nincs különbség a többi termék piacához képest. Ha egy konkrét igényre, vagy piaci résre sikerül megoldást nyújtani az embereknek, akkor nagyon valószínű a siker” – fogalmazott Dankó Áron, hozzátéve: annyit elárulhat, hogy a közeljövőben a Globus tovább fogja szélesíteni a Vital termékcsaládját, és további egészségtudatos portfóliók előállítása is tervben van.

 

Hozzáadott egészséges plusz

A fogyasztók számára nem meglepetés, hogy a Vénusz margarin időről időre megújítja magát, vagy egy új, innovatív termékkel jelentkezik. Idén a Bunge Zrt. a Vénusz Kenőmargarin Magvakkal termékével az ínyenc fogyasztóknak kedveskedik. Cziglányi Eszter, a Bunge Zrt. brand managere elárulta, hogy a gyártó a technológia előkészítésekor elsősorban a pörkölt magvak ropogós állagának és a kenőmargarin lágy kenhetőségének egyensúlyára fektetett kifejezetten nagy figyelmet. „Kiemelten fontos volt számunkra, hogy a különböző textúrák együtt tudjanak érvényesülni a késztermékben, harmóniát alkotva bármilyen pékáruval, tojás- vagy zöldségkrémmel.

Ezért a legjobb eredmény elérése érdekében a válogatott magvakat a margarinkrémmel való összekeverés előtt pirítjuk meg, így biztosítva a magvak megfelelő roppanós állagát” – fogalmazott Cziglányi Eszter. Mint megtudtuk, a termék különlegessége, hogy Magyarországon (és Európában is) elsőként négyféle pirított magot – napraforgómagot, tápláló tökmagot, valamit szezám- és lenmagot – kevertek a kenőmargarinba. „A ropogós állagú olajos magvak és a lágy margarin keveréke teszi a terméket teljesen egyedülállóvá. Az enyhén sós ízvilággal rendelkező új kedvencünk ráadásul Omega-3 és Omega-6 esszenciális zsírsavakban gazdag a repceolajnak köszönhetően” – ismertette a brand manager. Cziglányi Eszter elárulta, hogy a terméket kicsiknek és felnőtteknek egyaránt ajánlják, de legfőképpen azoknak, akik szeretik egy kicsit feldobni a hétköznapokat.

„A természet adta magvaknak köszönhetően a Vénusz Kenőmargarin Magvakkal kiváló kiegészítője lehet akár a reggelinek, de ezen felül egyedivé varázsolhatjuk vele a legegyszerűbb zöldség­krémeket vagy péksüteményeket is. Az 50% zsírtartalmú kenőmargarin tisztán növényi alapú, így nem tartalmaz állati eredetű zsiradékot vagy tejszármazékot, ezáltal laktóz-, illetve tejfehérje-érzékenyeknek is ajánljuk” – említette a brand manager, hozzátéve, hogy a termék természetes módon nem tartalmaz glutént (illetve a glutén-keresztszennyeződés eshetősége sem fordulhat elő), ezért gluténérzékenyek is bátran fogyaszthatják.

 

Nagy volumenű fejlesztések a mindennapokra

„A Vénusz Kenőmargarin Magvakkal termékünk fejlesztési folyamata alatt kifejezetten fontos volt számunkra, hogy olyan termékkel jelenjünk meg a piacon, ami nem csak ízletes, hanem ötvözi az újdonság meglepő erejét a Vénusz márka több évtizedes múltjának köszönhető hagyományos, házias értékekkel” – fogalmazott Cziglányi Eszter. A Bunge brand managere elárulta, hogy ez az egyensúly, illetve a dinamikusan formálódó fogyasztói elvárások természetesen nagy mértékben inspirálták a gyártót a termékfejlesztés minden fázisában: „egy olyan kenőmargarint szerettünk volna létrehozni, ami nemzetközi szinten teljesen egyedülállónak számít a fogyasztóinknak és a kiskereskedelmi partnereinknek egyaránt – fűzte hozzá Cziglányi Eszter. – Természetesen rengeteg előkészítéssel, kutatómunkával, receptúraformálással, technológiai beruházással és kommunikációs anyag fejlesztésével jár egy ilyen nagy volumenű újdonság bevezetése, de szerencsére az évekig tartó nemzetközi csapatmunka kifizetődőnek látszik”.

Az egészségtudatos életmód térnyerése, illetve a fogyasztók életmódváltozása kihat a margarinpiacra is. Mint megtudtuk, a Vénusznál nagy hangsúlyt fordítanak a kiegyensúlyozott és változatos étrend, valamint az aktív életmód előnyben részesítésére, így az Életmód portfólió központi szerepet játszik a márka életében. A brand manager elmondta: a Vénusz Omega3&6 étolaj1 és kenőmargarin2 a hozzáadott esszenciális zsírsavtartalmának köszönhetően járulhat hozzá a vér normál koleszterinszintjének fenntartásához. A Vénusz Immuno étolaj3 és kenőmargarin4 pedig hozzáadott D-vitamin tartalmának köszönhetően hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez. A Vénusz Omega DHA kenőmargarin5 a normál agyműködés és látás fenntartásához járul hozzá az algaolajból kinyert eredeti és elsőrangú forrásból származó DHA komponensének köszönhetően. „Az újdonságokat tekintve annyit elárulhatok, hogy a Vénusz hűséges étolaj és margarin vásárlói a közeljövőben sem fognak csalódni a márka újító jellegében” – fogalmazott Cziglányi Eszter.

 

1 A kedvező hatás napi 2 g alfa-linolénsav (ALA) és 10g linolsav (LA) fogyasztásával érhető el.100 g termék 40 g LA-t és 3 g ALA-t, egy adag (10 g) pedig 4 g LA-t és 0,3 g ALA-t tartalmaz. Egy adag Vénusz Omega 3&6 étolaj a kedvező hatás eléréséhez ajánlott napi LA-bevitel 40%-át, illetve az ALA-bevitel 15%-át fedezi.

2 A felnőttek számára ajánlott kedvező hatás 2 g alfa-linolénsav (ALA) és 10 g linolsav (LA) napi bevitelével érhető el. 100g termék 7,8g LA-t és 2,9g ALA-t, egy adag (10g) pedig 0,8g LA-t és 0,3g ALA-t tartalmaz. Egy adag Vénusz Omega 3&6 kenőmargarin a kedvező hatás eléréséhez felnőttek számára ajánlott napi LA-bevitel 8%-át, illetve ALA-bevitel 15%-át fedezi.

3 A Vénusz Immuno étolaj termék egy adagjában (10g) található D-vitamin mennyisége fedezi a felnőttek számára ajánlott napi szükséglet 15%-át.

4 Egy adag (10g) Vénusz Immuno margarin fogyasztása fedezi a napi D-vitamin szükséglet 50%-át. Csecsemőknek és D-vitamin profilaxisban részesülő kisgyermekeknek nem adható.

5 A kedvező hatás eléréséhez szükséges, felnőttek számára ajánlott mennyiség napi 250 mg DHA és EPA együttes bevitele, amelyhez a termék fogyasztása hozzájárul, de önmagában nem biztosítja azt. Napi 30g (3 adag) Vénusz Omega DHA kenőmargarin fogyasztása a felnőttek számára ajánlott napi együttes DHA- és EPA-bevitel 30%-át fedezi.

 

(TERMÉKMIX - 2018 szeptemberi szám)