A 45 főt foglalkoztató, 100%-ban magyar tulajdonú Biorganik Online Kft. jelenlegi formájában 2009 óta van jelen a piacon, de az alapítók már több mint 20 éve dolgoznak vegán élelmiszerekkel. Két évvel ezelőtt kezdték el a saját gyártású termékek kidolgozását és a gyártóüzem kialakítását. Saját webáruházat is üzemeltetnek a növényi alapú élelmiszerek fogyasztóinak nagy örömére. Hegedűsné Tóth Andrea kereskedelmi igazgató és Szikora Zsolt tulajdonos és ügyvezető igazgató mutatták be a vegán étrend előnyeit, termékeik értékeit és ízeit.
A veganizmus Magyarországon manapság már igen divatos. Sokféle irányzata van, melyek elsősorban a „nem ártás” elve mentén alakultak ki. „Összességében úgy gondoljuk, hogy a növényi étrenddel segítheti az emberiség a fenntarthatóbb jövő elérését és ehhez mi továbbra is biztosítani fogjuk a szükséges élelmiszereket. Mi magunk nemcsak árusítjuk, hanem fogyasztjuk is a termékeinket, mert a növényi étrendet tartjuk számunkra megfelelőnek” – árulta el a tulajdonos.
Szikora Zsolt elmondta, hogy a vegán termékek nagy része használható sok ételintoleranciával küzdő ember étrendjéhez, mivel ezek alapból laktóz- és tojásmentesek. Emellett termékeik nagy része gluténmentes, míg a sajt gyártású termékek mindegyike az. Ezen kívül forgalmaznak BIO minősítésű termékeket és figyelnek arra is, hogy a termékek ne tartalmazzanak mesterséges adalékanyagokat, tartósítószereket és színezékeket se.
„A vegán élelmiszerek ízvilágával kapcsolatban még mindig vannak előítéletek. Mi olyan termékeket gyártunk, amiknek az élvezeti értéke semmivel sem kevesebb, mint az adott kategóriában lévő állati összetevőkből készült termékeké” – tudtuk meg a tulajdonostól.
Ilyen termék a VeganChef növényi szendvicskrém is, amely rövid idő alatt nagy népszerűségre tett szert a vásárlók körében. A termékcsaládot nemcsak a fogyasztók, de a szakma is elismerte. Október végén a Biorganik megkapta a 2021 év Mentes-M díját convenience kategóriában a teljes VeganChef termékcsaládra.
A cég nemcsak szendvicskrémre kínál remek alternatívát. „A Vegán tömb egy növényi sajt alternatíva, amely ízében, színében, állagában hasonlít a tejből készült sajthoz. Ugyanúgy vágható, reszelhető és olvasztható is. Natúr, cheddar és füstölt cheddar ízben kapható. Ezzel a termékkel szeretnénk a növényi étrenden élők gasztronómiai élményeit kielégíteni, hogy ne legyen kérdés, mit tegyenek a pizzára, melegszendvicsre vagy mit reszeljenek a vegán bolognai spagettijükre és a tej- és laktózérzékenyeknek se kelljen lemondaniuk a sajtos ízvilágról” – mutatta be a terméket Szikora Zsolt.
A termékfejlesztéseket illetően Hegedűsné Tóth Andrea elárulta, hogy rengeteg külsős és belsős vaktesztet lefuttattak az elmúlt évben. „Az ízek kiválasztásánál szempont volt, hogy a klasszikus alapízek mellett legyenek a szokásostól eltérő ízek is, valamint, hogy az ízek karakteresek legyenek. Így végül tavaly ősszel megszületett a növényi szendvicskrém termékcsaládunk natúr, cheddar és sülthagymás ízben, amit idén novemberben három új követ, zöldfűszeres, körözött és füstölt ízvilágban, valamint idén októberben a Vegán tömbünk. Az árak pozícionálásánál fontos volt, hogy ár-érték arányban a legkedvezőbb legyen ma Magyarországon és a piacvezető terméknél min. 20%-kal olcsóbb tudjon lenni. Végül sikerült azonos árpontra tenni mindkét termékcsoportot és egy nagyon kedvező, 699 Ft-os javasolt fogyasztói árral kiajánlani a termékeket” – foglalta össze a kereskedelmi igazgató.
A szendvicskrémek már megtalálhatóak az Auchan áruházaiban, a tömbök is hamarosan ott lesznek a polcokon mellettük, valamint az összes termék kapható a szakáruházakban, illetve a Biorganik webáruházában, de Hegedűsné Tóth Andrea elmondta, hogy folynak az egyeztetések több áruházlánccal is a termékek szortimentbe vételéről, így reményeik szerint hamarosan még nagyobb disztribúcióval fognak a termékek rendelkezni.
A jövőt illetően a kereskedelmi igazgató rejtélyesen fogalmazott: „A darabolt növényi tömböknek új ízvariánsai várhatóak hamarosan, továbbá elindulunk ezen termékek szeletelt változataival is. De nem állunk meg! A növényi alapú kényelmi termékek kategóriában új termékcsaláddal rukkolunk elő hamarosan, ami páratlan lesz a magyar piacon.”
(Termékmix magazin – 2021. novemberi szám)