2025.júl.19.
  • RÓLUNK
  • ELŐFIZETÉS
  • KAPCSOLAT
  • HÍRLEVÉL
  • MÉDIAAJÁNLAT '25

aa

TermékmixTermékmix
Ad Top Header
  • Kezdőlap
  • Kereskedelem
    • Kereskedelem
      • Esemény
      • Üzletlánc
      • Kutatás
      • Általános
    Tesco üzlet

    A gyerekek jövője most a tét – 198 Tesco üzletben …

    Üzletlánc

    Egy Wolt futár rendelést ad át

    Már közel 40 ezer adag ételt mentett meg a Magyar …

    Általános

    Mizo Art Coffee

    Kortyolj bele a művészetbe – szó szerint!

    Üzletlánc

  • Ipar
    • Ipar
      • Hírek
      • Személyi hírek
    Michele Morrone

    Ilyen, amikor valóra válik egy álom: kilenc ország…

    Hírek

    Az előző hónaphoz mérten 1,3%-kal mérséklődött az ipari termelés

    Az előző hónaphoz mérten 1,3%-kal mérséklődött az …

    Hírek

    Mirto dinnye

    Megérkezett a magyar görögdinnye, a nyár íze …

    Hírek

  • Magazin
    • Magazin
      • Polc
      • Kereskedelem
      • Interjú
      • Marketing
      • Kutatás
      • Piac
      • Innováció

    A kényelmi termékek kreatív lehetőségeket kínálnak…

    Polc

    Csomagolásmentes vásárlás: Tudatos döntés, zöldeb…

    Kereskedelem

    kézzel mosogat

    Nő a nagy kiszerelésű mosogatószerek népszerűsége:…

    Polc

  • Külföld
    • Külföld
      • Kereskedelem
      • Kutatás
      • Ipar
      • Trend
    online kereskedelem

    Bővülő online kereskedelem

    Kereskedelem

    Hullámok

    Hullámoktól hullámokig – Ultrahang és AI segíti a …

    Ipar

    Az LG felvásárolja a prémium vízmelegítő megoldásokat gyártó norvég OSO-t

    Az LG felvásárolja a prémium vízmelegítő megoldáso…

    Ipar

  • Újdonságok

Kutatás

A friss gyümölcsök fogyasztását meghatározó trendek
Kutatás
2024.okt.21.

A friss gyümölcsök fogyasztását meghatározó trendek

Az élelmiszerbiztonság, a kényelmes vásárlás és az egészségtudatosság lesz a friss gyümölcsök fogyasztásának három legfontosabb tényezője a közeljövőben.

Antonio Alarcón, a Bollo Natural Fruit vezérigazgatója a madridi Fruit Attraction kiállításon tartotta meg prezentációját a spanyol gyümölcsvásárlási- és fogyasztási szokások alakulásáról. A Kantar Worldpanel által végzett, több mint ezer fogyasztó megkérdezésén alapuló vizsgálat legfontosabb eredménye, hogy az egyre emelkedő árak sem csökkentették a spanyol fogyasztók gyümölcsök iránti keresletét. A válaszadók 70%-a nyilatkozott úgy, hogy naponta fogyaszt friss gyümölcsöt, további 20% pedig legalább hetente háromszor. A narancs, a banán, az alma és a mandarin együttesen több mint 50%-át tette ki az otthon fogyasztott friss gyümölcsök összmennyiségének.

A tanulmány kimutatta, hogy a 45-65 év közöttiek a legrendszeresebb gyümölcsfogyasztók, akik a vásárlás fő mozgatórugójaként az egészséget jelölték meg. Ezzel szemben a fiatalabb fogyasztók (18-35 évesek) nagyobb valószínűséggel vásárolnak akciós gyümölcsöt. Az idősebb fogyasztók gyakrabban vásárolnak márkás gyümölcsöt is, míg a fiatalabb fogyasztók az olcsóbb, saját márkás termékeket részesítik előnyben.

Alarcón szerint meglepő és egyben örvendetes, hogy a COVID-járvány előtti számokhoz viszonyítva a fogyasztók több gyümölcsöt vásárolnak, mint a pandémia előtt. Ez jó hír az ágazat számára, a fő teendő ennek a növekvő trendnek a fenntartása, erősítése lesz.

Arra a kérdésre, hogy milyen tulajdonságok határozzák meg, hogy mit tartanak jó gyümölcsnek, a válaszadók 45%-a a gyümölcsök ízét nevezte meg fő mutatónak, majd a frissesség (18%), az érettség (14%), a szín (13%), a megjelenés (12 százalék) és az, hogy van-e szezonja (11%) következett. Figyelembe véve azonban, hogy a fogyasztók a vásárlás előtt csak ritkán tudják megkóstolni a gyümölcsöt, a tanulmány arra következtet, hogy a vizuális érzékelés játszik kulcsszerepet a vásárlásban, vagyis a fogyasztó az ízeket a vizuális szempontokhoz kapcsolja a vásárlási döntés meghozatalakor.

Összességében a gyümölcsmárkákat a minőség garanciájaként említették, de a gyümölcsmárka megvásárlásának okai eltérőek voltak attól függően, hogy a fogyasztó rendszeres gyümölcsvásárló-e vagy sem. A nem rendszeres vásárlók esetében a leggyakrabban említett vásárlást ösztönző tényezők a garantált minőség (53%), az ár-érték arány (52%) és a termék íze-zamata (49%) volt. A rendszeres gyümölcsvásárlók esetében a márkás gyümölcsök választásának okai némileg változtak: náluk is a garantált minőség maradt ugyan az elsődleges motiváció (40%), ám a második leggyakrabban említett tényező a megjelenés (37%) volt, a harmadik helyen pedig a gyümölcs eredete állt (32%).

Alarcón szerint a kutatás egyik érdekes tanulsága, hogy a márkahű fogyasztók esetében az akciók, promóciók nem kulcsfontosságúak a vásárlás szempontjából. E fogyasztók negyven százaléka azt mondta, hogy az akciók vagy ajánlatok ellenére továbbra is azt a márkás gyümölcsöt fogyasztja, amelyet általában vásárol, ezért egyértelmű, hogy azok a fogyasztók, akik hűségesek egy adott márkához, kevésbé érzékenyek az árváltozásokra.

A jelentés arra is rávilágított, hogy a fogyasztók vásárlási szokásai hogyan változtak az utóbbi évek során: egyre több fogyasztó részesíti előnyben a szupermarketeket és a diszkontokat mint a kisebb zöldségeseket, mivel ezek könnyebb hozzáférést és alacsonyabb árakat kínálnak. A Kantar Worldpanel szerint Spanyolországban a szupermarketek 2024-ben a gyümölcsértékesítés 40,4%-át fogják kitenni, szemben a 2023-as 37,7%-kal. Ezzel szemben a hagyományos zöldségesek piaci részesedése a 2023-as 37,4%-ról 2024-re 34,7%-ra csökken. Érdekes viszont, hogy ez a tendencia nem volt megfigyelhető azon válaszadók körében, akik jellemzően márkás gyümölcsöt vásárolnak – ők ugyanolyan valószínűséggel vásárolnak hagyományos zöldségesnél (65%), mint szupermarketekben (66%).

A friss árut jellemzően zöldségesnél vásárló fogyasztók a közelséget, a bizalmat, a választékot és a szakmai ajánlásokat értékelték a leginkább, míg a szupermarketek választásának leggyakoribb indokai között azt említették, hogy a szupermarketek praktikusabbak a nagyobb bevásárlásokhoz, hosszabb a nyitvatartási idejük és kedvezőbb a gyümölcsök ára.

A tanulmány azt is kimutatta, hogy az online vásárlások száma valószínűleg tovább fog nőni: míg a válaszadóknak csak 18%-a nyilatkozott úgy, hogy valaha is vásárolt már gyümölcsöt online, addig ez az arány a fiatalabb fogyasztók körében 27% volt, akiket inkább a kényelem, a személyre szabhatóság és az árak összehasonlításának lehetősége motivált.

A kutatás összegző része három olyan kulcsfontosságú tendenciát azonosított, amelyek valószínűleg a kategória jövőbeni növekedését elősegíthetik: az élelmiszerbiztonság, a kényelem – különösen a fiatalabb fogyasztók körében -, valamint az egészségtudatosság.

(Fruitveb)

Tags: zöldség-gyümölcs, Spanyolország, gyümölcsfogyasztás
  • Előző cikk: Lassan ébredezik a fogyasztói hangulat az euróövezetben Előző
  • Következő cikk: Fellendülőben az alkoholmentes szegmens: Visszaesés volt az alkohol­tartalmú italok piacán tavaly Következő

Legfrissebb

Michele Morrone

Ilyen, amikor valóra válik egy álom: kilenc országból érkezt…

2025.júl..17

Szilva

Gyorsfagyasztott szilvát hívtak vissza a forgalomból

2025.júl..17

Egy Wolt futár rendelést ad át

Már közel 40 ezer adag ételt mentett meg a Magyar Élelmiszer…

2025.júl..17

Rossmann üzlet az Árkádban

Digitális korszakváltás a Rossmann-nál

2025.júl..16

Balaton-átúszás hangulatkép

Tíz nap a 43. Lidl Balaton-átúszásig: Így lehet tudatosan fe…

2025.júl..16

Copyright © 2019-2025. Termékmix. Minden jog fenntartva.
  • Médiaajánlat '25
  • Márka mögött
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Sütik
  • Adatkezelés
  • Kezdőlap
  • Kereskedelem
    • Esemény
    • Üzletlánc
    • Kutatás
    • Általános
  • Ipar
    • Hírek
    • Személyi hírek
  • Magazin
    • Polc
    • Kereskedelem
    • Interjú
    • Marketing
    • Kutatás
    • Piac
    • Innováció
  • Külföld
    • Kereskedelem
    • Kutatás
    • Ipar
    • Trend
  • Újdonságok
 

"Süti" információ ezen a weboldalon

Azért, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk weboldalunkon. Ha továbbra is a beállítások változtatása nélkül marad a honlapon, azt feltételezzük, hogy Ön elégedett azzal, hogy minden "sütit" megkap a honlapján. Ha szeretné, bármikor meg tudja változtatni a cookie beállításokat. Viszont ez esetben nem tudjuk garantálni weboldalunk megfelelő működését.

Részletek...
Elutasítom Elfogadom