A standok száma gyorsabban csökken, mint az üzleteké.
Tavaly közel 10 000 piaci árus tűnt el a lengyelországi piacokról, ami jóval nagyobb csökkenés, mint ami az üzletek számában bekövetkezett. Ez a diszkontok által gerjesztett árháború hatása, de a fogyasztói szokások is jelentősen megváltoztak – írja a wiadomoscihandlowe.pl a Rzeczpospolita napilap alapján.
A csökkenés ellenére a piacos standok még mindig jelentős részét képezik az ország kereskedelmi területének. A Dun & Bradstreet üzleti hírszerző ügynökség becslései szerint 2023 végén valamivel több mint 109 ezer vállalkozás működött a lengyel piacokon. Az előző év azonos időszakához képest ez közel 2 százalékos csökkenést jelent. Összesen mintegy kétezer vállalkozás tűnt el a bazárokból az elmúlt 12 hónapban.
A lengyel Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2022-ben közel 2200 állandó piacteret tartottak nyilván az országos nyilvántartásban. Ezek száma éves szinten 30-zal nőtt, ugyanakkor területük 2,1 százalékkal csökkent, ami a bódék számának csökkenésére utalhat. Ugyanakkor a felfüggesztett vállalkozások száma 2023-ban megduplázódott, és ez több mint 7200 vállalkozást érintett. Az adatok alapján a legnagyobb mértékben, 3,2 százalékkal a bódékban és a piactereken folytatott textil-, ruházati és cipő kiskereskedelmi értékesítés ágazata csökkent. Csak egy kicsit jobb az élelmiszer- és ital-kiskereskedelem helyzete, amely 2,3 százalékkal csökkent a vállalkozásokat tekintve.
A szakértők szerint a piacok és bazárok korszaka a végéhez közeledik, és az elkövetkező hónapokban tovább hanyatlik. Bár az üzletek száma is csökken, a nagy üzletláncok, különösen a diszkontok, amelyek a legtöbb vásárlót vonzzák, egyre nagyobb teret hódítanak.