A brit kiskereskedelmi lánc bezárásával 12 500 munkahely szűnik meg.
A Wilko a jövő hónapban eltűnik a brit utcákról, mivel a háztartási cikkeket árusító üzletlánc teljes hálózata bezár. Ezzel valószínűleg mind a 12 500 munkahely megszűnik – írja az ESM szakszervezeti bejelentés alapján.
A GMB nevű szakszervezet a Wilko vezetőségére hivatkozva azt közölte, hogy az üzletek október elejéig bezárnak. Két elosztóközpontot azonban már jövő pénteken lehúzza a rolót.
„Ez azt jelenti, hogy valószínűleg mind a 12 500 dolgozót elbocsátják” – tette hozzá a GMB.
Az elmúlt hetekben az üzletlánc dolgozói még abban reménykedtek, hogy a hálózatot felvásárolja egy vállalat. Az Egyesült Királyságban 400 üzletet működtető Wilko múlt hónapban jelentette be, hogy csődfelügyelő kijelölését kéri, miután a kereskedelmi forgalom visszaesését követően likviditási gondjai támadtak. Doug Putman kanadai üzletember ajánlatot tett a Wilkonak, de a megvásárlás meghiúsult.
A Wilko 1930-ban barkácsáruházként indult a közép-angliai Leicesterben. Az utóbbi időben már veszteségessé vált a magas infláció, a sorozatos kamatemelések és a megélhetési válság következtében. Nadine Houghton szakszervezeti vezető szerint ennek a tragédiának oka van. Úgy fogalmazott, hogy a Wilkónak virágoznia kellett volna az egyébként erős kiskereskedelmi ágazatban, de a tulajdonosai a földbe döngölték.
Korábban a GlobalData arról értekezett, hogy a Wilko összeomlása valószínűleg a rivális diszkont kiskereskedőknek fog kedvezni. A GlobalData szerint az Egyesült Királyságban a diszkont- és a kiskereskedelmi csatornák valószínűleg évente 5%-kal fognak növekedni, és 2027-re elérhetik az 59,4 milliárd fontos (69,1 milliárd eurót) értéket, mivel a vásárlók az értékcentrikus kiskereskedőkhöz fordulnak, hogy a pénzükért a lehető legtöbbet kapják.
A piackutatók szerint az élelmiszer-üzletágban a következő öt évben a legnagyobb, 1,2 milliárd fontos (1,4 milliárd eurós) forgalombővülést az otthoni és elektromos cikkek kategóriája fogja elérni, mivel a vásárlók a diszkontok felé fordulnak, hogy megfizethető árú fejlesztéseket hajtsanak végre otthonukban és környezetükben.
Nick Gladding, a GlobalData vezető kiskereskedelmi elemzője szerint a diszkontok továbbra is profitálnak a fogyasztók értékközpontú igényeiből. Közölte, hogy a GlobaData kutatása alapján a vásárlók 48%-a azt állítja, hogy az olyan alapvető termékek vásárlásakor, mint az élelmiszerek, háztartási szerek és kozmetikumok, az emelkedő árak miatt inkább lefelé vált: másik boltot választ, vagy olcsóbb terméket vesz. Ez az arány a nők esetében 54%-ra, a 25-34 éveseknél pedig 62%-ra nőtt.
Mivel az átlagkereset nem tud lépést tartani az inflációval, a GlobalData legfrissebb trendjelentése szerint 10-ből hat vásárló arra számít, hogy a következő hat hónapban romlani fog a személyes pénzügyei helyzete. Ez biztosítja, hogy a diszkontok iránti kereslet továbbra is erős marad.
A GlobalData egy nemrégiben készült tanulmánya szerint az olyan diszkontok, mint az Aldi és a Lidl egyre inkább vonzóak a vásárlók számára az alacsony árak és az élelmiszerek minősége miatt. A fogyasztók 55%-a nyilatkozott úgy, hogy nagyon vagy rendkívül elégedett, 39% pedig valamelyest elégedett a diszkontok kínálatával.
Gladding úgy véli, hogy az Aldi és a Lidl lesz a fő haszonélvezője a folyamatnak, mivel a megnövekedett keresletnek megfelelően terjeszkednek. A következő öt évben arra számítanak a kutatók, hogy a két cég együttes forgalma közel 10 milliárd fonttal (11,7 milliárd euróval) fog növekedni.
A Kantar augusztusi adatai szerint az az Egyesült Királyság élelmiszer-ágazatában az Aldi a piac 10,2%-át, a Lidl pedig 7,7%-át birtokolja.