Több cég is rekordközeli áremeléseket hajtott végre az elmúlt hónapokban.

A világ vezető fogyasztási cikkek gyártói most már kevesebbet fizetnek az alapanyagokért és az energiáért, de időbe telhet, amíg a vásárlók is jelentős csökkenést tapasztalnak az árakban – írja az ESM.

A napraforgóolajtól a tejig és a gabonáig minden fontos alapanyagnak nőtt az ára, ami rosszul érintette a csomagolt áruk piacát az elmúlt két évben, és ez világszerte hozzájárult a megélhetési válság kialakulásához. Már a koronavírus-járvány hatására is nőtt az infláció, amit tovább súlyosbított Oroszország ukrajnai inváziója. Az energiaköltségek ugyan csökkentek az utóbbi időben, és bizonyos nyersanyagok globális árai lassabb ütemben emelkednek.

Az olyan vállalatok, mint a Nestlé, a Reckitt és a Danone az első negyedévben is jelentősen megemelte termékeinek árát.

„Az áru költségeinek inflációja idén jelentősen alacsonyabb lesz, a Reckitt 5-9%-os szintre számít a tavalyi 18%-kal szemben” – mondta Jeff Carr, a vállalat pénzügyi vezetője szerdán.

A Danone pénzügyi igazgatója, Jürgen Esser elmondta, hogy miközben a munkaerőköltségek, a folyékony tej és a cukor ára emelkedett, néhány más költség csökkent, így idén már az infláció csökkenésére számítanak.

Kedden az Associated British Foods közölte, hogy nem számít további áremelésekre az év második felében, mivel a költségek, köztük a búza, a növényi olajok, a fuvarozás és az energia árai csökkenni kezdenek. Több cég is rekordközeli áremeléseket hajtott végre az elmúlt hónapokban: a Coca-Cola Co közölte, hogy az első negyedévben 11%-kal emelkedtek az átlagos eladási árak, míg a rivális PepsiCo Inc. 16%-os áremelkedést jelentett.

Az iparágban sokan jóval korábban vásároltak alapanyagokat, amikor még magasabbak voltak az árak, így időbe telik, amíg ez átgyűrűzik a szupermarketek polcaira. „Mi általában 9-12 hónapra előre vásároljuk meg az alapanyagokat” – mondta Hugh Johnston, a PepsiCo pénzügyi igazgatója. Úgy véli, az inflációs ráta nagyon lassan fog csökkenni 2023-ban.