Szinte az összes nagy kereskedelmi vállalat érezhetően csökkenteni kívánja a műanyag csomagolások arányát, vagy hamarosan teljesen szeretné elhagyni azokat. Az elfogadott tervek a mindenféle csomagolás teljes elhagyásától – csomagolásmentes boltok – a visszaváltható rendszerek vagy újrahasznosított anyagok bevezetéséig terjednek.
A műanyag csomagolások kapcsán Európában és a tengerentúlon számos példát látunk arra, hogy a nagy és a kiskereskedelmi vállalatok hogyan közelítenek a témához. Végső soron olyan koncepciót kell keresni, amelynél nincs többé hulladék. Az angol fogalom erre a „zero waste“.
Leginkább a nagyvárosokban, mint pl. Barcelonában, Bécsben, Milánóban, Antwerpenben, Torinoban vagy Utrechtben találhatók ilyen boltok, de Szingapúrban is megnyílt „csomagolásmentes” megnevezés alatt az első zero waste élelmiszerüzlet.
A műanyag csomagolás elhagyása vagy helyettesítése az első lépés ezen az úton. Manapság megfigyelhető, hogy globálisan változik a hozzáállás – mind a kereskedők, mind a gyártók és a fogyasztók részéről.
Egy kis réteg mozgalma lassan tömeges méretűvé válik. A széles körben hirdetett szén kiváltásához hasonló folyamat zajlik – nem utolsósorban a modern média segítségével. Az új „mozgalomhoz” étteremláncok, nagyfogyasztók, bútoráruházak vagy légitársaságok is csatlakoznak.
A Davosban tartott Világgazdasági Fórumon is nagy szerepet játszott a műanyag csomagolás témája. A vállalatok, mint pl. a Procter & Gamble, a PepsiCo, a Nestlé, a Unilever, a Mars Petcare, a The Clorox Company, a The Body Shop, a
Coca-Cola, a Mondelez International, a Danone, a Jacobs Dowe Egberts vagy a BIC ma együttműködnek a TerraCycle céggel, egy olyan vállalattal, amely maga is piacvezetőként reklámozza magát a nem újrahasznosítható hulladékok újrahasznosításában.
Az okokat kell megszüntetni
Globálisan nézve a 2018. októberében Bali szigetén tartott „Our Ocean Conference“ valószínűleg fontos lépés volt a műanyag szeméttől mentes jövő felé. Ezen a konferencián közel 250 vállalat, kormány és intézmény fogadta el a „Global Commitment to eradicate plastic pollution at the source“ névre keresztelt szabályzatot. A közös karta résztvevői és aláírói olyan kereskedelmi vállalatok voltak, mint az Ahold-Delhaize, Carrefour, Kesko, Marks & Spencer, Metro AG, Schwarz Group, Selfridges, Target és a Walmart.
A kartában többek között kijelentik, hogy a jövőben nem elegendő az okozott károk helyrehozatala, hanem az okokat kell megszüntetni. A megoldás egy olyan körkörös gazdaság, amelyben a műanyagot nem szabad többé szemétként kezelni.
Ezt megelőzően 2018. januárban tizenegy vezető vállalat megállapodott abban, hogy 2025-ig el kell érni a műanyag 100%-os újrahasznosítását vagy komposztálhatóságát. Az alapító tagok egy úgynevezett Plastic Pact egyezséget kötöttek, amely a New Plastics Economy megnevezésű, nemzeti tevékenységek hálózata. Ez volt az alapja egy ezután elfogadott, globálisan elismerendő alapelvekre vonatkozó kötelezettségvállalásnak. Ahhoz, hogy ez ne csak egy ígéret maradjon, 18 havonta ellenőrizni kell ennek betartását.
A Carrefour céljai sokrétűek
A Carrefour és a Walmart cégek példáján jól látható, hogyan tudja a fenti alapelveket vállaló cég a kötelezettségeket megvalósítani: 2018. május 31-e óta a Carrefour a felesleges csomagolás, különösen a műanyag csomagolás, és az ezzel összefüggő, különösen a tengerek szennyezettsége ellen folytatott, egyre drámaibbá váló harc fő szerepvállalója. Ennek keretében 2025-ig több célt is megfogalmaztak.
A végső cél egy zárt körforgás létrehozása, amelyben egyáltalán nem keletkezik hulladék. Addig azonban hat szakaszban kell célt érni:
A műanyag, különösen a nem vagy csak nehezen újrahasznosítható műanyag csökkentése.
Újrahasznosítható vagy komposztálható műanyag kizárólagos használata. A nem újrahasznosítható műanyagot alternatív anyagokkal kell helyettesíteni.
Tiszta és egyszerű újrahasznosítási módszerek bevezetése. Ez különösen azokra az országokra vonatkozik, ahol nincsenek működő újrahasznosítási rendszerek.
A Carrefour garantálja, hogy az eladási helyeken, a szállításban, a raktározásban és a beszállításban használt összes anyag újrafelhasználható vagy újrahasznosítható.
A Carrefour támogatja olyan új gazdasági modellek fejlesztését és megvalósítását, amelyek garantálják, hogy az újrahasznosítás általános lesz. Első lépésben ez a műanyag italospalackok 50%-ára vonatkozik.
Az óceánokat műanyagoktól mentesen kell tartani, hogy biztosítani lehessen a tengerek egészségét és biodiverzitását. A Carrefour nem fog többé olyan termékeket árusítani, melyek hozzájárulnak a tengerek szennyeződéséhez. Ezen kívül a vállalat aktívan részt fog venni a környezet megtisztításában.
A Carrefour minden érintettel, vállalattal, hatósággal és aktivistával egyfajta szerződést köt, amelyben az egyes partnerek a szerződés céljait magukénak ismerik el.
Az első konkrét lépésekhez tartozik: már 2025 előtt sem értékesítenek biotermékeket nem újrahasznosítható csomagolásban; a vásárlóknak többször használható csomagolást kínálnak a friss árukhoz (az erre vonatkozó tesztek 2018 vége óta folyamatban vannak); elhagyják a felesleges csomagolást (például fogkrémtubusok papírcsomagolásban); az összes bioterméket már 2020-ban csak újrahasznosítható csomagolásban árulják; az összes műanyag tároló átlátszó PET-anyagból készül; 2017 óta az összes papírcsomagolást (4.000 árucikk) már csak növényi alapú festékkel feliratozzák; a fagyasztott termékekre és készételekre már csak papírcsomagolást használnak; 2018 végétől nincs műanyagból készült szívószál.
A Walmart hatékonyan lép fel
A Walmart Kanadában igazán hatékony. Nagyon gyorsan valósítják meg a műanyag csökkentését és helyettesítését minden folyamatban. A kiindulási helyszín Toronto, Kanada legnagyobb városa.
A saját márkák fontos szerepet játszanak ebben a folyamatban. Az alapelv a „Walmart Canada Charter on Plastics”. Itt az egyes meghatározott időszakon belül végrehajtandó konkrét célokat írják elő. Az okirat megfelel a fő vonalaiban a Carrefour ill. a 2018. október végén Balin tartott fent említett konferencia kötelezettségvállaló nyilatkozatában foglalt alapelveknek.
2018. októberében az „Our Ocean Conference“ keretében a csomagolás, kereskedelem, vendéglátóipar és élelmiszeripar területén működő alábbi vállalatok írták alá a közös egyezményt:
Ahold Delhaize
ALBEA
Algramo
ALPLA Werke Alwin Lehner
GmbH & Co KG Amcor
Arca Continental
BioPak Pty Ltd
Burberry Group Plc
Carrefour
Coca-Cola FEMSA
Colgate-Palmolive Company
Constantia Flexibles
CupClub Limited
Danone SA
Delphis Eco
Diageo
Dynapack Asia
Earthwise
Ecopod
ecostore
Essity AB
EXCELRISE
gDiapers
Greiner AG
H & M Hennes & Mauritz AB
Henkel AG & Co. KGaA
Inditex
innocent drinks
Internet Fusion Group
JAMES CROPPER PLC
Johnson and Johnson Consumer
Inc. Kellogg Company
Kesko Corporation
Logoplaste
LOLIWARE
L’Oréal
Marks and Spencer plc
Mars, Incorporated
Matrix APA (UK) Ltd.
METRO AG
MIWA (MInimum WAste)
Mondi
NATURA COSMETICS
Nestlé
Paccor packaging solutions
PepsiCo
Pernod Ricard
POSITIV.A
PT Evogaia Karya Indonesia
RB
RePack
Replenish Bottling LLC
rPlanet Earth
SC Johnson
Schwarz Group
Sealed Air corporation
Selfridges
Skipping Rocks Lab
SPB
Spinlock
Splosh Ltd.
Stella McCartney
Swire Beverages Ltd
Target Corporation
The Better Packaging Co.
The Bio-D Company Ltd
The Coca-Cola Company
The New Zealand King Salmon
Company Ltd Unilever
Walmart U.S., Walmart Canada,
Walmart Mexico, and Sam’s Club
Werner & Mertz GmbH
Woolworths Holdings Limited