Szinte az összes nagy kereskedelmi vállalat érezhetően csökkenteni kívánja a műanyag csomagolások arányát, vagy hamarosan teljesen szeretné elhagyni azokat. Az elfogadott tervek a mindenféle csomagolás teljes elhagyásától – csomagolásmentes boltok – a visszaváltható rendszerek vagy újrahasznosított anyagok bevezetéséig terjednek.

A műanyag csomagolások kapcsán Euró­pában és a tengerentúlon számos példát látunk arra, hogy a nagy és a kis­kereskedelmi vállalatok hogyan közelítenek a témához. Végső soron olyan koncepciót kell keresni, amelynél nincs többé hulladék. Az angol fogalom erre a „zero waste“.

Leginkább a nagyvárosokban, mint pl. Barcelonában, Bécsben, Milánóban, Antwerpenben, Torinoban vagy Utrecht­ben találhatók ilyen boltok, de Szingapúrban is megnyílt „csomagolás­mentes” megnevezés alatt az első zero waste élelmiszerüzlet.

A műanyag csomagolás elhagyása vagy helyettesítése az első lépés ezen az úton. Manapság megfigyelhető, hogy globálisan változik a hozzáállás – mind a kereskedők, mind a gyártók és a fogyasztók részéről.

Egy kis réteg mozgalma lassan tömeges méretűvé válik. A széles körben hirdetett szén kiváltásához hasonló folyamat zajlik – nem utolsósorban a modern média segítségével. Az új „mozgalomhoz” étteremláncok, nagyfogyasztók, bútoráruházak vagy légitársaságok is csatlakoznak.

A Davosban tartott Világgazda­sági Fórumon is nagy szerepet játszott a műanyag csomagolás témája. A vállalatok, mint pl. a Procter & Gamble, a PepsiCo, a Nestlé, a Unilever, a Mars Petcare, a The Clorox Company, a The Body Shop, a 
Coca-Cola, a Mondelez International, a Danone, a Jacobs Dowe Egberts vagy a BIC ma együttműködnek a TerraCycle céggel, egy olyan vállalattal, amely maga is piacvezetőként reklámozza magát a nem újrahasznosítható hulladékok újrahasznosításában.

Az okokat kell megszüntetni

Globálisan nézve a 2018. októberében Bali szigetén tartott „Our Ocean Conference“ valószínűleg fontos lépés volt a műanyag szeméttől mentes jövő felé. Ezen a konferencián közel 250 vállalat, kormány és intézmény fogadta el a „Global Commitment to eradicate plastic pollution at the source“ névre keresztelt szabályzatot. A közös karta résztvevői és aláírói olyan kereskedelmi vállalatok voltak, mint az Ahold-Delhaize, Carrefour, Kesko, Marks & Spencer, Metro AG, Schwarz Group, Selfridges, Target és a Walmart.

A kartában többek között kijelentik, hogy a jövőben nem elegendő az okozott károk helyrehozatala, hanem az okokat kell megszüntetni. A megoldás egy olyan körkörös gazdaság, amelyben a műanyagot nem szabad többé szemétként kezelni.

Ezt megelőzően 2018. januárban tizenegy vezető vállalat megállapodott abban, hogy 2025-ig el kell érni a műanyag 100%-os újrahasznosítását vagy komposztálhatóságát. Az alapító tagok egy úgynevezett Plastic Pact egyezsé­get kötöttek, amely a New Plastics Economy megnevezésű, nemzeti tevé­kenységek hálózata. Ez volt az alapja egy ezután elfogadott, globálisan el­ismerendő alapelvekre vonatkozó kötelezettségvállalásnak. Ahhoz, hogy ez ne csak egy ígéret maradjon, 18 havonta ellenőrizni kell ennek betartását.

 

A Carrefour céljai sokrétűek

A Carrefour és a Walmart cégek példáján jól látható, hogyan tudja a fenti alapelveket vállaló cég a kötelezettségeket megvalósítani: 2018. május 31-e óta a Carrefour a felesleges csomagolás, különösen a műanyag csomagolás, és az ezzel összefüggő, különösen a tengerek szennyezettsége ellen folytatott, egyre drámaibbá váló harc fő szerepvállalója. Ennek keretében 2025-ig több célt is megfogalmaztak.

A végső cél egy zárt körforgás létrehozása, amelyben egyáltalán nem keletkezik hulladék. Addig azonban hat szakaszban kell célt érni:

A műanyag, különösen a nem vagy csak nehezen újrahasznosítható műanyag csökkentése.

Újrahasznosítható vagy komposztálható műanyag kizárólagos használata. A nem újrahasznosítható műanyagot alternatív anyagokkal kell helyettesíteni.

Tiszta és egyszerű újrahasznosítási módszerek bevezetése. Ez különösen azokra az országokra vonatkozik, ahol nincsenek működő újrahasznosítási rendszerek.

A Carrefour garantálja, hogy az eladási helyeken, a szállításban, a raktározásban és a beszállításban használt összes anyag újrafelhasználható vagy újrahasznosítható.

A Carrefour támogatja olyan új gazdasági modellek fejlesztését és megvalósítását, amelyek garantálják, hogy az újrahasznosítás általános lesz. Első lépésben ez a műanyag italospalackok 50%-ára vonatkozik.

Az óceánokat műanyagoktól mentesen kell tartani, hogy biztosítani lehessen a tengerek egészségét és biodiverzitását. A Carrefour nem fog többé olyan termékeket árusítani, melyek hozzájárulnak a tengerek szennyeződéséhez. Ezen kívül a vállalat aktívan részt fog venni a környezet megtisztításában.

A Carrefour minden érintettel, vállalattal, hatósággal és aktivistával egyfajta szerződést köt, amelyben az egyes partnerek a szerződés céljait magukénak ismerik el.

Az első konkrét lépésekhez tartozik: már 2025 előtt sem értékesítenek biotermékeket nem újrahasznosítható csomagolásban; a vásárlóknak többször használható csomagolást kínálnak a friss árukhoz (az erre vonatkozó tesztek 2018 vége óta folyamatban vannak); elhagyják a felesleges csomagolást (például fogkrémtubusok papírcsomagolásban); az összes bioterméket már 2020-ban csak újrahasznosítható csomagolásban árulják; az összes műanyag tároló átlátszó PET-anyagból készül; 2017 óta az összes papírcsomagolást (4.000 árucikk) már csak növényi alapú festékkel feliratozzák; a fagyasztott termékekre és készételekre már csak papírcsomagolást használnak; 2018 végétől nincs műanyagból készült szívószál.

 

A Walmart hatékonyan lép fel

A Walmart Kanadában igazán ha­tékony. Nagyon gyorsan valósítják meg a műanyag csökkentését és helyettesítését minden folyamatban. A kiindulási helyszín Toronto, Kanada legnagyobb városa.

A saját márkák fontos szerepet játszanak ebben a folyamatban. Az alapelv a „Walmart Canada Charter on Plastics”. Itt az egyes meghatározott időszakon belül végrehajtandó konkrét célokat írják elő. Az okirat megfelel a fő vonalaiban a Carrefour ill. a 2018. október végén Balin tartott fent említett konferencia kötelezettségvállaló nyilatkozatában foglalt alapelveknek.

 

2018. októberében az „Our Ocean Conference“ keretében a csomagolás, kereskedelem, vendéglátóipar és élelmiszeripar területén működő alábbi vállalatok írták alá a közös egyezményt:

Ahold Delhaize

ALBEA

Algramo

ALPLA Werke Alwin Lehner

GmbH & Co KG Amcor

Arca Continental

BioPak Pty Ltd

Burberry Group Plc

Carrefour

Coca-Cola FEMSA

Colgate-Palmolive Company

Constantia Flexibles

CupClub Limited

Danone SA

Delphis Eco

Diageo

Dynapack Asia

Earthwise

Ecopod

ecostore

Essity AB

EXCELRISE

gDiapers

Greiner AG

H & M Hennes & Mauritz AB

Henkel AG & Co. KGaA

Inditex

innocent drinks

Internet Fusion Group

JAMES CROPPER PLC

Johnson and Johnson Consumer

Inc. Kellogg Company

Kesko Corporation

Logoplaste

LOLIWARE

L’Oréal

Marks and Spencer plc

Mars, Incorporated

Matrix APA (UK) Ltd.

METRO AG

MIWA (MInimum WAste)

Mondi

NATURA COSMETICS

Nestlé

Paccor packaging solutions

PepsiCo

Pernod Ricard

POSITIV.A

PT Evogaia Karya Indonesia

RB

RePack

Replenish Bottling LLC

rPlanet Earth

SC Johnson

Schwarz Group

Sealed Air corporation

Selfridges

Skipping Rocks Lab

SPB

Spinlock

Splosh Ltd.

Stella McCartney

Swire Beverages Ltd

Target Corporation

The Better Packaging Co.

The Bio-D Company Ltd

The Coca-Cola Company

The New Zealand King Salmon

Company Ltd Unilever

Walmart U.S., Walmart Canada,

Walmart Mexico, and Sam’s Club

Werner & Mertz GmbH

Woolworths Holdings Limited