Világszerte teret hódít a convenience. Egyre több fogyasztó veszi igénybe a formátum által nyújtott lehetőségeket, amiből a kereskedők és a gyártók is profitálhatnak. Az Edge by Ascential egyik aktuális tanulmánya közelebbről megvilágítja ezt a trendet.

A convenience formátumú üzletek egyre kedveltebbek. Gyorsan ugrunk be útközben a pékségbe egy kávéért vagy egy pékáruért, ebédszünetre pedig frissen készített salátát vásárolunk, természetesen egy adag dresszinggel. Az étel „megszerzése” gyors, nem jár kitérővel, és csaknem annyira ízletes, mintha mi készítettük volna.
Az Edge by Assential egyik jelentése azzal foglalkozik, hogy a convenience a fogyasztók körében egyre nagyobb népszerűségnek örvend, a trend jövő­beli kilátásaira is vet egy pillantást, valamint javaslatokkal szolgál arra nézve, hogy hogyan lehet beszállni a convenience üzletbe.

A leggyorsabban növekszik
A jelentés abból indul ki, hogy a convenience az elkövetkező 5 évben a helyhez kötött kiskereskedelem leggyorsabban növekvő értékesítési formátumává fejlődik. A becsült forgalomnövekedés +5,7%, a Cash&Carry-vel (+5,4%) és a diszkonttal (+5,2%) szemben, ami sokkal magasabb, mint a nagy formátumú áruházak (a hipermarketek, szupermarketek, vagy a lakhely közeli üzletek) növekedése.
Az elkövetkező 5 évben világszerte feltehetően 50 000-nél több convenience üzletet nyílik. Ehhez a növekedéshez hozzájárulnak az urbani­zációs tendenciák, az egyre kisebb háztartások, és az, hogy a fogyasztók egyre inkább a kisebb vásárlásokat részesítik előnyben.
Más értékesítési csatornákhoz képest a convenience üzletek mérete kisebb, ennek ellenére a convenience értékesítési csatornát illető, ígéretes előrejelzéseket nem becsülhetik alá azok a kereskedők, akik a helyhez kötött kereskedelemben sikeresek akarnak lenni.
A convenience a legjobb stratégiák egyike az online kiskereskedelemmel szemben. Az elmúlt években világszerte minden helyhez kötött értékesítési csatorna veszített a jelentőségéből, miközben az online kiskereskedelem egyre inkább teret hódít. A fogyasztók értékelték a kényelmet, a nagy áruválasztékot és a kiváló kondíciókat, amelyeket az online kereskedelem kínál. Ennek megfelelően a hagyományos helyhez kötött hiper- és szupermarketek nyereséges időszaka megtorpant, ezen belül is a nagyformátumú hipermarketek könyvelték el a legjelentősebb veszteséget.
A convenience mint értékesítési csatorna az urbanizáció irányába mutató globális tendenciákat illetően a „kevés és gyakori” bevásárlás tekintetében a veszteségeket tekintve viszonylag változékony. Ez a trend az elkövetkező öt évben erősödni fog, ami a convenience formátumot óvni fogja a veszteségektől, jelentőségüket pedig világszerte erősíteni fogja a szállítók számára.

Az ázsiai-csendes-óceáni térség vezet
Az értékesítési csatornák fejlesztésében a jövőben Ázsia és a Csendes-óceán, ezen belül elsősorban Japán tarthat számot vezető szerepre. Az ázsiai-csendes-óceáni térség járul hozzá a legjelentősebb mértékben a convenience értékesítési csatorna forgalomnövekedéséhez: a forgalom 177 Mrd. USA dollár (ca. 157 Mrd. euro), amely a teljes kereskedelem 45%-ának felel meg – ami sokkal több, mint világszerte a convenience forgalma (28%). Az ázsiai-csendes-óceáni piacot Japán uralja, amely szociális infrastruktúrájának köszönhetően (erős urbanizáció és kis méretű háztartások) a régió convenience forgalmának 58%-át teszi ki. Ez a japán részesedésnek minden értékesítési csatornán több, mint a kétszerese.
A 3 világszerte vezető convenience kiskereskedő Japánból származik. A 7-Eleven-hez tartozó Seven & I Holdings a forgalom tekintetében jelentősen felülmúl minden kiskereskedőt és az Edge by Ascential előrejelzése szerint vezető szerepet tölthet be a convenience értékesítési csatornák körében. Ázsián kívül a Couche-Tard (Kanada), a BP (GB) és a Tesco (GB) uralják a convenience üzletágat.
A jelentés arra következtet, hogy az elkövetkező 5 évben a Seven & I könyvelheti el a legmagasabb bevételeket, ezt követi a Lawson, egy másik japán kiskereskedő.
Európában a Carrefour is a con­venience mellett tette le a voksát, 2000 üzlet megnyitását tervezi az elkövetkező 5 évben, amely 2023 előtt 5 Mrd. USA dollár plusz bevételt jelenthet a vállalat számára.
Az ázsiai-csendes-óceáni térségben a Seven & I-tól várható a leggyorsabb növekedés, és világszerte vezető convenience kereskedőként – a számtalan fejlesztésnek és a convenience üzletek megnyitásának köszönhetően a vállalat várhatóan meg fogja szilárdítani eddigi pozícióját. Az európai térségben pedig a Carrefour és a Tesco vezetheti majd a convenience területet.

A hagyományos convenience csatorna számára egyre nagyobb kihívást jelent az új kínálatok létre­jötte. A jelentés a hagyományos convenience üzletek számára néhány hasznos stratégiával szolgál, hogy ezek alkalmazásával versenyképesek maradhassanak.

1. A jövő üzlete: differenciált árukészletek létrehozása; a versenytársakkal szemben gyors teljesítési megoldásokkal kell fellépni.

2. E-kereskedelem és digitális öko­szisztéma-menedzs­ment: Az üzletek pozicionálása Click & Collect központokként; az online szállítás bevezetése.

3. Szállítólánc: Együtt­működés a közvetítő kereskedőkkel az igény szerinti szállítás érdekében.

4. Ügyfélhűség: vásárlói hűségprogramok bevezetése.