A több csatornán keresztül bonyolított, tehát az online és az offline vásárlás sok ­fogyasztó számára mindennapos. Emellett sok kiskereskedő „veti be” az új virtuális és a kiterjesztett valóságot abból a célból, hogy a fogyasztó számára még szélesebb körű vásárlási lehetőségeket biztosítson. Ezek a Periscope fogyasztói közvéleménykutatásának főbb eredményei.

A Periscope (McKinsey) egy tanulmányában azt ­vizsgálta, hogy Németországban, Nagy-Britanniában, Francia­ország­ban és az USA-ban a fogyasztók milyen csatornákat vesznek igénybe vásárlás során, milyen fejlesztésekkel akadályozható meg a klasszikus lemorzsolódásból adódó veszteség és a helyhez kötött kereskedelemben kialakuló frusztráció.
A tanulmány arra az eredményre jutott, hogy Német­országban, Nagy-Britanniában és az USA-ban a fogyasztók 60%-a vásárlás céljából az online és az offline csatornákat azonos mértékben használja. Franciaország kivétel ez alól: itt a fogyasztók csupán 35%-a vásárol online és offline egy­aránt, és a résztvevő megkérdezettek 44%-a elsősorban vagy kizárólagosan a helyhez kötött üzleteket részesíti előnyben.

A helyhez kötött üzletek még vezetnek a versenyben
Bár a „többcsatornás” vásárlói magatartás egyre gyakoribb, a versenyben még mindig a helyhez kötött üzletek vezetnek. A tanulmányban részt vevő országokban a megkérdezettek fele azt nyilatkozta, hogy az elmúlt évben leginkább üzletekben vásárolt.
A fogyasztók köreiben a helyhez kötött kereskedelem után az online vásárlás a legnépszerűbb. Németországban ez az arány 25%, Nagy-Britanniában 22%, Franciaországban, illetve az USA-ban egyaránt 19%. Az USA-ban ez az arány ugyanolyan magas, mint azon fogyasztók aránya, akik az okostelefonjuk segítségével vásárolnak be. A 18–39 év közötti korosztály köreiben még népszerű az üzletben történő vásárlás, amit az okostelefon követ. Hangszolgáltatással és internetkapcsolattal rendelkező készülékeket minden országban csupán a vásárlók 4–6%-a használ.

Újjávarázsolni a vásárlói élményt
Az új virtual és augmented reality (VR/AR) ­technológiák a fogyasztók számára azt a lehetőséget nyújtják, hogy személyes preferenciáik szerint egy üzletben digitálisan „tevékenykedjenek”. Ennek köszönhetően csökkennek a lemorzsolódás által okozott veszteségek és a kereskedők újjá tudják „varázsolni” a vásárlói élményt a helyhez kötött kereskedelemben.
A megkérdezett fogyasztók 60%-a eddig még soha nem próbált ki VR- vagy AR-alkalmazásokat. A legtöbbjük a jövőben online, az üzletben hiánycikknek számító termékeket kínáló virtuális polc használatát tervezi. A fogyasztó online rendelheti meg az árucikkeket, amelyek egy-két napon belül kerülnek kiszállításra.
Minden ország fogyasztóinak megkérdezése során kiemelkedő eredményt értek el az olyan alkalmazások, amelyek lehetővé teszik a a termék funkcióival való „virtuális” kísérletezést.

 

 

 

 

(forrás: LP International)