Pedig a lehetőség már nyár végétől adott volt.
A kiskereskedelmi láncok tapasztalatai szerint a lehetőség, hogy a SZÉP-kártyákon lévő pénzt hideg élelmiszerre is lehetett fordítani, nem generált érezhető forgalomnövekedést. Az emberek alternatív fizetési módként használták a béren kívüli juttatásként kapott összegeket – írja a Portfolio összesítésében.
Annak ellenére, hogy a lehetőség már nyár végétől adott volt, sokan novemberre és decemberre halasztották ezeket a vásárlásokat. 2023 augusztusától december végéig lehetett a SZÉP-kártyán lévő pénzösszegeket hideg élelmiszer vásárlására is költeni. A Portfolio amiatt arról kérdezte a kiskereskedelmi láncokat, hogy érzékelték-e a forgalom megugrását a bevezetést követően, vagy éppen a csökkenést januártól.
Eszerint a Lidl azt tapasztalta, hogy a kártya használatának lehetősége nem generált extra forgalmat, az emberek sokkal inkább alternatív fizetési módként alkalmazták azt. Ebből kifolyólag a Lidl nem érzékelt forgalomcsökkentést a kivezetés miatt sem.
A Penny válasza alapján a januárban realizált forgalomcsökkenés hátterében állhat a Szép-kártyás szabályok módosítása, bár a hatásokat nem vizsgálták. Tavaly, a bevezetés utáni első hetekben a fizetések mintegy 2 százaléka történt SZÉP-kártyával. Amíg élt a lehetőség a vásárlók átlagosan 2,5 százaléka használt Szép-kártyát, az átlag kosárértékük pedig 7500 forint volt.
Az Auchan szerint a lehetőség nagyon népszerű volt, de ők sem tapasztaltak forgalom-növekedést, csak azt, hogy a fizetés módja változott. Különösen decemberben fizettek az emberek sokat Szép-kártyával.
A Tesco az ünnepi szezonban érzékelte a növekedést, náluk minimális felfutás kezdődött novemberben, amikor a teljes forgalom egy igen kis hányadát fizették a vásárlóik SZÉP-kártyával, míg decemberben ez az arány közel megháromszorozódott.
Az intézkedés bevezetésekor a teljes infláció 16,4 százalék volt, míg az élelmiszerek drágulása 19,5 százalékon állt.