Az építőipar általános fellendülésének és az Otthonfelújítási támogatásnak köszönhetően tavaly tovább növekedett a barkácspiac meghatározó szereplője, a Praktiker.

A magyar tulajdonú áruházlánc 2021-ben több mint 10 százalékkal 84,1 milliárd forintra növelte árbevételét, miközben nyeresége 6,1 milliárd forintra bővült. Az online értékesítés terén is növekvő vállalat forgalmában a top 3 termékcsoport a hidegburkolás, a kerti cikkek, valamint a szaniter voltak. A Praktiker az idei évben már több kérdőjelet lát a piaccal kapcsolatban: a koronavírus-járvány, valamint az orosz-ukrán konfliktus miatt elhúzódó áruellátási problémákkal, emelkedő árakkal számol. Mindez a vásárlóerő romlása miatt a lakossági kereslet csökkenéséhez vezethet, rövidtávon azonban egyelőre ez nem tapasztalható.

Az általános gazdasági növekedés, az építőipar fellendülése, a növekvő vásárlóerő, az Otthonfelújítási támogatás elindulása és az SZJA-visszatérítés mind pozitívan hatottak a barkácspiacra is, így a magyar tulajdonú, 33 százalékos piaci részesedésű Praktiker jó évet zárt 2021-ben. A koronavírus-járvány továbbra sem érintette negatívan a mintegy 130 ezer négyzetméteren működő áruházlánc gazdálkodását, mivel a vásárlást érdemben befolyásoló korlátozások nem voltak, sőt az év során egyre többen keresték fel a lánc 20 egységét az országban. Mindezek hatására a Praktiker árbevétele az előző évi 76,2 milliárdról 10 százalékkal 84,1 milliárdra, míg nyeresége 6,1 milliárd forintra ugrott.

A közel 1600 főt foglalkoztató Praktiker több hatékonyságnövelő fejlesztést is bevezetett 2021-ben: felgyorsította az önkiszolgáló kasszák bevezetését, melyek ma már 4 áruházban érhetőek el, és a vásárlói visszajelzések, valamint az ott bonyolított forgalom alapján egyre népszerűbbek. Az online vásárlás tekintetében a 2020-as év nagyobb arányú fejlődését tartotta a cég 2021-ben is. 2022 februárjában nyílt meg a 3 ezer négyzetméteres központi webraktár, ahonnan a házhozszállítás kiszolgálása történik.

2021-ben árbevétel szempontjából a négy legnépszerűbb termékkategória a szaniter, a kert, az építőanyagok és segédanyagok, valamint a hidegburkolás voltak. A legnagyobb növekedés – elsősorban az Otthonfelújítási támogatás hatására – ezen termékcsoportok mellett a melegburkolás és klímaberendezések területén volt. Az 50 legnépszerűbb termék között 2021-ben is voltak olyan érdekességek, mint a sörpad, a felmosószett vagy a fenyőmulcs, de népszerűek voltak egyes konyhablokkok és kanapék is.

A 2022-es, valamint távolabbi kilátásokkal kapcsolatban Pártos Zsolt, a Praktiker Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a barkácspiac számára a legnagyobb kihívást jelenleg a járvány hatására még fennálló, de az orosz-ukrán háború miatt fokozódó áruellátási problémák, és az ezek nyomán jelentkező folyamatos, egyes árucsoportok esetében sokszor hektikus áremelkedés jelentik. A kereslet az év első felében jól alakult, azt továbbra is hajtja az Otthonfelújítási program, amit a februári SZJA-visszatérítés rövid időre még tovább is fokozott, ugyanakkor a jövővel kapcsolatban egyre több kérdőjel látszódik. Az árak emelkedése rövidtávon előrehozott vásárlásokat generál, de az év második felében már a forgalom növekedésének lassulására számít a Praktiker ügyvezető igazgatója, melynek intenzitása több tényezőtől, így például az üzemanyagáraktól, a rezsidíjaktól, az általános megélhetési költségektől is függ. Pártos Zsolt elmondta, hogy a jövőben is fenn kívánják tartani a magyar beszállítók magas, jelenleg 85 százalékos és a forgalmazott termékek esetében a hazai termékek arányát. A Praktiker ezzel a törekvéssel is igyekszik mérsékelni a gyengülő forintárfolyam miatt az importtermékek esetében elkerülhetetlen áremelkedést.

Pártos Zsolt elmondta, hogy a Praktiker nagy hangsúlyt fektet a munkavállalói elégedettség folyamatos növelésére. Az irodai munkakörök esetében a járvány alatt bevezetett home office lehetőséget 50 százalékban fenntartotta. A Praktiker tavaly elnyerte a Három Királyfi Három Királylány Mozgalom „Az Év Családbarát Vállalata” fődíját. A barkácsáruház „Számíthatsz Ránk!” programjának középpontjában a kollégák és családjuk áll – jogi, pénzügyi, pszichológiai, egészségügyi tanácsadást nyújtanak számukra. A „Lojalitás Program” keretében kuponokkal ajándékozzák meg a munkatársakat, illetve anyagi és egyéb juttatásokkal támogatják őket az olyan fontos életesemények alkalmával, mint a házasságkötés és a babaszületés. A HBLF Üzleti Élet a Sokszínűségért Díjban részesült az áruházlánc ugyancsak tavaly nyerte el a vállalat a CSR Hungary Legjobb CSR Programért (Közös ügyek – Közös felelősség) díját a megváltozott munkaképességű munkavállalók alkalmazásáért.