A Mastercard infrastruktúra fejlesztési programja során eddig közel 40 ezer terminált telepítettek

A Mastercard friss adatai szerint 20 százalékkal nőtt 2020-ban a kártyaelfogadó terminálok száma Magyarországon, ez a növekedés pedig az egyik legnagyobb Európában. A fizetéstechnológiai cég 2019 őszén indította el Doppio névre keresztelt infrastruktúra fejlesztése programját azzal a céllal, hogy három év alatt megduplázzák a hazai kártyaterminálok számát.

Tavaly év végéig több mint 38 ezer terminál került ki az üzletekbe, sok esetben először téve elérhetővé a kártyás fizetést. A Mastercard által kezdeményezett program indulása óta több innovációt is bevezetett: pár napos, digitális csatlakozási-terminál igénylési lehetőséggel, mobiltelefonos kártyaelfogadással segítik a vállalkozások digitalizálódását.

„Nagy öröm számunkra, hogy a Doppio programunk eredeti célkitűzéseihez tartani tudjuk magunkat, ezzel pedig a pénzügyi szolgáltatók és a vállalkozások partnerei lehetünk a digitalizációban. Ha az egy főre jutó kártyaterminálok számát nézzük, még mindig hosszú út áll előttünk Európa más országaihoz képest, de az elmúlt időszak alapján van okunk optimistának lenni. Egy teljes ágazat mozdult meg a programnak köszönhetően: régi és új piaci szereplők is azon dolgoznak, hogy még több helyen váljon elérhetővé a kártyás fizetés” – mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

A program 2021-ben is folytatódik; idén eddig már 26 pályázat érkezett a Mastercardhoz, ami már most több a tavalyinál. A jelentkezők technológiai, marketing, és fenntarthatósági területen kérhetnek támogatást, a cég a pogram 3 éve alatt 2 milliárd forintot szán a fejlesztésekre.

A Doppio a kártyaelfogadási innováció területén is több változást hozott. A több hetes, papíralapú termináligénylés folyamata mára néhány napra csökkent és teljes egészében digitalizálódott. A korábbi termékkínálat is kibővült, így minden vállalkozás a saját működéséhez legjobban illeszkedő eszközökkel dolgozhat.

Az újítások közül kiemelkedik a softPOS technológia, melynek lényege, hogy ma már egy Android rendszerű telefon is alkalmassá tehető érintésmentes fizetések fogadására. Így nem kell külön eszközt beszereznie annak, aki elérhetővé szeretné tenni ügyfelei, vásárlói számára a kártyás fizetést. A Mastercard azt reméli, hogy fél év múlva ez a megoldás már valamennyi elfogadónál elérhető lesz.

„A fejlesztés kapcsán fontos volt számunkra, hogy olyan eszközöket adjunk a kereskedők kezébe, amelyek korszerűek, innovatívak, és még kényelmesebbé teszik a kártyaelfogadást. A következő lépés, hogy maga a pénztárgép válik kártyaelfogadásra képessé, a softPOS technológia ezt is lehetővé teszi. Így nem kell a kasszánál különböző eszközöket kezelni, a teljes fizetési folyamat egy integrált eszközön zajlik majd” – mondta a közeli jövő kapcsán Szász Ferenc, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.

A Mastercard számára fontos szempont, hogy a kártyaelfogadás is fenntartható legyen. Az úgynevezett greenPOS kezdeményezésük lényege, hogy a kártyás bizonylatokat mind a kereskedő mind a vásárló elektronikusan kapja meg – akár email, akár SMS formátumban, így ne legyen szükség papíralapú bizonylat nyomtatására. Ezeket általában a vásárlók amúgy sem őrzik meg, sok esetben el sem kérik a kasszánál, hiszen a mobiltárcákban, netbankjukban, vagy a bankjuktól kapott üzenetben azonnal látják a tranzakciót sokkal részletesebb tartalommal. A Mastercard arra bíztatja a kereskedőket, hogy a digitális bizonylatok használata legyen az alapvetés, és csak akkor nyomtassák ki a bizonylatot, ha a vásárló kifejezetten kéri.

A fizetéstechnológiai cég nemrég indította el új szolgáltatását, amellyel éppen a kártyás fizetések utánkövetését segítik. A kereskedőknek elég feltölteni logójukat a logo.ethoca.com oldalra, ami így megjelenik a tranzakciótörténetben, ezzel pedig nem csak a vásárlóik tudják könnyebben beazonosítani az egyes tranzakciókat, de a kereskedők márkaismertsége is nő.