Október végén a brit Tescot képviselő Barclays befektetési banknál vételi ajánlatot tettek a Tesco Polska társaságra, amely Lengyelországban közel 350 szupermarketet és kompakt hipermarketet működtet - értesült nem hivatalosan a wiadomoscihandlowe.pl portál. Ez a legújabb próbálkozása a brit üzemeltetőnek a Lengyelországban befektetett eszközök értékesítésére.

A wiadomoscihandlowe.pl portál információi szerint az értékesítési folyamat viszonylag nemrég kezdődött, idén szeptemberben. A folyamat gyorsítását ösztönözhette, hogy a mélyreható szervezeti átalakítás ellenére a társaság veszteségei Lengyelországban nem mérséklődtek. A lengyel piacról való kivonulás felgyorsításáról és a cég eszközeinek újabb eladási kísérletéről ezen a nyáron döntöttek.

A Tesco a teljes tavalyi pénzügyi évben Lengyelországban 10,51 milliárd złoty értékű eladást generált, a korábbi év 11,69 milliárdjához képest. A Tesco nettó veszteségei 230 millió złotyt értek el.

A brit áruházlánc problémáihoz Lengyelországban többek között a vásárlási trendek változásai is hozzájárultak - a vásárlók a hipermarketekről áttértek a kisebb üzletekre és diszkontáruházakra. Éles verseny alakult ki a diszkontáruházak részéről. Nem elhanyagolható a jelentősége az üzletág centralizációjával kapcsolatos hibás döntéseknek, és a lengyel törvényekben bekövetkezett változásoknak sem, például csökkentette a kereskedelmi napok számát a vasárnapi vásárlás tilalma.

Nem hivatalos információk szerint a tranzakció befejezése a Tesco aktuális pénzügyi évének végére, azaz 2020. február végén várható. Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy az értékesítési folyamat megindításának ténye nem jelenti azt, hogy a Tesco lengyel áruházait véglegesen egyetlen befektetőnek értékesítik. Ne felejtsük el, a Tesco Lengyelországból való kivonulásának híre 4-5 éve rendszeresen szárnyra kap. A lap forrásainak véleménye szerint a Tesco brit központja legalább kétszer készült már a lengyel részleg eladására. Állítólag nem volt jelentkező, vagy a potenciális befektetők feltételei nem feleltek meg a brit vállalatcsoport elvárásainak.

Az üzemeltető minden alkalommal cáfolta a médiában megjelenő információkat. Ezúttal a Tesco nem tagadja, de nem is erősíti meg a vállalat lengyel részlegének eladására vonatkozó információkat. „Soha nem kommentálunk pletykákat vagy spekulációkat” - írta válaszul a portál kérdésére Simon Rew, a Tesco Csoport vállalati kommunikációs vezetője. Hasonlóan válaszolt Michał Sikora, a Tesco Polska kommunikációs vezetője, kijelentve, hogy a cég „nem kommentál piaci vagy sajtóban megjelenő spekulációkat”.

A wiadomoscihandlowe.pl portál értesülései szerint a Tesco Polska áruházlánc eszközeinek aktuális megvásárlásában érdekelt felek között egyaránt vannak befektetési alapok, és szakmai befektetők is. A lap úgy tudja, hogy a kiválasztott pályázók már több napja látogatják a Tesco lengyel áruházait, elemezve elhelyezkedésüket és potenciáljukat. Ugyanakkor az áruházlánc már értékesítésre kínálta, vagy eladta legjobb nagyvárosi telephelyeit. A Tesco lengyel hipermarketeinek egy része hamarosan a Kaufland és a Leroy Merlin üzletláncokhoz kerül.

A lapnak nyilatkozó források szerint a Tesco vezetősége szakmai befektetőknek szeretné eladni az áruházakat, ami csökkentené a tranzakció „társadalmi költségeit”. Az üzemeltető, aki az új tulajdonos lenne, átvenné a dolgozókat, munkát adva nekik. Befektetési alapok esetén ez nem lenne biztosítva, mivel őket főként a Tesco ingatlanjai érdeklik, amelyeket később felosztanának és újraértékesítenének. Ez üzletek bezárásával és csoportos leépítéssel járna együtt. Ismeretes viszont, hogy az üzemeltetők ajánlatai pénzügyileg kevésbé vonzóak, mint a befektetési alapok javaslatai.

Bartosz Bolecki, a PMR Retail Business üzletágának igazgatója azon a véleményen van, hogy a Tesco Lengyelországból való kivonulását a többi közép-európai ország elhagyása fogja követni, ahol szintén jelen van az áruházlánc (Csehország, Szlovákia és Magyarország). - Ezeken a piacokon a helyzet most éppen sokkal jobb, tehát lehetséges, hogy a Tesco úgy dönt, marad, legalábbis egyelőre - mondja a szakértő.

A PMR cég prognózisából kiderül, hogy 2019-ben a Tesco egész éves értékesítései kb. 8 milliárd złotyt fognak kitenni. A Tesco részesedése a lengyelországi élelmiszer-piacon 2018-ban 3,5 százalék volt. A várakozások szerint a bevételek 5 milliárd złoty-ra csökkennek majd, ezt követően - amint azt Dave Lewis, a Tesco Csoport leköszönő vezérigazgatója nyilatkozta - az áruházlánc részesedése a lengyel piacon kb. 1,7-1,8 százalékra csökken.

A Tesco áruházlánc Lengyelországban jelenleg mintegy 350 szupermarketet és kompakt hipermarketet irányít. Ez a szám nagyjából 30 áruházzal csökkenhet. Emlékeztetőül, amikor a cég a legerősebb volt, forgalma kb. 12 milliárd złotyt tett ki.

A csoport vezetőségének közlése alapján a bevételi szint hamarosan akár kb. 5 milliárd złotyra is csökkenhet (kb. 1 milliárd font). A következmények a választék erőteljes korlátozása, több mint 130 áruház (végső) bezárása és a hipermarketek területének csökkentése lesz. Egy ilyen erős visszaesés hatalmas csapás lesz a cégre, amely a legjobb idejében nagyságrend szerint a harmadik kiskereskedelmi üzletlánc volt Lengyelországban, de hamarosan a TOP10-ből is kieshet.

 

 

(forrás: wiadomoscihandlowe.pl)