A különféle vállalatok ma azzal a fajsúlyos kihívással szembesülnek, hogy a történelmileg gyenge gazdasági növekedés és a gyorsan változó környezet közepette továbbra is fenn kell tudniuk tartani a tőlük már elvárt dinamikus növekedési ütemet. A növekedési lehetőségek felszabadításához, és ahhoz, hogy önmagukat proaktívan pozícionálhassák, a cégeknek tűpontosan érteniük kell, hogy hol, miért és hogyan történnek változásoka fogyasztói térben – írja az Euromonitor.

A jövőbeni fogyasztói igényeket és preferenciákat alakító trendek
A fogyasztás jövőbeli alakulását számos különböző tényező befolyásolja, amelyek közül a háztartások fejlődése, a demog­ráfiai változások és a technológiai fejlődés a legjelentősebbek.
A háztartások zsugorodása ma már globális jelenség, az összes háztartástípus közül az egyszemélyes háztartások száma nő a leggyorsabb ütemben. Ez a tendencia az urbanizáció, a későbbi házasságkötés, valamint a csökkenő születési és termékenységi arányszámok által előidézett szélesebb körű társadalmi változásokat tükrözi. Eközben a várható élettartam növekedése, valamint a születési és termékenységi ráta csökkenése miatt a világ népessége folyamatosan öregszik. ­2040-re a 65 éven felüliek aránya várhatóan a teljes lakosság 15%-át teszi majd ki, szemben a 2023-as 10%-kal.
Ugyanakkor a fiatalabb generációk olyan kulcsfontosságú trendek mozgatórugóivá válnak, mint a fenntarthatóság, a digitális fogyasztás és az élményalapú költekezés. Hatásukra a technológiai fejlődés kénytelen még gyorsabb ütemre kapcsolni.
A fogyasztás jövőjét nagyban befolyásolja a fogyasztói értékek változása is, ­egyre nagyobb hangsúlyt kap ugyanis az etikus fogyasztás is. A vásárlók attitűdjében megfigyelhető, hogy a fogyasztásorientáltság helyett már inkább az élményeket helyezik előtérbe.

A korosztályok és generációk útmutatója
A millenniumi és a Z generáció jelentős erőt képvisel a fogyasztás jövőjének alakításában. Ezek a korosztályok, amelyeket a digitális bennszülöttség és az erős társadalmi tudatosság jellemez, viselkedésük, prioritásaik és preferenciáik révén önkéntelenül is újradefiniálják a piac dinamikáját. Számukra főleg az olyan értékek a fontosak, mint a társadalmi felelősségvállalás, a fenntarthatóság, a vállalati átláthatóság és a hitelesség. E fiatalabb fogyasztók viselkedése olyan iparágak széles skáláját befolyásolja, mint a divatipar, az élelmiszeripar, a technológiaipar és a szórakoztatóipar.
Természetesen a már idősebb X és a baby boomer generációról sem lehet megfeledkezni, hiszen a maguk sajátos módján ők is jelentős befolyással vannak a fogyasztás jövőjének alakulására. Az X generáció tagjai már megalapozott élet- és karrierlehetőségekkel, a baby boomerek pedig jelentős vagyonnal és vásárlóerővel rendelkeznek. A 60–64 éves korú baby boomerek élvezik a legmagasabb átlagjövedelmet az összes korcsoport közül. Nagy a költekezési hajlandóságuk, ami főleg azzal magyarázható, hogy rövidesen nyugdíjba vonulnak. Jelentős vásárlóerejük és kialakult vásárlási szokásaik révén olyan iparágakban növelik a keresletet, mint az egészség és wellness, az utazás és a luxuscikkek.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. szeptemberi szám)