A DS Smith, a világ egyik vezető fenntartható csomagolási megoldásokat szállító cég szakértői szerint a Covid-19 korlátozások a fogyasztói magatartás fejlődését eredményezte, ami a vásárlók egy vadonatúj típusának, a fúziós vásárló megszületéséhez vezetett. Ezek a vevők bolti, online és click & collect vásárlással szerzik be a termékeket, mellyel óriási nyomást helyeznek a kiskereskedőkre és a márkákra, hogy lépést tudjanak tartani velük.

A fúziós vásárlótípus megjelenését alátámasztó új kutatás szerint egy átlagos hónapban az európaiak ötször vásárolnak boltban, háromszor online és kétszer click & collect módszerrel (rendelés bolti átvétellel), utóbbi pedig gyorsan növekszik. Az emberek majdnem egynegyede (24%) azt tervezi, hogy a járvány után is bolti átvételes rendeléssel fogja beszerezni az élelmiszereket1.
Bármennyire is változnak az európaiak vásárlási szokásai, arra figyelmeztetnek a szakértők, hogy a fogyasztók tapasztalatai vegyesek. Valójában az európaiak kevesebb, mint egyharmada (28%) mondta azt, hogy előnyben részesíti az online vásárlást, miközben megdöbbentő módon 53%-uk úgy tartja, hogy a click & collect a legrosszabb tulajdonságokat ötvözi.


A DS Smith a Warwick Egyetem viselkedéstudományi kutatójával, Ivo Vlaev professzorral együttműködésben azon dolgozik, hogy segítsen a márkáknak az új kiskereskedelmi közeghez alkalmazkodni. A professzor így kommentálta az új vásárlási jelenséget: „Nem változtak meg az emberek márkákkal szembeni elvárásai. Ám a vegyes vásárlási modellre áttérve, a kiskereskedőknek ugyanazt az élményt kell biztosítaniuk a fogyasztóknak, bárhol is vásároljanak, amennyiben meg kívánják tartani a márkahűségüket. Mind a click & collect, mind az online vásárlás tekintetében a csomagolásban rejlik a fogyasztói élmény növelésének lehetősége. Például a boltokban megkönnyíthető az érintésmentes fizetés a speciális dobozkialakítással, vagy javítható a click & collect a tárolókon használt intelligens azonosítókkal. Ezek nemcsak segítik és gyorsabbá teszik a folyamatot, de személyre szabott élménnyé varázsolják a vásárlást.”
Stefano Rossi, DS Smith Packaging CEO hozzátette: „A mai fogyasztók nem egyfajta vásárlási módot választanak, hanem fúziós vásárlóként keverik őket. Az azonban egyértelmű, hogy a fogyasztóknak nincsenek mindig jó tapasztalataik az effajta vegyes vásárlások kapcsán. Ez pedig valós kockázatot jelent a márkák és kereskedők számára. Ugyanis vevőik elpártolnak tőlük, ha nem tudnak egységes minőséget biztosítani a különböző értékesítési csatornákon. A márkáknak meg kell találniuk a módját, hogy megfelelő kínálattal rendelkezzenek, és a fogyasztók elégedettek legyenek, bármilyen vásárlási mód mellett is döntenek. Ebben pedig a csomagolás kulcsfontosságú tényező lehet. Ezért szakértőink azon dolgoznak, hogy olyan intelligens és innovatív megoldásokat fejlesszenek ki, melyek segítenek kiküszöbölni a vásárlással kapcsolatos főbb elégedettlenségeket és jobb vásárlási élményt nyújtanak.”


Jóllehet továbbra is a bolti vásárlás preferált az európai vevők körében, azonban nyilvánvaló, hogy nem problémamentes. A járvány megviselte türelmünket, és arra való hajlandóságunkat, hogy kis térben nagy tömegben legyünk.
• A vásárlók 45%-ának kellemetlen a zsúfolt térben való tartózkodás,
• több, mint ötödét (32%) bosszantja a hosszú sorokban ácsorgás,
• egyharmaduk nem is hajlandó 5 percnél tovább vesztegelni az üzletekben,
• 53%-uk számára kevésbé stresszes az online vásárlás.
A kutatás ugyanakkor rámutatott a click & collecthez kapcsolódó legfontosabb fogyasztói problémákra is. A vásárlók 22%-ának gondot okoz, hogy el kell menni a bolthoz felvenni a termékeket, ötödüknek terhet jelent, hogy várni kell az áruk átvételére, és 22%-ukban kétség merül fel a termékek minőségével kapcsolatban. Az online vásárlásnál csalódási pont, hogy fizetni kell a szállításért (31%), nem lehet tudni, mikor érkezik meg a szállítmány (25%), hovatovább a nem megfelelő csomagolás miatt a rendelések 20%-a sérülten érkezik.
A sorozatos csalódások kiküszöbölése érdekében a DS Smith innovációs csapata és Ivo Vlaev professzor olyan jövőbeli csomagolást fogalmazott meg, amely segíthet a kiskereskedőknek és a márkáknak a vegyes értékesítésük elindításában. Például intelligens címkék vagy QR-kódok csomagoláson való alkalmazása - melyek egyszerűen szkennelhetők egy okostelefon kamerájával – elkerülhetővé tenné a sorban állást a vásárláskor, mivel a fogyasztók maguk is beolvashatják az árucikkeket, és online is fizethetnek.