2025.júl.19.
  • RÓLUNK
  • ELŐFIZETÉS
  • KAPCSOLAT
  • HÍRLEVÉL
  • MÉDIAAJÁNLAT '25

aa

TermékmixTermékmix
Ad Top Header
  • Kezdőlap
  • Kereskedelem
    • Kereskedelem
      • Esemény
      • Üzletlánc
      • Kutatás
      • Általános
    Tesco üzlet

    A gyerekek jövője most a tét – 198 Tesco üzletben …

    Üzletlánc

    Egy Wolt futár rendelést ad át

    Már közel 40 ezer adag ételt mentett meg a Magyar …

    Általános

    Mizo Art Coffee

    Kortyolj bele a művészetbe – szó szerint!

    Üzletlánc

  • Ipar
    • Ipar
      • Hírek
      • Személyi hírek
    Michele Morrone

    Ilyen, amikor valóra válik egy álom: kilenc ország…

    Hírek

    Az előző hónaphoz mérten 1,3%-kal mérséklődött az ipari termelés

    Az előző hónaphoz mérten 1,3%-kal mérséklődött az …

    Hírek

    Mirto dinnye

    Megérkezett a magyar görögdinnye, a nyár íze …

    Hírek

  • Magazin
    • Magazin
      • Polc
      • Kereskedelem
      • Interjú
      • Marketing
      • Kutatás
      • Piac
      • Innováció

    A kényelmi termékek kreatív lehetőségeket kínálnak…

    Polc

    Csomagolásmentes vásárlás: Tudatos döntés, zöldeb…

    Kereskedelem

    kézzel mosogat

    Nő a nagy kiszerelésű mosogatószerek népszerűsége:…

    Polc

  • Külföld
    • Külföld
      • Kereskedelem
      • Kutatás
      • Ipar
      • Trend
    online kereskedelem

    Bővülő online kereskedelem

    Kereskedelem

    Hullámok

    Hullámoktól hullámokig – Ultrahang és AI segíti a …

    Ipar

    Az LG felvásárolja a prémium vízmelegítő megoldásokat gyártó norvég OSO-t

    Az LG felvásárolja a prémium vízmelegítő megoldáso…

    Ipar

  • Újdonságok

Általános

Sokba kerül idén a lecsó
Általános
2023.aug.19.

Sokba kerül idén a lecsó

A közkedvelt lecsó alapanyagai is jelentősen megdrágultak az elmúlt időszakban.

A lecsó szinte elengedhetetlen étel nyáron, ám ahogyan minden élelmiszer, úgy ennek a fogásnak is drágultak az alapanyagai. Az Agrárszektor a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács segítségével azt vizsgálta, hogyan alakulnak a termőterületek és termésmennyiségek a paprika és a paradicsom esetében, mennyire van szükség importra, mi a helyzet az árakkal, illetve milyen fajtákat szeretik a magyarok.

A szervezet tájékoztatása alapján Magyarországon több mint 3000 hektáron folyik hajtatott termesztés, ebből 240-250 hektár üvegház és 700 hektár fűtött blokkfólia. Paprikaféléket 1100 hektáron termesztünk hajtatásban, étkezési paradicsomot pedig körülbelül 320 hektáron. A teljes magyar szabadföldi paradicsomtermelő terület mérete 2023-ban 1465 hektár, a szabadföldi paprika területe pedig 1000 hektár alatti. Közölték azt is, hogy az utóbb 7-8 évben végzett fejlesztések eredményeként a magyarországi hajtatófelület 120 hektárral nőtt, és ugyanebben az időszakban több mint 30 termálkút fúrására is sor került.

A terméktanács azt nyilatkozta a portálnak, hogy a kiskereskedelmi láncok feltételeinek igazából csak a hajtatott paprika képes megfelelni. Ennek termőterülete az utóbbi években kis mértékben csökkent ugyan, de a termésátlagok jelentősen nőttek, így az előállított mennyiség stagnálást mutat. Ugyanakkor paradicsomból jelentős növekedés figyelhető meg, itt csaknem egyharmadával nőtt az utóbbi öt évben a termelési érték, ráadásul az exportunk is folyamatosan növekszik. Legfőbb célországaink Szlovákia és Csehország, de Romániába és Németországba is jelentős mennyiségeket szállítunk.

Importra is szükség van. Az Európai Unióba hajtatott zöldségfélék elsősorban Marokkóból, Törökországból, Egyiptomból, Albániából és Észak-Macedóniából érkeznek, de az utóbbi években jelentős szereplő lett Tunézia is. A belső uniós piacon Hollandia és Spanyolország a legnagyobb exportőr. Hozzátették, hogy áprilistól-novemberig önellátóak vagyunk, de a hagyományos importidőszakban a hazai üzletláncoknak is ezek az országok a legfőbb beszerzési forrásaik.

A Fruitveb arról tájékoztatta a lapot, hogy az utóbbi körülbelül öt évben folyamatos a paradicsom és a paprika éves átlagárának emelkedése, de ez nem magyar, hanem globális jelenség. Ez azzal is jár, hogy ma már éves szinten nincsenek nagy különbségek egy holland és egy magyar paradicsom ára között, legfeljebb a szezon egy-egy pontján tapasztalható pár százalékos eltérés. Indoklásuk szerint a hajtatott kertészeknek az előző évek legnagyobb problémája egyértelműen a villamos energia árának megugrása volt. Emellett az inputanyagárak emelkedése is komoly gondot okozott, az infláció pedig elsősorban a munkaerő extrémen megnövekedett költségében csapódik le az ágazatban. Emellett a klímaváltozás is nehezíti a helyzetet, ráadásul évről-évre új vírusok jelennek meg a paprikában, paradicsomban és uborkában is.

A magyarok fogyasztási szokásait nézve itthon a hajtatott paprikafajták 65-70 százaléka TV paprika, 12-16 százaléka a kápia fajtakörbe, 12-14 százaléka pedig a hegyes erős (zöldpaprika) fajtakörbe tartozik, az egyéb típusok aránya 5-7 százalék. Paradicsomnál a bogyós és fürtös típusok dominálnak, arányuk 75-80 százalék, a cherry és koktélparadicsomok 20-25 százalékot képviselnek.

Tags: FruitVeb, paradicsom, zöldségtermelés
  • Előző cikk: A Máltaiakkal szervez tanszergyűjtést a Westend Előző
  • Következő cikk: Vadkovászos kenyér nyerte a Szent István-napi kenyérversenyt Következő

Legfrissebb

Michele Morrone

Ilyen, amikor valóra válik egy álom: kilenc országból érkezt…

2025.júl..17

Szilva

Gyorsfagyasztott szilvát hívtak vissza a forgalomból

2025.júl..17

Egy Wolt futár rendelést ad át

Már közel 40 ezer adag ételt mentett meg a Magyar Élelmiszer…

2025.júl..17

Rossmann üzlet az Árkádban

Digitális korszakváltás a Rossmann-nál

2025.júl..16

Balaton-átúszás hangulatkép

Tíz nap a 43. Lidl Balaton-átúszásig: Így lehet tudatosan fe…

2025.júl..16

Copyright © 2019-2025. Termékmix. Minden jog fenntartva.
  • Médiaajánlat '25
  • Márka mögött
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Sütik
  • Adatkezelés
  • Kezdőlap
  • Kereskedelem
    • Esemény
    • Üzletlánc
    • Kutatás
    • Általános
  • Ipar
    • Hírek
    • Személyi hírek
  • Magazin
    • Polc
    • Kereskedelem
    • Interjú
    • Marketing
    • Kutatás
    • Piac
    • Innováció
  • Külföld
    • Kereskedelem
    • Kutatás
    • Ipar
    • Trend
  • Újdonságok
 

"Süti" információ ezen a weboldalon

Azért, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk weboldalunkon. Ha továbbra is a beállítások változtatása nélkül marad a honlapon, azt feltételezzük, hogy Ön elégedett azzal, hogy minden "sütit" megkap a honlapján. Ha szeretné, bármikor meg tudja változtatni a cookie beállításokat. Viszont ez esetben nem tudjuk garantálni weboldalunk megfelelő működését.

Részletek...
Elutasítom Elfogadom