Négy helyszínből álló, a Balkán-félszigetet megcélzó eseménysorozatot szervezett az Agrármarketing Centrum élelmiszer exportfejlesztési üzletága, a Hungarian Food Business Program. A szeptember 11-én indult és a múlt hét végén zárult üzletember találkozók elsődleges célja, hogy az exportpiacot kereső hazai élelmiszergyártók bemutathassák termékeiket a külföldi disztribútoroknak, és a tárgyalásokból aztán konkrét üzleti megállapodások is születhessenek. Az elmúlt három hétben Szófiában, Belgrádban, Szkopjében és Bukarestben rendezett találkozók jóvoltából a jövőben többek között hazai fagyasztott termékek, kézműves sörök, egészséges édességek, magolajok, üdítők és szörpök is bekerülhetnek a helyi élelmiszerláncok kínálatába.

Bulgária fővárosa, Szófia adott otthont a magyar élelmiszerexport fejlesztését célzó balkáni eseménysorozat első állomásának, 2024. szeptember 11-12-én. Az üzleti találkozóra kilenc hazai élelmiszergyártó utazott ki, hogy ott többek között magolajokat, gluténmentes termékeket, kekszeket, üdítőket, szörpöket, illetve nyúlhúst és gyorsfagyasztott termékeket ajánljon az érdeklődő disztribútorok figyelmébe. A termékbemutatókat megelőző piacismereti napon Zemniczky Nándor külgazdasági attasé, Dr. Rossen Tkatchenko a Magyar-Bolgár Gazdasági Kamara elnöke, továbbá Kristian Karailiev, a Fornetti Bulgaria logisztikai vezetője tartottak előadást a helyi kereskedelmi környezetről, logisztikáról, valamint a piac aktualitásairól. Ezt követően a cégek közösen ellátogattak a Fantastico bolgár üzletláncba, továbbá a Kaufland és a Billa helyi egységeibe.

A programsorozat néhány nappal később Szerbia fővárosában, Belgrádban folytatódott, ahol a magyar élelmiszeripari vállalatok az Agrármarketing Centrum és Magyarország belgrádi nagykövetsége által szervezett magyar-szerb élelmiszeripari B2B eseményen mutatkoztak be. A megnyitón beszédet mondott Magyar József, Magyarország belgrádi nagykövete. A magyar élelmiszerek régóta ismertek és kedveltek a szerb fogyasztók körében, amelyet az is jól mutat, hogy az Európai Unión kívüli országok közül a magyar élelmiszerek második legnagyobb felvevője a szerb piac. Az eseményen tizennégy magyar élelmiszergyártó képviselője mutatkozott be számos innovatív termékkel. A palettán szerepeltek többek között funkcionális, mentes élelmiszerek, magas minőségű, egészséges édességek, panírozott termékek, valamint borok. A nagy sikerű találkozón mintegy ötven helyi beszerző vett részt.

A találkozó-sorozat következő állomása Észak-Macedónia fővárosa, Szkopje volt, ahol nyolc magyar cég folytatott üzleti tárgyalásokat mintegy negyven disztribútorral. A feltörekvő macedón és koszovói piac óriási lehetőséget jelenthet a magyar élelmiszergyártóknak. Az eseményen felszólalt Klein András nagykövet. Harasztia Szandra, Magyarország szkopjei külgazdasági attaséja az ország gazdasági helyzetéről, Kerékgyártó Áron Magyarország pristiniai külgazdasági attaséja a koszovói élelmiszeripari szektorról, Vasko Ristovski, az Észak-Macedón Gazdasági Kamara igazgatója pedig a hazai piacról tartott előadást.

Az idei ősz negyedik B2B állomásának Románia fővárosa, Bukarest adott otthont, ahová a Hungarian Food Business Program 14 magyar gyártó céggel érkezett. Ez volt egyben a huszadik nemzetközi üzletember találkozó, amelyet az Agrármarketing Centrum a programelem 2022. novemberi indulása óta szervezett. A nagyszabású esemény ötven romániai beszerző részvételével zajlott, a találkozón felszólalt Fegyver Dorottya, Magyarország bukaresti külgazdasági attaséja és dr. Sándor Tibor László mezőgazdasági szakdiplomata. Az ország gazdasági helyzetéről és a hazai retail piacról tartott előadást George Bădescu, a Romániai Nagykereskedelmi Hálózatok Szövetségének (AMRCR) ügyvezető igazgatója, illetve a Modern Buyer Románia retail szakértője, Eugen Zbircea. A résztvevőket Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője is köszöntötte.

 

Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum exportfejlesztésért is felelős ügyvezető-helyettese mind a négy találkozón bemutatta a résztvevőknek a Hungarian Food Business Programot. A szakember az eseménydús három hetet kifejezetten sikeresnek értékelte, hiszen a programsorozat során a balkáni térséget ellátó több száz beszerző számára mutatkozhatott be több tucat hazai élelmiszergyártó. Hozzátette: az elmúlt három hét legnagyobb hozadéka, hogy rendkívül sok értékes üzleti kapcsolattal bővült a hazai gyártók partneri köre a Balkán-félszigeten, egy olyan térségben, ahol korábban az Európán belüli legnagyobb potenciált azonosította az Agrármarketing Centrum. Hangsúlyozta továbbá, hogy a hazai élelmiszeripar kiemelt kormányzati támogatása és várható gyors fejlődése miatt égető fontosságúvá vált az exportpiacok építése, a Hungarian Food Business Program pedig három éve, minden eszközével éppen ezt a célt szolgálja.

 

A négy üzletember találkozó lebonyolítása annak fényében igazán jelentős, hogy a Magyar Kormány stratégiai ágazatként tekint az élelmiszeriparra és az aktuális támogatási ciklusban összesen mintegy 800 Mrd forintnyi fejlesztési forrást biztosít az ágazat számára, ami soha nem látott mértékű forrásallokációt jelent. A fenti intézkedések és a Hungarian Food Business Program további programelemei pedig az ezen fejlesztések következtében létrejövő, immár jóval versenyképesebb magyar élelmiszeripari termékek külpiaci pozícióit javítják.