Egyre inkább megnő az innováció szerepe az élelmiszer- és italgyártásban is a klímaváltozás erősödésével az elkövetkező években. Ahogy a Földön egyre nő a káosz, a világűr az optimizmus és az innováció forrásává válik. Az élelmiszer- és italgyártás is inspirálódik az új űrtechnológiából, az űrhajósok igényeinek kiszolgálása a földi innovációkat is elősegíti a Mintel új piackutatása szerint.
Globális élelmiszer- és italtrendek címmel elkészítette előrejelzését 2023-ra a világ vezető piackutató ügynöksége, a Mintel. A felmérés 36 piac fogyasztási adatai, termékbevezetések és a Mintel elemzései alapján készült. A jelentés bemutatja, hogy mi várható idén, a közeljövőben és öt éven túl az élelmiszeriparban, hogyan módosul a fogyasztók étel- és italigénye, és milyen irányban változhat a fogyasztói magatartás.
A klímaváltozás is hat az élelmiszeriparra
A fogyasztóknak olyan élelmiszer- és italkészítményekre van szükségük, amelyek segítenek elviselni a hőhullámokat, a fagypont alatti hőmérsékletet és a katasztrofális időjárási eseményeket. Az élelmiszer- és italgyártó vállalatoknak olyan termékinnovációkat kell kifejleszteniük, amelyek segítenek a fogyasztóknak alkalmazkodni az éghajlatváltozáshoz, és ellenállóbbá teszik a szervezetet a hideggel és a hőséggel szemben is.
Az élelmiszer- és italszektor innovációi fontos segítséget nyújthatnak a katasztrofális árvizek és más katasztrófák idején a könnyen használható táplálkozás biztosításához. Japán a 2011-es földrengés óta több tárolható és tartós vészhelyzeti élelmiszerrel segíti az emberek felkészülését.
A magas energiaköltségek 2022-ben nagy terhet jelentettek a fogyasztóknak, megnőtt az igény az energiatakarékos lehetőségekre. A márkák üzeneteiben ezért idén valószínűleg hangsúlyt kap az, ha az élelmiszerek és italok tárolásához vagy elkészítéséhez kevesebb energiára van szükség. Például várhatóan többször lehet majd arról hallani marketingüzenetként, hogy a mikrohullámú és a forró levegős sütők jellemzően kevesebb energiát használnak a hagyományos berendezésekhez képest.
A közeljövőben olyan termékek jelennek majd meg, amelyek segítenek az embereknek elviselni a különleges időjárási viszonyokat. Az erősebb UV-sugarak miatt valószínűleg nő a kereslet a bőr egészségét szolgáló élelmiszerekre és italokra. Ezért egyes termékekben megjelenhet a kollagén, likopin vagy olyan összetevők, amelyek a nagy hőség vagy páratartalom okozta izzadás után is hozzájárulnak a bőr egészségéhez.
Nagyon fontos szemponttá válik az innováció a következő öt éven belül. Az ENSZ jelentése szerint 93%-os a valószínűsége annak, hogy a következő öt évből legalább egy melegebb lesz, mint az eddigi legmelegebb, 2016-os év volt, és hogy a 2022-26-os év átlaghőmérséklete magasabb lesz, mint az elmúlt öt évé.
Az innovációnak arra is figyelnie kell, hogy könnyen használható termékekre is szükség lesz, amelyek elkészítéséhez például csak víz kell, vagy önmelegítő csomagolásban érhetőek el.
Előtérben a kognitív kapacitás javítása
Egyre fontosabb szempont lesz, hogy a táplálkozás segítse az emberek teljesítményét a munkájukban, hobbijukban és szabadidejükben. A fogyasztók olyan ételeket és italokat fognak keresni, amelyek javítják a kognitív kapacitást, kezelik a stressz-szintet és optimalizálják az agyműködést.
A következő néhány évben a márkák a már ismert energizáló összetevők, mint például a koffein, vagy más növényi hatóanyag által elérhető agyi hatást fogják népszerűsíteni. Emiatt kutatásokra is szükség lesz, amelyekből a fogyasztók megbizonyosodhatnak arról, hogy az összetevők valóban beváltják a kognitív egészségre vonatkozó ígéreteiket.
A klinikailag bizonyított és természetes tápanyagok növelik a vevők bizalmát. Ezért egyre több termék tartalmaz majd klinikailag bizonyítottan olyan tápanyagokat, amelyek támogatják a kognitív és pszichológiai funkciókat: például magnéziumot, B-vitaminokat és cinket.
A márkák alacsonyabb koffeintartalmú keverékeket is létrehozhatnak, mint amilyen például az Egyesült Királyságban a Mission Yerba Mate Tea borsmentával és édesgyökérrel.
A jövőben a vitalitás és a bélrendszer egészségének megőrzése miatt a gyümölcsök és zöldségek nagyobb mértékű használatára lehet számítani, és azokat a megnövekedett energia és a hangulatjavítás forrásaként fogják népszerűsíteni a cégek.
Az űr mint marketing téma
Ahogy a Földön egyre nő a káosz, a világűr az optimizmus, az innováció és a kapcsolódás forrásává válik, az új űrverseny pedig a nemzetközi együttműködés jelképe lesz.
Az ember által még érintetlen űr az elkövetkező években egyre mélyebb helyet foglal majd el a pszichénkben. Felfedezetlen újdonsága különösen a Z generációnak lesz vonzó.
Kevésbé tűnik majd távoli, elérhetetlen entitásnak. Az élelmiszer- és italgyártás is inspirálódik az új űrtechnológiából, például a víztisztás terén. Az űrhajósok igényeinek kiszolgálása a földi innovációkat is elősegíti.
Noha az űr már régóta népszerű téma a marketingesek között, a következő években az univerzum kézzelfoghatóbbá válik, és témaként például ízvariációkban is megjelenik. A Coca-Cola Starlight nevű italát például az űr inspirálta.
Az előrejelzések szerint 2025-ben a több milliárd dolláros űrverseny már hatással lesz a fogyasztók gondolkodásmódjára, mivel egyre több rendkívüli felfedezés születik. Új technológiák – többek között az erőforrás-hatékony mezőgazdaság és fehérjepor – látnak majd napvilágot, így az élelmiszer- és italmárkák az űr által inspirált témák szélesebb választékából meríthetnek ihletet.
Az űrhajósoknak olyan élelmiszer- és italmegoldásokra van szükségük, amelyek megkönnyítik a többéves küldetéseket. Ezek az áttörések a Földön is hasznosnak bizonyulhatnak.
Belefáradtak a fogyasztók a sok információba
Világos és egyszerű kommunikáció kell a hirdetésekbe belefáradt fogyasztókkal való kapcsolatteremtéshez. Mostanra az információhoz való hozzáférés, különösen az okostelefonok miatt, megfordította a korábbi fogyasztói érdeklődést.
A jövőben a vásárlók azokat a márkákat fogják keresni, amelyek a termékek csomagolásán azok előnyeire összpontosítanak, és a történeteket például a weboldalakra, a közösségi médiára tartogatják.
2023-ban azok a termékek érik el inkább a fogyasztókat, amelyek kiemelik, hogy a termékek hogyan igazodnak a legfontosabb szempontjaikhoz. Brazília, Kanada, Olaszország és Dél-Korea négy olyan globális piac, ahol 2022 közepén az infláció a legmagasabbak között volt. Mégis, Brazíliában és Olaszországban a fogyasztók szerint az egészségügyi előnyök és a természetes összetevők fontosabb tényezők, mint az alacsony ár.
A világjárvány egyik tartós hatása, hogy a vásárlók prioritásként kezelik, hogy étrendjük erősítse az immunrendszerüket. A márkák megkönnyíthetik a fogyasztóknak, hogy megtalálják azokat az ételeket és italokat, amelyek támogatják a szív és az emésztőrendszer egészségét.
A vásárlók manapság már úgy érzik, hogy a túl sok információ megnehezíti a választást, ezért a természetes összetevőket és a legfontosabb egészségügyi előnyöket kiemelő, letisztult dizájnnal rendelkező termékek emelkedhetnek ki a többi közül.
Ahogy a gazdaságok az elkövetkező években helyreállnak, enyhül a fogyasztói kereslet az alacsony árakra, ami a 2022-es és várhatóan a 2023-as évet is meghatározza. A háztartások nagyobb mozgástere lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy marketingüzeneteikben ne a gazdaságosságra, hanem a fogyasztókat érdeklő előnyökre koncentráljanak, például környezetvédelmi vagy etikai állításokkal.
A jövőben a technológia új utakat teremt a fogyasztók eléréséhez. 2030-ra a fogyasztók több virtuális megoldásra támaszkodnak majd a vásárláshoz. Ez lehetővé teszi azt is, hogy a termékek csomagolásán egyszerű állítások szerepeljenek, mivel az algoritmusok megtalálják a fogyasztók számára legfontosabb állításokat.