A háztartásoknak kompromisszumokat kell kötniük.

A sör, bor és szeszes italok értékesítése 4%-kal csökkent tavaly az európai kiskereskedelemben, mivel a fogyasztók az infláció miatt visszafogták a nem létfontosságú kiadásaikat – derül ki az IRI elemző központ jelentéséből, amely mintegy 230 FMCG-kategóriát, 2000 termékszegmenst és több mint 100 millió árucikket fed le. A jelentést az esmmagazine.com ismertette.

Az IRI szerint az európai szupermarketekben, diszkontokban, kisboltokban és italboltokban az alkoholkategória teljes forgalmi értéke 2022-ben 66 milliárd eurót tett ki, ami 2,7 milliárd euróval alacsonyabb az előző évinél.
„Egyre nyilvánvalóbb, hogy megváltozott a kereslet a járványt követő trendek hatására, és az új fogyasztási minták és választások befolyásolják a kategória növekedését a következő néhány évben" – nyilatkozta Ananda Roy, az IRI rangidős alelnöke.

2020-ban az alkoholértékesítés kiemelkedő évet zárt, ami annak volt köszönhető, hogy a COVID-19 miatt a fogyasztók bezárkóztak az otthonukba. A következő évben szintén növekedés következett be, 0,7%-kal. Az alkoholmárkák azonban a tavaly már nagyon sok háztartást sújtó megélhetési válság miatt visszaesést tapasztaltak. Roy közölte, hogy általában az alkoholeladások recesszió idején megugranak, mivel a fogyasztók inkább otthon esznek az éttermek helyett. Jelenleg azonban a rendkívül magas élelmiszer- és energiaárak, a rekordszintű kamatemelések és a csekély mértékű bérnövekedés nehezíti a helyzetet. A háztartásoknak emiatt kompromisszumokat kell kötniük azért, hogy mérsékeljék mindezen tényezők hatását.

A következő évben az IRI számításai szerint nem valószínű, hogy az alkoholértékesítés növekedhet anélkül, hogy a gyártók olyan új termékekbe ruházzanak be, amelyek jobban igazodnak a vásárlók igényeihez és a fogyasztás pillanatához. A nulla és alacsony alkoholtartalmú kategória azonban valószínűleg erősödni fog, míg a pezsgő, a prosecco és a fogyasztásra kész italok kategóriája várhatóan jobban ellenáll a visszaesésnek.