Sosem volt még ilyen egyszerű a pálmaolajmentes és Fairtrade termékek beszerzése Magyarországon: elérhető a Tudatos Vásárlók Egyesületének applikációja

 Pálmaolajmentes, Fairtrade, vegán és bio termékekre is könnyen rátalálhatunk a hipermarketekben és drogériákban vásárolva a Tudatos Vásárlók Egyesületénnek mobilalkalmazásával. Az Android és iOS platformokon egyaránt elérhető applikáció használata kényelmes, a Fairtrade világnapra időzített kiélesedése óta pedig mintegy 15 ezer főre emelkedett a Tudatos Vásárló mobilapp felhasználói köre.

 A fenntartható életmódot támogató applikáció eddig abban segítette a fogyasztókat, hogy felismerjék a termékek egészségre és környezetre gyakorolt hatásait, és hogy könnyen felmérjék, melyik termék milyen vegyszereket tartalmaz. Májustól azonban csaknem 500 élelmiszeripari termék kapott pálmaolajmentes, Fairtrade, vegán és bio minősítést.

 Fairtrade, vagy pálmaolajmentes termékek? Nem gond! Az alkalmazást a Tudatos Vásárlók Egyesülete hozta létre. Ez az első hazai mobilalkalmazás, amellyel célzottan rátalálhatunk a méltányos kereskedelmi (Fairtrade) és pálmaolajmentes termékekre. Ezt a funkciót számos felhasználó kérte és várta, a szolgáltató az igényt felismerve készítette el a termékfrissítést a május 14-i Fair Trade világnapra időzítve. Így már a mobilunk segítségével könnyedén beszerezhetjük nem pusztán a környezetkímélő, de a méltányos kereskedelemből származó termékeket is. A pálmaolajat előszeretettel alkalmazza az élelmiszer- és szépségipar annak olcsósága miatt, gyakorlatilag mindenben megtalálható, aminek előállításához növényi zsír vagy olaj szükséges. A megnövekedett pálmaolajszükséglet miatt egyre nagyobb földterületeket sajátítanak ki az ipari termelés miatt, ezzel veszélyeztetve az adott régió biodiverzitását.

Hatalmas a Fairtrade piac növekedése Magyarországon

A Fairtrade termékek kereskedelme 2018-ban világviszonylatban csaknem elérte a 9,8 milliárd eurós értéket, ami 15 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Mindazonáltal soha nem látott növekedést produkált a méltányos kereskedelmi termékek forgalma Magyarországon. 2020-ban a hazai Fairtrade piac összértéke meghaladta a 6,9 milliárd forintot, ez a 2014-ben mért forgalom százszorosa (!). A növekedés részben annak köszönhető, hogy egyre több kereskedő törekszik Fairtrade termékkör kialakítására, igazodva a fogyasztói igényekhez. Másrészt igen népszerűek lettek a könnyen hozzáférhető, drogériákban és hipermarketekben beszerezhető, sajátmárkás Fair Trade termékek.

 A méltányos kereskedelem alapelve, hogy a résztvevők a bevett világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg, amely valóban fedezi a termelők befektetett munkáját. A vásárlók Fairtrade minősített termékek preferálásával hozzájárulnak az etikus termeléshez, ezzel csökkentve a mezőgazdasági munkások kizsákmányolását és a gyermekmunkát.