Csaknem egy évtizede van jelen az egészségtudatos termékek piacán a Csinta-család. A bio terményekből készült, cukor-és hozzáadott adalékanyagoktól mentes, aszalt gyümölcsök
újrafelfedezői Redő Péter és felesége, Eszter.
Induláskor a házaspár szűk családi körben kísérletezett a különböző aszalványokkal, de ma már egy közepes méretűnek tekinthető vállalkozás keretében állítják elő terményeiket. Az immár nemzetközi gasztronómiai díjjal is elismert Csinta gyümölcslapok bel-és külföldi piaci lehetőségeiről kérdeztük Redő Pétert, a Csinta Kézműves Műhely vezetőjét.
» Ugye jól tudom, hogy a Csinta-történet egy férj-és feleség közös gasztrokalandjából indult. Amikor elindították ezt a vállalkozást, feladták korábbi hivatásukat?
Bő tíz évvel ezelőtt különböző kézműves dekorációk készítésével és értékesítésével foglalkoztunk, de már akkor is nagyon fontos volt számunkra az egészséges táplálkozás. Ebből adódóan a hazai bio gyümölcsökből előállított Csinta termékekben egyesül a minőségi élelmiszer, az innováció és a design. Az alacsony hőmérsékletű szárítási eljárással ugyanis megőrizzük és koncentráljuk a gyümölcsökben levő finom aromákat és tápanyagokat is, amelyek a magasabb hőmérsékleten elillannának. Az adalékanyagoktól mentes aszalványaink hangulatában pedig a természetesség és a játékos őszinteség is benne van rajtunk keresztül.
» Feltételezem, hogy a kezdetekben csupán néhány tucat terméket készítettek. Ahhoz képest ma mekkora a termelőkapacitásuk?
Jól gondolja, mert annak idején, amikor még az otthoni szárítógépünkkel állítottunk elő aszalványokat, csupán kísérleteztünk. A gyümölcslapjaink első tesztelői a nagyobbik lányunk iskolatársai voltak. Amikor kiderült, hogy mekkora sikere van a Csintának, – bár akkor még nem volt meg a márkanév sem –, úgy döntöttünk, hogy belevágunk az ilyen termékek készítésébe. Még őstermelőként alakítottuk ki az első komolyabb „üzemet” a házunkban, ami gyakorlatilag azt jelentette, hogy egy külön helyiséget rendeztünk be ezzel a céllal a pincénkben.
A mostani, minden szabványnak megfelelő üzemünket két éve építettük, s itt már maga a szárítógép is kétszer akkora, mint az első manufaktúránk volt mindenestül. Természetesen a kapacitásunk azóta megsokszorozódott, és jelenleg is azon vagyunk, hogy folyamatosan növeljük a termékeink számát. Tavaly kétféle készítményünkkel is elnyertük a Great Taste-díjat, ami az első hivatalos elismerése a Csinta márkának. Egyébként is rengeteg új és izgalmas ötletünk van. Jelenleg is különböző zöldségekből előállított termékekkel kísérletezünk, ami talán közelebb áll majd a felnőttek ízvilágához.
» A Covid-19 jelenléte mellett az időjárás sem túl kedvező idén. Mennyire okoz ez gondot az alapanyag-beszerzésben?
Sajnos a koronavírus-járvány minket is súlyosan érint. Bár sok ember tudja, hogy az erős immunrendszer a legfontosabb a védekezés szempontjából, és ennek az alappillére az egészséges táplálkozás, sajnos egy karantén-helyzet kevésbé kedvez az impulzus termékek piacának és a kávézók forgalmának, és ez a mi forgalmunkat is befolyásolja. Ehhez képest az, hogy a gyümölcsszezon valamivel szűkösebb volt idén, mint korábban, tekinthetjük talán egy kis rápihenésnek a természettől a következő idényre. Remélhetően jövőre helyrebillen az egyensúly ilyen szempontból is.
» A belföldi értékesítés kapcsán elmondható, hogy az országban bárhol kapható a Csinta termékcsalád?
Még bőven van hova fejlődnünk itthon is, bár már elég sok helyen kaphatók a Csinta termékek. Az alapvető üzleti stratégiánkhoz mindig is hozzátartozott a direkt értékesítési hálózat kiépítése, és a közvetlen kapcsolattartás a viszonteladókkal. Így stabilabb alapot tudtunk teremteni a forgalmazásban, és van közvetlen visszajelzésünk a boltoktól a termékekkel kapcsolatban. Általában bio-és natúr termékeket árusító boltok, valamint különböző vendéglátóhelyek forgalmazzák a termékeinket.
» A nemzetközi piacon mennyire versenyképes a Csinta?
Minőségében és megjelenésében is abszolút megállja a helyét a Csinta a világ bármelyik országában. Legutóbb, a nürnbergi BIOFACH Nemzetközi Bio-Élelmiszer és Bio-Áru Szakkiállításon vettünk részt, ahol még abban az óriási választékban is sikert arattak a termékeink. Saját márkás forgalmazással is foglalkozunk, aminek keretében jelenleg egy svéd cégnek is gyártunk Csintákat, csak ott másképp hívják a terményeinket. Amennyiben növelni tudjuk a termelési kapacitásunkat, további, a svédországihoz hasonló nemzetközi megállapodások is létrejöhetnek.
(TERMÉKMIX magazin – 2020. októberi szám)