Brit élelmiszeripari és napilapok szerint az óriásvállalat részlegei szétválnak: az élelmiszer szegmens külön folytatná. A válás azonban nem egyszerű, más élelmiszeripari cégek pedig csak a felvásárlási alkalmat lesik.

Ismét nagy a mozgás a brit-holland óriásvállalatnál: a múlt heti 143 milliárd dolláros Kraft Heinz felvásárlási ajánlat meghiúsulása után a cég részvényesei és befektetői gyakorolnak nyomást az Unileverre, hogy a jövőben külön működjenek a részlegek és az élelmiszer divízió váljon le az anyacégről.

Így a beszámolók szerint az Unilever szétválik élelmiszer, valamint a kozmetikumokkal és tisztítószerekkel foglalkozó részlegekre. A cég egyelőre cáfol.

Lefelé húz, nem növekszik:

Az élelmiszer viszonylag kis részt képez a vállalaton belül: annak része a Knorr, a Lipton, a Breyer&Ben&Jerry’s.

Az Unilever vezérigazgatója Paul Polman azt ígérte, hogy a vállalat stratégiai nézőpontja lesz a részvények értékének növelése.

Csúcsbefektetők szerint az élelmiszer-egység lefelé húzza a teljes vállalat profitját. A brit napilap a The Telegraph szerint a cég kozmetikum brendjei adják az Unilever üzletének 60 százalékát, és az 4.2 százalékkal növekszik.

Az Unilever élelmiszer eladásai 10.6 milliárd dollár értéket tesznek ki az pedig csupán 2 százalékkal növekszik, miután a fogyasztók az egyre természetesebb élelmiszereket részesítik előnyben.

Az elemzők és befektetők szerint az élelmiszer és a testápolási termékek szétválasztása nagyobb tőzsdei értéket hozna létre a vállalat mindkét szegmensének.

A testápoló szerek brendjeinek gyarapodása magasabb tőzsdei értéket generálhat, az élelmiszer márkák küzdelme pedig a növekedés lehetőségét hordozza magában. De az is elképzelhető, hogy az élelmiszer márkák hamarosan felvásárlási célponttá válnak.  

A jégkrém bezavar:

Ám multinacionális vállalatként a szétválasztás nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik. A brit és a holland befektetők egyaránt magas összegű adójóváírásra jogosultak, amikor befektettek az Unileverbe. A részlegekre osztás viszont véget vet a busás haszonnak az európai befektetők számára.

További probléma, hogy ha a cég kettéválik, az élelmiszer szegmens értékes akvizíció célpontjává is válhat egy másik élelmiszeripari vállalat számára: a Kraft Heinzet is beleértve.

A bonyodalmat tetézi az is, hogy az Unilever a világ első számú jégkrém nagyhatalma: 22 százalékot birtokol a globális fagyasztott piacból, tulajdonolva a nyolc legnagyobb márkát a tizenötből. Márpedig ezzel a portfólióval más gyártók érdeklődésére is számot tarthat, mint például a General Mills, amely pillanatnyilag a jégkrémekre koncentrál, küzdve a fogyasztók müzlik és joghurtok felé irányuló lankadó érdeklődésével.