Polc
Tipográfia

A klasszikus és reform karácsonyi, ünnepi ételek, sütemények elkészítéséhez szükséges alapanyagok és kellékek széles tárházából választhatnak a vásárlók. A téli szezonban a szokottnál is nagyobb figyelem fordul az innovatív sütési termékek iránt.

 A gasztrokultúra változása az otthoni sütés-főzésre is hatással bírt, ma már a sikeresebb sütemények, torták, ételek nemcsak a háztartások mindennapjait édesítik meg, hanem a közösségi oldalak, blogok és egyéb fórumok olvasóinak is örömet okoznak. Az év végi, karácsonyi és szilveszteri szezonra különösen igaz, hogy a háziasszonyok igyekeznek kitenni magukért.

Kiemelten nagy arányban költenek a háztartások a karácsonyi sütés-főzés alapanyagaira és a sütés-főzéshez kapcsolódó termékekre, úgy mint a por- és vanília cukorra, a flakonos tejszínhabra, a főző tejszínre vagy a puding- és desszertporokra. Hasonlóképpen több fogy a sütés-főzéshez szükséges kellékekből, mint például sütőpapírokból és sütőfóliákból vagy háztartási és alumíniumfóliából – derül ki a GfK Háztartási Panel legutóbbi (2016) felméréséből. Mintegy 50 százalékkal több fogy kakaóporból, vaníliás cukorból és főző­tejszínből. Az ünnepre készülődve a háztartások csaknem dupla annyi sütőport vásárolnak decemberben, mint egy átlagos hónapban.

Kitolódott sütési szezon

„Valószínűleg nincs olyan FMCG kategória, mely a karácsonyi időszakban ne növekedne, ez alól az olajok és margarinok sem kivételek” – fogalmazott a Bunge Zrt. olaj brand managere. Kosaras Brigitta úgy látja, hogy a fogyasztók évről-évre egyre tudatosabbá válnak, előre tervezik a karácsonyi menüt, próbasütéseket, -főzéseket tartanak, így már november közepétől lassan növekvő forgalomra számítanak mindkét kategória esetében.
„Természetesen a december az, ami az igazán nagy növekedést hozza, ekkor már minden élesben megy, mindenki biztosra akar menni, így nem történhet meg, hogy kifogyunk a menüsor valamelyik elengedhetetlen hozzávalójából” – jegyezte meg Kosaras Brigitta.

Az élelmiszerüzletekben, kiskereskedelmi egységekben a nagy múltra visszatekintő Meggle márka tejszínek, vajak és egyéb tejtermékek széles tárházát kínálja a fogyasztóknak az ünnepek idején is. „Elmondhatjuk, hogy a hab- és főző­tejszínek, habalapok piaca stabil és kiegyenlített, de érezhető a nagyobb ünnepek, mint pl. a karácsony előtti szezonalitás” – ismertette Cserepes Szilvia, a Meggle Hungary Kft. brand managere. Mint megtudtuk, ennek megfelelően a nagyobb promóciókat, marketing aktivitásokat már október közepétől időzíti a vállalat, miközben figyelnek a kategória folyamatos támogatására különböző eladást ösztönző eszközökkel. Ilyen például egy-egy másodkihelyezés vagy display, ami növeli a termék elérhetőségét és láthatóságát.

Ízlések és választások

Nemcsak a sütéshez szükségek termékek kiszerelése vált egyre praktikusabbá és sokszínűbbé, az innovációk a termékek ízvilágára és összetételére is jellemzőek.

„Az év végi sütési lázban leginkább a Vénusz Natúr és a Vaníliaízű sütőmargarinjaink a legnépszerűbbek a vásárlók körében” – említette Cziglányi Eszter, a Bunge Zrt. brand managere. A brand managertől megtudtuk, hogy a Vénusz Natúr, Vajízű és Vaníliaízű sütőmargarinjai tisztán növényi alapúak (azaz az alap csupán repceolaj, pálma- és kókuszzsírok keveréke), így nem tartalmaznak állati eredetű zsiradékot vagy bármilyen tejszármazékot sem, ezért laktózmentesek. Így az ezekkel a termékekkel készült ünnepi finomságokat a család tejcukor érzékenységben vagy tejfehérje érzékenységben érintett tagjai is bátran élvezhetik.

A könnyebb és gyors felhasználás miatt a növényi hab­alapok, tejszínek egyre nagyobb teret kapnak a professzionális felhasználók mellett az átlagos háztartásokban is. A Meggle márka brand managere hangsúlyozta, hogy ezek a termékek mára már a hagyományos habtejszínek meg­fizethető alternatívájaként használhatóak kiváló minőségben. A háziasszonyok a mai rohanó életmódnak is köszönhetően egyre inkább elfogadják és értékelik a növényi alapú termékek kínálta előnyöket: könnyen felverhetőek, ízletesek és ráadásul rendkívül kiadósak. Mint megtudtuk, a kategóriában bővül a kínálat: cukrozott, cukormentes változatok, sűrű és folyékonyabb verziók és különböző kiszerelések egyaránt megtalálhatóak a piacon.

A konyha nélkülözhetetlen termékei

A Meggle tejszínhabalapok esetében a kiszerelések tekintetében a kisebb méretű, 200 ml–500 ml kiszerelések a legnépszerűbbek. Mint megtudtuk, fontos szerepet játszik a tejszínek esetében a visszazárható kupak, hiszen amennyiben nem használják fel egy alkalommal a terméket, akkor a higiénikus tárolás és könnyebb kezelhetőség miatt nagy előnyt élveznek ezek a termékek.

Az olaj kategória esetében a vásárlás a nagyobb kiszerelésű termékek felé tolódik. Ez egyebek mellett annak köszönhető, hogy a hagyományos, magyaros ünnepi menü sokféle bő olajban sütött ételből áll, így akár egyetlen 2, 3 vagy 5 literes termékkel az egész menüsor elkészíthető. „Portfóliónkban több olyan termék is megtalálható, mely ezen megnövekedett igénynek felel meg” – jegyezte meg Kosaras Brigitta. A Bunge Zrt. olaj brand managere hozzáfűzte, hogy a gyártó kifejezetten mélysütéshez tervezte az 1 literes kiszerelésben kapható Sütőolaj terméket, amelyben, összetételének köszönhetően, akár tízszer is lehet sütni anélkül, hogy le kellene cserélni az olajat. Ugyancsak rántott ételek készítéséhez ajánlott a 2 literes palackban kapható, Vénusz Fritoptió TM-t tartalmazó sütőolaj, amelyben egyedi összetételének köszönhetően ízletes, ropogós, aranyló sültkrumpli és rántott ételek készíthetők. „Termékünk egy palackban ötvözi a hagyományos napraforgóolaj minden értékét és a Vénusz Fritopti TM (nagy olajsav-tartalmú napraforgó-étolaj) hatékonyságát” – fűzte hozzá Kosaras Brigitta.

Az ünnepek elengedhetetlen kellékei a különböző édes és sós sütemények, így nem meglepő, hogy a margarin kategórián belül a sütőmargarinok kerülnek előtérbe. Cziglányi Eszter elmondta, hogy a Vénusz márka termékei között több olyan is megtalálható, mely megkönnyíti az ünnepi készülődést, ugyanis a hagyományos sütőkocka mellett eltérő ízesített termékeik is elérhetőek. „A vajas íz kedvelőinek ajánljuk Vénusz Vajízű Sütőmargarin termékünket, mely a margarinok könnyű eldolgozhatóságát, és a vaj tradicionális ízvilágát egyesíti” – egészítette ki a brand manager. A portfólió másik kiemelt tagja a Vénusz Vaníliaízű Sütőmargarin, ami elsősorban édes sütemények és krémek elkészítéséhez ajánlott. „Ahogy neve is mutatja, magában rejti a vanília ízét és illatát” – tette hozzá Cziglányi Eszter.

Élmény a polcokon

A Meggle márka brand managere, Cserepes Szilvia szerint elengedhetetlen, hogy minden alkalomra tudjunk alternatívát kínálni, legyen az egy egyszerű és gyors vegán desszert, vagy egy karácsonyi, ünnepi laktózmentes süti készítése. A habalap termékcsalád új tagja a Meggle Creme Patisserie DECOR is erre az igényre szeretne megoldást kínálni.
A Meggle Decor-ral készített hab még tovább megőrzi tökéletes textúráját, nem reped, és nem esik össze. Jól használható különleges torta dekorációk készítéséhez vagy akár süteményekhez töltelékként is. „Gyorsan felverhető és rendkívül kiadós. Az már csak hab a tortán, hogy a termék laktóz -és tejfehérje mentes” – tette hozzá Cserepes Szilvia, hozzátéve, hogy a Meggle laktózmentes 30%-os habtejszíne pedig azoknak kínál megoldást, akiknek a laktózérzékenység miatt kell figyelni az összetevőkre. Mint megtudtuk, ez a termék minden desszertnek, krémnek és habnak krémes, tejszínes ízt kölcsönöz. Bátran lehet használni sütemények, édességek készítéséhez laktózérzékenyeknek is. Aki pedig a főzéshez is szeretne gyors segítséget, az a Meggle Mesterkrém-ben találhatja meg azokat az előnyöket, amit egy hagyományos tejszínnel nem lehet biztosítani. Mint megtudtuk, a Mester­krém különlegessége, hogy hő- és savanyúság álló, ezért közvetlenül a forró ételhez öntve sem csomósodik.

Az egészségtudatos, illetve laktózérzékenységben szenvedő fogyasztók számára a Vénusz több terméket is kínál. Cziglányi Eszter, a Bunge brand managere elárulta, hogy az idei karácsonyi szezonban az alap sütőmargarin szortiment lesz elérhető, azaz a Vénusz Natúr, Vaníliaízű és Vajízű sütőmargarinokon felül a Valódi Vajjal Sütéshez termékeink lesznek megtalálhatóak a polcokon.

Díszbe öltöztetett promóciók

A sütőmargarin forgalma viszonylag egyenletesen oszlik el az egyes csatornák között az év nagy részében, karácsony környékén viszont inkább a hipermarketek kerülnek előtérbe. Bibók Judit, a Bunge trade development managere szerint ez leginkább azzal magyarázható, hogy ebben a csatornában az élelmiszereken kívül sok egyéb terméket is megvásárolnak az ünnepekhez. „De természetesen minden láncban növekszik ilyenkor a sütőmargarin forgalom, az éves volumen közel egyharmada a karácsonyi szezonban realizálódik” – jegyezte meg Bibók Judit.

A téli ünnepi szezonban a forgalom nagy része a hipermarketekben koncentrálódik, de egyre erősödő a forgalom a hazai láncokban és a diszkontokban egyaránt.

„Elmondhatjuk, hogy a tejszínt vásárlók között a megbízható minőség mellett az ár a legfontosabb szempont a vásárlás során” – fogalmazott Cserepes Szilvia. A bolti akciók, a különböző árkedvezmények, összecsomagolások mind keresettek és népszerűek ebben a kategóriában is. Egyre nagyobb a márkázott és innovatív, növényi összetevőkből álló termékkínálat, miközben bővül a saját márkás, jó minőségű termékek köre is. A fogyasztók keresik a kedvező áru, és jó minőségű alternatívákat, akár több terméket is hajlandóak megvásárolni egy-egy akció alkalmával.

Bibók Judit úgy véli, hogy mint nagyon sok kategóriában, a margarinok esetében is fontos az ár, a vásárlók előszeretettel keresik a promóciókat és karácsony közeledtével ebben nem is szenvednek hiányt. „Mint az ünnep nélkülözhetetlen terméke, valamilyen kiszerelésű vagy ízesítésű sütőmargarin minden lánc szórólapjaiba bekerül már egészen november elejétől, illetve ilyenkor a megnövekedett fogyasztás miatt relevánssá válnak a különböző mennyiségi ajánlatok, mint a 2+1 vagy egyéb virtuális csomagok” – említette a Bunge trade development managere.

 

 

 

Stabilizálódott az ét- és olívaolaj koncentrációja

Az ét- és olívaolaj kategóriák együttesen közel 35 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le a 2016. szeptember – 2017. augusztus közötti időszakban.
Mindkét esetben értékbeli növekedést regisztráltunk, míg mennyiség szempontjából negatív trend jellemzi mindkét kategóriát. Az étolaj kiskereskedelmi forgalma meghaladta a 30 milliárd forintot 2016. szeptember – 2017. augusztus között. Értékben enyhe növekedés jellemzi a kategóriát az előző hasonló időszakhoz képest, mennyiség szempontjából 2%-os csökkenést regisztráltunk. Az étolaj bolti eladása koncentrált: az értékesítés 72%-a a 400 m2-nél nagyobb üzletekben zajlik, ez nem változott az előző hasonló időszak óta.
A gyártói márkák pozíciója stabil, értéket tekintve 48%-os piaci részesedésük van szemben a kereskedelmi márkák 52%-os piacrészével. Az olívaolaj éves piacmérete meghaladja a 4 milliárd forintot a Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint. A bolti forgalom értékben 1%-kal növekedett, míg mennyiséget tekintve 3%-kal csökkent a 2016. szeptember – 2017. augusztus időszak során, az előző hasonló időszakhoz képest.sutes2017 t2

 

Margarinok: Erős gyártói márkák

Margarinból a boltok bevétele közel 24 milliárd forintot tett ki 2016. szeptember–2017. augusztus között. Ez 4%-kal kevesebb, mint az előző hasonló időszak során.
Mennyiséget tekintve mínusz 5%-ot regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi ­indexe.
Tartják erős pozíciójukat a gyártói márkák: stabilan 86%-os értékbeni piacrésszel rendelkeznek.
Az eladáshelyek fontosságát tekintve kis mértékben erősödött a koncentráció. A 400 négyzetméternél nagyobb üzletek részaránya – értéket tekintve – 64%-ról 66-ra nőtt, egyik kumulált évről a másikra. Ezzel egy időben az 51–400 négyzetméter közötti üzletek részaránya 27%-on áll, ami egy százalékpontos visszaesést jelent a 2015. szeptember– 2016. augusztus közötti időszakhoz képest.sutes2017 Tablazat

 

(TERMÉKMIX - 2017 novemberi szám)

 

2018trend cikkajanlo

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek