A magyar fogyasztók egyre inkább értékelik az egészséges ételeket, megnőtt a cereáliák, gabonafélék, olajos magvak, aszalványok iránti igény: ma már fontos, hogy természetes, friss, tápláló, valamint megbízható forrásból származó és tanúsítvánnyal rendelkező legyen a megvásárolt termék.
Egészséges termékek a kosarakban
Az utóbbi években egyre többen követnek egyedi étrendet, és ennek megfelelően választják ki a szükséges minőségi alapanyagokat. Az ALDI az utóbbi években számottevően bővítette mentes termékeinek kínálatát, 2020-ban mintegy 70%-kal több „mentes” terméket forgalmaz, mint 3 évvel korábban. A diszkontlánc kiemelt figyelmet fordít az egészségtudatos, diétázó és ételintoleranciával élő vásárlókra, akik számára folyamatosan bővülő, több mint 110 termékből álló Enjoy Free! saját márkás termékcsaládját kínálja pénztárcabarát árakon. A glutén- és laktózmentes tejtermékek, pékáruk, müzlik, felvágottak és sajtok mellett egyre többen választják a bio, a vegetáriánus, a cukormentes és csökkentett cukortartalmú ételeket, valamint – elsősorban etikai megfontolásokból - a növényi és pálmaolajmentes táplálkozást is. Mivel az ALDI számára fontos az ellenőrzött ökológiai gazdálkodás, így nemcsak az egyre növekvő keresletre, hanem az ezekkel a különleges élelmiszerekkel való felelős bánásmódra is odafigyel: ezt bizonyítja az áruházlánc biomárkája, a „Natur aktiv” is, mely szigorú európai bioszabványok betartásával kerül forgalomba.
A diszkontlánc idén májustól új jelölőrendszert vezetett be a vásárlók tájékozódásának, valamint az egyes mentes termékcsoportok azonosításának megkönnyítése érdekében. A vásárlók ezentúl az érintett termékek ártáblája mellett kiegészítő jelölést találnak arról, hogy az adott árucikk milyen kategóriába tartozik. Az új jelölőrendszer színek és piktogramok segítségével különbözteti meg a mentes termékeket, amelyek áruházon belüli helye változatlan marad.
Mint közölték, a vásárlói igényekhez maradéktalanul igazodva folyamatosan bővíti termékportfólióját a vállalat, melynek eredményeképp az ALDI „Azon melegében” látványpékségeiben Magyarországon először kapható frissen sütött, laktóz- és gluténmentes sajtos stangli, illetve túrós táska.
Az ALDI több, mint 70 gluténmentes terméket tart kínálatában, melynek hozzávetőlegesen a fele a felvágottak és húskészítmények árucsoporthoz tartozik, míg másik jelentős része kenyér és pékáru, illetve olyan alapélelmiszerek, mint a liszt és a tésztafélék. Számos reggelihez, tízóraihoz kapcsolódó termék, például kásák és müzlik is megtalálhatók a kategóriában.
Mindenkire gondolva
„A járvány következtében kialakult változások természetesen a gabonapehely piacra is komoly hatással voltak az utóbbi időszakban. Már február végén érezhető volt a pánikvásárlások kezdete, de márciusban csúcsosodott ki igazán a cereália piacon a megnövekedett kereslet a termékek iránt. Elsősorban a gabonapelyhek és müzlik esetében láttunk kiugrást az eladásokban, itt közel másfélszer annyi termék fogyott el idén márciusban, mint a tavalyi évben ugyanekkor. Az éttermi fogyasztás, a kávézók bezárása és a munkába járás visszaszorulása, valamint az iskolák, óvodák működésének távoktatásba való átállása miatt sokkal több étkezés került át az otthon falai közé, és ez alól nem kivétel a reggeli sem” – ismertette a járvány miatt kialakult piaci helyzetet Németh Levente, a Nestlé Hungária Kft. CCSD specialistája.
Mint mondta, kevésbé kiemelkedő hónapot tudtak magukénak a gabonapehely- és a müzliszeletek, de itt is kétszámjegyű növekedésről beszélhetünk a piac egészét nézve márciusban. „Ezek a termékek sokkal inkább impulzív vásárláshoz köthetők, így a csökkenő boltlátogatási gyakoriság és a tudatosan tervezett vásárlások kedvezőtlenebbül hatnak ezekre a termékekre” – tette hozzá Németh Levente.
A Nestlé felelős vállalatként mindent elkövet a munkavállalói egészségének és anyagi biztonságának megőrzéséért. Ennek érdekében a vállalat az elmúlt hónapokban a meghozott szigorú higiéniai szabályok mellett április 1-től visszamenőleges hatályú rendkívüli bér- és juttatási csomagot vezetett be a munkatársai számára: a termelésben és az ellátási láncban dolgozó munkatársainak nyújtott, átlagosan 10%-os bérkiegészítés mellett többek között bérgaranciát, vállalati kölcsön moratóriumot biztosít a cég a következő három hónapban.
„Amennyiben valamelyik dolgozó a szigorú higiéniai előírások betartása ellenére is megfertőződik a koronavírussal, a Nestlé megtéríti a betegség ideje alatti táppénz és alapbér közötti különbséget, valamint fedezi a TB által nem támogatott teljes gyógyszerköltségeket” – tudtuk meg.
A Nestlé termékek esetében is a piacon látott trendek mutatkoztak meg a koronavírus-krízis időszakában, azaz elsősorban a tradicionális gabonapelyhek iránt nőtt meg a kereslet, míg a gabonapehely- és müzliszeletek esetében kevésbé vagy egyáltalán nem mutatkozott növekedés az eladásokban. Németh Levente szerint nem jelenthető ki egyértelmű eltolódás a nagyobb kiszerelések felé a Nestlé esetében: „inkább azt mondanám, hogy többé kevésbé minden gabonapehely márka és kiszerelés iránt jelentősen megnőtt a kereslet márciusban”.
A vállalat több újdonsággal is jelentkezik idén, bevezette termékkínálatába a Nestlé Fitness Granolákat, melyek mézes és áfonyás-tökmagos ízekben elérhetőek áprilistól a boltokban. Ezekkel a termékfejlesztésekkel elsősorban felnőtteket célzó Nestlé Fitness márkacsaládját kívánta bővíteni a vállalat.
„Bevezetésre kerülnek idén az új Nestlé Fitness szeletek is a magyar piacra, érkezik egy új mézes mandulás és egy natúr ízesítésű, alacsonyabb cukortartalmú Nestlé Fitness gabonapehely szelet is a boltokba júniusban. Az utóbbi hónapokban visszaesett a kereslet ugyan az impulzívabb jellegű termékek iránt, de bízunk benne, hogy ez csak átmeneti állapot, illetve ezek az új ízesítések még izgalmasabbá teszik kínálatunkat és új fogyasztókat is megszólíthatunk velük”
– ismertette Németh Levente, hozzátéve, hogy a gabonapehely kínálatba is érkeznek új termékek, márciustól elérhetőek az új Cheerios Oat gabonapelyhek.
Mindennapok a természet „egészségkapszuláival”
„A járvány átrendezte a hétköznapokat, ezzel természetesen a fogyasztói szokásokra is közvetlen hatást gyakorolt, a változások egy része pedig a mindennapjaink szerves része maradt – mi ezzel számolunk. Az elmúlt évek során megatrenddé erősödő egészségtudatos táplálkozás egyre nagyobb hangsúllyal érvényesül a fogyasztói döntéshozatal során. Megtapasztaltuk, hogy sérülékenyek vagyunk, az egészségünk pedig drága kincs, amiért tennünk kell. A Kalifa egészséges termékei jelentős mennyiségi növekedést mutatnak az idei első negyedévben, az olajos magvak, mint a dió, mandula, pisztácia és kesudió belföldi fogyasztása 44%-kal emelkedett az előző évek adott időszakához képest” – fogalmazott Sarhan Omar, a Gilan Trading Kft. ügyvezető igazgatója. Mint megjegyezte: ha egészséges, organikus élelmiszert keresnek a vásárlók, akkor a gyümölcsök és a zöldségek mellett a természet „egészségkapszuláinak” is nevezett olajos magvakat választják, amelyek hosszú eltarthatóságuk miatt különösen praktikusak.
Sarhan Omar elmondta, a tapasztalat azt mutatja, hogy fogyasztók egyre tudatosabbá válnak, egyre több figyelmet szentelnek a döntéshozatal során a különböző egészség-tényezőknek. Mindeközben egyre nagyobb a bizonytalanság is, a rengeteg információ, a sok és sokféle üzenet között a vásárló azt érezheti, hogy mindennek az ellenkezőjét is hallotta már. Éppen ezért előtérbe kerülnek a natúr, organikus termékek, vagyis az egészséges táplálkozás alapelemeinek számító zöldség, gyümölcs, olajos magvak, hüvelyesek, aszalványok stb. Emellett folyamatosan nő a vegetáriánus és vegán étrendet követők száma, a húsmentes étrendben pedig elengedhetetlen a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, minőségi fehérje, zsír és szénhidrát bevitelt garantáló olajos magvak rendszeres fogyasztása. A vállalat ügyvezető igazgatója arra számít, hogy a járvány (remélhetőleg minél korábbi) lecsengése után ezek a trendek tovább erősödnek. Az elmúlt években egyre kevésbé rajzolódik ki jól elkülöníthető szezon az egészséges élelmiszerek fogyasztásában, hiszen a tudatos vásárlók nem csupán az év egy adott időszakában figyelnek oda arra, hogy mi kerüljön a bevásárlókosárba.
„Mivel széles termékportfólióval rendelkezünk, a Kalifa jelen van szinte minden háztartásban a fogyasztók reggelizőasztalán, egy gyorsan elfogyasztható tízórai formájában, sütés-főzés termékeink a vasárnapi ebéd finom és egészséges alkotóelemei, az esti mozi mellé pedig dukál egy marék sós mandula, kesudió vagy földimogyoró” – említette Sarhan Omar.
Az ügyvezető igazgató kiemelte, hogy a tapasztalatok azt mutatják, hogy a sportolói étrendben a reggeli és a tízórai állandó alkotóelemei a Kalifa olajos magvak és aszalványok. „Hiszen a vitaminok és ásványi anyagok mellett gyorsan, minőségi energiához juttathatjuk szervezetünket 2–3 szem aszalt gyümölcs, illetve 1 kis maréknyi sós vagy natúr olajos mag elfogyasztásával” – fűzte hozzá.
Növekvő igények és új termékek
Március minden élelmiszergyártó életében egy nehéz időszak volt, váratlanul ért mindenkit a járvány, a fogyasztókat, kereskedőket és a gyártókat egyaránt. A márciusi hirtelen növekmény után azonban stagnálás, illetve némi csökkenés következett a cereáliák piacán.
„Májusban már érezzük azt, hogy talán normalizálódik a helyzet. Mivel márciusban teljes kapacitással dolgoztunk, így szinte minden termékcsoportból ki tudtuk szolgálni a megnövekedett igényeket” – mondta el a Cerbona ügyvezető igazgatója. Mészáros Tamás megemlítette, hogy a kategóriákat tekintve, elsősorban az otthoni fogyasztásra szánt, nagyobb kiszerelésű termékek – müzlik, zab őrlemények és a Durillo tészták – iránt nőtt leginkább a kereslet, a szeletes termékek stagnáltak. A vállalat exportpiacát érintette leginkább negatívan a kialakult helyzet, mivel Magyarországhoz hasonlóan minden ország bezárkózott, és az import áruáramlás lelassult.
Mindemellett a kijárási korlátozások bevezetésének következtében markánsan megnövekedett az alapélelmiszer termékek forgalma. A száraztészta értékesítés megsokszorozódott, a puffasztott termékek esetében is nagy forgalmi növekményről számolt be az ügyvezető igazgató, megemlítve az őrlemények forgalmi növekedését is, melyek iránt szintén sokszoros lett az igény a normál forgalomhoz képest.
„A járvány időszakán kívül is minden óvintézkedést szigorúan betartunk, hiszen élelmiszergyártóként ez nagyrészt a mindennapunk része. A koronavírus miatt a dolgozók munkabeosztása volt számunkra a legnagyobb kihívás, próbáltuk úgy megoldani, hogy a lehető legkevesebbet találkozzanak a műszakban dolgozók” – ismertette. A veszélyhelyzet ideje alatt nemcsak dolgozóinknak, de a rászorulóknak is segítséget nyújt a Cerbona. Ennek érdekében 30 millió forint értékű termékcsomaggal támogat különböző szervezeteket, önkormányzatokat.
A müzlik esetén a normál 200 g-os kiszerelés a legnépszerűbb, a zabkásák esetén a fogyasztási alkalom miatt az egyadagos termékeket vásárolják, hiszen gyors, kényelmes, könnyű elkészíteni. Azonban, mint megtudtuk, a jelen helyzetben a kereslet a nagyobb kiszerelésű termékek irányába tolódott el, melyet jellemzően otthon fogyasztanak az emberek, ugyanakkor az otthonlét és mozgásszegény időszak átvészelésében jól jönnek a müzliszeletek, melyek segítenek az egészségesebb életmód fenntartásában.
„A Cerbonában a termékfejlesztések folyamatosak, tovább bővítve a gluténmentes termékcsaládunkat, a tavalyi évben számtalan sikeres termékbevezetésünk volt, idén pedig a napokban fogjuk bevezetni két gluténmentes zabkásánkat meggyes-vaníliás, illetve csokis-epres ízekben” – ismertette Mészáros Tamás, hozzáfűzve: hamarosan egy új típusú szelettel (Raw Bar) is megjelenik a piacon a Cerbona. „Ez a termék szintén a természetes, egészséges kínálatunkat szélesíti, illetve a Sport termékcsaládunk is bővült egy proteines zabkásával” – egészítette ki.
A Cerbona csatlakozott a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” kampányhoz, melyet a Magyar Termék Nonprofit Kft. hozott létre az itthon előállított termékek vásárlásának és a hazai szolgáltatások igénybevételének ösztönzésére. Emellett elindult a Cerbona Fieszta országos nyereményjátéka, ahol a napi és heti nyereményeken túl főnyereményként egy autó boldog tulajdonosa lesz egy szerencsés Cerbona vásárló.
Már az év második felére koncentrálva
„Folyamatosan figyeljük, monitorozzuk a nemzetközi és hazai piaci trendeket, fogyasztási szokásokat. Új, trendi, szezonális ízek bevezetése mellett gyártókapacitásunk bővítésén és új termékek piacbevezetésén is fáradozunk. Természetesen, a SARS-CoV-2 vírus okozta helyzet átrendezte és átrendezi a hangsúlyokat, de a stratégiai irány megmaradt” – foglalta össze dr. Kállai-Szabó Barnabás, a Cornexi Food Kft. gyárigazgatója.
Mint megtudtuk, az elmúlt hónapok számaiból, cikkelemes forgalmából látni már, hogy márciusban nem a valós, tényleges fogyasztás szerint nőtt – mintegy negyven százalékkal – a Cornexi forgalma. Ahogy más termékcsoportok, úgy a cereáliák esetében is mindenki betárazott, akár nagykereskedőről, akár végfelhasználóról van szó, nagyobb készletet vásároltak, amit az áprilisi beszakadás követett.
Dr. Kállai-Szabó Barnabás szerint a visszaesés szinte minden termékcsoportot érintő volt, de mértéke abszolút specifikus, alapvetően nem érintette az instant zabkását, sokkal inkább a gyors, étkezést helyettesítő és kiegészítő termékeket, mint például a müzliszeletek cikkcsoportját.
„Átrendeződtek a disztribúciós csatornák is – jegyezte meg. A HoReCa számára szállító partnereink a nagy kiszerelésű termékeket februárban még normál üzemben rendelték, felhalmoztak, majd márciusban folyamatosan csökkentve a készleteiket, áprilisban teljesen leálltak. Sok partnerünk esetében még mindig magas a készáru készlet, de bízunk abban, hogy a piac idővel stabilizálódik.”
A járvány elhúzódásával felértékelődött az online vásárlás értéke és szerepe is. Dr. Kállai-Szabó Barnabás elárulta, hogy ebben a csatornában az értékesítés növekedett a Cornexinél, bár a cereáliák nem az a termékkategória, melyre alapvetően jellemző a webes kereskedelem. A nagyobb hipermarketek esetében az online megrendelések kompenzálták többnyire az áruházi forgalomkiesést, abszolút növekedést viszont nem eredményeztek.
Az export tekintetében elmondható, hogy a Cornexi egy nagyon erős januárral és februárral kezdett, majd a vírus terjedésével folyamatos lassulás volt tapasztalható, április-májusban pedig bekövetkezett az export kereskedelmi stopja, a leállás.
A márciusi felvásárlási lázat, majd az áprilisi csendet követően a piac megnyugodni látszik. A kérdés az, hogy az élet visszarendeződik-e a hónapokkal ezelőtti állapotába?
„Egy gyártónak a megváltozott fogyasztási igényekre és attitűdre rugalmasan kell reagálnia. Ugyan a nyár a gabonapelyhek és -szeletek piacán a forgalmat tekintve gyengébb, de az elmúlt és az előttünk álló hónapok időszaka kedvezett annak, hogy fejlesztéseken dolgozzunk” – osztotta meg lapunkkal dr. Kállai-Szabó Barnabás, hangsúlyozva, hogy a tervek szerint legkésőbb ősszel már új termékcsaládot vezet be a Cornexi, további fejlesztések mellett mind a hazai, de főként az exportpiacokra koncentrálva.
(TERMÉKMIX magazin – 2020. májusi szám)