A legtöbb hagyományos mosószer optikai fehérítőket, enzimeket, színezékeket, felületaktív anyagokat vagy egyéb adalékanyagokat tartalmaz. A bio-, ökomosószerek és -öblítők használata nemcsak a hatékonyságot, de a környezetbarát szemlélet gyakorlati megvalósítását is támogatja.
A környezetet is kímélik
A ruhák mosása természetesen nem minden háztartás számára népszerű tevékenység. A fogyasztók számára azonban ma különböző indokok miatt – pl. egészségtudatosság, allergia, környezettudatosság stb. –, egyre fontosabbá válik, hogy a mosás során olyan vegyi árukat használjanak, amellyel nemcsak a bőrüket védhetik meg, hanem a környezetet is óvhatják. Egyre többen tudatosan választanak, hiszen a mosószerek és öblítők kiválasztásával befolyásolják, milyen jellegű szennyező anyagok kerüljenek ki a mosógépből. A növekvő fogyasztói igényre nemcsak a gyártók reagáltak, de a kereskedők is, és az elmúlt időben számos kis, közepes és nagyobb zöld webáruház és kisbolt nyílt.
A mikroplasztika sok mosószerben megtalálható. Az osztrák „Global 2000” környezetvédelmi szervezet 2019 nyarán tett közzé egy listát (https://www.global2000.at/publikationen/waschmitteltest), amely szerint a kereskedelemben kapható 300 mosószer közül 119 ipari körülmények között gyártott és hozzáadott műanyagot tartalmaz. Mint a felmérés írja, a kozmetikumokból vagy tisztítószerekből származó mikroplasztika mosás közben kerül a szennyvízbe. A szennyvíztisztító telepek ezek akár 95%-át is kiszűrhetik a vízből, de mivel a szennyvíziszapot részben a mezők műtrágyázására használják, a mikroplasztika, amit előzőleg kiszűrtek a vízből, visszakerül a természetbe, és ott felhalmozódik.
A „Global 2000” felmérése szerint az általános mosószer- és öblítőtermékekkel elsősorban az a probléma, hogy tartalmazhatnak környezetszennyező és egészségügyi kockázatot jelentő összetevőket, amelyek nemcsak óhatatlanul káros hatással lehetnek a termékek használóira, de a tágabb értelemben vett természetre is, hiszen a szennyvízzel az élővizekbe is kijutnak.
A fogyasztók tudatosabbá válásával a mosószerek és az öblítők piaci szereplői is reagáltak az elvárásokra: ma már számos, magát ökoként definiáló terméket lehet kapni.
Ahogy a nevük is sugallja, az ökotisztítószerek organikusak, azaz természetes alapanyagokból készülnek és általában mentesek az optikai fehérítőktől, enzimektől, színezékektől, pálmaolajtól, felületaktív anyagoktól vagy más mesterséges illatoktól és adalékanyagoktól. A ruhaneműket védve, természetes módon tisztítják, és általában nem tartalmaznak olyan szintetikus műanyag alkotóelemeket, mint például az említett mikroplasztikákat. Ezenkívül a legtöbb ökológiai tisztítószernek nincs kőolaj-alapú összetevője, ezért környezetbarát is.
Akár házhoz is szállítják
Az öko-, bio-, és zöldáru-kínálat egyre szélesebb, a termékeket egyre több szakbolt és internetes áruház kínálja és szinte bármelyik drogériában megtalálhatók. A 2010 óta működő Zöldpolc ökoáruház kínálatában kapható folyékony mosószerek nem tartalmaznak mesterséges illatanyagokat és tartósítószereket, foszfátokat, klórt és kőolajszármazékokat, optikai fehérítőt és felesleges töltőanyagokat, valamint génmanipulált anyagokat. Ezek a termékek lebomló mosóaktív anyagokat tartalmaznak és kizárólag újrahasznosítható anyagból készült csomagolásban kaphatók.
„Amikor vegyszermentes, ökomosásról beszélünk, akkor a legtöbb embernek a mosódió jut eszébe. Nemhiába, hiszen Magyarországon most már a mosódió egyenértékűvé vált a környezetbarát mosással” – tudtuk meg a Zöldpolc ökoáruház munkatársától. Mint megtudtuk, a mosódió önmagában gyengéden ápolja a textíliát, ezért öblítő használata szükségtelen. A kimosott ruhák könnyedén vasalhatók, az ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származó verbéna, hársfavirág, vagy levendula finom illatával átitatottak. A színes termékpalettán egyaránt megtalálhatók a fehér, a színes vagy akár a sötét ruhák számára megfelelő mosószerek és öblítők, melyek lehetnek illatmentesek vagy diszkrét illatot árasztók is akár.
A Gaiavitamin Kft. által működtetett Vegshop életmód webáruház kínálatában a vegyi áruk között megtalálhatók a mosódiók, bio- és öko folyékony mosószerek és bőrbarát textilöblítők, a gépi vagy a kézi mosáshoz egyaránt alkalmas mosószódák mellett a színfogók, illatmentes mosószerekhez vagy mosódióhoz ajánlott, a konvencionális öblítőt helyettesítő mosóparfümök, a ruhaillatosító koncentrátumok, a folttisztításra és fehérítésre alkalmas környezetbarát sók is.
Mint megtudtuk, az allergiát, kiütéseket, viszketést vagy bőrirritációt nem okozható termékeket az érzékeny bőrű fogyasztóknak ajánlják különösen. A konvencionális folyékony mosószerek némelyike tartósítószereket is igényel, a mikroorganizmusok képződésének megakadályozása miatt.
A két budapesti üzlettel és online websoppal rendelkező Ökokuckó olyan környezetbarát és natúr kozmetikai termékeket és vegyi árukat kínál, melyek, mint írják: „nélkülözhetetlenek egy természetes, környezetbarát háztartás vezetéséhez”. A bioélelmiszerek régóta ismertek, és az öko- és biokozmetikumok és vegyi áruk is egyre inkább a boltok polcainak ismerős részévé válnak.
Az Ökokuckóban kapható tisztítószerek nem tartalmaznak mikroplasztikákat, tartósítószereket és illatanyagokat, vagy ezek minimálisra vannak csökkentve a termékekben. A makacs foltok könnyen eltávolíthatók ökotisztítószerekkel.
Az Ökokuckó oldalra látogatók a vásárláson kívül hasznos információkat, tanácsokat, cikkeket és recepteket is találhatnak, ezzel is segítve az eligazodást a natúr, bio- és ökoalapanyagok és környezetbarát termékek világában.
A Zöldbaba Webáruház kizárólag olyan termékeket kínál, melyek természetes anyagokból készülnek, és nem tartalmaznak semmilyen egészségre káros anyagot. Az online boltot elsősorban a szülők látogatják, de sokan vásárolnak ajándékokat a kismamáknak.
A megvásárolható különböző ökotisztítószerek, mosódiók és mosóparfümök azok számára is megfelelőek, akik a vegán termékeket részesítik előnyben. A tisztítószereket ajánlják az allergiás babák számára is, mert a termékek nem tartalmaznak mesterséges illatanyagot és mesterséges színezékeket, tartósítószert pedig csak csökkentett mennyiségben, nyomokban.
Innovatív termékekkel
„Ma már sokan csak bio- és ökomosószert használnak, mellé ecetet, citromsavat a PH-semlegesítésre. Amennyiben valaki egy bizonyos márkát használ mosásra, érdemes az öblítőt is ebből a márkából választania, mert ezek kifejlesztése, mosási hatékonysága így egymáshoz igazodik” – fogalmazott Cséplő Dániel, az Ecologic Trade Kft. kereskedelmi igazgatója.
A kínálatból az Iecologic biolevendula, illetve biolime öblítők kizárólag természetes növényi és ásványi anyagokból készülnek. Mint megtudtuk, a felületaktív anyagokat, illatanyagokat, illetve a tartósítóanyagokat csak az Ecocert minősítésnek megfelelő anyagokkal végzi a cég, ez a minősítő magasabb követelményeket állít az Ecolabel minősítéssel szemben.
„Öblítőink, mosószereink szuperkoncentrátumok, így négyszer kevesebb a környezeti terhelésük a hagyományos termékekkel szemben. Környezetkímélő, innovatív tisztítószerekről, mosás technológiáról beszélhetünk, termékeink hatékonyak, nem szállítunk vizet, kevesebb árut csomagolunk, flakonjaink pedig visszaforgatható műanyagból készülnek” – ismertette.
A koncentrátumok elterjedése elkerülhetetlen a környezetvédelem, illetve a logisztikai költségek redukálása miatt. Az innovációknál nagy hangsúlyt kapnak a termékek kiadagolásával kapcsolatos fejlesztések, felhasználóbarát, hatékony használat.
„Ebben a cégünk is segít, hiszen az Iecologic termékek flakonjai kalibráltak, így újratölthetőek, ha a kereskedő kialakítja az általunk nyújtott újratöltő-állomást” – tette hozzá a kereskedelmi igazgató.
Cséplő Dániel szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók a márkahűség, a megbízhatóság, az illat és az innováció alapján választanak ökoöblítőt. Mint megjegyezte, a bio- és ökotudatos emberek általában tisztában vannak a valódi illóolajokból készült termékek pozitív hatásaival. Ezek a termékek nem jelentenek kockázatot az egészségre, óvják környezetünket, biológiailag lebomlanak. Mindemellett a mosás befejezte után a teregetéssel megoldható a lakás illatosítása is.
„Tudjuk, hogy Magyarországon a vásárló árérzékeny, de tudatos kommunikációval a vevőket informálni lehet, hogy termékeink koncentrátumok, magasabb minőséget képviselnek konvencionális versenytársaiknál. Mindig a price & quality/ár-érték szemlélet fog vezérelni minket termékeink kifejlesztésénél” – hangsúlyozta Cséplő Dániel.
Mint mondta, noha az ökomosószerek és -öblítők egész évben keresett termékek, a nyári időszakban az öblítők értékesítés megugrik valamelyest. A kereskedelmi igazgató ezt az aktívabb élettevékenységgel, illetve a turizmus fellendülésével magyarázta. Mint megjegyezte: szerencsére egyre több szálloda, panzió és vendéglő választja a bio- és ökotisztítószereket munkájuk során.
(TERMÉKMIX magazin – 2020 februári szám)