A vegán életmód speciális, ezért egy háztartáson belül szinte mindenkire kihat: ha egy fő a vegán életformát választja, akkor jó esetben a család többi tagja is követi, és húsmentes ételeket fogyaszt, illetve állatokon nem tesztelt, semmilyen állati eredetű összetevőt nem tartalmazó kozmetikumokat használ. Ennek a tendenciának is köszönhető, hogy a vegán termékek piaca jelentős fejlesztéseken esik át és folyamatosan nő az érdeklődés a termékek iránt.
Erősödőben a „növényi trend”
A vegetáriánus és a veganizmus egyre világosabb tendenciát mutat a háztartásokban és a boltok polcain. A vegán kifejezés megalkotását Donald Watson nevéhez kötik, aki a brit Vegán Társaság társalapítója és 1944-ben úgy fogalmazott, hogy a szó a „tejtermék nélküli vegetáriánus” jelentéssel azonos. Később, 1951-ben kibővítették a veganizmus definícióját, ma már „a világnézet, amely szerint az embernek az állatok kizsákmányolása nélkül kellene élni” jelentést kötik hozzá. Ebbe pedig a kozmetikai termékek is beletartoznak.
A hús elhagyását sok fogyasztó másfajta állati eredetű étellel, például túróval, sajttal, tojással pótolja. Aki étrendjéből ezeket is kiiktatja, és egyfajta vegán étrendre tér át, az hüvelyes zöldségekkel, például babbal, csicseriborsóval, olajos magvakkal pótolhatja a szervezetnek szükséges mennyiségű fehérjét.
A vegán életformát választók elérése érdekében a szupermarketek is kibővítik polcaikat a „vegán” feliratú termékekkel. Noha kisebb községekben még nehéz megtalálni a hagyományos ételeknek megfelelő hús nélküli alternatívákat, a tapasztalat azt mutatja, hogy a legnagyobb forgalmat elérő, illetve legkedveltebb vegán termékek szinte minden áruházban elérhetők már.
A Mintel piackutató nemrégiben közölt felmérése szerint a veganizmus és a vegetarianizmus erősen befolyásolja a globális élelmiszerpiacot. Mint írják, néhány alap vegán termék egyre inkább jelen van a gasztronómia piacán, ezért összhangban a növénytrendekkel, folyamatos az innováció az élelmiszeriparban.
„Egyre többet beszélünk a „növényi trend” térnyeréséről, amely nem kizárólag a 100%-ban vegánok vagy vegetáriánusok, hanem a flexitaristák, azaz a rugalmas és tudatos étrendválasztók igényeit is érinti” – közölte Honorata Jarocka, a Mintel vezető élelmiszer- és italanalitikusa.
Az üzletek polcain jelenleg számos termék megtalálható, amelyek az összetevőik és a látványos ízváltozatuk alapján a vegetáriánus és/vagy a vegán étrenddel összhangban állnak, beleértve a hamburgereket, kolbászokat, „darált húst” is. E kategória fejlesztése döntő jelentőségű nemcsak annak érdekében, hogy a termékek eljussanak a növényi étrendet választó fogyasztók csoportjához, hanem az új fogyasztók vonzása érdekében is.
„A gyártók a húskészítmények helyettesítésére olyan új ízélményt, valamint tápanyag-értékeket kínálnak, amelyek érdekes variációvá válnak azok számára, akik nem használnak eliminációs étrendet” – tette hozzá a Mintel vezető élelmiszer- és italanalitikusa.
A felmérés hangsúlyozta: fontos szempont, hogy mind a gyártók, mind a forgalmazók igyekeznek hangsúlyozni környezetvédelmi felelősségüket, például környezetbarátságosabb csomagolással kísérletezve, valamint nagyobb hangsúlyt kap az összetevők listájának „egyszerűsítése” is, amely összhangban áll a fogyasztói elvárásokkal.
Folyamatos és növekvő az értékesítés
A termékfejlesztés a vegán termékek körében követi a normál termékek fejlesztésében lévő trendeket. A dm áruházakban a terméktípusok teljes palettája elérhető vegán kivitelben is. A vegán termékek elsődleges fogyasztói azok, akik csak olyan termékeket keresnek, amelyek semmilyen állati eredetű összetevőt, illetve állatok által előállított nyersanyagot (pl. méz vagy tej) nem tartalmaznak.
Ami a dm márkás termékeket illeti, a drogérialánc kiemelt fontosságot tulajdonít annak, hogy természetes, egészséges, adalékmentes és fenntartható termékeket kínáljon. Ebbe a körbe tartoznak a vegán termékek is.
A speciális vegán életmódot követők aránya egyre nagyobb hazánkban is, az igények kiszolgálása érdekében a vegán termékeket keresők is többféle árkategóriájú termékből tudnak választani a dm áruházakban. A fogyasztók árérzékenyek, ez alól nem kivétel a vegán kategória sem. Mint megtudtuk, a tartós áraknak köszönhetően azonban a dm-ben a vevők előre megtervezhetik vásárlásaikat, hiszen az árakat minimum 4 hónapig garantálják.
Mint megtudtuk, a tapasztalat azt mutatja, hogy a vegán termékeket kereső vásárlók és a hagyományos termékeket keresők vásárlási szokásai között – ami a kiszerelést, vagy a megvásárolt mennyiséget jelenti – nincs különbség. A hivatalosan bevizsgált vegán kozmetikai termékek vegán logóval vannak ellátva, például az Alverde saját márka tekintetében a feltüntetett vegán logó minden esetben támpontot nyújt. Azonban ez nem jelenti azt, hogy minden márka, termék esetében megvan a jelölés: amennyiben ilyen jellegű terméket keres egy vásárló, érdemes megnézni az összetevők listáját.
„A dmBio saját márkája esetében csak vegán termékeket forgalmaz a dm drogérialánc. A termékkör esetében is folyamatos a termékfejlesztés, ami a német központban történik” – fogalmazott Reményi Rita, a dm Kft. szortiment menedzsere, hozzáfűzve, hogy idén nyáron a mentes kategóriában jelentős előrelépések történtek.
A fogyasztók egyre tudatosabbá válásával egyre nagyobb igény jelentkezik a vegán termékekre is. „Az élelmiszerek terén igen széles a dmBio termékpaletta, a legkedveltebb termékek a gabonaitalok, cereáliák, snackek, kényelmi termékek” – jegyezte meg Reményi Rita.
Mint megtudtuk, a dm vásárlói elsősorban a személyes vásárlást részesítik előnyben ezeknek a termékeknek az esetében, de az online értékesítés is dinamikusan növekszik.
Az élelmiszerek esetében – bio termékről lévén szó – a termékek nem tartalmaznak adalékanyagokat, az alapanyagok 100%-ban öko vagy bio-dinamikus gazdálkodásból származnak. „Számos termék alapanyaga, vagy maga a késztermék Demeter vagy Naturland logóval ellátott” – fűzte hozzá Reményi Rita.
Fehér Nóra, a dm Kft. szortiment menedzsere elmondta: a tapasztalat azt mutatja, hogy a vegán kozmetikai paletta iránt mutatkozik kereslet, azon belül pedig kifejezetten a testápoló, tusfürdő, szappan, sampon, hajbalzsam, dekorkozmetikumok, napozó termékek stb. iránt. Fontos szempont, hogy a termékek egyúttal állatkísérlet-mentesek legyenek.
„Érzékeny vagy pattanásokra hajlamos bőrrel rendelkező vásárlóink gyakran keresik a vegán kozmetikai termékeket, hiszen az állati eredetű összetevők gyakran túl soknak bizonyulnak az érzékeny bőr számára. A vegán termékek célközönsége elsősorban az új generáció, a vegánok közel fele a 15–34 éves korosztályból kerül ki” – ismertette a dm szortiment menedzsere.
Minden fogyasztót elérnek a választékfelépítéssel
„A vegán élelmiszerek forgalma dinamikusan fejlődik, előző évhez képest több mint 100%-os növekedést tapasztalunk a vállalatunknál. A legdinamikusabban fejlődő terület a friss és a tartós élelmiszerek” – tudtuk meg az Auchantól.
Az Auchan Magyarország kínálatában a frissáru termékek voltak az elsők, ahol megjelentek a vegán termékek, de most már számos más élelmiszer és nem élelmiszer termékkörben is egyre több ilyen termék érhető el (pl. illatszerek, ketchupok, gyümölcslevek, reggeliző kásák).
Az Auchan saját márkás termékek szigorú minőségbiztosítási folyamat végén kerülhetnek csak a polcokra, amit folyamatosan felügyelnek, emellett az Auchan franciaországi központjában külön csapat foglalkozik a saját márkás termékek összetevőinek felülvizsgálatával és fejlesztésével.
A megfigyelések szerint a vegán termékeket elsősorban azok vásárolják, akik ezeket a termékeket egészségesebbnek tartják. További fontos szempont számukra, hogy a vegán termékekkel ellentétben a nagyipari élelmiszertermelésből származó élelmiszerek szerintük kevésbé biztonságosak és nem egészségesek, pl. antiobiotikum tartalmuk miatt. Sokan közülük a nagyipari állattenyésztést állatjólléti szempontból utasítják el. „Az elsődleges fogyasztóink jelenleg a trendkövető fogyasztókból, valamint az ételérzékenyek közül kerülnek ki” – közölte az Auchan.
„Általánosságban is elmondható, hogy az élelmiszer kategóriában még mindig a hagyományos bolti kereskedelem (offline kereskedelem) nagyságrendekkel nagyobb, mint az online, viszont az online élelmiszerkereskedelem náluk is dinamikusan nő – közölték. – De a hagyományos bolti kereskedelemhez képest csak egy tizede zajlik online térben.” Mint megtudtuk, a vegán termékek vásárlásakor a kisebb (normál) kiszeléseket preferálják a fogyasztók, akik ezzel nemcsak az egészséges életmódot kívánják követni, de az élelmiszerpazarlás elkerülésére is figyelnek.
Az Auchan elmondta, hogy a választékfelépítés során különösen nagy figyelmet szentel a vidéki áruházak választékára az áruházlánc.
„Áruházainkban minden szükségletre szeretnénk a lehető legjobb ár-érték arányú termékkel válaszolni és kiemelt figyelmet fordítunk arra is, hogy az összes áruházi formátumban (hipermarket, szupermarket, szuperstore) megjelenjenek az egészséges termékek” – fogalmazott, hozzátéve, hogy az akciós újságban külön tematikában kerülnek bemutatásra a vegán termékek, valamint az áruházlánc online akciós tematikus megjelenéssel ösztönözi a vásárlókat.
Nyitottan az újdonságok felé
„Egyre nagyobb az igény a növényi alapú ételek iránt, miután egyre többen választják az állati eredetű táplálékot mellőző életmódot. Sokan egészségügyi okokból, gyakorta tojás-, tejfehérje érzékenység és allergia miatt vagy diétázás végett, esetleg egyszerűen kíváncsiságból, olykor pedig elvi megfontolásból döntenek a vegán étkezés mellett.
A kezdetek óta kiemelt jelentőséget tulajdonítunk az egészséges életmód népszerűsítésének, amelyeknek legfontosabb eleme a tudatos táplálkozás. Ezért a nyugat-európai trendnek megfelelően folyamatosan bővítjük az egészséges életformát támogató termékeink választékát” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője.
A fogyasztói igényekre reagálva a növényi alapú élelmiszereket gyártó német Veganz márka sikertermékeivel bővítette kínálatát a SPAR Magyarország. A több mint 60 különféle termék között olyan finomságok találhatóak a SPAR dedikált üzleteiben, mint az organikus növényi tejek, természetes édesítők, különféle magkrémek, magas fehérjetartalmú proteinporok, valamint változatos édességek és kekszek.
Egyéni kívánságok
A vegán élelmiszerek, alapanyagok, kozmetikumok iránt magas az online érdeklődés. A nemzetközi kutatások során kapott adatok alátámasztják egy hazánkban 2014-ben elvégzett reprezentatív fogyasztói felmérés eredményei is (Szakály-Jasák), mely szerint Magyarországon viszonylag alacsony szintű a bizalom a funkcionális, vegán, illetve mentes élelmiszerekkel kapcsolatban. Ezek után nem meglepő, hogy vegán termékek vásárlása esetén a fogyasztók körültekintőbbek és felkészültebbek: elolvassák a termékcímkéken szereplő adatokat, a termék után olvasnak a különböző fórumokon, weboldalakon.
A legtöbb kutatás szerint az egyedi, különlegesnek tekinthető életmód további erősödésére kell számítanunk az elkövetkezendő években, amire az online webboltok nemcsak gyorsabban, de rugalmasan is tudnak felkészülni és reagálni.
A Gaiavitamin Kft. által működtetett vegshop.hu Életmód Webáruházban kizárólag növényi alapú, hús-, tojás-, glutén- és laktózmentes, lehetőség szerint mesterséges adalékok nélküli, vegán termékeket árusít. Mint megtudtuk, minden termék tudatosan került kiválasztásra, azok összetételét egyenként ellenőrizték.
A vásárlók széles kínálatból választhatnak, többek között a növényi alapú és laktózmentes növényi margarin, vegán vaj, növényi sajt, növényi tejpor, növényi tejszínhab és növényi tejszín termékek közül. A kínálatból nem hagyhatók ki a vegán húshelyettesítők sem, de a vásárlók választhatnak a tartósító- és színezékmentesen előállított vegán pástétomok, padlizsánkrémek, és különböző ízesítésű szendvicskrémek széles választékából is, és kipróbálhatják a kizárólag növényi eredetű összetevőket tartalmazó pecsenye- és libazsírt is.
(TERMÉKMIX magazin – 2019. októberi szám)