Folyamatosan nő a szénsavmentes ásványvizek iránti hazai kereslet, évről–évre nőnek a bolti eladások. A vásárlóknak fontos a jól bevált márka, de még mindig az ár az elsődleges szempont. A gyártók kiemelten foglalkoznak a környezetvédelemmel és felhívják a figyelmet az újrahasznosított PET-palackok jelentőségére is.
Növekvő kereslet a szénsavmentes és a márkázott termékek iránt
Az elmúlt években folyamatosan nőtt a szénsavmentes ásványvizek iránti kereslet: a fogyasztók 2016-ig a szén-dioxiddal dúsított vizeket kedvelték jobban, 2016-ban megfordult az arány, és 2018-ban már az összesen fogyasztott ásványvíz 54%-a szénsavmentes ásványvíz volt – válaszolta kérdésünkre dr. Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség (MÁGYÜSZ) titkára.
A Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. részéről van der Wildt Nikolett, a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. marketingigazgatója elmondta, hogy a cégnél az ásványvíztípusok tekintetében továbbra is a szénsavmentes szegmens fejlődik erőteljesebben. Emellett a márkázott termékek intenzív térnyerése is megfigyelhető az ásványvízpiacon, amellyel párhuzamosan a sajátmárkás termékek részesedése folyamatosan csökken.
A Magyarvíz Kft. részéről Kozák Krisztina, a társaság marketingvezetője elmondta, hogy a hazai ásványvízpiac 2018. évben 3,3%-kal nőtt literben, 4,5%-kal darabban, azaz a kisebb kiszerelések felé történt elmozdulás. Értékben 10,2%-os növekedést mutat a piac. A Magyarvíz növekedése megelőzte minden tekintetben a piaci átlagot, literben 10,0%-kal, darabban 9,8%-kal, értékben pedig 23,8%-kal nőtt, a Nielsen adatai alapján. Kiszerelés tekintetében legnagyobb mértékben a 0,5 literes termékek eladása emelkedett. A márkák sorában a legnagyobb húzóerőt úgy a cég teljesítményére, mint az egész piacra vonatkozóan a Mizse, mint a cég vezető márkája hozott.
A Coca-Cola HBC Magyarország Kft.-nél a víz esetében is a diszkont hálózatban látják a legnagyobb előremozdulást, a teljes vízpiac 17,5%-kal nőtt a cégnél.
Egyre inkább márkahű a fogyasztó
A megkérdezett cégek egyöntetű véleménye, hogy a fogyasztókra egyre inkább jellemző a márkahűség. Ez a tendencia a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft.-nél a Szentkirályi márkát erősíti leginkább. A Coca-Cola szerint a víz kategóriára az alacsony ár miatt alapvetően jellemző az alacsony fogyasztói bevonódás. Az amúgy is zajos bolti környezetben a vízvásárlás rutinszerűen, pár másodperces gondolkodást követően történik, ami azonban nem jelenti azt, hogy a vevő döntését nem befolyásolják korábbi impulzusok és emlékek egy-egy márka kapcsán. A MÁGYÜSZ tapasztalatai szerint a legtöbb fogyasztó ragaszkodik a megszokott márkájához, de van egy olyan réteg, aki tudatosan változtatja a márkákat – mondta Bikfalvi Istvánné.
Az ár dönt a vásárlásnál
A MÁGYÜSZ szerint a vásárlói rétegtől függ, hogy olcsóbb ásványvizet vásárol-e, vagy ragaszkodik a drágább márkához. A víz minősége szempontjából nincs különbség az egyes ásványvizek között, mivel szigorú feltételeknek kell megfelelnie minden víznek ahhoz, hogy természetes ásványvízként ismerjék el.
Van der Wildt Nikolett, a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. marketingigazgatója is osztja ezt a véleményt: az ásványvíz-kategória általánosságban véve árérzékeny. A társaság ezért kiemelten fontosnak tartja, hogy minden árszegmensben releváns terméket kínáljon vásárlóinak. Fontos ugyanakkor, hogy a fogyasztók egyre szívesebben választják a márkázott termékeket, amik jellemzően magasabb áron érhetők el. A Szentkirályi márka esetében elmondható, hogy az ár kevésbé meghatározó tényező.
Pessenlehner Dóra, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. vásárlói marketing vezetője szerint a nagy mennyisége miatt az ár mindig is döntő kritérium lesz a vizek vásárlásánál, viszont az elmúlt években egyre növekszik a hajlandóság a márkázott termékek megvásárlására. Ez nagyban összefügg azzal is, hogy a fogyasztók sokkal tájékozottabbak, pontosan tudják mi az a minőség, amire szükségük van.
Értékesítési csatornák
Az egészséges életmód terjedésének és az egyre tudatosabb fogyasztóknak köszönhetően a hazai ásványvíz-szegmens folyamatosan növekedik.
A Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. a kategóriánál is nagyobb ütemben tud fejlődni – mondta van der Wildt Nikolett. A vállalat minden értékesítési csatornában folyamatosan erősödik.
A trendekkel összhangban dinamikusan fejlődik az eladás a diszkont csatornában, illetve a hipermarketekben és a nagy formátumú szervezett kereskedelemhez tartozó üzletekben is.
A Magyarvíz Kft.-nél a szénsavmentes kategóriát továbbra is az erősödés jellemzi. Ez a szegmens 6,7 százalékot nőtt literben, a szénsavas 0,1 százalékot, az ízes vizek pedig 1,7 százalékot nőtt 2018-ban. A szénsavmentes kategória így 46,7 százalékos, a szénsavas 41,3 százalékos, az ízes vizek 12,0 százalékos piacrésszel bírnak. A cég sajátmárkás termékei 42 százalékot, a márkázott termékek pedig 58 százalékot képviselnek a teljes gyártásból. Az értékesítési csatornák tekintetében a Lidl, Aldi, Penny erősödése látható.
A Coca-Cola HBC Magyarországnál ugyan az ásványvíz kategória a teljes üdítőital piachoz képest kisebb növekedést mutat, ennek ellenére a kategória 2018-ban jól teljesített, hiszen meghaladta az előző évi eladásokat: a korábbi évektől eltérően nem az ízesített, hanem az ízesítés nélküli termékek vezettek. A Coca-Cola HBC Magyarország esetén a növekedés kiegyenlített, bár az ízesített víz esetében kategória-növekedés felett teljesített. A víz esetében a diszkont hálózatokon látja a cég a legnagyobb előremozdulást. Itt a teljes vízpiac 17,5 százalékot nőtt, ez az ízesítés nélküli termékek esetén 20 százalék. Ezt a csatornát a kisebb formátumok, független kisboltok, kis alapterületű hálózatok követik. Érdekes módon éppen a hiper- és szupermarketekben a legkisebb a növekedés.
Figyelni kell a szezonalitásra
Az ásványvíz manapság már alapvető élelmiszer, mindenkor vásárolják a fogyasztók. Nyáron, nagy melegben az emberek szomjasabbak, többet isznak, így jelentősen megnövekszik az ásványvíz fogyasztás is. A palackozók ennek tudatában vannak, és megfelelő kapacitások biztosításával felkészülnek a megnövekedett igények kielégítésére - közölte dr. Bikfalvi Istvánné.
Van der Wildt Nikolett, a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. marketingigazgatója szerint a szezonalitás különösen fontos az ásványvizek esetében, hiszen a forgalom mintegy harmada a nyári időszakban realizálódik. A cég megkülönböztetett figyelmet fordít és minden segítséget megad partnereik számára annak érdekében, hogy a boltokban biztosított legyen a megfelelő termékellátottság és a folyamatos terméktöltés, valamint minél nagyobb kihelyezéseket kapjon a kategória.
Mivel a vásárlók egyre egészségtudatosabbá válnak, és odafigyelnek a folyamatos hidratálásra, a Coca-Cola HBC Magyarország hisz a hatos csomagolású kiszerelésben kapható fél literes NaturAqua termékében, amelyet kedvező, 5+1-es árazással kínálnak, jellemzően a nagyobb alapterületű boltokban – közölte a cég. A fogyasztó otthon bármikor felkaphat a hatos csomagból egy palackot és úgy indulhat útjára. Különösen nyáron van ennek létjogosultsága, így mind újságos megjelenéssel, mind másodkihelyezéssel támogatják az aktivitást - mondta Pessenlehner Dóra.
Egyre népszerűbbek a kis kiszerelésű ásványvizek Tovább nőtt az ásványvízforgalom, már 75 milliárd forintot meghaladó piacot ölel fel. Mennyiségben több mint 1 milliárd liter ásványvizet ittunk meg 2018 márciusa és 2019 februárja között. Az elmúlt 12 hónapra 11%-os értékbeli növekedés jellemző az előző időszakhoz képest. |
Újdonságok, innovációk
Piacvezető ásványvízvállalatként a Szentkirályi az innováció tekintetében is élenjáró kíván lenni – közölte van der Wildt Nikolett. A cég folyamatosan figyeli a piaci trendeket és keresi a lehetőségeket, hogy fogyasztók igényeit és ízlését kielégítve jelenhessen meg új termékeikkel az ásványvízpiacon.
A Magyarvíz Kft. 2018-ban új gyártósorral bővült egy 2,5 milliárd forintos beruházást követően, ahol szénsavmentes hasáb alakú 1,5 literes termékek gyártását kezdte meg a vállalat. 2019 első felében már a 2,0 literes és 1,0 literes szénsavmentes márka termékek is ilyen különleges, hasáb alakú palackba kerülnek, melyek egyedi formája jól megkülönböztethetővé teszi a cég brandjeit – mondta Kozák Krisztina.
A Coca-Cola HBC Magyarország is több újdonságot tervez idén: lesz csomagolásfejlesztés, receptúraváltás és egy új kategóriába is belép a cég. Idén nemcsak retail, de HoReCa innováció is tervben van, talán ez az, ami az utóbbi időben a leginkább háttérbe került a víz kategóriában.
Márkatámogatás, kampányok
A gyártók évről-évre egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek márkáik folyamatos támogatására, és idén is számos kampány várható. A Szentkirályi esetében például a Magnesia az elmúlt időszakban dinamikus növekedésnek indult, ezért a cég továbbra is folytatja a kampányokat a márkán. Az idei évben impulz kiszereléssel bővítik a Theodora ízesített portfóliót is, így a citrom és a gránátalma íz is elérhető lesz 0,5l-es PET-palackban. Emellett a legnagyobb partnereknél láncspecifikus aktivitásokkal támogatják a Szentkirályi és a Theodora márkákat – mondta van der Wildt Nikolett.
A Magyarvíz Kft. 2014-ben kezdte a Mizse tudatos márkaépítését, ahol logót és imázst váltott a cég, majd 2017-es innovatív digitális kampányukkal 2. helyezést értek el és 2018-ban sikeres fogyasztói kampányt tudhat maga mögött a cég. 2019-ben elsősorban a közösségi médiában és a Youtube-csatornán várható fokozott aktivitás – mondta Kozák Krisztina. Márciusban és áprilisban Facebookos nyereményjáték támogatta a televíziós reklámfilmet, ami szintén újdonságnak számít a Mizse márka életében. A vállalat a korábbi években bevált címkén történő megjelenéssel erősíti a kommunikációt, melynek új elemeként a televíziós reklámfilm főszereplője, Polli veszi át a polip figura helyét a címkéken.
„Primavera márkánk pedig a Győri Audival és a Győri Önkormányzattal közös nyári nyereményjátékban vesz részt, melyben egy Audi egy éves használata lesz a főnyeremény. A játékot számos megjelenéssel, mint televízió, címke kommunikáció, Facebook, támogatjuk” – mondta Kozák Krisztina.
A Coca-Cola HBC Magyarország idén frissíti az ATL kommunikációját és egy vadonatúj platformmal is jelentkezik, amelyben magát a reklámfilmet is megújítja - emelte ki Pessenlehner Dóra. A NaturAqua Emotion film már tavaly új üzenetet kapott, amit idén az alapízhez tartozó reklámra is továbbvisznek. Az új TVC nagyon szép és remekül illeszkedik a koraszülötteket támogató kampányba is.
A PET palack nem szemét, hanem alapanyag
Az egyes gyártók és a szövetség részéről is kiemelt helyet kap az idei kampányokban a környezettudatosság és a környezetvédelem kérdése, különös tekintettel a PET palackok kérdésére. A MÁGYÜSZ tájékoztatása szerint az ágazat szereplői tudatában vannak annak, hogy milyen nagy jelentősége van a környezettudatosságnak, és mindent megtesznek a csomagolóanyag- hulladék mennyiségének a csökkentésére. Az elmúlt években jelentősen csökkentették a PET palackok súlyát, és megkezdték az újrahasznosított PET alapanyagok felhasználását az új palackok gyártása során.
A használt PET palack nem szemét, hanem értékes másodlagos nyersanyag abban az esetben, ha szelektíven gyűjtik, és újrahasznosítják. Az ágazat tagjai ebben látják a PET palackok használatával kapcsolatos problémák megoldását. Ehhez a lakosság együttműködésére is szükség van – hívja fel a figyelmet a dr. Bikfalvi Istvánné. Ezért az elmúlt években szemléletformáló kampányokat indított a szövetség és idén is indulnak hasonló kampányok.
A Szentkirályi többségi tulajdonosa, a cseh Karlovarské minerální vody (KMV) a PET palackokat nem egyszer használatos műanyagnak, hanem inkább „egyszer használatos palacknak” tekinti, amely többször felhasználható alapanyagból készül. Ha szelektíven gyűjtik és új palackokként hasznosítják újra, akkor nem ér véget a PET palackok élettartama egy használat után. Van der Wildt Nikolett elmondta, hogy a cég minden palackja 100 százalékban újrahasznosítható, beleértve a címkéket és kupakokat is. A Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. céljai között szerepel, hogy Magyarországon bevezesse az újrahasznosított PET granulátumból készült, úgynevezett rPET palackok használatát.
A Magyarvíz Kft. is kiemelten kezeli a környezetvédelem ügyét, ezen belül a PET palackok újrafelhasználási lehetőségeire hívják fel a vásárlók figyelmet – mondta Kozák Krisztina. Konkrét tanácsokkal látják el az ásványvíz fogyasztókat: Csavard le a kupakot, ürítsd ki a palackot, taposd laposra, dobd a szelektív kukába! A cég is azt a nézetet vallja, hogy a szelektíven visszagyűjtött PET alapanyag, nem pedig szemét.
A Coca-Cola HBC Magyarország kiemelt feladatának tartja és többféle eszközzel támogatja a csomagolási hulladékok keletkezésének visszaszorítását, illetve azok minél nagyobb arányú újrahasznosítását. A vállalat által használt PET palackok szintén 100 százalékban újrahasznosíthatóak, az elmúlt esztendők fejlesztéseinek köszönhetően pedig ma már 15 százalékkal kevesebb műanyagra van szükség egy palack előállításához, mint 2010-ben. Egy nagyszabású program keretében a vállalat 500 millió forintot költött innovatív, környezetkímélő csomagolási technológiák bevezetésére. Ennek részeként, többek között, 2018-ban 10 százalékkal csökkent a NaturAqua ásványvizes palackok súlya. Pessenlehner Dóra szerint az intézkedések hatására összességében 4 százalékkal csökkent a cég által felhasznált műanyag mennyisége. Mindezeken felül folyamatosan növelik az italcsomagoláshoz felhasznált újrahasznosított műanyag mennyiségét is.
A Hulladékmentes Világ névre hallgató, 2018 elején meghirdetett új globális környezetvédelmi stratégiában további célokat tűzött ki maga elé a Coca-Cola: 2030-ig a cég által használt csomagolóanyagok 100 százalékának megfelelő mennyiséget gyűjt majd vissza partnerei segítségével, továbbá 50 százalékra növeli a műanyag palackjai újrahasznosított alapanyag tartalmát.
(TERMÉKMIX magazin – 2019. májusi szám)