A budapesti New York Kávéház adott otthont 2022. március elsején a Termékmix szaklap idei első kerekasztal beszélgetésének, melyre a húságazat szereplőit hívtuk össze, hogy párbeszédet kezdeményezzünk a gyártói és kereskedelmi oldal között azért, hogy a felek jobban megismerhessék egymás problémáit, véleményét és nézőpontját.
Nehéz év van a húsipar mögött, ami köszönhető volt a még mindig jelenlévő Covidnak. Az év második félévében pedig további nem várt problémák is nehezítették a termékpálya szereplőinek életét (pl. megnövekedett alapanyag- és energiaárak, a sertéshús kínai keresletének csökkenése és az ebből adódó európai túltermelési válság, csomagolóanyag-hiány). Ezekhez a nehézségekhez idén januárban társult a minimálbér emelés, februártól pedig több húsipari termék árát is befagyasztotta a kormány. Legújabb problémaként pedig itt van az orosz-ukrán háború, a még nem ismert gazdasági hatásaival. Még felsorolni is sok! És akkor ott van a mérleg másik oldala. Az egyre tudatosabb vásárló biztonságos, minőségi élelmiszerhez szeretne hozzájutni, minél olcsóbban. Szeretné, ha a termék fenntartható forrásból származna, lehetőleg olyan gyártótól, aki az állatjóléti szempontokat is figyelembe veszi.
Nagy a nyomás a termékpálya minden szereplőjén, megfelelni a növekvő fogyasztói elvárásoknak, mindemellett pedig nyereségesen működni. Lehetséges ez? Ahhoz, hogy nyereséggel állítsuk elő az élelmiszert, ki kell spórolni a kolbászból a húst? Vagy bele lehet tenni mindenből a legjobbat? A termék valódi, reálértékét a fogyasztó megfizeti? A kerekasztal résztvevőivel először erre a kérdéskörre kerestük a választ.
Éder Tamás, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) élelmiszeriparért felelős országos alelnöke szerint a fogyasztók minden rétegét el kell látnia a magyar húsiparnak, azokat is, akiknek vékonyabb a pénztárcája. „Az a lényeg, hogy a húsiparnak – amikor ezeket a termékeket elkészíti és odateszi a fogyasztó elé – nem szabad hazudnia róluk, rá kell írni azt, ami a termék valójában. A vásárlónak meg kell adni a lehetőséget, hogy a felirat alapján tájékozódjon és meghozza azt a döntést, hogy abban az árkategóriában ezekkel az információkkal számára ez a termék megfelelő-e vagy sem” – fogalmazott az alelnök, aki óvakodna attól, hogy a közbeszéd eltolódjon abba az irányba, hogy a húsiparnak a legkiválóbb minőségű, legmagasabb hústartalommal bíró, öko, bio, és GMO mentes terméket kell csak előállítania. Ezek a termékkategóriák ugyanis a sok speciális tulajdonságuk révén általában lényegesen drágábbak, mint az átlagos kategória, pedig az átlagos igényű embereket is ki kell szolgálni.
DRASZTIKUS ÁREMELÉS VÁRHATÓ
A Taravis Kft. kereskedelmi igazgatója, Pintér Gyula a fenti problémákat még megtoldotta a madárinfluenzával. Emellett azonban pozitívumnak számított azon észrevétele, hogy a feldolgozói piacon a minőségi húsáru kereslete megnövekedett és többet is hajlandóak a partnerek azért fizetni, hogy kiszámítható, jó minőséget kapjanak.
„Magyar vállalatként egyértelműen örülünk annak, hogy a tovább-feldolgozóüzemek a magyar húst és alapanyagokat preferálják most már a lengyel és más országokból érkező áruhoz képest” – vélekedett.
Giacomo Pedranzini a Kometa 99 Zrt. ügyvezető-tulajdonosa azonban élesen fogalmazott: „Komoly áremelés várható a sertéshús árát illetően, mert olyan alacsony jelenleg a sertés ára (1.30 euro), hogyha nem fölfelé indul el, akkor a termelők tönkremennek. Folyamatos munkaerő keresésben vagyunk, csak az utolsó három évben kb. 40%-ot emeltünk a béreken, és még tovább kell emelni. A közeljövőben a húskészítményeket kb. egy 20% költségemelés fogja utolérni. Nagy kérdés, hogy mit csináljunk az árakkal. Szerintem a legokosabb megoldás az lenne, ha megosztanánk a terheket a négy szereplő (az állam – aki kapja az áfát, a kereskedők, a feldolgozók és a fogyasztók) között. Talán egyetértünk abban, hogy kihagyhatjuk most a tenyésztőt, mert ő már amúgy is elég terhet visel. De ezzel az elosztásos megoldással a végén a fogyasztó sem érezné meg annyira az áremelést, és így talán jobban lehetne kezelni ezt a helyzetet.”
Horváth Ferenc, a SPAR Magyarország Kft. élelmiszeripari cégvezetője erre reagálva elmondta, hogy ő is biztos benne, hogy nehéz időszak elé nézünk. Véleménye szerint azonban ez a költségnövekedés nemcsak a termelőket és gyártókat sújtja, ugyanúgy a kereskedelemben is jelen van.
„A közelgő áremelésnek én egy következményét látom, hogy le fog csökkenni a fogyasztás. Kevesebb hústerméket fognak venni a vásárlók, de reméljük, ez el fog menni a jobb minőség felé. Nyugaton már látjuk ezt a tendenciát. Magyarországon két húsüzemmel vagyunk jelen, Ausztriában pedig hat üzemmel dolgozik a cégünk. A több mint 600 magyar áruházunkban azonban több friss húst adunk el (kg-ban), mint Ausztriában az 1400 boltban. Ez nem azt jelenti, hogy sokkal nagyobb a forgalmunk, sőt alacsonyabb, csak teljesen máshogy alakul a forgalmi oldal. Nem látok rózsaszín jövőt és egyetértek, hogy mindenkinek az ügy mellé kell állnia, de nagyon nehéz lesz megúszni azt, hogy egy valamilyen szintű áremelést lásson a fogyasztó. Nem hiszem, hogy az a megoldás, hogy olcsósítjuk a termékeket, mert már a 90-es években is láttuk, hogy ez zsákutca” – fogalmazott.
A minőségből a gyártók sem szeretnének engedni, Pári Zsófia, a Pap Kolbászműhely Kft.-től ennek okán egy költői kérdést fogalmazott meg: „Hogyha nem tartjuk a minőséget, akkor minek csináljuk? A minőségen nem szeretnénk rontani a növekvő önköltségi árak ellenére sem. Nyilván így sokkal nehezebb, de bízunk benne, hogy minél nagyobb lesz a forgalmunk, annál jobban fog ez működni.”
Az eFeF Élelmiszeripari Kft. cégvezetője, Czett Zoltán elmondta, hogy a cég évtizedekkel ezelőtt a kimagasló ár-érték arányú termékek gyártását tűzte ki célul. „Mi ebben igyekszünk versenyezni, emellett pedig az elsők között voltunk, akik a „mentes” termékeket elindították a húskészítmények szegmensében. Úgy látjuk, hogy a minőségtudatos fogyasztók köre bár növekszik, de ez a fejlődés még mindig lassú. Véleményünk szerint a költségek növekedése okozta terhekből gyártóként hosszú évekig nagy terheket viseltünk, de az idei év elején a kereskedelmi partnereinknél ezen a területen nagyobb rugalmasságot tapasztaltunk.
Kalmár Zsolt, a Közért+ beszerzési vezetője elmondta, hogy az online kereskedelem eltérően működik, mint a klasszikus, itt alapvetően azon múlik a siker, hogy mennyi vásárlót tudnak megszólítani, milyen tematikus kampányokat tudnak csinálni, amivel be tudják vonzani a vásárlókat. „10–15 évvel ezelőtt még az „elsőáras” húsipari termékek voltak a legkelendőbbek, de mára ez jelentős mértékben csökkent és elindultunk az ár-érték arány irányába. Ez az irány, továbbra is, az ár-érték arány fontosabb a vásárlónak. Az, hogy az árak emelkedni fognak, méghozzá drasztikusan, az nem kérdés. A fogyasztónak pedig döntenie kell, hogy mit vegyen. A megoldás én úgy érzem az lesz, hogy inkább keveset vesz, de mindenből vásárol” – vélekedett a vezető.
TUDJA, LÁSSA, ÉRTSE MEG!
Varga László az Auchan Magyarország Kft. frissáru üzletág igazgatója a beszélgetés során rávilágított az edukáció fontosságára. „Mi azt látjuk, hogy a legalacsonyabb jövedelemmel rendelkező fogyasztó is nagyon tudatos, ma a legolcsóbb termék esetében is minőséget vár el, így a minőség nem megkerülhető. A fogyasztói edukációban pedig nagy potenciál van, viszont én úgy érzem, a kereskedő magára marad abban, hogy a vásárlónak elmagyarázza, az adott termék miért kerül annyiba, amennyibe. Ebben szerintem fejleszthető az együttműködés a termékpálya szereplői között. Továbbá azoknál a kereskedőknél, akik egy szélesebb, komplexebb választék portfólióval rendelkeznek (hiper- vagy szupermarketek), mindennapos kérdés a hús terület tekintetében megjelenő alacsony rentabilitás keresztfinanszírozása. Fontos a kereskedő tekintetében is, hogy maga a hús terület egy önfinanszírozó termékportfólió legyen és ehhez egy nagyon transzparens együtt gondolkodásra is szükség van az ellátási lánc minden szereplője között” – foglalta össze gondolatait az igazgató.
A fogyasztók edukálásával kapcsolatban Éder Tamás hozzátette, hogy egy-két éve rendkívül szélsőséges áringadozás van az ágazatban, ami az elmúlt pár évtizedben nem jellemezte a húspiacot. „Ezzel kapcsolatban mentünk már a rádióba, a tévébe és próbáltuk elmagyarázni a fogyasztóknak, hogy megnőttek az önköltségek. Rendkívül szakmai alapon kell edukálni és nehéz erre forrásokat találni az ágazat szereplőitől. Most pedig, amikor végre eljuthatnánk oda, hogy például a kamara segítségével, egy EU-s pályázat keretében csinálhatnánk egy húsipart megtámogató promóciós kampányt, akkor az EU úgy döntött, hogy semmiféle hús promócióra nem ad közösségi forrást, mert elindult a zöldítés, az állatjólét irányába, és úgy ítélte meg, hogy ebbe nem fér bele a húsok népszerűsítésére” – informált az alelnök.
A Kifli.hu kategória menedzsere, Bányai Ádám elmondta, hogy náluk hogyha egy termékről meg tudják mondani, hogy miért került többe – pl. minőségi tulajdonságok, adalékanyag mentesség, takarmány, szabadtartás, állatjóléti szempontok, antibiotikum menteség, bio – akkor a vásárlóik örömmel átvásárolnak ezekre a termékekre.
„A vásárlóközönségünk az átlagnál egészségtudatosabb, nyitottak a minőségi termékekre, úgyhogy én úgy látom, az edukáció mindenképp hasznos és kifizetődő. Mindenkit szeretnénk kiszolgálni, ennek megfelelően szeretnénk összeállítani a választékot, ehhez keressük a helyi kistermelőket, akik minőségben egy plusz értéket tudnak odatenni a termék mellé. Ezen kistermelőknek marketing támogatást biztosítunk, video felvételt készítünk, honlapon bemutatjuk őket és termékeiket” – fogalmazott..
A 4000 mangalicát tartó borsodi húsüzemtől, a Harangod Mag Kft.-től érkezett Nagy Sándor is egyetért az edukáció fontosságával, igaz ennek hiánya nekik komoly problémát okoz. „Nehéz, mert az is mangalicának számít, amit intenzív tartás alatt nevelnek fel és 9 hónap alatt éri el a vágósúlyt, és a miénk is mangalica, ami szabadtartásban, sokkal egészségesebb körülmények között nő fel, és két év alatt éri el a vágósúlyt. Ezt valahol meg kellene különböztetni. Tájékoztatni kellene erről az embereket, mert nem tudják, hogy ez hogyan működik. Így nagyon nehéz betörni a piacra is, mert versenyeznünk kell azokkal a mangalica termékekkel, amik jóval olcsóbban előállíthatók. Törekszünk a prémium termékek készítésére, csak kis mennyiségben gyártunk, így egyelőre nem tudunk bekerülni a nagyobb áruházláncokhoz. Meg kell találnunk azt a vevőkört, aki egy magasabb árat kifizet ezért a kiemelkedően magas minőségért” – foglalta össze.
Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője szerint azonban van egy olyan vásárlói típus, aki csak a prémiumot veszi. Véleménye szerint a prémium termék kicsiben igen, de nagy volumenben nem működik.
Varga László nemcsak a kampányban és „szép fotókban” látja a megoldást, hanem magán a terméken, illetve az értékesítési felület mellett közvetlenül megjelenő tájékoztatásban, adott esetben digitalizált megoldásban. A mai világban már szinte mindenki mobiltelefont használ. Felvetette, hogy például hasznos lenne, ha minden termék csomagolásán lenne egy QR kód, amit, ha a vásárló leolvas, megkap minden szükséges információt, például az állat származási helyét vagy azt, hogy mikor vágták le, hogyan és milyen formában történt a feldolgozása, stb.
„Nem csak marketing- és sajtókampányt kell csinálnunk, hanem magához a termékhez kell csatolni azt a fajta információt, ami bemutatja a vásárlónak, hogy igen, ez egy ellenőrzött és biztonságos termék. Általában a kisebb partnereknél látunk ilyen innovációra való hajlandóságot. Ebbe az irányba érdemes lenne közösen elmozdulnunk” – gondolkozott az igazgató.
KELLENE EGY(!) VÉDJEGY
Jordán Ákos a Bogád Hús Kft.-től emlékeztette az egybegyűlteket, hogyha az osztrákok ki tudtak építeni maguknak egy védelmi jegy rendszert, akkor ezeket a tapasztalatokat össze lehetne gyűjteni, és nálunk is ki lehetne alakítani egy hasonlót, amibe be lehetne venni a védjegyeket, magát az állategészségügyet, a nyomon követést és akár a Varga László által említett QR kódos megoldást is. Jordán Ákos szerint bevezetésre kerülhetne egy olyan magyar termékvédjegy, ami átfogja ezt az egész rendszert.
Éder Tamás erre reflektálva elmondta, hogy a Nébih kiírta a KMÉ (Kiváló Minőségű Élelmiszer) védjegyet az összes friss húsárúra, valamint négy húskészítményre is elérhető már (virsli, párizsi, szalámi és kolbász). „Ez amolyan róka fogta csuka szituáció, mert habár már elindult ez a rendszer, de az ipar szereplői amíg nem látják, hogy miért érdemes rátetetni ezt a védjegyet a termékükre, addig nem foglalkoznak vele, a védjegytulajdonos pedig azt mondja, amíg nincs termék, nem tud mit promótálni. A Nébih azt ígéri, hogyha lesz egy értelmes nagyságú kosár a termékekből, akkor jelentős összegeket fordít majd ennek a népszerűsítésére.” Éder Tamás szerint a húságazatban a transzparencia lesz a következő időszak legnagyobb kérdése, tehát hogy mennyire tudnak az ágazat szereplői transzparensen működni egészen a tenyésztéstől a vágás körülményein keresztül a feldolgozásig. „Azt fogja megkövetelni rajtunk a piac, hogy QR kóddal vagy bármi mással a termék visszakövethető legyen a fogyasztó számára egészen a malac születéséig” – foglalta össze.
Horváth Ferenc ehhez hozzáfűzte, hogy nagyon fájlalja, hogy ezekre (KMÉ védjegyes termékek – a szerk.) nem lehet kimondani, hogy magyar termékek. „Nagyon nehéz ezeket promotálni, egy dekával nem adunk el belőlük többet, sőt nem is nagyon tudjuk elmagyarázni a vevőknek, hogy ez mit jelent. Remélem egyszer eljutunk oda, hogy lesz elég termék és a dolognak lesz előnye is” – vélekedett.
AKCIÓK NÉLKÜLI ÉLET?
Pedranzini úr felvetette, hogy az akciók – főleg a nagy akciók – sokat ártanak a piacnak. Véleménye szerint az lenne a megfelelő szabályozás, hogyha a normál és a promóciós ár között nem lehetne több 10–15% különbségnél, akkor valósulhatna meg egy normál árpolitika. Horváth Ferenc szerint azt, hogy a vásárlók lemondjanak az akcióról, vegyenek mindent normál áron, nagyon nehéz elvárni. „Ha tudatos, ha nem, a szabályozás efelé megy. Mondjuk azt, hogy ez jó, aztán majd meglátjuk” – mondta.
Varga László ehhez hozzátette, hogy az Auchannál is napi szinten foglalkoznak az akciókkal és az a céljuk, hogy a promóciós forgalmi részarányt egy fenntartható szinten tartsák, de mindezt úgy, hogy a vásárlók számára továbbra is biztosítsák a terület vonzóságát.
Bányai Ádám is megosztotta a tapasztalatait az akciókkal kapcsolatban. „Mi arra jöttünk rá, hogy az online kereskedelemben a hústermékeken ez kevésbé működik. Inkább úgy gondolkozunk, hogy kevesebb terméket kínálunk, kisebb akcióval. Inkább arra fókuszálunk, hogy hírlevelet küldünk a vásárlóinknak, ahol megmutatjuk a termékválasztékunkat, bemutatjuk a termékköröket, kiemeljük a minőségi jellemzőket. Azt szeretnénk, hogy ne az akciók miatt jöjjenek hozzánk a vásárlók, inkább a választék miatt."
Kalmár Zsolt a téma kapcsán rávilágított arra, hogy van valami, ami az online-ban kevésbé van jelen. Ez pedig az impulzivitás, ami az akciós piaci részarányt növeli. „Ez a lehetőség az online térben kisebb, tudatosan jön a vevő, tudja mit szeretne venni, nyilván elmozdulhat az akciós termék irányába az adott szükségleten belül, de nálunk jóval kevésbé jellemző ez, ha az akciós piaci részesedésünket nézzük” – magyarázta.
ELŐKÉSZÜLETBEN A VEGÁN FORRADALOM
Giacomo Pedranzini a húságazat fenntarthatóságát illetően úgy fogalmazott, hogy egy korszakváltás előtt állunk, ami azt hozza magával, hogy világszinten kevesebb húst kell fogyasztani, kevesebb állatot kell tenyészteni, ettől pedig a húsiparnak elvileg meg kellene ijednie. Ha körülnézünk a világban, az USA-ban 128 kg/fő az egy évre eső húsfogyasztás, Spanyolországban 105 kg, Magyarországon 83 kg, Kínában 64 kg, Nigériában 7 kg, míg Indiában mindössze 5 kg – az biztos, hogy a fejlettebb országoknak csökkenteni kell a húsfogyasztást, mert be kell látni, hogy a világban ez nagyon nincs egyensúlyban. „Én inkább úgy látom, hogy egy hatalmas lehetőség áll előttünk, a vásárlók kevesebb, de magasabb minőségű húst fognak fogyasztani, ami magasabb árat is jelent. Itt Magyarországon nagyon jó adottságok vannak ehhez, a minőségi élelmiszer termeléséhez” – fogalmazott bizakodóan az igazgató.
A vegán termékek piaca egyre jobban bővül, ebben a kérdéskörben valószínűleg Szappanos Péter volt a legkompetensebb az asztalnál, hiszen a Pápai több vegán terméket is gyárt már.
„A normál árbevételünkhöz képest még nagyságrenddel kisebb a vegán termékekből adódó bevétel, viszont folyamatosan emelkedik. A piacon nincsenek még domináns szereplők, most kezdenek felébredni a nagyobb gyártók is. Nekünk két év előnyünk van már, ami nagyon hasznos, hiszen ez idő alatt megismertük a speciális fogyasztói szokásokat, tudtuk építeni a márkát és megtapasztalhattuk azt is, hogy viselkednek az összetevők. A lényeg, hogy ugrásszerűen fog növekedni ez a szegmens. Tavaly ősszel volt egy növényi konferencia, ahol bődületes számokat mondtak, hogy korcsoporttól függően 40-60 százaléka a lakosságnak, aki hajlandó lenne csökkenteni a húsfogyasztását. Becslések szerint jelenleg a magyar lakosság 2–3%-a elkötelezett vegán, de legalább tizenötször ennyi a flexitáriánus, akik nem akarnak mindig húst enni. Nekünk az a célunk, hogyha a fogyasztó akár hússal, akár húsmentesen szeretne étkezni, akkor is a Pápai márkanév, a Pápai termékek jussanak az eszébe. Én úgy érzem, a vegán termékek vásárlása még mindig kicsit úri hóbortnak tekintett itt Magyarországon, ezért luxus terméknek van beárazva a kiskereskedelmi láncok által. Még egy-két év azonban, és ha a nagy gyártók is elkezdik nagy volumenben gyártani a vegán termékeiket, akkor más pozícióba kerülhet” – engedett egy kis betekintést a kulisszák mögé az ügyvezető.
Bányai Ádám ezt annyival egészítette ki, hogy az osztrák beszállítójuktól úgy tudja, hogy ott már 5–10% között van a forgalmukból a vegán részesedés. Náluk ugyan ez még sokkal alacsonyabb, de folyamatosan növekszik.
Kalmár Zsolt ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy elég csak visszagondolni arra, hogy 20 évvel ezelőtt hol tartott a bio és hol tart most. Véleménye szerint egyértelműen ez a jövő.
Záró témaként megvitatásra került a február óta életben lévő élelmiszerárstop húsiparra gyakorolt hatása. A felek egyetértettek abban, hogy a hatósági ár bevezetése egyfajta bizonytalanságot ad a piacnak.
„A bizonytalanság viszont nemcsak a legkedvezőtlenebb minden piaci- és ellátási lánc szereplő számára, de közép és hosszútávon a legdrágább is lehet, mert az abból adódó kockázatot mindenki beárazza” – mondta el Varga László.
(TERMÉKMIX magazin – 2022. márciusi szám)
aktuális lapszámunk elérhető ITT: