A Kotányi cégfilozófiája szinte a kezdetek óta változatlan, hiszen a XIX. század végén a fiatal vállalkozó, Kotányi János nem csupán fűszereivel szerette volna megízesíteni a háziasszonyok ételeit, hanem kulináris inspirációval is kívánt szolgálni. A Kotányi ehhez az elhatározáshoz hűen mind a mai napig újdonságokkal, a fűszerkeverékeihez illő receptötletekkel, tradicionális és egzotikus ízekkel lepi meg a vásárlóit. Azóta is a minőség, az egyediség és az inspiráció a lelke mindannak, amit a Kotányinál minden egyes nap csinálnak.
A Kotányi múltjáról, jelenéről és a jövő kihívásairól Galácz Mártát, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
» Hogyan kezdődött a Kotányi sikertörténete?
140 évvel ezelőtt, egy fiatal vállalkozó álmával született meg a Kotányi márka. Ifjú éveiben Kotányi János arról álmodozott, hogy körbeutazza a világot, és megismerje a különböző országok egzotikus fűszereit. Ez az álom inspirálta arra, hogy egzotikus fűszerekkel ötvözze saját országa tradicionális konyhaművészetét. 1881-ben szülővárosában, Szegeden alapította meg a saját nevével fémjelzett vállalatot. Hamarosan megnyitotta első paprikaőrlő malmát, és saját receptje alapján elkezdte gyártani híres magyar fűszerpaprikáját.
Jó paprikát azonban sokan készítettek, de Kotányi a marketingre – termékeinek megkülönböztetésére - is ügyelt. Eleinte szakácsnőket tanított be őrölt paprikájának használatára és ők vitték hírét a különleges minőségű terméknek. Maga a rózsapaprika megkülönböztető jegye az enyhén csípős, telt íz. Ezt az ízt egy, a Kotányi által kifejlesztett feldolgozási módszerrel lehetett elérni. Ez a különleges módszer a paprikának lágyabb ízt adott, mint az akkoriban széles körben elérhető többi fajtáké, és jelentősen javította az aromáját is. Kotányi János nem csak ízletes ételek készítésében akart segíteni vásárlóinak, hanem kulináris inspirációt is szeretett volna nyújtani nekik. E célból hamarosan kiadta első szakácskönyvét magyar receptekkel.
Kotányi hamarosan a Habsburg-birodalom határain túlra is kezdett tekingetni, és elvitte a paprikáját a negyedik párizsi világkiállításra. Jánost lenyűgözték a rendezvényen bemutatott újdonságok, különösen az Eiffel-torony, amelyet kifejezetten erre az alkalomra építettek, hogy megünnepeljék a francia forradalom századik évfordulóját. János számára a torony a stabilitás és az elképesztő fejlődés szimbóluma volt. Ez a monumentális építmény arra ihlette Kotányi Jánost, hogy fejlessze márkáját: egy táncoló paprikát tervezett, amely a formai hasonlóság miatt „Eiffel-torony” néven vált ismertté. És ahogy az Eiffel-torony hamar Párizs városának szerves részévé vált, úgy Kotányi táncoló paprikája is hosszú éveken át a vállalat megkülönböztető védjegye maradt.
» Hosszú út vezetett a pirospaprikától a zöldséges kuszkuszhoz való fűszerkeverékig. Hogyan látja, mennyiben változott a háziasszonyok igénye a fűszereket illetően?
A Kotányi kezdte el elsőként modern tasakokban árusítani a fűszereit, majd recepteket jelentetett meg a csomagolásokon. A 70-es évektől híres séfek segítségével inspirálta főzésre a fogyasztókat. A Kotányi elsők között kezdte el a fűszerkeverékek bevezetését is, ami egyedülálló megoldás volt az ízletes ételek könnyebb elkészítéséhez.
Manapság nagy igény mutatkozik a könnyen és gyorsan elkészíthető, de mégis egészséges ételek iránt. Fejlesztéseink a mindennapi főzés megkönnyítését, minél egészségesebb ételek elkészítését célozzák, de külön foglalkozunk a trendek felderítésével is, hogy elébe mehessünk a fogyasztói igényeknek.
» A Kotányi slágerterméke a paprika. Ezen kívül melyik termékükre a legbüszkébb és miért?
Mindig a legújabb fejlesztések kapják nálunk a fő fókuszt. Idén debütált a Quick&Easy termékcsaládunk, amely pont a fent említett gyors és egyszerű, mégis egészséges ételek elkészítéséhez kínál fűszeres segítséget. A fiatalos dizájnú csomagolások frontoldalán kis bevásárlólistát talál a fogyasztó, aki így pár alapanyagból 10–15 perc alatt friss és finom ételt készíthet a család asztalára – adalékanyagoktól mentesen.
» A magyaros ízvilág mellett a nemzetközi ízek is egyre nagyobb arányban jelennek meg a fűszereik között. Milyen irányba tartanak a termékfejlesztések?
Fontos irány a természetesség. Egyre nagyobb számban kínálunk BIO termékeket is. De a fűszerek közül nem ritka az egzotikus irány sem, így van Kurkuma felhasználásával készülő sorozatunk, kávék – akár egzotikus – ízesítésére szolgáló édes My Coffee Spice fűszermalmaink és egy egész sorozatunk a világ legkedveltebb ételeinek felfedezésére ‘Secrets of’ néven.
» A pandémiás időszak – ami otthonmaradásra ítélte az embereket – változtatott a Kotányi fűszerek forgalmán?
Számunkra szerencsésen alakult a kényszerű otthonmaradás időszaka. Bár az éttermek bezártak, de az otthon főzés és sütés előtérbe került. A fűszerek tartós élelmiszerek, így ezekből is betáraztak az emberek a lezárás idején. Szerencsére fel is használták ezeket, így év végére újra fellendült a forgalom és kiváló évet zártunk tavaly. Idén a vendéglátás újraindulásával újabb lendületet kapott a fűszerek professzionális forgalma, így a 2021-es év is kedvezően alakul értékesítés tekintetében.
» Milyen minőségűnek kell lennie a Kotányi fűszertasakokba kerülő alapanyagoknak?
Hiszünk abban, hogy csakis kiváló minőségű nyersanyagokból készülhetnek kiváló minőségű termékek. A minőség nálunk a legjobb nyersanyag-beszállítók kiválasztásával kezdődik. Stratégiánk részeként folyamatosan ápoljuk a kapcsolatot beszállítóinkkal, rendszeres helyszíni ellenőrzéseket végzünk, szükség esetén pedig korrekciós lépéseket teszünk. A fenntarthatóság pedig a beszerzési folyamat minden szakaszában fontos kritérium. A beérkező nyersanyagokon saját szakértőink mellett egy külső, akkreditált tesztlaboratórium is ellenőrzést végez szigorú minőségi követelményeink alapján. Minőségi szabványaink a genetikailag módosított alapanyagok használatát sem engedélyezik; amennyire csak lehetséges, csakis természetes nyersanyagokat használunk.
Amikor kivételes minőséget ígérünk, mindig álljuk a szavunkat. Vállalati minőségi és élelmiszerbiztonsági felügyeleti rendszerünk élelmiszeripari szabványokon, valamint az ISO és az IFS szabvány követelményein alapul. Egyes termékeink pedig „bio” minősítéssel is rendelkeznek.
» Mennyire fontos számukra, hogy a fenntarthatósági szempontokat szem előtt tartva kerüljenek ki a gyárból a termékek?
A fenntarthatóság iránti elkötelezettség minden tevékenységünk szerves részét képezi: legyen szó akár a nyersanyagokról, a csomagolásról vagy a kész termékekről, nap mint nap hozzájárulunk ahhoz, hogy egy kicsit jobbá tegyük a környezetünket.
Fenntartható működés alatt felelős beszerzési gyakorlatot, valamint fenntartható logisztikai és gyártási folyamatokat értünk, amelyek hozzájárulnak a biodiverzitás fenntartásához, az erőforrások megőrzéséhez és a klímavédelemhez, valamint a teljes ellátási láncban megfelelő munkafeltételeket teremtenek.
» Milyen újdonságokkal készül a Kotányi a közeljövőben? Várható idén a portfóliójuk bővülése?
Az idei bevezetések folytatásaként most érkeznek a boltok polcaira a növényi fehérjével dúsított Proteines leveseink és jövőre is készülünk újdonságokkal, ahogy azt a fogyasztók már megszokhatták.
Kommunikációban a Kotányi most digitális jelenlétét erősíti: A hagyományos papíralapú szakácskönyvek és a csomagolásokon továbbra is megtalálható recept-inspirációk mellett a Kotányi-receptek széles választéka már online is elérhető. Megújítottuk weboldalunkat is, ahol a szezonhoz illeszkedően a recepteken túl hasznos tanácsokkal is segítjük a gasztronómia iránt érdeklődő látogatókat. Fűszereink kreatív használatát sztárséfek és gasztrobloggerek segítségével is igyekszünk megismertetni a nagyközönséggel. A jövőt illetően pedig töretlenül figyeljük a trendeket, hogy a lehető legjobb megoldásokkal menjünk elébe a fogyasztói igényeknek.
Előreláthatólag a jövő év elején jelennek meg termékeink megújult külsővel a polcokon. Új, friss design, valamint a csomagolások hátoldalán már megszokott, de új receptek és elkészítésüket segítő kis ikonok segítik majd a fogyasztót. A kiválasztást pedig kategóriánként eltérő, karakteres színkód fogja támogatni.
(TERMÉKMIX magazin – 2021. októberi szám)