A Kotányi cégfilozófiája szinte a kezdetek óta változatlan, hiszen a XIX. század végén a fiatal vállalkozó, Kotányi János nem csupán fűszereivel szerette volna megízesíteni a háziasszonyok ételeit, hanem kulináris inspirációval is kívánt szolgálni. A Kotányi ehhez az elhatározáshoz hűen mind a mai napig újdonságokkal, a fűszerkeverékeihez illő receptötletekkel, tradicionális és egzotikus ízekkel lepi meg a vásárlóit. Azóta is a minőség, az egyediség és az inspiráció a lelke mindannak, amit a Kotányinál minden egyes nap csinálnak. 
A Kotányi múltjáról, jelenéről és a jövő kihívásairól Galácz Mártát, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük. 

» Hogyan kezdődött a Kotányi sikertörténete?
140 évvel ezelőtt, egy fiatal vállalkozó álmával született meg a Kotányi márka. Ifjú éveiben Kotányi János arról álmodozott, hogy körbeutazza a világot, és megismerje a különböző országok egzotikus fűszereit. Ez az álom inspirálta arra, hogy egzotikus fűszerekkel ötvözze saját országa tradicionális konyhaművészetét. 1881-ben szülővárosában, Szegeden alapította meg a saját nevével fémjelzett vállalatot. Hamarosan megnyitotta első paprikaőrlő malmát, és saját receptje alapján ­elkezdte gyártani híres magyar fűszerpaprikáját.
Jó paprikát azonban sokan készítettek, de Kotányi a marketingre – termékeinek megkülönböztetésére - is ügyelt. Eleinte szakácsnőket tanított be őrölt paprikájának használatára és ők vitték hírét a különleges minőségű terméknek. Maga a rózsa­paprika megkülönböztető jegye az enyhén csípős, telt íz. Ezt az ízt egy, a Kotányi által kifejlesztett feldolgozási módszerrel lehetett elérni. Ez a különleges módszer a paprikának lágyabb ízt adott, mint az akkoriban ­széles körben elérhető ­többi fajtáké, és jelentősen javította az aromáját is. Kotányi János nem csak ízletes ételek készítésében akart segíteni vásárlóinak, hanem kulináris inspirációt is szeretett volna nyújtani nekik. E célból hamarosan kiadta első szakácskönyvét magyar receptekkel.
Kotányi hamarosan a Habsburg-biro­dalom határain túlra is kezdett ­tekingetni, és elvitte a paprikáját a negyedik párizsi világ­kiállításra. Jánost lenyűgözték a rendezvényen bemutatott újdonságok, különösen az Eiffel-torony, amelyet kifejezetten erre az alkalomra építettek, hogy megünnepeljék a francia forradalom századik évfordulóját. János számára a torony a stabilitás és az elképesztő fejlődés szimbóluma volt. Ez a ­monumentális építmény arra ihlette Kotányi Jánost, hogy fejlessze márkáját: egy táncoló paprikát tervezett, amely a formai hasonlóság miatt „Eiffel-torony” néven vált ismertté. És ahogy az Eiffel-torony hamar Párizs városának szerves részévé vált, úgy Kotányi táncoló paprikája is hosszú éveken át a vállalat megkülönböztető védjegye maradt.

» Hosszú út vezetett a pirospaprikától a zöldséges kusz­kuszhoz való fűszerkeverékig. Hogyan látja, mennyiben változott a háziasszonyok igénye a fűszereket illetően?
A Kotányi kezdte el elsőként modern tasakokban ­árusítani a fűszereit, majd recepteket jelentetett meg a csomagolásokon. A 70-es évektől híres séfek segítségével inspirálta főzésre a fogyasztókat. A Kotányi elsők között kezdte el a fűszer­keverékek bevezetését is, ami egyedülálló megoldás volt az ízletes ételek könnyebb elkészítéséhez.
Manapság nagy igény mutatkozik a könnyen és gyorsan elkészíthető, de mégis egészséges ételek iránt. Fejlesztéseink a mindennapi főzés megkönnyítését, minél egészségesebb ételek elkészítését célozzák, de külön foglalkozunk a trendek felderítésével is, hogy elébe mehessünk a fogyasztói igényeknek.

» A Kotányi slágerterméke a paprika. Ezen kívül melyik termékükre a legbüszkébb és miért?
Mindig a legújabb fejlesztések kapják nálunk a fő fókuszt. Idén debütált a Quick&Easy termékcsaládunk, amely pont a fent említett gyors és egyszerű, mégis egészséges ételek elkészítéséhez kínál fűszeres segítséget. A fiatalos dizájnú csomagolások frontoldalán kis bevásárlólistát talál a fogyasztó, aki így pár alapanyagból 10–15 perc alatt friss és finom ételt készíthet a család asztalára – adalékanyagoktól mentesen.

» A magyaros ízvilág mellett a nemzetközi ízek is egyre nagyobb arányban jelennek meg a fűszereik között. Milyen irányba tartanak a termékfejlesztések?
Fontos irány a természetesség. Egyre nagyobb számban kínálunk BIO termékeket is. De a fűsze­rek közül nem ­ritka az egzotikus irány sem, így van Kurkuma felhasználásával készülő sorozatunk, ­kávék – akár egzotikus – ­ízesítésére szolgáló édes My Coffee Spice fűszermalmaink és egy egész sorozatunk a világ legkedveltebb ételeinek felfedezésére ‘Secrets of’ néven.

» A pandémiás időszak – ami otthonmaradásra ítélte az embereket – változtatott a Kotányi fűszerek forgalmán?
Számunkra szerencsésen alakult a kényszerű otthonmaradás időszaka. Bár az éttermek bezártak, de az otthon ­főzés és sütés előtérbe került. A fűszerek tartós élelmiszerek, így ezekből is betáraztak az emberek a lezárás idején. Szerencsére fel is használták ezeket, így év végére újra fellendült a forgalom és kiváló évet zártunk tavaly. Idén a vendég­látás újra­indulásával újabb lendületet kapott a fűszerek professzionális forgalma, így a 2021-es év is kedvezően alakul érté­kesítés tekintetében.

» Milyen minőségűnek kell lennie a Kotányi fűszertasakokba kerülő alapanyagoknak?
Hiszünk abban, hogy csakis kiváló minőségű nyersanyagokból készülhetnek kiváló minőségű termékek. A minőség nálunk a legjobb nyersanyag-beszállítók kiválasztásával kezdődik. Stratégiánk részeként folyamatosan ápoljuk a kapcsolatot beszállítóinkkal, rendszeres helyszíni ellenőrzéseket végzünk, szükség esetén ­pedig ­korrekciós lépéseket teszünk. A fenntarthatóság pedig a beszerzési folyamat minden szakaszában fontos kritérium. A beérkező nyersanyagokon saját szakértőink mellett egy külső, akkreditált tesztlaboratórium is ellenőrzést végez szigorú minőségi követelményeink alapján. Minőségi szabványaink a genetikailag módosított alapanyagok használatát sem engedélyezik; amennyire csak lehetséges, csakis természetes nyersanyagokat használunk.
Amikor kivételes minőséget ígérünk, mindig álljuk a szavunkat. Vállalati minőségi és élelmiszerbiztonsági felügyeleti rendszerünk élelmiszeripari szabványokon, valamint az ISO és az IFS szabvány követelményein alapul. Egyes ­termékeink pedig „bio” minősítéssel is rendelkeznek.

» Mennyire fontos számukra, hogy a fenntarthatósági szempontokat szem előtt tartva kerüljenek ki a gyárból a termékek?
A fenntarthatóság iránti elkötelezettség minden tevékenységünk szerves részét képezi: legyen szó akár a nyersanyagokról, a csomagolásról vagy a kész termékekről, nap mint nap hozzájárulunk ahhoz, hogy egy kicsit jobbá tegyük a környezetünket.
Fenntartható működés alatt felelős beszerzési gyakorlatot, valamint fenntartható logisztikai és gyártási folyamatokat értünk, amelyek hozzájárulnak a biodiverzitás fenntartásához, az erőforrások megőrzéséhez és a klímavédelemhez, valamint a teljes ellátási láncban megfelelő munkafeltételeket teremtenek.

» Milyen újdonságokkal készül a Kotányi a közeljövőben? Várható idén a portfóliójuk bővülése?
Az idei bevezetések folytatásaként most érkeznek a boltok polcaira a növényi fehérjével dúsított Proteines leveseink és jövőre is készülünk újdonságokkal, ahogy azt a fogyasztók már megszokhatták.
Kommunikációban a Kotányi most digitális jelenlétét erősíti: A hagyományos papíralapú szakácskönyvek és a csomagolásokon továbbra is megtalálható recept-inspirációk mellett a Kotányi-receptek széles választéka már online is ­elérhető. Megújítottuk weboldalunkat is, ahol a szezonhoz illeszkedően a recepteken túl hasznos tanácsokkal is segítjük a gasztronómia iránt érdeklődő látogatókat. Fűszereink krea­tív használatát sztárséfek és gasztrobloggerek segítségével is igyekszünk megismertetni a nagyközönséggel. A ­jövőt ­illetően pedig töretlenül figyeljük a trendeket, hogy a lehető legjobb meg­oldásokkal menjünk elébe a fogyasztói igényeknek.
Előreláthatólag a jövő év elején jelennek meg ­termékeink megújult külsővel a polcokon. Új, friss design, valamint a csomagolások hátoldalán már megszokott, de új receptek és elkészítésüket segítő kis ikonok segítik majd a fogyasztót. A kiválasztást pedig kategóriánként eltérő, karakteres színkód fogja támogatni.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. októberi szám)

BELELAPOZOK