Az újszerű koncepció, a hagyományostól eltérő értékesítési mód, valamint az ütőképes és jó helyismerettel rendelkező szakembergárda tette lehetővé a Magyarországról induló Fornetti számára a külföldi sikereket. A 2015-ben megjelent új külföldi tulajdonos számárais prioritást jelent a további külföldi terjeszkedés. Magyarországon ugyanakkor elsősorban a hatékonyság növelésére, a termékfejlesztésre és a Fornetti Food& Beverage koncepció kiterjesztésére koncentrál a vállalat. Kelemen Szilárdot, a Fornetti Nemzetközi Franchise és Concept üzletág igazgatóját kérdeztük.
» Milyen szerepet tölt be a Fornetti jelenleg a hazai és az európai, azon belül a regionális piacon? 

A Fornetti márkanév és a Fornetti termékek közismertek és kedveltek nemcsak Magyarországon, ahonnan a Fornetti elindult, hanem valamennyi országban, ahol jelen van. A dinamikus hálózatépítés időszakában minden piacon, ahol eddig megjelent, rövid idő alatt magasan piacvezető lett az élelmiszer szektorban. Naponta, csak Magyarországon, több mint 1 millió ember fogyasztja termékeinket.

» Hány országban van jelen a cég?

Jelenleg 15 országban vagyunk jelen, ebből 6 országban kizárólag nemzetközi retail hálózatok révén, míg 9 országban szinte kivétel nélkül mindhárom értékesítési csatornán forgalmazzuk termékeinket, azaz a franchise, az In-Store-Bakery és a retail sütési pontokon keresztül egyaránt.

» Melyek voltak a cég életében a legfontosabb állomások?

Természetesen számtalan ilyen van, kezdve az 1997-es alapítástól, az első kiskunfélegyházi gyártócsarnok megépítésén át a saját fejlesztésű látványkemencénk megépítéséig; de említhetném az első töltelékes – csokis, vaníliás, barackos – termékek megjelenését, vagy a Girelláét, amely azóta is az egyik legkedveltebb a vásárlóink körében. Hogy milyen robbanásszerű is volt a Fornetti sikere a kezdeti időkben, jól mutatja, hogy alig két évvel az alapítást követően már meg­jelentünk Szlovákiában, Horvátországban és Lengyel­országban is.
A fejlődés töretlen volt, még a 2008-as világválság idején is jutott forrás technológiai fejlesztésekre, modernizációra; ennek volt köszönhető, hogy még ezekben az években is sikerült átlagosan 30 százalékos bővülést elérni a felújított üzletek esetében éves szinten. Míg 2012-ben közel 19 ezer tonna árut értékesítettünk, 2017-re ez a szám 50 ezerre nőtt. Sikereinkre a nemzetközi piac meghatározó szereplői is felfigyeltek, köztük a világ harmadik legnagyobb pékáru gyártó és forgalmazó cégcsoportja.
A jelentős tapasztalatokkal és stabil financiális háttérrel rendelkező nagy­vállalattal 2015-ben léptünk partnerségre, ennek köszönhetően pedig még szélesebbre tárultak a nemzetközi piachoz vezető kapuk: mára 15 európai országban vagyunk jelen, és 2020-ig folyamatosan növekvő eladásokkal tervezünk.
 
» Mennyiben volt új a Fornetti üzleti modellje és miben állt ez az újítás?

Erre a kérdésre talán a „merjünk nagyok lenni” gondolat a legmegfelelőbb válasz. A Fornetti jókor, jó helyen, az elsők között lépett piacra termékeivel. Kivételességét a kilogrammra értékesíthető finompékáru koncepción túlmenően az adta, hogy nem ragadt meg a hagyományos termékértékesítés szintjén. A jó minőségű termékeken és a dallamos néven felül kiemelt figyelmet fordított arra is, hogy pékáruit egészen a fogyasztókig elkísérje, ehhez pedig minden eszközt biztosított franchise partnerei részére – legyen szó visszakövethetőségről, műszaki eszközállományról, technológiai- vagy kereskedelmi know-how-ról.

» Milyen okai vannak annak, hogy sikeresen terjeszkedett a cég külföldön?

A siker kulcsa az újszerű koncepció volt, ami az aktuális körülmények között egyedinek számított, ugyanakkor könnyen és rugalmasan alkalmazható üzleti modellt képviselt. Mindazonáltal nagyon összetett az új piacra lépést megelőző folyamat. Birtokában kell lenni olyan alapvető helyi információknak, mint a népesség, az infrastruktúra, vásárlóerő, vevőtípusok, potenciális partnerek köre, és fel kell mérni a piaci szegmens szerkezetét. Ezalatt azt értem, hogy meg kell vizsgálni a konkurenciát, az árszintet, a piaci réseket. Viszont a legfontosabb eleme a „meghódítás” elindításának az ütőképes, kompetens és helyismerettel rendelkező csapat felállítása.

» Mik a jövő tervei? Milyen új expanziós irányok felé tekint a cégcsoport?

Magyarországon a hűséges vásárlóink megtartása és igényeik még teljesebb kielégítése, valamint új vásárlók megnyerése a cél. Ennek érdekében folyamatosan dolgozunk új termékek fejlesztésén: új tésztatípusok, teljes kiőrlésű termékcsalád, cukrásztermékek, Food fejlesztések, és szerencsére még sokáig sorolhatnám.
Az expanzió vonatkozásában főként a környező országokra fókuszálunk, így Kelet-Közép-Európára és Dél-Kelet Európára helyezzük a hangsúlyt. Ma Lengyelország szintén kiemelt figyelmet kap, hiszen ott két értékesítési csatornát is megnyitottunk: a franchise és az In-Store-Bakery üzletágat.

» Hogyan változott a cég működése, piaci pozíciója, stratégiája az új tulajdonos megjelenésével? Milyen lehetőségeket kínál a külföldi tulajdonos és hogyan segíti a cég céljait?

Az új tulajdonos, mint nemzetközi szakmai cégcsoport, nyilvánvalóan mindig is országhatárokat átívelően gondolkodott, így elmondható, hogy a külföldi terjeszkedés az üzletpolitikájának egyik meghatározó alapelve. A Fornetti munkáját természetesen nagyban segíti a vállalatcsoport nemzetközi jelenléte, és az ebből szerzett országspecifikus tapasztalatai. Gyakorlati vonatkozású segítségként említhetném például a lengyelországi terjeszkedésünket, ahol a cégcsoporthoz tartozó lengyel leányvállalat révén már kiépített disztribúciós hálózat állt rendelkezésünkre az In-Store-Bakery üzletág kiépítéséhez.

» Milyen fejlesztések várhatók Magyarországon, akár a termelést, akár az értékesítést tekintve?

Igazán jól hangzana, ha jelentős extenzív bővülési tervekről számolhatnék be, úgy azonban elszakadnék a realitástól. Ma Magyarországon több, mint 2500 Fornetti sütési pont található, ami egy kevesebb, mint 10 millió lakosú országban igencsak jelentős számnak mondható. A hangsúlyt sokkal inkább az adott sütési ponton belüli hatékonyság növelésére helyezzük, illetve a régi termékek fejlesztése mellett új termékkategóriákkal bővítjük kínálatunkat. Az üzletek dizájnjának folyamatos modernizálása pedig szintén állandó napirenden lévő feladat.

Az új üzlettípus, az FFB (Fornetti Food & Beverage) koncepció kiterjesztését szintén kiemelt projektként kezeljük. Ez a street-food kategóriában képvisel egy olyan modellt, ami megjelenésében Európa bármely pontján megállja a helyét. 

Ma 9 különböző termékkategóriában több mint 200-féle terméket gyártunk és forgalmazunk a különböző országokban: a fehér- és finom pékáruktól kezdve egészen a food termékekig, különböző tészta típusokkal, kilogrammos és darabra értékesítendő formában, a kelesztést igénylő termékcsaládtól egészen a készre sütött pékárukig.

A termékfejlesztés mögött egy rendkívül kreatív, gyakorlatias, szakmailag kiváló csapat áll, akik egy-egy új termék fejlesztésekor elsősorban annak rendszerszintű kezelhetőségét szem előtt tartva alkotnak. Azonban egy több, mint 2500 értékesítési pontot számláló hálózat esetében igencsak hangsúlyossá válik a rendszerszerű kezelhetőség elve. Ez a képesség jelentős megkülönböztető tényező, ahogyan a minőségi állandóság és a fejlesztési intenzitás is.
Számos új termék- és technológiafejlesztési ötlet van ma a tarsolyunkban: a már említett termékfejlesztéseken túl a sütési technológia egyszerűsítése a minőségi sztenderditás egyszerűbb biztosítása érdekében, párhuzamosan a sütési egységre vetített kapacitásnöveléssel és még számos egyéb újítás. Csakhogy egy nap 24 óra, és sajnos nem több, így sokszor az idő egy jelentősen nehezítő tényező.

» Mik a tapasztalataik az FFB üzletekkel kapcsolatban? Tervezik-e az ilyen jellegű boltok számának növelését? 

Az új üzlettípus rendkívül nagy népszerűségnek örvend a vásárlók körében. A nagy érdeklődés pedig nem meglepő, hiszen gyorséttermek, streetfood-étkezdék, szendvics­bárok, pizzériák, pékségek, lowcarb-boltok, valamint kávézók funkcióit újította meg, gondolta újra és építette egybe ez az üzlettípus.

Célunk, hogy Magyarországon további FFB típusú üzleteket nyissunk Budapesten és a megyeszékhelyeken.
 
» Mennyire fontos a Fornetti számára az egészséges életmód és étkezés propagálása, illetve a környezetvédelem, a környezettudatos működés? Ezek a szempontok hogyan jelennek meg a termékkínálatban, vagy a gyártás során használt technológiákban?

Természetesen mi is fontosnak tartjuk az egészséges élet­módot és étkezést. Ezért is hoztuk létre a csökkentett energia- és szénhidrát tartalmú, ugyanakkor élelmi rostokban és fehérjékben rendkívül gazdag Bakefitt termékcsaládot.

Újításaink közé tartoznak továbbá a saját fejlesztésű üdítőitalaink, amelyek hat különböző ízben érhetők el. A frissítők nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, így rendkívül alacsony energiatartalommal rendelkeznek.
Az idei évben megszereztük a Bio tanúsítványt, így hamarosan megkezdjük a Bio termékcsalád fejlesztését is.

A környezettudatosság jegyében, a gyártás során szelektíven gyűjtött hulladékot: a papírt, az átlátszó és színes fóliákat, a vegyes hulladékot a kommunálistól elkülönítve gyűjtjük, amit ezután értékesítünk. Emellett biológiai úton lebomló csomagolásban árusítjuk termékeinket, valamint a gépkocsiparkunk folyamatos modernizálása révén is törekszünk a környezettudatos működés fenntartására.
 
 
 
(TERMÉKMIX - 2018 júliusi szám)