„A funkcionális élelmiszerek piaca látszólag egy nagyon nagy és gyorsan növekvő piac, és bár egy szűk réteget szólítunk meg ezen termékeinkkel, mégis mindenképpen nyitnunk kell az irányába” – vallja dr. Kállai-Szabó Barnabás gyárigazgató, akivel a Cornexi márka újrapozicionálásáról, a gyártókapacitások fejlesztéséről és a cereáliapiac trendjeiről beszélgettünk.

» Hogy áll ma az európai cereáliapiac?

Európában és világszerte a cereáliapiacot a „mentes” trendek határozzák meg. Fejlesztési szempontból a gluténmentes, a laktózmentes, a hozzáadott cukortól mentes, a vegán és a mesterséges alapanyagoktól (jellemzően az aromák és a színezékek kapnak hangsúlyt) mentes irányvonalakat érdemes kiemelni. A fogyasztói igény folyamatosan bővül ezekre a termékekre, amire a piac is reagált, a nagyobb keres­kedelmi márkák is fókuszba helyezték ezeket a mentes termékeket. ­Saját termékeink között a hozzáadott cukortól mentes termék­csoport a legerősebb, ebben a kategóriában müzliszeletet, reggeliző pelyhet, szeleteket és zabkását is gyártunk, amelyek 2018-ban (Cornexi instant zabkása hozzáadott cukor mentes) és 2019-ben (Az Év Mentes Termékcsaládja: Cornexi NEXI müzliszeletek hozzáadott cukor nélkül – Kókuszos, piros gyümölcsös) Mentes-M Díjat nyertek. A megnövelt fejlesztési és gyártási kapacitásunk lehetővé teszi, hogy a többi fő mentes-kategóriában is piacra lépjünk.

» Mivel kell többet hozzátenni a hozzáadott cukormentes termékekhez?

A hozzáadott cukor nélküli termékeknél a fő probléma az ár: minden természetes módon előforduló cukor drágább fajlagosan, mint a szacharóz, a glükóz, a fruktóz vagy éppen a glükóz-fruktóz szirup, amely utóbbitól való mentesség egy külön alkategória a piacon, főként az Egyesült Államokban. Egy olyan terméknek – mint mondjuk egy reggelizőpehely, amit főként a gyermekek fogyasztanak –, édesnek kell lennie. A hozzáadott cukor nélküli termékekhez lehet mézet, gyümölcslevet, gyümölcsaprítékot és mindenféle növényi készítményt (pl. agavé szirupot, juharszirupot) adni, de ezen termékeknél nagyon erős az árverseny. A fogyasztók sokszor a hagyományos, cukros termékekéhez hasonlítják az áraikat, így az egyértelmű HCN (Hozzáadott Cukor Nélküli) jelölés és a szükséges marketing tevékenység miatt is összetett feladat ilyen termékekkel dolgozni.

» Ön a gyárigazgatói munkakör mellett kutatás-fejlesztési vezetői feladatokat is ellát a Cornexinél. Hogyan egészíti ki egymást a két feladatkör?

A Cornexi szervezeti átalakulása során arra törekedtünk, hogy akárcsak a cégcsoport másik tagja, az ízesített szívó­szálak előállítására specializálódott ViteCer Kft. esetében, ahol a fejlesztést és a labort vezettem, itt is fejlesztések köré épüljön a cég. Célunk, hogy ne csak a konkurens termékekre reagáljunk, hanem újításokkal kerüljünk be a terület innovátorai közé. 3 éve a két cég tulajdonosa, Ecseri Ferenc úgy vélte, hogy a Cornexi brand is megérdemli, hogy a Cornexi Food Kft. egy fejlesztések köré épülő élelmiszergyártóvá váljon.

A Cornexi termékpalettája – a pehely, a müzli- és a zabszelet, illetve 2017-től a zabkása – a cég növekedését folyamatosan biztosítani tudta, a most lezáruló beruházás és a fejlesztői kapacitás növelése pedig nagyobb volumenű növe­kedést hivatott szolgálni. A gyártási kapacitás növelésével és a technológiai fejlesztésekkel az exportpotenciálunkat is növelni kívánjuk.  Az új gépsorok beüzemelése önmagában is igényelt egy megnövelt fejlesztői létszámot, illetve a hatékony fejlesztési folyamatokat is szolgálja, hogy a gyárigazgató és a fejlesztésvezetés szorosan együttműködjön, ami nem is lehetne hatékonyabb, mint esetünkben.

Nem titkolt célunk ezzel az átalakítással, hogy innovatívabb, egyedi termékeket gyártsunk hatékonyabban, hiszen az exportpiacra is csak így lehet belépni. A hagyományos, tömegtermékekkel nehezebb exportálni, mivel rossz a logisz­tikájuk: könnyű, olcsó és fajlagosan nagy térfogatú termékekről van szó, amelyeknek mindig van egy lokális versenytársunk, aki ugyan nem biztos, hogy nálunk jobb árut tud előállítani, viszont helyben van és kisebb logisztikai költséggel tud beszállítani.

» A Cornexi jelenlegi termékpalettáját nézve, mi ez az egyedi termék?

A tavaly a hazai boltokba kerülő zabszeletek, illetve az október elején piacra került proteines zabkásánk, amely hideg és meleg vízzel egyaránt fogyaszthatóak, már ilyen termékek. Ezekhez a termékekhez hasonlóak jelen vannak az európai és a tengertúli piacokon, de itt a termékcsoportok egyedisége miatt már van lehetőségünk versenyezni a lokális gyártókkal. Szeretnénk kihasználni a kapcsolt vállalkozás, a ViteCer Kft. több mint 40 országra kiterjedő kapcsolati tőkéjét, amelyet a tejízesítő, a vitaminos, illetve a komposztálható szívószálakba töltött termékekkel épített ki. A terveink között szerepelnek még a további funkcionális zabkásák, illetve az új funkcionális, geometriájukban is egyedi, összetett szerkezetű szeletek fejlesztése zárulhat le először, ezekkel a termékekkel jövő évben tervezünk piacra lépni.

» A jelenlegi vásárlók mellett milyen új fogyasztótípusokat tud megszólítani a Cornexi?

A pehely termékeink elsődleges célcsoportja a gyermekek, a szeleteket már egy idősebb korcsoport is fogyasztja, az instant zabkása termékcsoportunk pedig főként a felnőtt, egészségtudatos fogyasztói csoportra, jellemzően hölgyekre fókuszál. A ViteCer Kft.-nél szerzett tapasztalataim alapján úgy láttam, hogy a funkcionális élelmiszerek vonala nagyon megerősödött, így a Cornexinél is erre a piacra tervezünk kilépni: mindhárom fő termékcsaládunk esetében (pehely, szelet, kása) fejlesztés alatt áll új, funkcionális termék, amellyel a fogyasztók lehető legszélesebb körét célozzuk meg. A funkcionális gabonapelyhek, szeletek és a vitaminozott/ásványi anyaggal dúsított kásák jelenthetik ennek a termékcsaládnak a jövőjét, hiszen ma már szinte a legolcsóbb, alsópolcos termékekben van minimum három vitamin/ásványi anyag, a nagy gyártók pedig élen járnak ezen a téren, sok esetben patikai termékeket megszégyenítő összetétellel uralják az élelmiszerpiacot.

Ezen termékek gyártása azonban bonyolultabb, mint az extra komponensek megvásárlása és a receptúrákba való beépítése. A funkcionális anyagok szélsőséges tulajdonságainak tesztelésére a Cornexinél van egy fejlesztőlaborunk, ahol a kis tesztminták gyártása történik, továbbá a cégcsoporton belül, a ViteCer Kft.-nél egy jól felszerelt nagyműszeres analitikai laborral tudjuk támogatni a termékfejlesztést, ahol mind vitamin-, mind ásványianyag mérésekre is van lehetőségünk házon belül, ami minőségbiztosítási szempontból jelentős előny sok nálunk nagyobb céggel szemben is. A funkcionális élelmiszerek piacán is fő szempont a termék íze, ha jóízű egy termék, a fogyasztó egy kellemes ízélménnyel tudja összekapcsolni a tápanyagpótlást, így visszatérő forgalmat generál. Az íz kulcsfontossága, illetve az exportpiacokon tapasztalt jelentős ízlésbeli különbségek kezelésére egy erős aroma-bázist építettünk ki, így, ha egy megrendelő például mangó ízben gondolkodik, erre a már kiválasztott bázisból 3–4-féle aromát tudunk levenni a polcról, amivel rengeteg időt takarítunk meg, rugalmasan, gyorsan tudunk reagálni az új piaci igényekre, szezonális termékekkel kapcsolatos megkeresésekre.

» Az ízek tekintetében a csokoládé mindent visz?

A hazai piacon a csokoládé és a kókusz az, ami örök sláger – szinte minden termékben jelen vannak. Emellett – mint minden nagy gyártónak – van egy naturális vonalunk is, ami tényleg magát a gabonát jelenti egy kis vaníliás esszenciával (pl. a Cornexi Ötgabonás zabkása) vagy mézzel megbolondítva, de a pelyhek esetében is abszolút a csoki a győztes. Ízük tekintetében a zabkásák azok, amelyeket sokféle ízben gyártunk: itt jelenleg kilenc ízünk van, ebből három hozzáadott cukor nélküli, három fehérjével dúsított, de ebben a kategóriában is a csokoládés és a kókuszos iránt van a legnagyobb kereslet. A szeletes müzlijeink közül is a kókuszosé a legnagyobb forgalom, de divatosak még a piros gyümölcsös, a banános és a csokis ízek is.

» A Cornexi életében nem ez az első nagyobb változás. 2015-ben Enyingről Székesfehérvárra helyezte át gyártó­üzemét a cég.

A cég akkori tulajdonosai lehetőséget láttak a Cornexiben, amikor 2009-ben megvásárolták és újraindítottak a gyártást. Az enyingi telephelyen, ahol 4 éve a Cornexi tulajdonosával való együttműködésem kezdődött, egy jóval kisebb, kb. 2200 négyzetméternyi üzem volt, ami a cég fejlődésének köszönhetően hamar kicsi lett. Abból adódóan, hogy a Cornexi magyar, családi tulajdonban lévő cég, kicsit másképp történt az átköltözés, mint egy multinál: a közben már 61 főre bővült dolgozói létszám nagy hányada már az enyingi időkben is itt dolgozott, jelenleg is céges busszal járnak Enyingről.

A Cornexi kis élelmiszeripari gyártóból egy négyszer ­akkora telephellyel rendelkező, nagyobb kapacitású, innovatív termékpalettával rendelkező, kibővült munkaerőforrással dolgozó cég lett, illetve immár a beruházásoknak és a 2017-ben elnyert pályázati forrás hatékony felhasználásának köszönhetően modern gyártástechnológiával rendelkezünk.

A 2017-ben indított zabkása termékekre való megnövekedett kereslet miatt már két zabkása-gyártó gépsorunk működik, így már nem csak a magyar piacra, hanem exportra is marad kapacitásunk. A második, fejlesztett gyártósorunk beindítása, egyrészt ezt a kapacitásnövelést szolgálta, másrészről a funkcionális termékvonal technológiai feltételeit teremtette meg. Az elmúlt években több tucat nemzetközi vásáron (ISM, Anuga, VitaFoods, CPHI, hogy csak néhányat említsek) voltunk jelen kiállítóként, így partneri megkeresés bőven van, a piaci igény pedig hatalmas.

 

» A kereskedelmi márkás termékek iránti kereslet mennyiben befolyásolja a Cornexi márkatermékeinek a forgalmát?

Mi is gyártunk több kereskedelmi márkás terméket, de ezek nem befolyásolják jelentősen a márkatermékeink forgalmát. A vásárlók ma már tisztában vannak azzal, mit várhatnak el egy brandterméktől, és mit egy PL (kereskedelmi márkás, private label) terméktől. Sok üzletláncban nem is helyezik egymás mellé a két terméket, külön polcsoron találhatóak. Ami nagy előnye a kereskedelmi márkás termékek gyártásának, hogy általuk sokkal jobbá válik a kapcsolatunk ezekkel a láncokkal, így a beszerzői oldal is megnövekedett bizalommal tekint a Cornexi márkás termékeinkre is.

A sajátmárkás termékek tenderei esetében általában létezik egy benchmark – vagyis egy kitűzött céltermék –, ami álta­lában a tendereztető láncnak vagy a lánc beszállítójának a terméke. Volt már olyan szerencsénk, hogy a benchmark is a Cornexi terméke volt, ebben az esetben előnyünk volt a hasonló termék kiajánlásában. Számunkra minden tender esetében az a cél, hogy megtaláljuk az arany középutat a jó minőségű és a jó árú termék között, büszkék vagyunk arra, hogy jelenleg majdnem mindegyik kereskedelmi láncban ott vannak az általunk gyártott termékek.

 

» Éves szinten mekkora bevétellel bír a cég? Ebből az árbevételből mekkora hányadot tesznek ki a kereskedelmi márkás termékek?

A Cornexi Food Kft. nettó árbevétele másfél milliárd forint volt tavaly, amelynek kb. az 1/3-át adják a kereskedelmi márkás termékek eladásai. A zabkása gyártásával egy teljesen egyedi irányba indultunk el. A Cornexi márkás zabkása piacra kerülésével egyidőben megújítottuk szinte a teljes termékpalettánkat, teljes dizájnváltással és az összetételek megújításával. Az új termékek sikerének köszönhettük a két hangsúlyos kereskedelmi láncba való bekerülést a kereskedelmi márkás zabkásánkkal, illetve folyamatosan pályázunk újabb kereskedelmi márkás termékek gyártására. A jövőben is nagy hangsúlyt fektetünk majd a PL termékekre, persze a Cornexi márka megtartása és fejlesztése mellett.

» Ez hogyan hat a Cornexi brand nevére?

Azzal tudjuk a Cornexi brand nevét erősíteni, hogy a termékpaletta prémium oldalát gyártjuk. A kereskedelmi márkás termékek egyre jobb minőségűek, egyre több funkciót követelnek meg a fogyasztók ezektől az olcsóbb termékektől, így a Cornexi márkás termékeknek is fejlődniük kell, beltartalomban és designban is hasonló ütemben, mint a kereskedelmi márkás termékeknek, hogy a fogyasztó jobb minőséget, komplexebb összetételt kapjon a magasabb árfekvésért cserébe, így ár-érték arányban megőrizzük a Cornexi brand pozícióját. A piac folyamatosan fejlődik, de a nálunk hangsúlyos termékfejlesztésekkel mindig tudnunk kell valami extrát biztosítani. A prémiumizációnak ma nagyon nagy szerepe van, a funkcionális termékcsoportokon túl (amelyekben valamely komponenst pl. a természetes módon előforduló fehérje- vagy vitamintartalmat dúsítjuk) a korábban említett mentes termékek is nagyon divatosak, ennek a piaci szegmensnek kétszámjegyű százalékos bővülése van minden évben, vagyis nagy arra az igény, hogy valami „mentes” legyen. A cereália termékek piacán a mentességek közül a gluténmentes a legerősebb trend, hiszen a termékeink alapja legtöbb esetben valamilyen gabonaféle, amelyek potenciálisan glutén (búzafehérje)-források.

» Idén tavasszal úgy nyilatkozott lapunknak a Cornexi, hogy az idei cél – a teljesen megújult portfóliók népszerűsítése mellett – egyértelműen az új termékfejlesztések a zabkása-kategóriában, illetve a szeletes termékek piacán. Hogy áll most ez a projekt?

A megújulási folyamat eredménye a boltokban látható: a Cornexi márkás termékek divatos, modern külsőt kaptak, illetve az összetételük is megújult. A Cornexi zabkásák csomagolás redesign munkája a 2018-as Csomagolásdizájn versenyen Arany minősítést kapott (pályázó: Labowsky, megbízó: Cornexi Food), a Cornexi gabonapelyhek csomagolásdizájnja pedig az RGB Kreatív Design Award verseny döntőse lett. A két fő fejlesztési irányvonal mentén lezárultak a beruházások, az új hideg-meleg vizes, fehérjével dúsított zabkásáink már a boltok polcain vannak, az első újgenerációs szeleteink fejlesztése is a végéhez közelít, ami persze nem egy nyugvópontot jelent majd a fejlesztésben, hanem egy, az új termékek bevezetésén, nemzetközi bemutatásán keresztül vezető útnak az első lépései ezek. Az első, úttörő termékek mögött fejlesztési ötletek és projektek sorakoznak, összesen hat fejlesztő dolgozik ezeken a projekteken és a próbagyártások tapasztalait felhasználva igyekszünk egy világviszonylatban is újdonságnak számító, innovatív termék­családokat kidolgozni, premium összetétellel, divatos, modern külsővel és persze a Cornexire jellemző kiváló ár-érték aránnyal.

» Trend a környezettudatosság és a fenntarthatóság kérdése.

Igen, a környezettudatosság egy nagyon aktuális kérdés, főként ebben az iparágban, ahol a műanyag-csomagolások­ból származó hulladék igen jelentős hányada képződik. Tapasztalataink alapján míg a szabályozás egyértelműen a megszorítások felé tereli az ipart, addig a környezetbarát csomagolások a hagyományos csomagolóanyagokkal vívnak kilátástalan árversenyt. A környezetbarátabb (pl. a komposztálható) csomagolóanyag előállítási volumene igen kicsi a hagyományos pl. polipropilénnel szemben, áruk ezzel is összefüggően és a fosszilisnál drágább alapanyagaik, valamint előállítási technológiájuk miatt fajlagosan 3–5-szörös.

Az elérhetőségükön kívül (kis termelt volumen, kevés gyártó) fizikai tulajdonságaik (pára- és levegőzárás, rugalmasság, robosztus parametrizálhatóság a gyártás során) is rosszabbak, így elterjedésüknek a nagy műanyagipari alapanyaggyártók specifikálódása szab határt, ez a szegmens kicsit lemaradt a jogszabályalkotók által elvárt változási ütemtől. A saját termékeink tekintetében folynak a tesztek a divatos kifejezéssel élve „eco-friendly” csomagolások kifejlesztésére, de egyelőre csak a töltött szívószálas termékeknél értünk el sikert, itt tudtunk alternatív csomagolású termékkel a piacra jutni.

» Milyennek kívánja látni a céget tíz év múlva?

A tulajdonosváltás óta eltelt idő alatti fejlődésünket alapul véve, tíz év múlva egy nagyobb gyártóüzemmel vagy több telephellyel fogunk rendelkezni, ahol a Cornexi név születése óta létező termékek (müzliszelet, reggeliző pehely) gyártásán kívül több gyártósoron, nagyfokúan automatizált, innovatív technológiákkal felszerelt gyártó­térben fogjuk gyártani a kor legmagasabb elvárásainak megfelelő premium termékeket, legyenek azok a mai instant zabkásáink leszármazottai vagy teljesen új cereália- vagy snack-termékek.

Az élelmiszeriparra jellemző, hogy az újításokat elsőként vezeti be, így nehéz eldönteni, melyik másik iparágból veszünk majd át technológiát vagy terméket, de éppen ezért izgalmas a kapott feladat és úgy érzem, készen állunk bármilyen kihívásra, amit a következő tíz év hozhat.

 

(Termékmix magazin – 2019. októberi szám)