A másik két közép-európai piacon, ahol a Tesco jelen van, a kiskereskedő jól teljesít.

Ken Murphy, a Tesco Csoport vezérigazgatója a csoport féléves eredményeit ismertető sajtóértekezleten nyilatkozta, hogy 7,8%-os forgalomnövekedést és 13,5%-os profitnövekedést értek el. Közép-Európában azonban a Tesco nehezebbnek találta a helyzetet: az eladások 0,9%-kal nőttek, a kiigazított üzemi eredmény pedig 41,8%-kal csökkent, ami a magyarországi „jelentős visszaesésnek” tudható be – írja az ESM.

Csehországban és Szlovákiában, a másik két közép-európai piacon, ahol a Tesco jelen van, a kiskereskedő jól teljesít. Murphy magyarázata szerint Magyarország sokkal nagyobb kihívást jelent, több okból is.

„Tavaly a magyar kormány elég sok ösztönző csomagot vezetett be, ami felpörgette a kiadásokat. Idén azonban olyan extra adókat és szabályozási korlátozásokat vezettek be, amelyek az egész magyarországi élelmiszer-kiskereskedelmi ágazatot elég rosszul érintik” – sorolta. Hozzátette, hogy ez egy kihívásokkal teli piac.

Murphy szerint a Tesco magyarországi ajánlata a diszkontokkal való árparitáson alapul, és a kiskereskedő más piacokhoz képest „nagyon agresszívan” áraz. A magas magyarországi inflációs ráta szintén hatással volt a Tesco működésére.

Arra a kérdésre, hogy a Tesco fontolóra venné-e magyarországi tevékenységének leépítését vagy átalakítását, Murphy azt válaszolta, hogy az áruházlánc készen áll arra, hogy a pályán maradjon. Elmondása szerint a közép-európai üzletmenetet átfogóan, mindhárom országra kiterjedően vizsgálják, nem csak egy országot nézve. A vezérigazgató szerint a magyarországi intézkedések egy része csak átmeneti jellegű, ezért egyelőre azt tervezik, hogy türelmet tanúsítanak.