Az Euromonitors International piackutató vállalat nemrégiben mutatta be a kereskedelem legjobb innovatív koncepcióit. Továbbra is megállíthatatlanul terjed a digitalizáció minden formája, így például a pénztár nélküli üzletek vagy a virtuális bevásárlás. 

Az Euromonitor International piackutatói rendszeres időközönként nyilvánosságra hozzák a kereskedelem - véleményük szerint – legjobb innovatív koncepcióit, melynek során 30 üzletág tevékenységét elemzik 90 országban. Ennek során a piac elemzői rangsort is megállapítanak, kiemelve a legjobb 3 koncepciót.
A piackutatók az új koncepciók pontozása során 7 értékelési kritériumot vesznek figyelembe: a meglévő koncepciók megújítása; innovatív omni-channel kritériumok; új ügyfél-szegmentáció; jobb tapasztalat biztosítása a vevők számára; a termékek vagy a szolgáltatás megújítása, új koncepció a vevők számára nyújtott szolgáltatások tekintetében; új üzletformátum vagy üzletrendszer. A piackutatók az értékelés során a világ minden tájáról érkező mintegy 100 javaslatot vettek figyelembe, amelyek 4 szegmensbe sorolhatóak: 1. Élelmiszerek 2. Non-food 3. Nem üzlethez kötött koncepciók 4. Digitális koncepciók

A legjobb élelmiszer innovációk
A legjobb három élelmiszer koncepció Norvégiából (3.), Belgiumból (2.) és Dániából (1.) érkezett.

  • Harmadik helyezett: az Extra (Coop), Norvégia
    Az Extra szupermarket 2019. júniusában nyitotta meg kapuit. Az üzlet technológiája lehetővé teszi a non-stop nyitvatartást: reggel 7-től este 23-ig alkalmazottak szolgálják ki a ­betérő vásárlókat, ezután reggelig személyzet nélkül működik az üzlet. Önállóan azok a vevők vásárolhatnak, akik Extra ­mobil alkalmazással rendelkeznek: be- és kilépéskor a vásárlók mobil­telefonjáról egy QR-kódot szkennel a rendszer. Az azonosítás a vásárlók bankszámlájának segítségével történik, emellett ellenőrző kamerák vizsgálják, hogy csak egyetlen személy lépett-e be az adott kóddal. Az alkoholos italok kivételével bármely termék éjjel is hozzáférhető. A vevők az üzlet elhagyásakor önkiszolgáló pultnál tudnak fizetni. Ázsia és az USA szupermarketei ezen a területen már biztosan előrébb járnak, de Európa néhány országa számára ez a kezdetet jelenti. Ezidáig személyzet nélkül legtöbbször az átlátható terekkel és árukészletekkel rendelkező convenience üzletek működtek, ezzel szemben itt egy teljes árukészlettel ellátott szupermarketről van szó.



  • Második helyezett: a Colruyt (Belgium)
    Az első Colruyt 2019. augusztusában nyílt meg. Az üzletben „intelligens” kamerák ismerik fel a mérlegeken, hogy milyen zöldséget vagy gyömölcsöt helyeztek rá. A teljes árukészlet 120 fajta gyümölcsöt és zöldséget tartalmaz, a technológia 97%-os pontossággal dolgozik. Ezáltal nő a hatékonyság és csökken a vásárlásra fordított idő, ráadásul a pénztári személyzetnek nem kell a termékek kódjai után kutatnia, így a szkennelés nem lassítja a fizetést. Ezek a termékek már nem is csomagoláskötelesek, de ha mégis, a kamera felismeri és „átengedi” ezeket.
  • Első helyezett: a Too Good To Go (Dánia)
    A dán vállalat, a „To Good To Go” 2008. augusztusában nyitotta meg első helyhez kötött üzletét. Az ide betérő vásárlók­nak egy alkalmazás abban is segítséget nyújt, hogy mely – hamarosan lejáró - termékek elérhetőek. Ide tartoznak a készlettöbbletek és a kevésbé tetszetős friss árucikkek.
    2019. augusztusa óta az üzlethez jó néhány online shop is tartozik, ahonnan a vevők rendelhetnek. Ezáltal nő azon fogyasztók száma, akik környezettudatosak, ügyelnek a fenntarthatóságra és törekednek arra, hogy csökkentsék a keletkező szemét mennyiségét. Ezenkívül a vállalat támogatja a környezetbarát gyártási technológiát is.

 Non-food innovációk

  • Harmadik helyezett: Állateledelek
    Ez a termékcsoport nem tartozik szorosan az élelmiszerkínálathoz, de az állateledelek egy szupermarketből sem hiányozhatnak. Izraelben 2019. augusztusában egy 40 nm alapterületű, személyzet nélküli üzlet nyílt „Nowpet” néven. A vásárlók nevük, telefonszámuk, hitelkártyájuk és ujjlenyomatuk megadásával férhetnek hozzá a kínálathoz. Miután a vevő kivesz egy terméket, az azonnal ráterhelődik a bankszámlájára. Személyzet híján az árak alacsonyabbak, mint más szupermarketek árai.
    Szenzorok figyelik, hogy a fogyasztók mely termékeket vásárolják meg. A polcokon elhelyezett szenzorok kedvezőbb árfekvésűek, mint az „intelligens” kamerák, ez is hozzájárul az árak csökkentéséhez. A koncepció tesztként szolgál, hogy az élelmiszereken kívül mely árucikkek esetében vethető be ez a technológia.
  • Második helyezett: Segítség az autisták számára
    A maláj fővárosban, Kuala Lumpurban 2019. januárjában a Sunvay Putra Mall bevásárlóközpont kísérletet indított, melynek célja az, hogy autisták számára kellemes, elviselhető légkört hozzon létre. Ide tartozik 2 fal, amelyek érintésre információkkal szolgálnak, egy különálló helyiség pedig tompa fényeivel nyugtatólag hat. Az itt hozzáférhető fejhallgatók teljes mértékben megszűrik a környezet ­zajait. Ez a különleges szolgáltatás minden kedden reggel 10-től délután 17 óráig vehető igénybe, ebben az időszakban a ­pláza csökkenti a zajszintet és a világítást. Ezen korlátozással élő vásárlók karkötőket viselnek, hogy a személyzet szükség esetén el tudja igazítani őket és segítséget tudjon nyújtani számukra.
  • Első helyezett: A digitális ruházati kereskedelem
    A német e-kereskedelmi szolgáltató, a Bonprix vásárlói számára biztosítja azt a lehetőséget, hogy online és helyhez kötött üzletben egyaránt vásárolhatnak. A vevők belépéskor egy mobil Bonprix applikációval azonosítják magukat, a választott ruhadarabok felpróbálását pedig az öltözőkabinokban elhelyezett digitális tükrök teszik lehetővé. A döntés után a termékek a bevásárlókosárba kerülnek; ebben az esetben tehát szóba sem kerül a megvásárolt, nem megfelelő árucikkek időigényes és költséges visszaküldése. A rendszer legfontosabb segédeszköze az okostelefon.

 „Üzletmentes” kereskedelmi innovációk

  • Harmadik helyezett: Online megvásárolható gyógyszerek
    A kínai fogyasztók a Fracción elnevezésű rendszeren keresz­tül gyógyszereket rendelhetnek, amelyeket 24 órán belül kiszállítanak számukra, illetve azok a legközelebbi gyógyszertárban átvehetőek. Ennek előnye, hogy a vásárlók kedvezőbb árakon választhatják ki a kívánt mennyiséget, ­ezzel megtakarítva a csomagolás által keletkezett hulladékot. A vevőnek a vásárlói döntés előtt lehetősége van tájékozódni a mindenkori gyógyszerek hatékonyságáról, tehát nincs szükség ­arra, hogy a vásárló személyes tanácsadásért keressen fel egy gyógyszertárat.
  • Második helyezett: Italrendelés előfizetői áron
    Japán ingázók számára lehetővé vált, hogy a vonatút közben naponta 9, vagy havonta 23 USA dollárért elviteles italt rendeljenek, amelyek a JR East Vasúthálózat célállomásán a szolgáltató, a JR East Water Business Co. Ltd. számára QR kóddal fizethetnek ki.
    A termékek ára alacsonyabb, mintha a vásárlók azokat a szokott helyen vásárolnák meg, ráadásul az ingázók számára ez a módszer kevésbé időigényes, illetve támogatja a márkahűséget.
  • Első helyezett: Péksütemény platform
    Az el nem adott péksütemények esténként gyakran kedvezményes áron vásárolhatóak meg, ez a szokás a japán kereskedelemben is. Azok a környezetbarát japán fogyasztók, akik szeretnék megakadályozni az élelmiszerpazarlást, a Rebake online platformon nézhetnek utána, hogy hol kaphatóak pékáruk kedvezményes áron.

 Digitális szolgáltatók innovációi

  • Harmadik helyezett: Virtuális bevásárlás
    A CUUUB német vállalat lehetővé teszi a felhasználói számára több szaküzletébe és bevásárlóközpontjába való be­lépést, illetve a virtuális valóság és a mesterséges intelligencia segítségével történő vásárlást. A szolgáltatásért a vevők gyűjtő­számlával fizethetnek.
  • Második helyezett: Ruhavásárlás applikációval
    2018. novembere óta a „Trendmatch” elnevezésű ­applikáció segítségével a vásárlók követhetik a legújabb divatot és az aktuá­lis trendeket, számtalan szolgáltató termékei között böngészhetnek, vásárolhatnak.
  • Első helyezett: Gyermekruházat
    A Reima Play-t 2019. márciusában alapították. Az elő­fizetők személyre szabott ajánlatokat kapnak a vállalattól. A Reima Play az Emmy secondhand kereskedővel való együttműködésének köszönhetően a termékek kedvező áron vásárolhatóak meg.

 

(Termékmix magazin – 2020. áprilisi szám)