A Planet Retail szupermarketeket és lakóhely közeli üzleteket magában foglaló ­aktuális Top 10-es listája elemzi ezeknek az értékesítési csatornáknak a magas ­telítettségi szintjét, elsősorban Európában és Ausztráliában. A kereskedők egyre ­inkább a diszkontoktól való megkülönböztetésre törekednek, ezáltal új formátumok jönnek létre. Jelentősebb növekedés elsősorban a fejlődő országokban figyelhető meg, ahol a diszkontok kevésbé aktívak.

A Planet Retail előrejelzése szerint a szupermarketek piaca az elkövetkező 5 évben világszerte 3,5%-kal fog növekedni. Ez az értékesítési csatorna többnyire az urbanizáció és a lakosság elöregedésének trendjéből profitál. Az online kereskedelem fejlődése fenyegetést jelent a szupermarketek számára, mivel az üzletek vevőket veszíthetnek, ezáltal ezeknek a vállalatoknak forgalomcsökkenéssel is számolniuk kell.
Másrészt az e-kereskedelem esélyeket is rejt: Az üzletek profitálhatnak az online ügyfelekből, ha megfelelő szolgáltatásokat kínálnak számukra, például átvevőhelyek létesítésével.
Az előrejelzés szerint a Top 10 közül 8 vállalat esetében átlagon aluli növekedésre számíthatunk. A Woolworth (Ausztrália) és az Intermarché esetében nyugalmi állapot, illetve minimális növekedés várható.
Ezek a számok azt bizonyítják, hogy Nyugat-Európában és Ausztráliában már nem várhatóak növekedési hullámok.

Tetten érhető a diszkontok konkurencia harca

A szupermarketek és a kisboltok, mint értékesítési csatornák, erősen érzik a diszkontok és a convenience üzletek konkurencia harcát. A diszkontok növe­lik a területüket, bővítik termék­palettájukat és szolgáltatásaikat, így egyre inkább elmosódik a diszkontok és a klasszikus szupermarketek közötti különbség.

A fejlődés elsősorban Európában és Ausztráliában követhető, ahol az Aldi és a Lidl nő, a koncepcióikat pedig testre szabják, hogy minél több vásárlót nyerjenek meg. A kereskedők egyre inkább arra helyezik a hangsúlyt, hogy világosan megkülönböztessék magukat a diszkontoktól.

Erre példa a friss termékpaletta, a re­gionális és a helyi választék bővítése, a food-to-go árukészlet, valamint a nagyobb számú eladószemélyzet, a techno­lógiai befektetések és a vevői hűségprogramok. Az online átvevő­helyek bevezetése vagy az üzletben kialakított speciális gasztro területek is részét képezik ennek a megkülönböztetési stratégiának.

Szupermarket 1

 

Piaci rések

Néhány esetben ez ahhoz vezet, hogy az egykori szupermarket hálózatok kifejlesztik saját piaci rés-koncepciójukat. A Carrefour olaszországi üzletei például a prémium szegmensre és a regionális termékekre összpontosítanak.

A Mercadona Spanyolországban 125 szupermarket nyitását tervezi, a Modelo de Tienda Efficiente (új hatékony üzleti modell) alapján, a Woolworth pedig Ausztráliában, Sidney-ben a Next Generation Supermarket-et teszteli, amely a convenience-re, a frissességre, valamint az egészségre és a wellnessre összpontosít.

Szupermarket 2

 

A kereskedelmi vállalatok egyértelmű, átlagon felüli növekedést elsősorban a fejlődő piacokon érnek el. Ez főképp akkor érvényes, ha más értékesítési csatornák, mint például a diszkont vagy a convenience ezekben az országokban még nem léteznek, vagy még a fejlődési fázisban vannak.
Ilyen például Oroszországban a Lenta kiskereskedelmi vállalat, vagy a Profi Romániában, ahol a társaság a szupermarketekre irányítja a figyelmet. Ezenkívül egyértelmű növekedést mutatnak a regionálisan aktív vállalatok, amelyek alapvető formátumuk mellett a legfontosabb értékesítési csatornájuknak egyre inkább a szupermarketet teszik meg.

Ilyen például a BIM Török­országban, elsősorban hard-discount formátumáról ismert, és ezen a területen egyértelműen expanzív, vagy az Alfamart Indonéziában. Ezek a vállalatok üzleteik számát tervezik tovább bővíteni.