Élénk exportbővítés és új, innovatív termékek fejlesztése a célja a Civita csoportnak.

A kukoricafeldolgozással, liszt, dara, kukoricaolaj és gluténmentes tészta gyártásával foglalkozó Civita igazgatósági elnöke szerint a mentes élelmiszerekben továbbra is nagy potenciál rejlik, különösen amiatt, hogy a kellő hatékonyság révén hosszabb távon eltűnhet az árkülönbség a hagyományos és a mentes élelmiszerek között. Vaszkó Gábor a Portfolionak adott interjút.

A szakember elmondta, hogy a Civita élelmiszeripari cégcsoport kukorica őrleményeket, kukoricadarát, kukoricaliszteket, különböző fajtájú és beltartalmú malomipari termékeket, valamint kukoricaolajat is gyárt, fő termékcsoportként pedig a gluténmentes kukoricaalapú tésztákat kínálják. Közölte, hogy a vállalat a legutóbbi fejlesztésüknek köszönhetően Európa legnagyobb tésztagyártó üzeme lett, csaknem 20 ezer tonna éves kapacitással tudnak az európai és a kontinensen kívüli piacra is szállítani.

„A legújabb fejlesztésünk félig élelmiszer, félig pedig műanyag helyettesítő, hiszen az Európai Unióban 2021-ben megtiltották az egyszer használatos műanyagok forgalmazását, és ennek egy alternatívája az ehető tányér és ehető pohár, amit szintén kukoricából készítünk. Ezek lebomló anyagokból készülnek, és mivel élelmiszerről beszélünk, egyben emészthetőek is, vagyis teljes mértékben környezetkímélők” – mondta.

Megjegyezte, hogy a Covid előtti időszakban töretlenül 10 százalék körüli éves növekedést tudott mutatni az allergénmentes élelmiszerek piaca és ezen belül a gluténmentes termékek köre. Ez bizonyos térségekben még magasabb bővülést mutatott, a gluténmentes tészták piaca például a skandináv országokban, Nyugat-Európában, Angliában már 10 százalék fölötti növekedést tudott hozni ebben az időszakban is. Ezt azzal indokolta, hogy hajlandóak voltak az emberek, az egészségtudatos fogyasztók egy érdemi felárat fizetni azokért az élelmiszerekért, amelyeket egészségesebbnek gondoltak. Jelenleg Vaszkó Gáborék azt tapasztalják, hogy van egy lassú, de nem ugrásszerű növekedés a piacon.

Úgy fogalmazott, hogy hosszú távon a gluténmentes termékek a helyettesítő termékek körébe fognak bekerülni, vagyis idővel nem fog kétszer-háromszor annyiba kerülni egy gluténmentes élelmiszer a nem gluténmentes társával összehasonlítva. Ez szerinte annak köszönhető, hogy az olyan gyártók, mint a Civita, kellően hatékony termeléssel és nagymértékű volumennövekedéssel dolgoznak.

Van még növekedési potenciál
A családi vállalkozás hamarosan megjelenik a Budapesti Értéktőzsde Xtend programjában is.

„2023 áprilisában fogunk nyilvános részvénykibocsátás révén plusz tőkét bevonni a cég életébe. Ez körülbelül 10 és 20 százalék közötti üzletrészt fog jelenteni, természetesen majd a piac eldönti, hogy milyen árazást tud egy ilyen típusú cég esetében alkalmazni. Az időzítést tekintve úgy érezzük, hogy most értünk el arra a pontra, amikor plusz tulajdonostársakkal megerősödve tudunk egy érdemi növekedést produkálni a cég életében” – magyarázta.

Jelenleg a gyártókapacitásuk kihasználtságát kell megteremteni, ezt elsősorban exportpiacok építésével képzelik el. Elmondta, hogy Észak- és Nyugat-Európa jó piacot jelent, de vannak ígéretes déli piacaik is – Törökország, a közel-keleti térség –, ahol már jelen van a Civita. Ezekben az országokban Vaszkó Gábor szerint van még növekedési potenciál.

„A növekedés másik pillére valóban a termékfejlesztés lesz. Új termékként az ehető tányérok, poharak piacra dobása aktuális, illetve van a tarsolyunkban még több olyan innováció, amelynek révén kukoricából magas hozzáadott értékű, egészséges és nem utolsósorban vonzó, finom élelmiszereket tudunk készíteni és piacra dobni” – tette hozzá.

(Kép: Facebook/Civita)