Az Euromonitor International adataiból kiderült, hogy a háziállat-tulajdonosok 71%-a világszerte családtagként tekint kis kedvenceikre. Az állateledeleket gyártó és forgalmazó vállalatok a változó igényeknek megfelelően alakítják kínálatukat, így ma már a kutyák és a macskák fogyaszthatnak rájuk szabott, magas fehérjetartalmú, természetes összetevőjű és vitaminokban gazdag eledeleket is. Az állattartók az ápolószerek tekintetében is a kíméletes megoldásokat keresik.
Sohasem tapasztalt rekordokat döntöget a FELIX
Az állateledel piacból a legnagyobb szeletet kihasító egyadagos nedves macskaeledelek aranykorukat élik. „Értékben és volumenben is szép növekedést látunk hónapról hónapra, a piacvezető FELIX márkánkkal pedig soha nem látott rekordokat döntögetünk ebben az évben” – nyilatkozta Illés Tímea, a Nestlé Hungaria Kft. brand menedzsere. A macska szegmens egy sokkal ellenállóbb kategória, ők ugyanis nagyon nehezen mondanak le kedvenc eledeleikről, és a minőségből sem szívesen adnak alább. Minden valószínűség szerint ennek köszönhető, hogy a prémium és szuperprémium nedves egyadagos macska termékek volumenben is növekedésbe lendültek, a FELIX, FRISKIES, PURINA ONE és GOURMET márkák együttes teljesítményével a cég piacvezető ebben a szegmensben.
Az általános trend az, hogy egyre több gazdi keresi a nagyobb kiszerelésű termékeket. Az idei évre fokozottan igaz ez, rengeteg új termék jelent meg a piacon, 40-es, 60-as és a 120-as multipack kiszerelések is visszaköszönnek a polcokon. Egy tavalyi magyarországi PURINA kutatás azt bizonyítja, hogy a csomagolás továbbra sem szempont a vásárlásnál.
Illés Tímea elmondta, hogy a tavalyi PURINA kutatás során kiderült, hogy a gazdik többsége a macskaeledel ár-érték aránya és a macska ízlése szerint választ. Minden harmadik macskás az ízek változatosságában, minden negyedik az eledel összetevőiben és a „macskára szabottságában” hisz. Az ár-érték arányra az 50-59 évesek figyelnek legjobban, míg a legfiatalabb korcsoport (Gen Z) számára a legfontosabb a márka.
A cég PURINA ONE és PRO PLAN száraz és nedves eledelei azon kevés termékek közé tartoznak az állateledel piacon, amik a szuperprémium szegmensben versenyeznek és a PURINA ONE márka piacvezető a kutya és a macska fronton is. Ezek a termékek funkcionális eledelek, hiszen életkorra és különböző életstílusokra is megoldást nyújtanak. A cég kutatásai is bizonyítják, hogy a gazdiknak fontos, hogy az eledel háziállataikra szabott legyen, például egy ivartalanított macska vagy kutya más eledelt igényel, mint az ivaros társaik. Egy idősebb kutya is más tápanyagösszetételt igényel, mint egy felnőtt korú társa, úgyhogy ezekre az igényekre választ kell adniuk a gyártóknak. Erre számtalan termék van már, az alternatív fehérjeforrásokkal gazdagított termékektől egészen a teljesen természetes összetevőkkel készült eledelekig.
Szabó-Koch Nikolett, a cég senior brand menedzsere elmondta, hogy portfólióbővítést terveznek a nedves állateledelek nagyobb kiszerelésében. „Mivel az online kereskedelem az állateledelen belül még mindig az egyik legdinamikusabban növekvő szegmens, így nagy fókuszt helyezünk az itt megjelenő termékeinkre.” Az egészséges emésztést segítő termékek szintén népszerűek, a cég is nagy lehetőséget lát ezek bevezetésében. A macskaeledeleiket új ízek és textúrák bevezetésével is igyekeznek keresettebbé tenni. Új termékeik többsége speciális igényre vagy életszakaszra nyújt megoldást.
Sokan már a kisebb alapterületű boltokat preferálják a nagy hipermarketek helyett. Az állateledel kategórián belül a drogéria tud talán a legnagyobb előnyt szerezni ebből az átrendeződésből, de a szupermarketek értékbeni növekedése is pozitív. Volumenben csak a legkisebb alapterületű üzletek tudnak növekedni. Az online kereskedelem továbbra is hódít, ott viszont a nagy kiszerelésű termékek teljesítenek a legjobban.
„Úgy véljük, hogy a kedvezőtlen gazdasági körülmények hatására sokan elhagyták a kategóriát, és aki eddig a legalacsonyabb árfekvésű terméket választotta a háziállatának, ő már nem biztos, hogy az áremelkedések után meg tudja vásárolni a megszokott eledelt, így elképzelhető, hogy visszaáll a házikoszttal való etetésre.”
A gyártók gyakori akciókkal, multibuy ajánlatokkal, ajándékos promóciókkal igyekeznek a gazdikat megnyerni. A cégnél folyamatos edukációval és támogatással hívják fel a figyelmet az ipari állateledellel való etetés előnyeire. A következő év nagy kihívása az lesz, hogy a belépő szegmensbe visszatérjenek a fogyasztók, illetve a kutya kategóriában a szuperprémium termékeiket tovább tudják erősíteni. Hatásos továbbá a tailor made kampány is, ahol kiskereskedelmi partnerre szabják a promóciót, és az akció csak az adott bolthálózatban elérhető.
Egyre növekvő piacAz állateledelek sokfélesége és az egészséges lehetőségek iránti kereslet kulcsfontosságú tényezők a kedvtelésből tartott állatok iparának növekedésében – írja a coolest-gadest.com, ahol összegyűjtötték a legújabb iparági statisztikákat.
– Az állateledelek globális piaci értéke 2023-ban 140,86 milliárd dollár volt. Az előrejelzések szerint az 5,2%-os átlagos éves növekedési ütemével 2030-ra eléri a 200,86 milliárd dollárt.
|
A kiskedvencek ízlése a legfontosabb
A szegmenseket tekintve a macskaeledel teljesít a legjobban eddig idén, a Nielsen IQ kiskereskedelmi index alapján ez +5%-ot növekszik értékben. Ezen belül is a macska jutalomfalatok, a száraz, és az alutasakos eledel fajták növekednek. Szintén a Nielsen IQ felmérése alapján kijelenthető, hogy a kutyaeledelek tekintetében idén a kutya jutalomfalat szegmens a tavalyi forgalmát meghaladva +5,4%-ot nő értékben, – jelentette ki Vargyas Szilárd, a Mars Magyarország állateledel kategória menedzsere. Összességében volumenben a kutya- és macska jutalomfalatok, valamint a macska alutasakos és alutálcás eledelek növekednek a leginkább.
Szaklapunk arra is kíváncsi volt, hogy a cég képviselője szerint a nedves konzerv- és szárazeledelek szegmensben milyen kiszerelés, illetve csomagolás felé történt elmozdulás. Ezzel kapcsolatban Vargyas Szilárd elmondta, hogy a Nielsen IQ kiskereskedelmi felmérése alapján macska szárazeledelek között az 1-1,5 kg-os, illetve a 3-4 kg-os kiszerelések tudtak növekedni mind értékben, mind pedig volumenben. Ellenben a száraz kutyaeledelek esetében a 10 kg-nál nagyobb kiszerelések tudták a legnagyobb növekedést produkálni az idei évben. A macska alutasakos és alutálcás szegmensben jellemzően a multipack kiszerelések növekednek, ezen belül is leginkább a 4, a 12, illetve a 40 vagy annál több db-os csomagolású termékek húzzák a növekedést.
Az ár mellett a legmeghatározóbb szempontok között a minőségi összetevők, a megbízható/ismert márka, és a kiskedvencek preferenciája szerepelnek, amikor a fogyasztók tápot keresnek házikedvencük számára. „A termékfejlesztési irányok 2024-ben a prémiumizáció és a tudatos táplálás irányába mozdulnak el. Sheba márkánk megújulásával a macska nedveseledel kategóriában ízben és minőségben egyaránt magasabb szintre lépett, új vizuális identitással és kölyökmacskáknak szánt, immunrendszert támogató, gabonamentes eledelekkel. A Sheba Nature's Collection természetes összetevőkből készült, gabonamentes termékeket kínál, míg a Dreamies jutalomfalatainkon a macskamenta ízesítésű termék jelent meg. A Pedigree szárazeledel portfólió megújult, továbbfejlesztett recepttel, prebiotikumokkal és szuperélelmiszerekkel, amelyek támogatják az emésztést, illetve az immunrendszert.”
A Nielsen kiskereskedelmi mutatója alapján továbbra is az látható a hazai állateledel piacon, hogy a diszkontok képviselik a legnagyobb súlyt, őket követve a második helyen a hipermarketek, azonban a kisebb méretű üzletek, egészen pontosan a drogériák, szupermarketek, illetve a 200 m2-nél kisebb hagyományos és kisebb üzletek is kezdenek egyre népszerűbbé válni az állateledelt vásárlók körében.
„Ami jó nekem, az jó a társállatomnak is”
Ahogy a humán élelmiszerek esetében, az állateledelek területén is teret hódított az extra fehérjével dúsított termékspecifikáció. Pandzarisz Tamás, a Panzi-Pet Kft. ügyvezetője szaklapunknak elmondta, hogy ennek oka az egészségtudatosabb életmódra és étkezésre való áttérés az embereknél, akik ezt a szinte családtagként vele egy háztartásban élő kutyáknál, és macskáknál is bevezették. A cégvezető szerint az állateledelek iránti kereslet vonatkozásában a termékminőség ollója a tavalyihoz képest még tovább nyílt, ami egyrészt növelte a keresletet a gazdaságos termékek iránt, ugyanakkor viszont a kínálat legalsó szegmense erodálódott a vásárlóerő megcsappanásával. Egy másik következmény pedig az lett, hogy a prémium kategóriában újabb trendek is megjelentek, mint amilyen például a monoproteines táp.
Jelen bizonytalan és kihívást jelentő gazdasági helyzetre a kereslet vonatkozásában inkább a stagnálás a jellemző, a lefelé történő kategóriaváltások keretében egyre többen váltanak a megfizethetőbb árú prémium termékekre. Kijelenthető tehát, hogy a belföldi állateledel piacon minden korábbinál fontosabb tényezővé vált az ár-érték arány, és a márkahűség szép lassan elenyészni látszik. Pandzarisz Tamás kitért a tápok csomagolására is, ahol a nedves eledelek vonatkozásában továbbra is a konzerves megoldás a legkeresettebb. A vásárlók ma már egyre nyitottabbak új termékek kipróbáltatására házi kedvenceikkel, a választásuknál előnyt élveznek a gazdaságos és a túltöltött tápok. Természetesen az extra igények és szükségletek, mint a speciális, hipoallergén vagy gabonamentes tápok felülírják ezeket a megfontolásokat. „Mindazonáltal érdemes szót ejteni a városias életmód következtében kisebb méretű kutyákat tartó emberek igényeiről, melyek egyértelműen az alutálka-alutasak vonalon mozognak. Így az ún. „single serve” kiszerelés egyre inkább átveszi a klasszikus méretű és formájú konzervek helyét a magasabb minőségi kategóriákban”.
Az idei év forradalmi újítása volt a monoproteines táp mellett a célzottan a kistestű kutyákra kifejlesztett összetételű és tápszem méretű tápok. De megjelentek a funkcionális jutalomfalatok is, melyek egy-egy speciális élethelyzetre, élettani problémára hivatottak megoldást szolgálni, mint az izületvédelem, a szőrregeneráció vagy a csontok épen tartása.
A cég megfigyelései azt mutatják, hogy a koronavírus világjárvány óta trendszerűen tör előre az online vásárlás az állateledel piacon is. A vásárlók kényelmi faktorokat részesítenek előnyben, így a szakkereskedések helyett egyre inkább az interneten vásárolnak vagy áruházláncokban a nagybevásárlással együtt.
A cég filozófiája, hogy mindig és minden körülmények között tudniuk kell alkalmazkodni a piaci igényekhez, ezért folyamatosan monitorozzák a hazai és nemzetközi trendeket, hogy ennek megfelelően fejleszthessenek ki új termékeket.
A jövőt formáló trendekAz állateledel-ipar folyamatosan fejlődik, amelyet a gazdik preferenciái és az innovációra való fókusz mozgat. Íme néhány kulcsfontosságú trend, amelyek alakítják a piacot, a coolest-gadest.com gyűjtése alapján. Egészség az élvonalban: A gazdik egyre inkább előtérbe helyezik háziállataik egészségét, ami a természetes összetevőket tartalmazó állateledelek iránti kereslet növekedésében nyilvánul meg. Ezek a tápok specifikus egészségügyi problémákra nyújtanak megoldást, de elérhetőek már a kifejezetten egy adott életszakaszra megfelelő formulák is. Ennek a trendnek köszönhetően a prémium és szuperprémium állateledel-piac részesedése várhatóan tovább növekszik. Az állateledel-ipar folyamatos fejlődésével további innovációkra is számíthatunk az alábbi területeken: |
Az exportban látják a fejlődési potenciált
Jelenleg nehéz fejlődő kategóriát találni az állateledel piacon, inkább csak olyanra bukkanhatunk, amelyet kevésbé érintett az inflációból fakadó vásárlási szokás változás, ilyen például az egyadagos kényelmi táp – jelentette ki Balogh Barnabás, a Holland Unió Kft. ügyvezetője. A legnagyobb visszaesést a gazdaságos szárazeledelek szenvedték el a piacon, de érdemben hatalmas átrendeződés nincs.
A házikedvencek táplálása során a vásárlás legfontosabb szempontja, hogy a termék legyen akciós, mert a fogyasztók nagyon árérzékenyek, de a választás minőségi kategóriától is függ. A prémium kategóriáknál a termékkommunikáció és a széles listázottság nagyon segít.
„Habár fontos a folyamatos innováció, a gondolkodás az értékteremtésről, egy újabb, egészségesebb termék megalkotása, de most a teendő nem feltétlenül a gyártói oldalon van, várjuk, hogy javuljon a fogyasztói bizalmi index” – fogalmazott Balogh Barnabás.
A termékfejlesztési irányok kapcsán az ügyvezető azt tapasztalja, hogy jelenleg a fogyasztók többet szeretnének vásárolni, de olcsóbban. Így az ezt teljesítő termékek, mint a multipack és a túltöltött termékek, a leginkább keresettek. Az állateledel jellemző vásárlási helyszíneit tekintve az ügyvezető elmondta, hogy mindenkinek nehéz ez az év, de talán a Fressnapf áruház és a diszkontok tartják a legjobban magukat.
A jelenlegi gazdasági helyzet kapcsán az ügyvezető elmondta, hogy az állateledel gyártásban is megtalálható minden olyan probléma, amely a legtöbb iparágat sújtja. A különbség csupán annyi, hogy a fogyasztó dönthet úgy, hogy teljesen elhagyja ennek a kategóriának a vásárlását, vagy jelentősen csökkenti a beszerzendő táp mennyiségét. A legfontosabb feladat az állateledel gyártásban a fogyasztók visszacsábítása, hogy ők ismét teljes értékű, előregyártott eledelt vásároljanak.
A cég ügyvezetője szerint a siker kulcsa jelenleg az akciózás, ők azonban most a növekedést az exportban látják, és folyamatosan hálózzák be Európát, valamint a Közel-Keletet.
Illatmentes és hipoallergén termékek fejlesztésén dolgoznak
Az állattartók egyre tudatosabbak abban, hogy a háztartási vegyszerek hatással lehetnek házi kedvenceik egészségére – fogalmazott Kulcsár Ildikó, a Cudy Future Kft. ügyvezetője. A hagyományos tisztítószerekben található vegyi anyagok az állatok irritációját, allergiáját is kiválthatják, de akár meg is mérgezheti őket. Ezért a gazdik egyre inkább az olyan alternatívákat keresik, mint a tappancsbarát termékek, amelyek kíméletesek az állatok bőréhez és biztonságosan használhatóak a kis kedvencek ápolása során.
A cég a legújabb fejlesztéseivel az illatmentes és hipoallergén termékek irányába mozdult el, mivel tapasztalataik szerint az erős illatok kimondottan zavarhatják az állatokat, az érzékeny bőrű kedvencek pedig meghálálják, ha hipoallergén szerekkel gondoskodnak róluk.
„Szeretnénk bővíteni a termékpalettánkat aromaterápiás termékekkel, samponokkal, mancsápolóval, fültisztítóval, valamint természetes szúnyog és kullancsriasztóval is” – mondta el Kulcsár Ildikó.
A Naturcleaning Tappancsbarát termékek biológiailag lebomló, hipoallergén és természetes összetevőkből készülnek, amelyek a fenntarthatósági törekvéseket is támogatják. Mivel egyre több kisállat küzd allergiával és egyéb érzékenységgel, kiemelten fontos a környezet- és állatbarát termékek használata, ezért a Cudy Future Kft. bátran ajánlja termékeit az érzékenyebb, allergiával küzdő idős és fiatal négylábú kedvencek számára egyaránt.
A Naturcleaning termékek kifejezetten környezetbarát alternatívák, hiszen a természetes, biológiailag lebomló összetevők, a vegyszermentesség, a fenntartható gyártás és csomagolás mind olyan tényezők, amelyek hozzájárulnak a környezet megóvásához. Az állatápolási termékeiket direkt olyan módon fejlesztették ki, hogy azok egyszerre legyenek biztonságosak az állatok számára és kevésbé terheljék a környezetet.
Az ügyvezető hangsúlyozta, hogy az állatbarát filozófia részeként termékeik, és az alapanyagaik is állatkísérlet mentesek ami etikai szempontból is fontos számukra, ahogy a környezettudatos vásárlók számára is.
A Naturcleaning termékei változó kiszerelésben kaphatóak, a 200 ml-estől kezdve egészen az egy literesig. A sampon például 250 ml-es, a szagsemlegesítő 200 ml-es, a tappancsbarát felmosó pedig egy literes.
A cég jelenleg sampont, kisállat szagsemlegesítőt, tappancsbarát felmosót, kuckómosót, kisállat edényt és játékmosót értékesít a gazdiknak. A cég termékeinek teljes palettáját webshopjukon keresztül lehet megvásárolni. Tappancsbarát termékeik megtalálhatók az állateledel boltokban, állatklinikákon, és a dm polcain is.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. októberi szám)