A magyarországi fertőtlenítőszer-piac dinamikus fejlődésen megy keresztül, amit a pandémia utáni időszakban is fennmaradó fokozott higiéniai tudatosság és a fertőtlenítési igények növekedése ösztönöz. Az elmúlt évek tapasztalatai azt bizonyítják, hogy a fogyasztók sokkal jobban figyelnek a higiéniára a közvetlen környezetükben. Gyártói körkérdésünkben arra voltunk kíváncsiak, milyen újdonságok jelentek meg a COVID-19 járvány lecsengése óta a piacon, és hogyan készülnek a vállalatok az őszi-téli fellobbanó fertőzési időszakra.

A fertőtlenítőszerek piaca jelentős átalakuláson ment át

A Florin Zrt. szegedi üzemében a Brado termékekkel indult a fertőtlenítőszerek gyártása több mint 40 évvel ezelőtt. A fogyasztói igényekre válaszul hozták létre a BradoLife márkát, amely kórházi minőségű fertőtlenítőszereket kínál a háztartások számára is. A brand fontos szerepet játszott a koronavírus világjárvány elleni védekezésben is, és már négy alkalommal is elnyerte a Magyar Brands díjat a Brado márkával egyetemben. A márkán belül találhatóak még tisztító-és fertőtlenítő termékek is, a Florin Zrt. kínálatában ­továbbá szappanok, folyékony felületfertőtlenítők, aeroszolok és fertőtlenítő kendők is elérhetők.
A fertőtlenítőszerek piaca jelentős átalakuláson ment át a COVID-19 hatására, aminek egyik pozitív hozadéka, hogy a lakosság annak berobbanása óta fokozottabb figyelmet fordít az ­egészségre és a környezete tisztán tartására. A világ­járvány utáni időszakban azonban már mérséklődés tapasztalható a fertőtlenítőszerek piacán. Az emberek fokozottan figyelnek a higiéniára, ami befolyásolja a keresletet és az árakat. A vásárlók egyre tájékozottabbak, és bár az ár elsődleges, más szempontok is hatással vannak a döntéseikre.
„A járvány hatására sokkal többen és gyakrabban használnak fertőtlenítőszereket, és a vásárlók ma már nemcsak az árat, hanem olyan tényezőket is figyelembe vesznek, mint az összetevők, a hatásspektrum és a behatási idő” – nyilatkozta Barta Attila, a Florin Zrt. cégvezetője.
A fertőtlenítők piaca az utóbbi időben jelentősen növekedett, és mára már egy ország ismeri a BradoLife termékeket. Általános tendencia, hogy a hazai fogyasztók egyre inkább előnyben részesítik a magyar gyártású termékeket.
A legnépszerűbb formátumok közé tartoznak a spray-k, a törlőkendők és a gélek, és amíg a családi, lakossági körben az 500–1.000 ml-es kiszerelések a legnépszerűbbek, a HORECA szektorban inkább az 5 literes változatok az elterjedtebbek.
A piacon elérhető kézfertőtlenítők széles skálán mozognak mind árban, mind minőségben. A BradoLife kézfertőtlenítők kiemelkednek a kategóriában, mivel nemcsak a baktériumokkal, de a gombákkal és vírusokkal szemben is hatékony védelmet nyújtanak.



Tiszta, egészséges és biztonságos otthon mindenki számára

A világjárvány egyértelműen megváltoztatta a fogyasztói igényeket a fertőtlenítők használata terén, különösen a mosás és a háztartási tisztítószerek kategóriájában. A fogyasztók figyelme a higiéniára és fertőtlenítésre vonatkozóan megerősödött, ami növelte a fertőtlenítőszerekkel kiegészített mosószerek és speciális tisztítószerek iránti keresletet. A vásárlók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a ruhák és háztartási textíliák megfelelő fertőtlenítésére, különösen a gyakran használt tárgyaknál, mint ágyneműk, törölközők és sportruházat, valamint a babaruhák.​
A SANYTOL, mint a klór nélküli fertőtlenítés szak­értője, több mint 20 éve olyan termékeket kínál a fogyasztók számára, amelyek elpusztítják a felületeken, a textíliákon és a kezeken található baktériumokat, vírusokat és gombákat, ezzel pedig garantálja a tiszta, egészséges és biztonságos otthont minden háztartásban.
„Számunkra a legfontosabb, hogy olyan termékekkel támogassuk a fogyasztókat, amik nemcsak a hatékony és teljeskörű tisztításra kínálnak megoldást, hanem biztosítják számukra az egészséges környezetet is. Termékeink fertőtlenítő hatása bizonyított és mindezt klórmentesen tudják elérni, aminek köszönhetően nem fakítják ki a textíliákat, nem hagynak foltot és kímélik a mosható felületeket” – nyilatkozta Kőrösy Gabriella, az AC Marca Hungary Kft. ügyvezetője.
A cég olyan speciális termékeket forgalmaz, mint a Sanytol Univerzális Fertőtlenítő Tisztítószer, ami a ház összes felületének tisztítására alkalmas. A SANYTOL Fertőtlenítő Mosószeradalék már alacsony hőmérsékleten – akár 20 ºC-on is – elpusztítja a baktériumokat és vírusokat, miközben egyedülálló összetétele hatékonyan megszünteti a makacs szagokat, és egyúttal kíméli a fehér és színes ruhát, virágillata pedig kellemesen friss érzést biztosít.
A Sanytol Fertőtlenítő Szagtalanító Textilspray egy mélyen fertőtlenítő és szagtalanító textilspray, amely ­megszünteti a dohos, valamint a dohány, a háziállatok és a főzés okozta szagokat és visszaadja a textíliáknak a tiszta ruha frissességét.
A SANYTOL folyamatosan megújul, hogy egyre hatékonyabb és a fogyasztók igényeinek egyre inkább megfelelő termékeket kínáljon. Nemrég piacra dobták legújabb fejlesztésüket is, a SANYTOL 4 Action termékcsaládot. Ez a megsokszorozott tisztítóerővel rendelkező termékcsalád is természetesen klórmentes, eltávolítja a baktériumok, gombák és vírusok 99,9%-át, és 4 fontos területen is maximálisan helytáll: zsíroldás, vízkőoldás, fertőtlenítés és szagtalanítás.
A legtöbb fertőző betegség a kézen keresztül terjed. A kéz szinte állandóan ki van téve a különböző mikrobáknak. Különösen a téli, járványokkal teli időszakban fontos, hogy figyeljünk a kéz higiéniájára. A SANYTOL Fertőtlenítő Kéztisztító zselé hármas hatású összetételének köszönhetően 99,9%-ban elpusztítja a vírusokat, baktériumokat, a candidát. Antibakteriális összetétele csökkenti a fertőzés kockázatát és tisztává, egészségessé, puhává és kellemes illatúvá varázsolja a kezet.

A DYMOL egyenletes és stabil termékpiaccal rendelkezik

A cég DYMOSEPT termékcsaládja a tisztítás mellett ­fertőtlenítő hatással is rendelkezik. Anti­mikrobiális spektrumuk tökéletesen alkalmas baktericid, fungicid, virucid, tehát baktériumok és vírusok elpusztítására a megfelelő behatási idő betartásával – tudtuk meg a DYMOL Kft. értékesítési vezetőjétől, Gibárszki Sándortól.
A termékcsalád részét képezi a Dymosept fertőtlenítő hatású tisztítószer, a Dymosept 500ml szórófejes tisztítószer és a DY-16 fertőtlenítő hatású mosogatószer. A termékek ­sajátossága, hogy minden felületen alkalmazhatóak a padló­tól az oldalfalig, de még a műanyag felületre is. A mosogatószer ­pedig mindenféle háztartási és élelmiszeripari edényzetre rendelkezik engedéllyel. A kiszerelések rendkívül széles spektrumon mozognak, 500 ml-es, 750 ml-es, 1.000 ml-es, sőt még az 5 literig is, amelyek virág, fenyő, citrom és natúr illat­választékban kaphatóak.
„Részünkről azt mondhatom, hogy egyenletes és stabil a termékeink piaca mind lakossági, mind intézményi szinten. Így az őszi-téli időszakokban nem ugrik meg az igény a termékeink iránt. Ősszel inkább a nyár utáni újraindulás, az iskolakezdés okoz megnövekedett keresletet. Ez az önkormányzati és a közösségi intézmények raktárfeltöltési és pályázati időszaka” – nyilatkozta Gibárszki Sándor.
A magyar vásárlók amellett, hogy rendkívül árérzékenyek, még reklám- és márkanév-függők is az ügyvezető szerint. Azok a vásárlók, akik már kipróbálták a cég termékeit, elégedettek azok minőségével, valamint az ár-érték arányaival, és visszatérnek hozzájuk. Azonban nagyon nehéz konkurálni a kis­kereskedők sajátmárkás termékei­vel, és így felkerülni a boltok polcaira.
A termékek márkahűségével Gibárszki Sándor hangsúlyozta, hogy ebben az esetben a cél határozza meg az ­eszközt, tehát, ha a vásárló megfelelő árucikket talál arra, amit keres, akkor a későbbiekben is visszatér ehhez.

Erős a márkalojalitás az Ultra Sol iránt

A Geepower Manufacturing Kft. kétféle kézfertőtlenítő terméket kínál, ezek az Ultra Sol és az Ultra Sol Extra.
Az Ultra egy hagyományos, sok évtizedre ­visszatekintő márka, amely ügyel arra, hogy a branddel fémjelzett termékek hatékonysága állandó és megbízható legyen. Nincs ez másként a Sol termékek esetében sem. Mivel a minőség mellé megfizethető ár is párosul, vagyis az ár-érték aránya igen kedvező, így a gazdasági recesszióhoz kapcsolódó fokozott árérzékenység megerősítette a termékek piaci pozícióját.
A Sol egy baktericid, lakossági és professzionális felhasználásra is kiválóan alkalmas, nagy hagyománnyal rendelkező, népszerű kézfertőtlenítő. A Sol Extra pedig egy még ennél is szélesebb antimikrobiális spektrummal rendelkező baktericid, szelektív virucid, fungicid, tuberkolocid és algicid termék.
Az Ultra Sol esetében viszonylag erős a márkahűség. Bár a disztribúció tekintetében van még lehetőség a ­fejlődésre, Mosoni-Preisz Judit, a cég brand managere összességében elégedett a kézfertőtlenítő szortimentjük piaci teljesítményével.
A koronavírus világjárvány betörésével a fertőzéstől való félelem miatt megnőtt a kereslet a fertőtlenítő jellegű termékek iránt. A járvány csillapultával azonban visszaesett a forgalom, eleinte kicsit alacsonyabb szintre a korábbinál. Mivel az Ultra Sol termékek jelentős része intézményi felhasználásra kerül, a vendéglátóhelyek, nagykonyhák ­újbóli megnyitásával a kereslet szépen lassan visszarendeződött.
„Általánosságban azt látni, hogy a járvány alatt kialakult óvatosság nem tűnt el nyomtalanul, mert a fertőtlenítő termékek kínálata egyre növekszik a polcokon, és szinte minden nyilvános intézményben, üzletben találkozunk állványos kézfertőtlenítő állomással” – nyilatkozta Mosoni-Preisz Judit.

Tiszta víz hiányára is van megoldás a fertőtlenítésben

A koronavírus berobbanása tudatosította az emberekben, hogy a gyógyszeres és kórházi kezelések helyett a fertőzöttség megelőzése a hatékonyabb megoldás. Ez a fogyasztói egészség­tudatosság a járvány után ugyanúgy megmaradt. Az emberek mindennapjaiba beépült a hazaérkezés utáni kézmosás szokása is – ismertette szaklapunkkal dr. Bánhegyi Péter, a Caola Zrt. kutatás-fejlesztési vezetője.
Ha csecsemő, idős vagy legyengült hozzátartozó van otthon, akkor ajánlott kézmosáshoz a fertőtlenítő hatású szappan használata, hiszen, miközben 99,9%-os hatékonysággal eltávolítja a kórokozókat a kézfelületekről, hatóanyagai nem szívódnak fel, nem kerülnek be a szervezetbe, így semmilyen vegyi terhelést nem jelent az emberi szervezet számára.
A tiszta víz hiányára nyújtanak hatékony megoldást a Caola Zrt. kézgélje és a kézfertőtlenítő oldatai is. Az utóbbi előnye, hogy a kézre permetezve gyorsan szétterül, alaposan és mindenhol mentesíti a kezet a kórokozóktól. Nagyon népszerű a cég 500 és az 50 milliliteres, pumpás palackos kiszerelésű kézfertőtlenítő gélje, de kínálnak 5 literes kiszerelésben is.
„Tapasztalataink szerint az emberek fontosnak tartják a maguk és szeretteik egészségét, ezért megfizetik a drágább, külföldi termékeket is. Természetesen örülünk annak, hogy jóval kedvezőbb áron tudjuk adni az azonos hatékonyságú, de Magyarországon, magyar munkaerővel gyártott termékeinket!” – fogalmazott dr. Bánhegyi Péter.
A cég folyamatosan törekszik arra, hogy termékeikbe ne kerülhessen semmilyen irritáló, vagy allergén összetevő. Kifejezetten ilyen céllal hozták létre a CaoNatur natúrkozmetikum-termékcsaládot, de a kézfertőtlenítőik receptúrájában is figyelembe vették az érzékeny bőrű, vagy ­allergiára hajlamos vevőik biztonságát. A felhasznált alapanyagok és késztermékeik magas minőségét laborjaikban folyamatosan ellenőrzik.
A közelmúltban hazánkat sújtó árvíz utáni fertőtlenítő takarításon jelesre vizsgázott a Caola Zrt. Hypós habtisztító koncentrátuma.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. októberi szám)

BELELAPOZOK: