A könnyed, üde borok a nyár és a grillszezon slágerei. Hogyan készülnek erre az időszakra a pincészetek? Milyenek a várakozásaik? Egyebek közt erről is kérdeztük a borászatok vezetőit nyári körképünkben.
Széles a spektrum
A Koch Borászat képviseletében Koch Csaba tulajdonos-főborász érdeklődésünkre elmondta: egyelőre minden együtt van ahhoz, hogy jó évjáratuk legyen, de természetesen a szüretig még sok minden változhat. Ezért igazi borász az idei évről csak akkor beszél, amikor már múlt időben teheti azt.
„Tavaly a válság ellenére sikerült növelni a forgalmunkat, főleg a közepes, azaz a 2–3000, illetve a felső árkategóriájú, 10–20 ezer forintos borainknál tapasztaltunk növekedést” – hallottuk a szakembertől. – „Multiláncokban vagyunk jelen a borainkkal, de szállítunk HoReCa-ba is, azaz ahol lehetőségünk nyílik rá, oda mindenhová megyünk. Öt borvidéken van szőlőm és kettőn pincészetem, tehát nagyon széles a spektrum, amin mozgunk. Idén is várok még némi reális növekedést. Mi mindig is megpróbáltunk nagyon jó ár-érték arányú borokat készíteni, azt gondolom, a versenytársaink azonos minőségű borai biztosan mindig drágábbak. Mi a 2008-as nagy válságévet is pozitívan zártuk, ami szintén engem igazol, hiszen ilyen nehéz időszakban az emberek jobban odafigyelnek a költéseikre, és borból is a jó ár-érték arányúakat keresik.”
Koch Csaba hozzátette: az idei évjáratról korai még nyilatkozni, ha a csapadékos idő elvonul, akkor lehet szép termés és kiegyenlített minőség. A nyári fogyasztási szokások a könnyed, száraz fehérborok (Irsai, cserszegi fűszeres, olaszrizling), rozék és habzóborok, de még inkább a pezsgők felé mozdulnak el, hiszen a melegben az emberek felfrissülésre vágynak.
„Az Irsai Olivér felfutása töretlen, kitelepüléseken jószerével csak az fogy” – jelentette ki. – „Mi nagyon sok kékszőlőt is termelünk, természetesen propagáljuk azt is, hogy ezek (és általában) a borok mennyire egészségesek. Mindig a franciákat hozom példának, akiknél az egy főre jutó borfogyasztás a legmagasabb Európában és meg kell nézni, sokkal kevesebb náluk a daganatos megbetegedés, vagy a kardiovaszkuláris betegség, mint például nálunk. Ennek alapvetően az az oka, hogy a bor nem más, mint szőlőlé, tele vitaminokkal, ásványi anyagokkal, enzimekkel, antioxidánsokkal, melyek szükségesek ahhoz, hogy egészségesek legyünk. A bor az egyetlen élelmiszer, amihez az előállítás során nem kell mesterséges adalék, tulajdonképpen valódi naturális ital.”
A piaci-gazdasági körülmények sem feltétlenül kedveznek a borászoknak, sajnos a különféle rendezvényeken, kitelepülés esetén kénytelenek néha már-már irreálisan sokat kérni a boraikért a fogyasztóktól, hogy ki tudják fizetni a jelentősen megemelkedett helyhasználati díjakat. Ez a szakember szerint semmiképp nem segíti a borfogyasztás népszerűsítésének ügyét.
A vásárlók elsősorban a bor jellege alapján választanak
A zalaszabari Kányaváry Borbirtok alapítójától és vezetőjétől, Szabadics Zoltántól megtudtuk: náluk a kihívásokkal teli évjárat ellenére a tavalyi szezon végeredménye pozitívan alakult. Bár néhány fajtából kevesebb szőlő került a feldolgozóba, a termés minősége minden fajtánál megfelelt az elvárásoknak, sőt, néhány esetben kimagasló is volt. A borászat kiváló minőségű alapanyagokat dolgozott fel, amelyek remek borok alapjául szolgálnak.
„Ami az idei várakozásainkat illeti, nehéz előre megjósolni a végkimenetelt, de optimistán állunk a jövőhöz. Jelenleg a szőlő szépen fejlődik és eddig nem tapasztaltunk olyan szélsőséges időjárási körülményt, amely károkat okozott volna” – jelezte Szabadics Zoltán, aki úgy látja: a borfogyasztási szokások folyamatosan változnak, de a fogyasztók nyáron egyértelműen a friss és könnyed borokat részesítik előnyben. Különösen a fehér, illatos fajták váltak népszerűvé az utóbbi időben, valamint azok, amelyek lágyabbak, alacsonyabb alkoholtartalommal rendelkeznek és jóivásúak – ezáltal tökéletes választást jelentenek a meleg nyári napokra, estékre. „A legkedveltebbek a friss és illatos borok, ezen belül is az olaszrizling és a sauvignon blanc. Ezek a borok a nyári melegben is élvezhetők, akár fröccsben, akár magukban. A szénsavas borok mindig is népszerűek voltak, azonban úgy tűnik, hogy idén a szokásosnál még nagyobb érdeklődés mutatkozik irántuk. Nem véletlen, hogy nyáron mi is sokkal inkább a könnyed borokat kínáljuk – főként fehéret és rozét – valamint egy jó gyümölcsös, ízletes gyöngyöző bort. Ezek a tételek tökéletesek ahhoz, hogy nyári grillezéshez, jól behűtve, jó társaságban elfogyasszuk őket.”
S hogy mennyire lehet alkalmazkodni az aktuális borfogyasztási trendekhez?
„A borászat számára az alkalmazkodás kihívást jelent, mivel mindig vannak felkapott szőlőfajták, de a szőlőültetvények összetételét nem lehet egyik évről a másikra megváltoztatni. Amivel a borászatok reagálni tudnak a piaci igényekre, az a bor stílusa és milyensége. Nem feltétlenül a hosszú érlelésű, nagy testű borok a legkeresettebbek a nyári hónapokban” – fogalmazott a zalai szakember. – „A vásárlók elsősorban a bor jellege alapján választanak, figyelembe véve az ízt, illatot, savszerkezetet és alkoholtartalmat. Az ár szintén fontos szempont: sokan keresik a jó ár-érték arányú borokat. Emellett a döntést még befolyásolhatja a termék egyedisége, az egyedülálló, érdekes címke design, a márka hírneve vagy esetleg a borvidék ismertsége.”
Zoltán azt sem rejtette véka alá: a borászati ágazatban a termelői árak alacsony szintje valóban hosszú ideje fennálló probléma. A legfőbb tényezőnek ő az import borok – különösen az olcsó tömegtermékek – nagy mennyiségben való elterjedését látja, melyek jelenléte alacsonyabb árszintet tart fent. Emellett a kereslet és kínálat viszonya is szerepet játszik: a túlkínálati helyzetekben az árak tovább csökkenhetnek. Ilyen körülmények közt életbevágóan fontos a megfelelő értékesítési stratégia.
„Annak ellenére, hogy nem tömegtermékeket gyártunk, igyekszünk minél több – természetesen a mi termékeinknek és hitvallásunknak megfelelő – csatornán eljuttatni a borokat a fogyasztókhoz. A Kányaváry tételek elérhetők a saját webshopunkban, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a boraink nagyobb közönséghez is eljussanak, illetve, hogy a fogyasztók bármikor kényelmesen házhoz rendelhessék kedvenc Kányaváry boraikat az ország egész területén. Ezen felül néhány gasztronómiai partnerünknél (éttermekben, szállodákban) is van lehetőség boraink megvásárlására. A hangsúly azonban a helyben történő eladáson van, hiszen borteraszunkon egészen más elfogyasztani egy pohár bort.”
Egyre nagyobb számban jelennek meg a tudatos fogyasztók
Az Etyeki Kúria Borászat kereskedelmi és cégvezetője, Nagy Vince tavalyi évükkel kapcsolatban elmondta: átadták és közel egy éve használják új borászati épületüket, mely Etyek és Alcsútdoboz között félúton található. Jelenleg soproni borászatuk építése zajlik, mely a szüretre szintén kész lesz. Ezután az etyeki Öreghegyen található birtokközpont átalakítása is megkezdődik pezsgőpincévé – turisztikai szolgáltatásaik fejlesztésével még erőteljesebben kívánják kihasználni ezen helyszínük előnyeit.
„Az idei évjáratról szüret után tudunk biztosabbat mondani. Egyelőre pozitív várakozással tekintünk a szüret elé, ugyanis a nagy mennyiségű csapadék mellett az elegendő napfény is biztosított” – közölte a szakember. – „Ami a szezont illeti, a tavaszi és nyári hónapokban nálunk is a könnyű fehér- és rosé borok (Kúria White, Irsai, sauvignon blanc) értékesítési aránya növekszik, továbbá az elmúlt években a buborékos tételek is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Ezek közül kiemelendő Pláne Frizzante White tételünk. Az Etyeki Kúria Borbárjában és webshopjában minden futó évjáratú-, továbbá pár muzeális tételünk is folyamatosan kapható, ugyanakkor a kiskereskedelmi láncok tudatosan, évszakokra terveznek. A vásárlók többsége egyéni preferenciák, ismertség alapján választ bort, ugyanakkor egyre nagyobb számban jelennek meg a tudatos fogyasztók, akik kifejezetten keresik az ételek és a borok harmóniáját.”
Nagy Vince arra is rámutatott: természetesen ebben az időszakban a nyárnak, a kerti összejöveteleknek, fesztiváloknak, tematikus borászati rendezvényeknek köszönhetően emelkedik a forgalom, ugyanakkor kereskedelmi stratégiájuknak köszönhetően többnyire egyenletes palackos kereskedelmük teljesítménye.
A termelői árakkal kapcsolatban a kereskedelmi és cégvezető úgy gondolja: az elmúlt két év pozitív változásokat hozott e téren; tapasztalatai szerint három lépcsőben közel 30%-kal emelkedtek az átvételi árak.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. júliusi szám)