Az otthoni tisztítószerek, közülük is a kézi és gépi mosogatószerek iránt folyamatos a fogyasztói érdeklődés. Legyen szó kézi mosogatószerekről vagy mosogatógépes mosogatószerekről, a fogyasztók elvárják, hogy az edényekről és az evőeszközökről megbízhatóan távolítsák el a megszáradt ételmaradékokat. A magas hatékonyság mellett kiemelten fontos az ár, az illat, a bőrbarát összetevőtartalom, valamint a környezetvédelmi elvárásoknak való megfelelés.
Fontos a minőség
„Általánosságban véve háztartási mosogatószer-termékeknél nagyon fontos a fogyasztók számára, hogy a funkcionalitást tekintve tökéletesen működjenek” – fogalmazott Erdődi Anna, a Henkel Magyarország Kft. junior brand managere. Emellett a fenntarthatóságra való törekvéseknek köszönhetően egyre többen értékelik az olyan formulát, amely elősegíti, hogy a termék langyos és hideg vízben is hatékonyan eltávolítsa a makacs szennyeződéseket. (Forrás: AC Nielsen 2024. 05.)
Erdődi Anna szerint, nem tekintve a részleteket, a tisztítószerek piacára jellemző, hogy a fogyasztók tudatosan keresik a kényelmes, több igényt is kielégítő termékeket, melyek funkcionalitásukat tekintve tökéletesen működnek. (Forrás: AC Nielsen 2024. 05.) Ez mondható el a kézi mosogatás kategóriáról is. Mint mondta, azt látni, hogy a Pur Power szegmens tud erősen növekedni, ott is a közepes és nagyobb kiszerelések azok, amik nőni tudnak.
„A Pur életében a Power szegmens a legnépszerűbb variáns már egy ideje és továbbra is ez a termékcsalád fejlődik a legjelentősebben. Ezen belül a kategória sajátosságából fakadóan is a citromos Power Lemon termékek azok, amik a fogyasztók kedvenceinek bizonyulnak” – ismertette.
A szakember megemlítette a tisztítószerek piacával kapcsolatban, hogy a fogyasztók nagyon szeretik és keresik a citromos illatot ígérő termékeket. Kiszereléseket tekintve már egy ideje megfigyelhető trend, miszerint a közepes méretű terméket szeretik a legjobban a fogyasztók. (Forrás: AC Nielsen 2024.05.)
„A Pur Poweren belül a gyümölcsös illatok találhatóak, például a Gránátalma, Málna & Vörösáfonya, Füge, Alma és a legkedveltebb Citrom változat. A Pur Balsam szegmensben pedig inkább a kíméletesebb, szenzitívebb termékek találhatóak olyan összetevőkkel, mint az Aloe Vera, Körömvirág, illetve a Hands & Nails névre hallgató változat.
Mint megtudtuk, a kézi mosogatás kategóriában a Pur 750 ml-es termékek fogynak legjobban. Ebben a kiszerelésben a citromos illat mellett még az Aloe verás variáns az, ami igazi kedvenc, ez is nagy népszerűségnek örvend.
A takarékosságon van a hangsúly
Krubl Yvette, a Procter & Gamble Közép-európai vállalati kommunikációs vezetője szerint a gazdasági helyzet dinamizmusa hatással van a fogyasztók választásaira is, így a fogyasztók keresik a legjobb ár-érték arányú termékeket is, melyek ugyanolyan teljesítményt nyújtanak, de az egy mosogatásra jutó költség alacsonyabb, miközben továbbra is fontos, hogy a termék minél környezetbarátabb legyen. Mindemellett meghatározó a termék teljesítménye és a felhasználók törekszenek arra is, hogy a saját oldalukról is maximálisan hatékonyak legyenek, keresik az olyan termékeket, melyek előöblítés nélkül, kevesebb vizet és elektromos áramot felhasználva is maximálisan csillogó edényeket biztosítanak számukra.
Mint mondta, a tapasztalat szerint az elmúlt időszakban a kategóriában a kézi mosogatás stabil, míg a gépi dinamikusan nő. Utóbbi növekedése összefügg azzal, hogy egyre több háztartás használ már mosogatógépet.
„A közeljövőben nem számítunk drasztikus változásokra a kategóriában – jelentette ki Krubl Yvette. – Folytatjuk az innováció terén fejlesztéseinket, melyekkel nagyobb értéket tudunk biztosítani azon fogyasztók számára, akik a mi márkánkat választják. Emellett az inflációs környezet és annak hatásai maradnak még velünk rövid távon biztosan, azaz a nagyobb kiszerelések, duo-packok népszerűsége nem fog változni.”
A P&G mosogatógép-gyártókkal is együtt dolgozik innovációkon azért, hogy víz-, energia- és mosószertakarékosan tudjanak mosogatni a vásárlók, amivel nemcsak fenntarthatóan, de pénztárca-kímélően is tudnak eljárni.
„Ezt szeretnénk vásárlóinknak is szélesebb körben biztosítani a Magyarországon már visszatérő pénzvisszafizetési programunkkal, amelyben a Jar termékcsalád is részt vesz, így a mosogatás hatékonyság és jól megszokott teljesítmény és változatos illatok mellett a vásárlás ’olcsóbb’, mint valaha.”
Mint megtudtuk, már évek óta a Jar Lemon illatú kézi és gépi mosogatószer a legnépszerűbb termék, ami „úgy tűnik, verhetetlen. A Jar az elsők között kínált rövid ciklusokban is hatásos termékeket, melyekkel mind elektromos áramot, mind vizet lehet spórolni.”
„A marketing eszköztár teljes repertoárjának használata szerepel az eszközlistán, amelyet igénybe vesz a gyártó, így az ATL-eszközök mellett a közösségi média számos eleme, illetve influenszerek és tudományos influenszerek által is bemutatjuk a termékek különböző előnyeit, felhasználási módjait.”
Töretlenül népszerű
Mosoni-Preisz Judit, a GeePower Kft. brand managere szerint kézi mosogatószereknél csakúgy, mint a háztartási tisztítószerek nagy többségénél, a tisztítási hatékonyság áll az első helyen a felhasználók fontossági sorrendjében.
„Bár a környezettudatosság globálisan egyre nagyobb szerephez jut a fogyasztók márka- és termékválasztásaiban, azt gondolom, hogy mindent egybevetve még mindig a hatékonyság a vezető szempont egy tisztítószer esetében” – vélekedett a brand manager. Hozzátette, hogy a magyar fogyasztók emellett árérzékenyek és keresik az akciókat, akár a márkalojalitás rovására is, így a legkedvezőbb ár-érték arányú mosogatószerek iránti kereslet stabilnak tűnik.
A termékválasztás során fontos a praktikus és esztétikus csomagolás, és a mosogatószer sűrűsége is egyfajta minőségi mutató, a felhasználók előnyben részesítik a sűrűbb mosogatószereket, hiszen ez a gazdaságos adagolást is segíti és hatékonyságot is sugall.
Mosoni-Preisz Judit szerint növekvő népszerűségnek örvendenek a nagyobb kiszerelések, ami nagyban tulajdonítható a gazdasági válság és a megnövekedett infláció nyomában járó vásárlói tudatosságnak és alaposabb mérlegelésnek a tisztítószer polcok előtt.
„Éppen ezért vezettük be Ultra Daisy mosogatószer termékválasztékunk 900 ml-es kiszerelését a 2024-es évben. Különösen népszerű a hipoallergén variáns, amely egyedülálló összetételével hosszú évek óta keresett termék a polcokon” – említette, kiegészítve: ez a színezékmentes, hipoallergén illatanyaggal készülő formula amellett, hogy kiválóan tisztít, kifejezetten óvja és védi a bőrt a kiszáradástól és biztosítja, hogy a felhasználó bőre a lehető legkisebb irritációnak legyen kitéve.
„A folyékony kézi mosogatószerek térnyerése mellett még mindig jelentős réteg nyitott a tradicionális por formátumra. Sőt, nemcsak nyitottak, hanem egyenesen imádják az Ultra mosogatópor termékünket!” – hívta fel a figyelmet a hagyományos mosogatószerre.
A brand manager szerint az Ultra mosogatópor komoly mennyiségben fogy, ami annak köszönhető, hogy ez egy kimagaslóan hatékony zsíroldószer és kemény vízben feloldva is kifejti erőteljes tisztító hatását. A fertőtlenítős változat baktericid és fungicid hatással is bír, így fekete és fehér, fertőtlenítő mosogatáshoz is alkalmazható.
„Aki környezettudatosan takarít, tudja, hogy folyóvizes mosogatás esetében jóval több víz fogy, így előnyben részesíti a mosogatóban történő áztatásos és öblítéses módszert. A vízben kiválóan oldódó Ultra mosogatópor használatával tehát vizet is spórolhatunk és a fenntarthatóság érdekében is aktívan teszünk” – említette.
A fogyasztók körében töretlenül népszerű illat a citrom. Az Ultra Daisy citrom illatú variánsa 450 ml és 900 ml kiszerelésben is elérhető. Emellett bevezetésre került mindkét kiszerelésben a kellemes, gránátalma illatú mosogatószer és az új, Aloe vera illatú szenzitív variáns, amely hipoallergén, valamint ápoló gyöngyházfényt is tartalmaz.
A GeePower Kft. az idei évben elindította az Ultra márka közösségi oldalát, illetve jelenleg is fut az óriásplakát kampány, amely az eladóhelyi promóciókat és újságos megjelenéseket kiválóan támogatja.
„Az a célunk, hogy egyre több emberhez érjen el az üzenet, hogy az Ultra márka megújult, korszerűbb a megjelenése és a termékkínálata, ám a kiváló minőség és megbízhatóság szempontjából változatlan maradt! Bátran ajánljuk tehát azoknak is, akik elsősorban a szüleik, nagyszüleik révén ismerik ezt a hagyományos magyar márkát és egyfajta nosztalgiával tekintenek rá” – fogalmazott a brand manager.
Fontos a megbízhatóság
Az edények hatékony tisztítása mellett ma már elengedhetetlen, hogy biztosítsa a felhasználó számára a megfelelő kézvédelmet, és emellett a mai modern korhoz illő illattal rendelkezzen.
Molnár Csilla, a Dymol Kft. ügyvezetője úgy látja, hogy a kézi mosogatószerek szegmensben egyrészt megtalálhatók a jól bevált termékek, mellettük a trendeknek megfelelően az öko termékek egyre nagyobb számú megjelenése felé mutatnak. „Bár látható volt a piacon próbálkozás a technológiai fejlesztés irányába is (pl. habosítás), de nem nagy sikerrel” – egészítette ki.
Az ügyvezető szerint a fogyasztók számára elsőssorban a habzás és a tisztítás hatékonysága, valamint a kézvédelem a döntő.
„A Dymol által gyártott ZUM mosogatószer palettájában is megtalálhatók különböző illatok és egyéb tulajdonsággal bíró mosogatószerek, mint pl. balzsamos vagy higiénés, de ennek ellenére még mindig a hagyományos citromos illatból adjuk el a legtöbb terméket, 1 literes kiszerelésben, mivel a gazdaságosságot is szem előtt tartják a vevők” – mondta.
A Dymol a szokásos viszonteladóknál meghirdetett akciók mellett egyre nagyobb hangsúlyt fektet a közösségi médiában való megjelenésre is, ahol közvetlenül a fogyasztókat tudja elérni.
Elérhető minőség
„A fogyasztók számára elsődleges, hogy a mosogatószer tökéletesen mosogasson, ne hagyjon nyomot. Persze a gépi mosogatásnál továbbá óvja a mosogatógépet, hogy minél kevesebb vízzel és már eco módban is tökéletes eredményt hozzon – fogalmazott Homola Brúnó, a Salesrep Kft. ügyvezetője, megjegyezve, hogy mindemellett nagyon fontos a termék fogyasztói ára.
Mint mondta, a kézi és gépi mosogatószerek piacán egyre több olyan prémium kategóriás termék található, amelyek elérhető áron kaphatóak. „Emellett a környezeti hatások minimalizálása, a mikroműanyagok elkerülése is trend lett. Hozzá kell tennem, én személyesen nagyon örülök ennek, persze egy-két »zöld ötlet« néha sajnos csak hangzatos termékfeliratokat eredményez.”
„A gépi mosást kiszolgáló Glanz Meister család, mint más disztribúcióink is, az ár-érték arányukkal tűnnek ki a polcokon. A termékek elvégzik a dolgukat, tudják és tartalmazzák a csomagoláson ígérteket” – hangsúlyozta az ügyvezető. – A fogyasztók növekvő környezettudatosságára pedig a válaszunk a Platinum termékek, melyek Eco Label tanúsítvánnyal is rendelkeznek, amelyről bővebben a weboldalunkon is található információ.”
A Glanz Meister és Glanz Meister Platinum mosogatógép-tabletták több kiszerelésben, és utóbbi márkán belül egy mosogató gél érhető el. Mint megtudtuk, az értékesítési számok alapján főként a nagyobb kiszerelésű termékeket keresik a vevők. Az alma, citrom és mentol illatú mosogatógép-illatosító választékból évek óta egyértelműen az alma és a citrom a favorit. A Glanz Meister mosogatógép-tabletták mindegyike citromos illatú, amit különösen kedvelnek a fogyasztók. Mindemellett közkedvelt a tökéletes és foltmentes üvegpoharakhoz kapható edényöblítő termék is.
A Salesrep Kft. a Glanz Meister márkával elég széles skálán mozog promóciós lehetőségek terén. Minden esetben igazodik az adott partnernél már bevált megoldásokhoz. „Támogatjuk a partnereink aktivitásait, ösztönözzük a vásárlóikat (pl. termékek összecsomagolása, ráadás termék, újságokban, plakátokon való megjelenés, nyereményjátékok). Idén eddig a legjobban teljesítő promóciónk az Ecofamily országos óriásplakát megjelenése volt” – ismertette Homola Brúnó.
Mindezen felül a cég igyekszik kiaknázni a social media posztokat, hirdetéseket és a Google által nyújtott lehetőségeket. A márkaépítés részeként idén újdonságként a Csokimax Kft. - Vegyimax Kft. 5 autójának felmatricázása is szerepelt, a cél itt is kettős: a saját vásárlók ösztönzése és a márkaismertség növelése. „Közeli terveink között szerepel a TV-hirdetés is” – tudtuk meg.
Nem csak praktikus a kínálat
Oláh Anita, a dm Kft. szortiment menedzsere kiegészítette azzal, hogy a kézi mosogatásban további szempont a bőrbarát, szenzitív jelleg, valamint az illat. A gépi mosogatásban viszont ezek a tulajdonságok egyáltalán nem lényegesek, sokkal fontosabb a használt szer tudásszintje (pl. alacsonyabb hőfokon vagy rövidebb programon is működjön, még csillogóbbak legyenek tőle a poharak, védje a mosogatógépet stb.). Mindemellett fontos, hogy a mindennapi használat révén kedvező legyen az egységár, akár nagyobb kiszerelésen keresztül is.
„A mosogatószer szegmensben kihagyhatatlan illat a citrom, a gránátalma, de a fertőtlenítő jelleg miatt a teafa is keresett illat. Egyre nagyobb kiszerelések felé mozdulnak a vásárlók, kézi mosogató esetében sem jelent nagy problémát egy nagy méretű flakon az otthoni utántöltögetés miatt. A dm saját márkája a Denkmit, az elsőszámú márka a vásárlóink számára. Bőséges választéka minden igényt lefed” – említette a szortiment menedzser.
A tapasztalat szerint a kézi mosogatásban a régóta bevált termékek sikeresek. A gépi mosogatás esetében az eredendő formulákon túl nincs nagy újdonság. Azonban hasonlóan a mosókapszulákhoz, minél több számú vagy nagyobb tudással bíró kamrák alkalmazásának irányába mennek a gyártók. Jobb oldódás, akár a kamrák eltérő időpontokban történő oldódása a mosogatási perióduson belül.
A vásárlók számára fontos kiegészítő termékek is megtalálhatók a dm üzleteiben. A kézi mosogatás elengedhetetlen kelléke a többféle változatban elérhető szivacs, aminek rendszeres cserélése higiéniai okokból is fontos. Mint megtudtuk, fogyásuk folyamatosan növekszik. A víz keménysége miatt és a gépek védelmének érdekében a mosogatógép só vásárlás töretlen. Az úgynevezett additívok is nagy népszerűségnek örvendenek.
„A dm mindig megéri árakat alkalmaz, ami azt jelenti, minimum 4 hónapon keresztül garantáljuk vásárlóinknak a polcokon található kedvező árakat. Emellett az active beauty programunkon keresztül rendszeresen jelennek meg mosogatás kategóriában is pontszorzós kuponlehetőségek.”
A vásárlói igényekre figyel a PENNY
„Tapasztalataink szerint a vásárlók a mosogatószerek közül továbbra is a kapszulákat részesítik előnyben, ugyanakkor az infláció hatására jelentős mértékben megnőtt a kereslet a folyékony mosogatószerekre is” – fogalmazott lapunknak a PENNY magyarországi kommunikációs vezetője.
Kazatsay Eszter szerint a fogyasztók vásárlási preferenciáit leginkább az ár-érték arány befolyásolja. Ez igaz a kézi és a gépi mosogatószerek kiválasztására egyaránt. „A PENNY-nél folyamatosan dolgozunk azon, hogy vásárlóink számára pénztárcabarát árakon biztosítsunk minőségi termékeket, ez pedig nem csak az élelmiszerekre, de a háztartási cikkekre is igaz. Tapasztalataink szerint vásárlóink felsőbb kategóriájú márkatermékek mellett döntenek.”
Saját márkás termékeit a PENNY azért is hozta létre, hogy a lehető legjobb minőséget tudja biztosítani minden vásárló számára. Az infláció hatására, az elmúlt években egyre nagyobb az érdeklődés a saját márkás termékek iránt, ezzel párhuzamosan forgalmuk is megnőtt. Mint megtudtuk, az üzletlánc vásárlói leginkább az akciós, valamint az XXL kiszerelésű mosogatószereket részesítik előnyben.
„A PENNY választékának összeállítása során igyekszünk a lehető legtöbb vásárlói igényt figyelembe venni és kiszolgálni” – hangsúlyozta a kommunikációs vezető. Hozzátette: az elmúlt időszakban megfigyelhető volt, hogy a kereslet a különféle adalékok iránt csökkent, de a mosogató kapszulák, valamint a folyékony mosogatószerek iránt jelentősen megnőtt.
„Azon túl, hogy saját márkás termékkínálatunkkal pénztárcabarát árakat biztosítunk vásárlóink számára, kedvező akciókkal és folyamatos árcsökkentésekkel is készülünk” – tudtuk meg.
Minőségi kínálat a SPAR-ban
Bár a mosogatógép-gél és -tabletta termékek népszerűsége évek óta növekszik, a hagyományos folyékony mosogatószerek kategóriája továbbra is erős. A fogyasztók odafigyelnek a háztartási tisztítószerek minőségére és hatékonyságára, fontos számukra az illat és olyan további tulajdonságok is, mint például a környezet védelme, a bőr kímélése és ápolása.
„Legyen szó gépi vagy kézi mosogatószerről, elsősorban a minél magasabb minőség, valamint a megfizethető fogyasztói ár alapján választanak a vásárlók – egészítette ki Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
A SPAR kínálatában az illatvariánsok (a legkedveltebbek: a citrom, gránátalma, balzsam, Aloe vera, szenzitív) folyamatosan frissülnek, új és/vagy nagyobb kiszerelések kerülnek forgalomba, melyek közül választhatnak a vevők. „Ebben a kategóriában is növekedett a saját márka súlya, a kiszerelések között főként a nagyobb, 1 liter feletti kiszerelések iránt érdeklődnek a vevők” – tudtuk meg.
Új illatok az Auchanban
„A fogyasztók alapvető igénye, hogy a mosogatószer habozzon, de ez a habzás nem áll egyenes arányban a tisztító hatással. Továbbá fontos számukra a könnyű kezelhetőség (pl. pop-up kupak, lezárható doboz, stb.) és a fenntarthatóság” – említette lapunknak az Auchan Magyarország sajtóosztálya.
Mint megtudtuk, évek óta csökken a kézi mosogatószerek eladott mennyisége, ennek legfőbb oka a mosogatógépek egyre nagyobb térhódítása, például 2016-ban az összes eladott mennyiség 76%-a volt kézi mosogatószer, napjainkban ez 63%. Újdonság figyelhető meg az illatok terén is, megjelentek például a gránátalma, málna, alma, levendula vagy az orgona illatú termékek.
A kézi mosogatószer kategóriában a termék választásakor a fogyasztók számára lényeges szempont a tisztítási fok, a habzás és a fenntarthatóság, de a vásárlók figyelembe veszik az illatot, vagy azt, hogy mennyire kézápoló egy termék.
Jellemzően az 500-1000 milliliterig terjedő kiszerelésű termékeket keresik a vásárlók, az ennél nagyobb változatok sokak számára nehezen kezelhetők, a kisebb csomagok pedig hamar elfogynak. Az illatok tekintetében a citromos a legkeresettebb, de vásárlók kedvelik a balzsamos mosogatószereket is.
„A saját márkás termékeink egyre népszerűbbek a kedvező árnak és jó minőségnek köszönhetően” – tették hozzá, kiegészítve azzal, hogy az Auchan akciós újságjaiban minden héten megtalálhatók a kedvező ajánlatok, valamint online megjelenésekkel is találkozhatnak a vásárlók.
TERMÉKMIX magazin – 2024. júliusi szám