Az otthoni tisztítószerek, közülük is a kézi és gépi mosogatószerek iránt folyamatos a fogyasztói érdeklődés. Legyen szó kézi mosogatószerekről vagy mosogatógépes mosogatószerekről, a fogyasztók elvárják, hogy az edényekről és az evőeszközökről megbízhatóan távolítsák el a megszáradt ételmaradékokat. A magas hatékonyság mellett kiemelten fontos az ár, az illat, a bőrbarát összetevőtartalom, valamint a környezetvédelmi elvárásoknak való megfelelés.

Fontos a minőség

„Általánosságban véve háztartási mosogatószer-termékeknél nagyon fontos a fogyasztók számára, hogy a funkcionalitást tekintve tökéletesen működjenek” – fogalmazott Erdődi Anna, a Henkel Magyarország Kft. junior brand managere. Emellett a fenntarthatóságra való törekvéseknek köszönhetően egyre többen értékelik az olyan formulát, amely elősegíti, hogy a termék langyos és hideg vízben is hatékonyan eltávolítsa a makacs szennyeződéseket. (Forrás: AC Nielsen 2024. 05.)
Erdődi Anna szerint, nem tekintve a részleteket, a tisztítószerek piacára jellemző, hogy a fogyasztók tudatosan keresik a kényelmes, több igényt is kielégítő termékeket, melyek funkcionalitásukat tekintve tökéletesen működnek. (Forrás: AC Nielsen 2024. 05.) Ez mondható el a kézi mosogatás kategóriáról is. Mint mondta, azt látni, hogy a Pur Power szegmens tud erősen növekedni, ott is a közepes és nagyobb kiszerelések azok, amik nőni tudnak.
„A Pur életében a Power szegmens a legnépszerűbb variáns már egy ideje és továbbra is ez a termékcsalád fejlődik a legjelentősebben. Ezen belül a kategória sajátosságából fakadóan is a citromos Power Lemon termékek azok, amik a fogyasztók kedvenceinek bizonyulnak” – ismertette.
A szakember megemlítette a tisztítószerek piacával kapcsolatban, hogy a fogyasztók nagyon szeretik és keresik a citromos illatot ígérő termékeket. Kiszereléseket tekintve már egy ideje megfigyelhető trend, miszerint a közepes méretű terméket szeretik a legjobban a fogyasztók. (Forrás: AC Nielsen 2024.05.)
„A Pur Poweren belül a gyümölcsös illatok találhatóak, például a Gránátalma, Málna & Vörösáfonya, Füge, Alma és a legkedveltebb Citrom változat. A Pur Balsam szegmensben pedig inkább a kíméletesebb, szenzitívebb termékek találhatóak olyan összetevőkkel, mint az Aloe Vera, Körömvirág, illetve a Hands & Nails névre ­hallgató változat.
Mint megtudtuk, a kézi mosogatás kategóriában a Pur 750 ml-es termékek fogynak legjobban. Ebben a kiszerelésben a citromos illat mellett még az Aloe verás variáns az, ami igazi kedvenc, ez is nagy népszerűségnek örvend.

A takarékosságon van a hangsúly
Krubl Yvette, a Procter & Gamble Közép-európai vállalati kommunikációs vezetője szerint a gazdasági helyzet dinamizmusa hatással van a fogyasztók választásaira is, így a fogyasztók keresik a legjobb ár-érték arányú termékeket is, melyek ugyanolyan teljesítményt nyújtanak, de az egy mosogatásra jutó költség alacsonyabb, miközben továbbra is fontos, hogy a termék minél környezetbarátabb legyen. Mindemellett meghatározó a termék teljesítménye és a felhasználók törekszenek arra is, hogy a saját oldalukról is maximálisan hatékonyak legyenek, keresik az olyan termékeket, melyek előöblítés nélkül, kevesebb vizet és elektromos áramot felhasználva is maximálisan csillogó edényeket biztosítanak számukra.
Mint mondta, a tapasztalat szerint az elmúlt időszakban a kategóriában a kézi mosogatás stabil, míg a gépi dinamikusan nő. Utóbbi növekedése összefügg azzal, hogy egyre több háztartás használ már mosogatógépet.
„A közeljövőben nem számítunk drasztikus változásokra a kategóriában – jelentette ki Krubl Yvette. – Folytatjuk az innováció terén fejlesztéseinket, melyekkel nagyobb értéket tudunk biztosítani azon fogyasztók számára, akik a mi márkánkat választják. Emellett az inflációs környezet és annak hatásai maradnak még velünk rövid távon biztosan, azaz a nagyobb kiszerelések, duo-packok népszerűsége nem fog változni.”
A P&G mosogatógép-gyártókkal is együtt dolgozik innovációkon azért, hogy víz-, energia- és mosószertakarékosan tudjanak mosogatni a vásárlók, amivel nemcsak fenntarthatóan, de pénztárca-kímélően is tudnak eljárni.
„Ezt szeretnénk vásárlóinknak is szélesebb körben biztosítani a Magyarországon már visszatérő pénzvisszafizetési programunkkal, amelyben a Jar termékcsalád is részt vesz, így a mosogatás hatékonyság és jól megszokott teljesítmény és változatos illatok mellett a vásárlás ’olcsóbb’, mint valaha.”
Mint megtudtuk, már évek óta a Jar Lemon illatú kézi és gépi mosogatószer a legnépszerűbb termék, ami „úgy tűnik, verhetetlen. A Jar az elsők között kínált rövid ciklusokban is hatásos termékeket, melyekkel mind elektromos áramot, mind vizet lehet spórolni.”
„A marketing eszköztár teljes repertoárjának használata szerepel az eszközlistán, amelyet igénybe vesz a gyártó, így az ATL-eszközök mellett a közösségi média számos eleme, illetve influenszerek és tudományos influenszerek által is bemutatjuk a termékek különböző előnyeit, felhasználási módjait.”

Töretlenül népszerű

Mosoni-Preisz Judit, a GeePower Kft. brand managere szerint kézi mosogatószereknél csakúgy, mint a háztartási tisztítószerek nagy többségénél, a tisztítási hatékonyság áll az első helyen a felhasználók fontossági sorrendjében.
„Bár a környezettudatosság globálisan egyre nagyobb szerephez jut a fogyasztók márka- és termékválasztásaiban, azt gondolom, hogy mindent egybevetve még mindig a hatékonyság a vezető szempont egy tisztítószer esetében” – vélekedett a brand manager. Hozzátette, hogy a magyar fogyasztók emellett árérzékenyek és keresik az akciókat, akár a márkalojalitás rovására is, így a legkedvezőbb ár-érték arányú mosogatószerek iránti kereslet stabilnak tűnik.
A termékválasztás során fontos a praktikus és esztétikus csomagolás, és a mosogatószer sűrűsége is egyfajta ­minőségi mutató, a felhasználók előnyben részesítik a sűrűbb mosogatószereket, hiszen ez a gazdaságos adagolást is segíti és hatékonyságot is sugall.
Mosoni-Preisz Judit szerint növekvő népszerűségnek örvendenek a nagyobb kiszerelések, ami nagyban tulajdonítható a gazdasági válság és a megnövekedett infláció nyomában járó vásárlói tudatosságnak és alaposabb mérlegelésnek a tisztítószer polcok előtt.
„Éppen ezért vezettük be Ultra Daisy mosogatószer termékválasztékunk 900 ml-es kiszerelését a 2024-es évben. Különösen népszerű a hipoallergén variáns, amely egyedülálló összetételével hosszú évek óta keresett termék a polcokon” – említette, kiegészítve: ez a színezékmentes, hipoallergén illat­anyaggal készülő formula amellett, hogy kiválóan tisztít, kifejezetten óvja és védi a bőrt a kiszáradástól és biztosítja, hogy a felhasználó bőre a lehető legkisebb irritációnak legyen kitéve.
„A folyékony kézi mosogatószerek térnyerése mellett még mindig jelentős réteg nyitott a tradicionális por formátumra. Sőt, nemcsak nyitottak, hanem egyenesen imádják az Ultra mosogatópor termékünket!” – hívta fel a figyelmet a hagyományos mosogatószerre.
A brand manager szerint az Ultra mosogatópor komoly mennyiségben fogy, ami annak köszönhető, hogy ez egy kimagaslóan hatékony zsíroldószer és kemény vízben feloldva is kifejti erőteljes tisztító hatását. A fertőtlenítős ­változat baktericid és fungicid hatással is bír, így fekete és fehér, fertőtlenítő mosogatáshoz is alkalmazható.
„Aki környezettudatosan takarít, tudja, hogy folyóvizes mosogatás esetében jóval több víz fogy, így előnyben részesíti a mosogatóban történő áztatásos és öblítéses módszert. A vízben kiválóan oldódó Ultra mosogatópor használatával tehát vizet is spórolhatunk és a fenntarthatóság érdekében is aktívan teszünk” – említette.
A fogyasztók körében töretlenül népszerű illat a citrom. Az Ultra Daisy citrom illatú variánsa 450 ml és 900 ml kiszerelésben is elérhető. Emellett bevezetésre került mindkét kiszerelésben a kellemes, gránátalma illatú mosogatószer és az új, Aloe vera illatú szenzitív variáns, amely hipoallergén, valamint ápoló gyöngyházfényt is tartalmaz.
A GeePower Kft. az idei évben elindította az Ultra márka közösségi oldalát, illetve jelenleg is fut az óriásplakát kampány, amely az eladóhelyi promóciókat és újságos megjelenéseket kiválóan támogatja.
„Az a célunk, hogy egyre több emberhez érjen el az üzenet, hogy az Ultra márka megújult, korszerűbb a megjelenése és a termékkínálata, ám a kiváló minőség és megbízhatóság szempontjából változatlan maradt! Bátran ajánljuk tehát azoknak is, akik elsősorban a szüleik, nagyszüleik révén ismerik ezt a hagyományos magyar márkát és egyfajta nosztalgiával tekintenek rá” – fogalmazott a brand manager.

Fontos a megbízhatóság
Az edények hatékony tisztítása mellett ma már elengedhetetlen, hogy biztosítsa a felhasználó számára a ­megfelelő kézvédelmet, és emellett a mai modern korhoz illő illattal rendelkezzen.
Molnár Csilla, a Dymol Kft. ügyvezetője úgy látja, hogy a kézi mosogatószerek szegmensben egyrészt megtalálhatók a jól bevált termékek, mellettük a trendeknek megfelelően az öko termékek egyre nagyobb számú megjelenése felé mutatnak. „Bár látható volt a piacon próbálkozás a technológiai fejlesztés irányába is (pl. habosítás), de nem nagy sikerrel” – egészítette ki.
Az ügyvezető szerint a fogyasztók számára elsőssorban a habzás és a tisztítás hatékonysága, valamint a kézvédelem a döntő.
„A Dymol által gyártott ZUM mosogatószer palettájában is megtalálhatók különböző illatok és egyéb tulajdonsággal bíró mosogatószerek, mint pl. balzsamos vagy higiénés, de ennek ellenére még mindig a hagyományos citromos illatból adjuk el a legtöbb terméket, 1 literes kiszerelésben, ­mivel a gazdaságosságot is szem előtt tartják a vevők” – mondta.
A Dymol a szokásos viszonteladóknál meghirdetett akciók mellett egyre nagyobb hangsúlyt fektet a közösségi médiában való megjelenésre is, ahol közvetlenül a fogyasztókat tudja elérni.

Elérhető minőség

„A fogyasztók számára elsődleges, hogy a mosogatószer tökéletesen mosogasson, ne hagyjon nyomot. Persze a gépi mosogatásnál továbbá óvja a mosogatógépet, hogy minél kevesebb vízzel és már eco módban is tökéletes eredményt hozzon – fogalmazott Homola Brúnó, a Salesrep Kft. ügyvezetője, megjegyezve, hogy mindemellett nagyon fontos a termék fogyasztói ára.
Mint mondta, a kézi és gépi mosogatószerek piacán ­egyre több olyan prémium kategóriás termék található, amelyek elérhető áron kaphatóak. „Emellett a környezeti hatások minimalizálása, a mikroműanyagok elkerülése is trend lett. Hozzá kell tennem, én személyesen nagyon örülök ­ennek, persze egy-két »zöld ötlet« néha sajnos csak hangzatos termék­feliratokat eredményez.”
„A gépi mosást kiszolgáló Glanz Meister család, mint más disztribúcióink is, az ár-érték arányukkal tűnnek ki a polcokon. A termékek elvégzik a dolgukat, tudják és tartalmazzák a csomagoláson ígérteket” – hangsúlyozta az ügyvezető. – A fogyasztók növekvő környezettudatosságára pedig a válaszunk a Platinum termékek, melyek Eco Label tanúsítvánnyal is rendelkeznek, amelyről bővebben a weboldalunkon is található információ.”
A Glanz Meister és Glanz Meister Platinum mosogatógép-tabletták több kiszerelésben, és utóbbi márkán belül egy mosogató gél érhető el. Mint megtudtuk, az értékesítési számok alapján főként a nagyobb kiszerelésű termékeket keresik a vevők. Az alma, citrom és mentol illatú mosogatógép-illatosító választékból évek óta ­egyértelműen az alma és a citrom a favorit. A Glanz Meister mosogató­gép-tabletták mindegyike citromos illatú, amit különösen kedvelnek a fogyasztók. Mindemellett közkedvelt a tökéletes és foltmentes üvegpoharakhoz kapható edényöblítő termék is.
A Salesrep Kft. a Glanz Meister márkával elég széles skálán mozog promóciós lehetőségek terén. Minden esetben igazodik az adott partnernél már bevált megoldásokhoz. „Támogatjuk a partnereink aktivitásait, ösztönözzük a vásárlóikat (pl. termékek összecsomagolása, ráadás termék, újságokban, plakátokon való megjelenés, nyereményjátékok). Idén eddig a legjobban teljesítő promóciónk az Ecofamily országos óriásplakát megjelenése volt” – ismertette Homola Brúnó.
Mindezen felül a cég igyekszik kiaknázni a social media posztokat, hirdetéseket és a Google által nyújtott lehetőségeket. A márkaépítés részeként idén újdonságként a Csokimax Kft. - Vegyimax Kft. 5 autójának felmatricázása is szerepelt, a cél itt is kettős: a saját vásárlók ösztönzése és a márkaismertség növelése. „Közeli terveink között szerepel a TV-hirdetés is” – tudtuk meg.


Nem csak praktikus a kínálat

Oláh Anita, a dm Kft. szortiment menedzsere kiegészítette azzal, hogy a kézi mosogatásban további szempont a bőrbarát, szenzitív jelleg, valamint az illat. A gépi mosogatásban viszont ezek a tulajdonságok egyáltalán nem lényegesek, sokkal fontosabb a használt szer tudásszintje (pl. alacsonyabb hőfokon vagy rövidebb programon is ­működjön, még csillogóbbak legyenek tőle a poharak, ­védje a mosogatógépet stb.). Mindemellett fontos, hogy a minden­napi használat révén kedvező legyen az egységár, akár nagyobb kiszerelésen keresztül is.
„A mosogatószer szegmensben kihagyhatatlan illat a citrom, a gránátalma, de a fertőtlenítő jelleg miatt a teafa is keresett illat. Egyre nagyobb kiszerelések felé mozdulnak a vásárlók, kézi mosogató esetében sem jelent nagy problémát egy nagy méretű flakon az otthoni utántöltögetés miatt. A dm ­saját márkája a Denkmit, az elsőszámú márka a vásárlóink számára. Bőséges választéka minden igényt lefed” – ­említette a szortiment menedzser.
A tapasztalat szerint a kézi mosogatásban a régóta bevált termékek sikeresek. A gépi mosogatás esetében az eredendő formulákon túl nincs nagy újdonság. Azonban hasonlóan a mosókapszulákhoz, minél több számú vagy nagyobb tudással bíró kamrák alkalmazásának irányába mennek a gyártók. Jobb oldódás, akár a kamrák eltérő időpontokban történő oldódása a mosogatási perióduson belül.
A vásárlók számára fontos kiegészítő termékek is megtalálhatók a dm üzleteiben. A kézi mosogatás elengedhetetlen kelléke a többféle változatban elérhető szivacs, aminek rendszeres cserélése higiéniai okokból is fontos. Mint megtudtuk, fogyásuk folyamatosan növekszik. A víz keménysége miatt és a gépek védelmének érdekében a mosogatógép só vásárlás töretlen. Az úgynevezett additívok is nagy népszerűségnek örvendenek.
„A dm mindig megéri árakat alkalmaz, ami azt jelenti, minimum 4 hónapon keresztül garantáljuk vásárlóinknak a polcokon található kedvező árakat. Emellett az active beauty programunkon keresztül rendszeresen jelennek meg mosogatás kategóriában is pontszorzós kuponlehetőségek.”

A vásárlói igényekre figyel a PENNY
„Tapasztalataink szerint a vásárlók a mosogatószerek közül továbbra is a kapszulákat részesítik előnyben, ugyanakkor az infláció hatására jelentős mértékben megnőtt a kereslet a folyékony mosogatószerekre is” – fogalmazott lapunknak a PENNY magyarországi kommunikációs vezetője.
Kazatsay Eszter szerint a fogyasztók vásárlási preferenciáit leginkább az ár-érték arány befolyásolja. Ez igaz a kézi és a gépi mosogatószerek kiválasztására egyaránt. „A PENNY-nél folyamatosan dolgozunk azon, hogy vásárlóink ­számára pénztárcabarát árakon biztosítsunk minőségi termékeket, ez pedig nem csak az élelmiszerekre, de a háztartási cikkekre is igaz. Tapasztalataink szerint vásárlóink felsőbb kategóriájú márkatermékek mellett döntenek.”
Saját márkás termékeit a PENNY azért is hozta létre, hogy a lehető legjobb minőséget tudja biztosítani minden vásárló számára. Az infláció hatására, az elmúlt években egyre nagyobb az érdeklődés a saját márkás termékek iránt, ezzel párhuzamosan forgalmuk is megnőtt. Mint megtudtuk, az üzletlánc vásárlói leginkább az akciós, valamint az XXL kiszerelésű mosogatószereket részesítik előnyben.
„A PENNY választékának összeállítása során igyekszünk a lehető legtöbb vásárlói igényt figyelembe venni és kiszolgálni” – hangsúlyozta a kommunikációs vezető. Hozzátette: az elmúlt időszakban megfigyelhető volt, hogy a kereslet a különféle adalékok iránt csökkent, de a mosogató kapszulák, valamint a folyékony mosogatószerek iránt jelentősen megnőtt.
„Azon túl, hogy saját márkás termékkínálatunkkal pénztárcabarát árakat biztosítunk vásárlóink számára, kedvező akciókkal és folyamatos árcsökkentésekkel is készülünk” – tudtuk meg.

Minőségi kínálat a SPAR-ban

Bár a mosogatógép-gél és -tabletta termékek népszerűsége évek óta növekszik, a hagyományos folyékony mosogatószerek kategóriája továbbra is erős. A fogyasztók odafigyelnek a háztartási tisztítószerek minőségére és hatékonyságára, fontos számukra az illat és olyan további tulajdonságok is, mint például a környezet ­védelme, a bőr kímélése és ápolása.
„Legyen szó gépi vagy kézi mosogatószerről, elsősorban a minél magasabb minőség, valamint a megfizethető fogyasztói ár alapján választanak a vásárlók – egészítette ki Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
A SPAR kínálatában az illatvariánsok (a legkedveltebbek: a citrom, gránátalma, balzsam, Aloe vera, szenzitív) folyamatosan frissülnek, új és/vagy nagyobb kiszerelések kerülnek forgalomba, melyek közül választhatnak a vevők. „Ebben a kategóriában is növekedett a saját márka súlya, a kiszerelések között főként a nagyobb, 1 liter feletti kiszerelések iránt érdeklődnek a vevők” – tudtuk meg.

Új illatok az Auchanban

„A fogyasztók alapvető igénye, hogy a mosogatószer habozzon, de ez a habzás nem áll egyenes arányban a tisztító hatással. Továbbá fontos számukra a könnyű kezelhetőség (pl. pop-up kupak, lezárható doboz, stb.) és a fenntarthatóság” – ­említette lapunknak az Auchan Magyarország sajtóosztálya.
Mint megtudtuk, évek óta csökken a kézi mosogatószerek eladott mennyisége, ennek legfőbb oka a mosogatógépek egyre nagyobb térhódítása, például 2016-ban az összes eladott mennyiség 76%-a volt kézi mosogatószer, napjainkban ez 63%. Újdonság figyelhető meg az illatok terén is, megjelentek például a gránátalma, málna, alma, levendula vagy az orgona illatú termékek.
A kézi mosogatószer kategóriában a termék választása­kor a fogyasztók számára lényeges szempont a ­tisztítási fok, a habzás és a fenntarthatóság, de a vásárlók figyelembe veszik az illatot, vagy azt, hogy mennyire ­kézápoló egy termék.
Jellemzően az 500-1000 milliliterig terjedő kiszerelésű termékeket keresik a vásárlók, az ennél nagyobb változatok sokak számára nehezen kezelhetők, a kisebb csomagok pedig hamar elfogynak. Az illatok tekintetében a citromos a legkeresettebb, de vásárlók kedvelik a balzsamos mosogatószereket is.
„A saját márkás termékeink egyre népszerűbbek a kedvező árnak és jó minőségnek köszönhetően” – tették hozzá, kiegészítve azzal, hogy az Auchan akciós újságjaiban minden héten megtalálhatók a kedvező ajánlatok, valamint online megjelenésekkel is találkozhatnak a vásárlók.

 

TERMÉKMIX magazin – 2024. júliusi szám

DIGITÁLIS KIADVÁNY ITT: