Míg a vevők még csak most kezdik felfedezni a fenntarthatóságra törekvő, környezetvédelmi szempontok szerint fejlesztett babaápolási termékeket, a gyártók egyre több innovációs újdonsággal jelentkeznek.
Fejlesztések a jövőért is
„A kisbabák jólléte számunkra elsődleges, ezért garantáljuk, hogy az általunk használt anyagok biztonságosak és minden káros vegyszertől mentesek, valamint mind minőségi, mind környezeti szempontok alapján gondosan válogatottak” – fogalmazott lapunknak Tölgyesi Gréta, az Essity Hungary Kft. senior brand managere.
Az évek során számos fejlesztést eszközölt a vállalat a Libero ökológiai lábnyomának és az éghajlatra gyakorolt hatásának csökkentése érdekében. A termékeinek csomagolása minimum 60%-ban újrahasznosított műanyagból készül, a gyártás során pedig a megújuló forrásokra összpontosít, ezzel is támogatva bolygónk és a következő generáció jövőjét. A nyersanyag felhasználásánál bevezette a biomassza egyensúlyt, hozzájárulva a cirkuláris társadalomhoz.
„A Libero fenntarthatósági törekvéseivel összhangban indult el idén májusban a Save the bees kampányunk, ami a méhek, ezáltal a bolygónk védelmére és a korai tanulás jelentőségére szeretné felhívni a figyelmet” – ismertette Tölgyesi Gréta a kampányt, melynek során kiemelt szerepet kap a fogyasztók edukálása a méhek és más beporzók szerepéről ökoszisztémánk egyensúlyának fenntartásában, „hiszen ők azok, akik hozzájárulnak a növényzet és élelmünk sokszínűségéhez”. Az edukációs anyagok mellett a Libero Comfort és Up&Go termékeken megtalálható limitált minta által is arra szeretné felhívni a vásárlók figyelmét a vállalat, hogy mindenki tehet azért, hogy a gyermekek egy fenntarthatóbb bolygón nőhessenek fel.
A magyar pelenkapiac ugyan 13%-os növekedéssel zárta értékben a 2023-as évet, de a pant szegmens 5% feletti volumen csökkenésével, a total kategória is csökkent mennyiségben 1%-kal, tudtuk meg Horváth Barbara senior category managertől. Mint rámutatott, ez már előrevetítette, hogy 2024-ben is viszontagságokkal teli év elé néz a kategória. Az első negyedévben a nagy brandek érték- és volumenteljesítménye is mínuszban zárt a tavalyi év azonos periódusához képest – mindkét mutató esetében -10%-hoz közeli csökkenést mutatva a totál piacon.
„A hatalmas mínuszokat a PL termékek folyamatosan növekvő tendenciái tudták javítani, de sajnos a csökkenő születésszám és az árérzékenység a lefeleváltás mellett, mennyiségi spórolásra is ösztönzi a vásárlókat” – fűzte hozzá.
A csecsemőtől a kisgyermekig
„A Procter & Gamble Pampers márkája a tavalyi év inflációtól sújtott környezetében értékben stabil értékesítést figyelt meg, mind a pelenkák, mind a nedves törlőkendő termékek terén” – fogalmazott a Procter & Gamble Közép-európai vállalati kommunikációs vezetője. Krubl Yvette felhívta rá a figyelmet, hogy a születések száma évről évre csökken, ezzel párhuzamosan viszont megfigyelhető, hogy kitolódik a pelenkás életkor és ezért a nagyobb méretű pelenkákra nő az igény, akár a 7-8 éves gyermekekig.
„A babaápolási kategóriában különösen fontos, hogy a termékek összetétele, hatóanyaga klinikai tesztekkel bizonyított legyen. Az ár-érték arány továbbra is fontos tényező a vásárlási döntésben, mi látunk egy olyan vásárlói réteget, akinek a minőség, a prémium termékek nagyon fontosak, így a fenntartható és kényelmi termékek előnyt élveznek az ő beszerzéseik során, mint a Pampers Harmonie és Pampers Premium Care nadrágpelenkák a tökéletes védelemért” – említette Krubl Yvette.
Típus szerint megközelítve meg azt látni, hogy az elmúlt években a pelenkákon belül a bugyipelenkák forgalmi növekedése volt intenzív, ám az elmúlt évben a tépőzáras nadrágpelenkák visszahódították a pozíciójukat, ami az inflációs környezetben teret nyerő olcsóbb árkategóriás termékeknek volt köszönhető.
Kiszereléseknél a nagykiszerelések a népszerűek, főként az online piacon, de az offline vásárlások során is megfigyelhető ez a tendencia, illetve a különleges ajánlatok (több termék vásárlása esetén kedvezmény, vagy duo kiszerelések) keresése a vásárlók által.
A Pampers Pure Aqua nedves törlőkendő újdonsága, hogy 99%-ban tiszta vízből áll, 1%-ban pedig bőrbarát anyagokat tartalmaz a bőr megfelelő pH-értékének megtartása érdekében.
„Az online csatornák piaca folyamatosan bővül, a babaápolásra szakosodott webáruházak közül kiemelném a Pelenka.hu oldalt, amelyik kiemelkedő növekedést ért el és partnerségünk is példaértékű” – említette Krubl Yvette. A szaküzletek, drogérialáncok is hagyományosan első választásai a fogyasztóknak, a lakóhelyektől távoli kereskedelmi egységek kissé csökkenő súllyal szerepelnek, míg a diszkontláncok, noha náluk található szűkebb választék, belépőáras termékeik miatt népszerűek a választási rangsorban.
A P&G évek óta partnere a Magyar Védőnők Egyesülete, „akik a magyar anyukák első számú szakmai támaszai, ha babaápolásról van szó, a tapasztalataik számunkra is fontos útmutatást biztosítanak”.
Megbízható minőségben
Varga Martin, a Prezentex Kft. kereskedelmi vezetője úgy tapasztalja, hogy jelentős változáson ment át a babaápolási termékek piaca. Az áremelkedések következtében a hosszú ideje stabil márkahűség erősen megingott ebben a szegmensben. Tovább erősítette azt a trendet, hogy a már korábban is kedvezőbb árszinten szereplő saját márkás termékek árai nem emelkedtek olyan mértékben, mint a márkázott termékeké, így jelentős mértékben feléjük fordult a piac.
„A moltex esetében a piaci pozíció megőrzése volt a cél, amit sikerült elérnünk, így elégedetten tekinthetünk erre az időszakra, de természetesen a jövőbe tekintve már magasabb elvárásokat kell, hogy megfogalmazzunk” – említette lapunknak a kereskedelmi vezető.
Mint megtudtuk, a babapelenkák és babatörlőkendők szegmensben a cél egyértelműen olyan megoldások kidolgozása, amelyek lehetővé teszik a magas minőségi követelményeknek való megfelelést, miközben a gyártás során jelentősen csökkennek azok a környezeti behatások, amelyek károsak, de elkerülhetőek. Mint hangsúlyozta, a tanúsítványok fontos szerepet játszanak az ÖKO szegmensben, hiszen megfelelő edukáció mellett a vásárlók magabiztosabban tudnak lavírozni az ÖKO termékek tengerében.
Varga Martin szerint a törlőkendők piacon még mindig jellemző a márkahűség, de azért már korántsem olyan mértékben, mint régen. A moltex törlőkendő egyedisége elsősorban a magas minőségben mutatkozik meg, nem tartalmaz műanyagot, sem irritatív hozzáadott anyagokat, illatokat. A kereskedelmi vezető hangsúlyozta, hogy a törlőkendők egy nagyon gyorsan fogyó cikket jelentenek a vásárlók háztartásában. „Sajnos gyakran pont ezen a fronton igyekeznek spórolni a felhasználók, pedig azt gondoljuk, ebben a kategóriában nagyon fontos tényező, hogy a termék ne tartalmazzon kockázatos anyagokat” – tette hozzá.
Mint mondta, a moltex márka esetében a vásárlók elvárásainak is megfelelve, egy magas minőségű termékről lehet beszélni.
„A törlőkendők esetben a szenzitív, bőrbarát jellemzők továbbra is kiemelten fontosak. Itt mi továbbra is azt szorgalmazzuk, hogy minden márka haladjon a tanúsítványok felé, hiszen ez esetben tényleg biztonságosabb a fogyasztók választása” – mondta Varga Martin.
Szem előtt tartva a környezettudatosság
„A folyamatos gazdasági változások okozta hatásokat a pelenkapiacon is megérezni. Szerencsére a pandémiát követő időszakon már mondhatni túl vagyunk, de az elkerülhetetlen utóhatásai velünk maradnak még jó ideig” – fogalmazott Fügedi Bernadett, a DunaPro brand managere. – Az a tendencia továbbra is megfigyelhető, hogy a fogyasztók a prémium kategória kárára elmozdulhatnak a középkategóriás termékek felé. Mindezek mellett a HUGGIES márka tavalyi évben rekord évet tudhat magának a hazai pelenkapiacon” – tette hozzá.
A környezettudatosság folyamatosan szerepet játszik a termékfejlesztések során. A nedves törlőkendők csomagolását illetően évről évre csökkennek a környezetet terhelő műanyagok, elhagyva a nélkülözhető külső ragasztószalagokat és más hasonló anyagokat. Biológiailag teljesen lebomló törlőkendővel is rendelkezik a HUGGIES termékportfóliója.
A HUGGIES újszülött kortól egészen akár kamaszkorig lefedi azt a termékszükségletet pelenka és törlőkendő kategóriában, amire a gyermekeknek szüksége lehet.„A hagyományos pelenkák mellett az anyukák nagy kedvence az Overnight Pants éjszakai bugyipelenka, mely kifejezetten a hosszú éjszakákra lett tervezve. Speciális pelenkacsaládunk 4–7, illetve 8–15 éves gyermekek számára készített DryNites „pizsamapelenka”, mely maximálisan segíti a gyermekek komfortérzetét. Idei újdonságunk a Little Swimmers Reusable Nappy mosható úszópelenka, amit akár 20 alkalommal is lehet használni a nyári fürdőzések során. Gyönyörű nyári designt kaptak ezek az úszópelenkák, ráadásul környezetbarát termék is a többszöri újrahasználhatósága miatt” – ismertette a kínálatot Fügedi Bernadett.
A HUGGIES márka prémium vonala, az Extra Care termékcsalád tavaly újult meg kívül-belül. Idén már 0-s méretben is elérhető a koraszülött vagy nagyon kis súllyal rendelkező babáknak kialakított pelenka.
Az utóbbi években egyre kedveltebbek a nagy kiszerelésű pelenkacsomagok, törlőkendőknél pedig a trio vagy megapackok, melyek által egy vásárlás alkalmával akár havi adagot is be tud szerezni a vásárló, természetesen kedvezményesebb áron, mintha heti szinten vásárolná meg ezeket. „Léteznek már bizonyos partnereknél virtuális összecsomagolások is, amik szintén egyre ismertebbek a vásárlók körében. Idén mi is elindítottuk egyik főbb partnerünknél ezeket a HUGGIES havi packokat, hogy ezzel is kedvezzünk a fogyasztóink számára” – tudtuk meg.
Fenntarthatóbb termékek a jövő generációjának
„A babaápolási termékek piaca az elmúlt időszakban számos makrogazdasági kihívással nézett szembe. A 2022–23-as évek kiemelkedően magas inflációs értékei jelentős befolyásoló hatást gyakoroltak a magyar vásárlási szokásokra. Ez megmutatkozik a babatermékek piacán is” – fogalmazott Ferencz Judit, a MAM-Hungária Kft. country managere.
Mint mondta, a szülők a legtöbb esetben még mindig a minőséget és a megbízhatóságot tartják a legfontosabb döntési kritériumnak a vásárlási döntéseik meghozatalakor, azonban a jelentős áremeléseket követően már kétszer meggondolják, hogy az adott babatermékből ugyanolyan mennyiségben vásároljanak-e alkalmanként, mint az inflációs válságot megelőzően. Ezenkívül a babatermékek piacára a születésszám is jelentős befolyásoló hatást gyakorol.
A biztonság és a minőség mindig prioritást élvez a MAM-nál. Többéves kutatás és számos teszt után megtalálták a cumikhoz a fosszilis alapú műanyag ideális, fenntarthatóbb alternatíváját. A MAM Original Pure cumi 2023 tavaszán került bevezetésre a magyar piacon. Alapanyaga biztonsági és minőségi szempontból ugyanazokat a nagyszerű előnyöket nyújtja hőállóság, tartósság, szakítószilárdság tulajdonságokban, mint a korábbi fosszilis alapanyagú polipropilén esetében.
„A 2024-es év rendkívül izgalmas a MAM-nál, hiszen a márka teljes arculata megújul, amire nagyon büszkék vagyunk. Nemcsak sokkal frissebb, fiatalosabb, játékosabb dizájnnal találkozhatnak a fogyasztók, hanem nagy figyelmet fordítottunk arra is, hogy különböző terméktípusaink könnyen megtalálhatóak és megkülönböztethetőek legyenek” – ismertette a megújulást Ferencz Judit. Hozzátette, a MAM külön színkódolást alkalmaz az összes cumija és cumisüvege esetében.
Mint megtudtuk, a teljes polipropilén alapanyagú cumi portfólió és az Anti-Colic cumisüvegek esetében fenntarthatóbb alapanyagra vált a vállalat több mint 50 országban. Ez azt jelenti, hogy az összes MAM cumi (kivéve a szilikonból készült Comfort cumi) gombja, pajzsa és sterilizáló doboza, valamint a legnagyobb volumenben eladott MAM Anti-Colic cumisüvegeik minden polipropilén része bio-körforgásos alapanyagra vezethető vissza az ISCC PLUS tanúsított tömegmérleg-eljárás alapján.
A MAM Perfect és Supreme cumikat úgy alkották meg, hogy extravékony és rugalmas szívókájuknak köszönhetően csökken a fogdeformációk kialakulásának esélye, melyet klinikai tanulmányok is megerősítenek.
A szülőket és a babákat is segíti, hogy a MAM cumitípusok többségéből elérhető éjszakai változat is, mely a napközben begyűjtött fénynek köszönhetően éjszaka világít.
Az önsterilizáló funkció ugyancsak fontos innováció, hiszen a sterilizáló doboz használata praktikus és egyszerű a szülői visszajelzések alapján. Ezen felül pedig egy igazán környezettudatos választás, hiszen a cumik fazékban történő kifőzéséhez képest 77%-os CO2 megtakarítást tesz lehetővé.
„Úgy vélem, a babatermékek piaca kevésbé árérzékeny, tapasztalható, hogy a fogyasztók ragaszkodnak a már jól megszokott MAM minőséghez és biztonsághoz. A vásárlók számára az is nagyon fontos, hogy a babák könnyen elfogadják akár a cumi szívókáját, akár a cumisüveg etetőcumiját. A MAM cumikat és cumisüvegeket a babák 94%-a elfogadja a SkinSoft szilikonnak köszönhetően, mely az anya bőrének ismerős érzetét nyújtja*.
* Piackutatás 2010-2023, 1588 babával tesztelve
Fontos az ár, de a minőség is
„A baba-mama szektor legnagyobb e-kereskedelmi szereplőjeként általánosan elmondható, hogy a piaci szokások változása mellett is meg tudtuk tartani, sőt, tovább tudtuk növelni a Pelenka.hu forgalmát” – mondta lapunknak Csereklei Zoltán, a Webshop Global Kft. ügyvezetője. Ebben a fogyasztók és a kereskedők számára is nehezebb időszakban rendkívül fontos, hogy a vállalat késlekedés nélkül reagáljon az igényekre. A 2023-as év elejétől érezhető a lefelé vásárlás, és felmerült az igény a helyettesítő, alacsonyabb kategóriás termékekre.
A hagyományos (tépőzáras) pelenka mellett manapság elengedhetetlen egy háztartásban a bugyipelenka használata, ha a gyermek életkora már lehetővé teszi a használatát. A nyári, melegebb időjárás beköszöntével érezhetően megnő a bugyipelenkák iránti kereslet, ahogy ekkoriban indul be az úszópelenka szezon is. A Pelenka.hu kínálatában számtalan textilpelenka, ifjúsági pelenka és éjszakai pelenka is található, ami egy újabb trend térhódítását jelzi.
Csereklei Zoltán szerint a márkahűség abszolút érzékelhető, azaz a jól bevált márkáról nem szívesen váltanak a vásárlók. „Azt tapasztaljuk, hogy míg a pelenkánál ragaszkodnak a nevesebb márkákhoz, a törlőkendőnél engedékenyebbek és jobban hajlanak az egészséges ár-érték arányú termékek felé” – tette hozzá.
A Pelenka.hu alapvetően a nagy kiszerelésű termékekre, havi-másfélhavi adagokra van berendezkedve nemcsak pelenka, de törlőkendő, bébiétel, mosószer és egyéb termékek esetében is. Havi pelenkacsomagok iránt töretlen a kereslet.
Mint említette, a Pampers Premium Care termékei mellett a nemrégiben bevezetett új vonal, a Pampers Harmonie is egyre nagyobb teret hódít a vásárlók között: ez a prémium termék már kifejezetten a környezettudatos vásárlókat is célozza.
Az érzékeny bababőr ápolásakor a kulcsszó a szenzitív. Például a Sudocrem kétféle törlőkendője közül a sensitive verzióból kétszer annyit értékesít az online áruház, mint a soft clean (panthenollal és E-vitaminnal dúsított) verziójából.
„Elmondható, hogy az utóbbi egy év egyik fontos előrelépése a HiPP termékkörének bővülése a HiPP prémium gyümölcsök vonal bevezetésével, mely kiszélesítette a bébidesszertek körét” – említette az ügyvezető.
Hangsúlyozta: Magyarországon pelenkából már több fogy online, mint a hagyományos kereskedelemben. „Azt hiszem, ebben a mi cégünknek úttörő szerepe volt. Célunk, hogy minél szélesebb körben nyújthassunk kiemelkedő szolgáltatást a vásárlóink számára, legyen az termékkör, tanácsadás vagy gyors házhozszállítás.”
Erősödőben a tudatos vásárlás
A gazdasági nehézségek miatt még inkább fókuszba került a dm tartós ár stratégiája. „Idén tavasszal a legkeresettebb pelenkaárainkat még versenyképessebbé tettük” – ismertette a dm Kft. szortiment menedzsere. Takács László megemlítette, annak ellenére, hogy a babaápolási termékek piacán jellemző a márkahűség, a dm saját márkás termékei iránti kereslet jelentősen megnövekedett a nagyon jó ár-érték aránynak köszönhetően.
Noha a környezettudatosság jelenleg nem szerepel az elsődleges szempontok között a termékek kiválasztásakor, a vevők egyre tudatosabbak és szem előtt tartják a környezetvédelmet is. A tudatos szemlélet várhatóan erősödni fog, hiszen az elmúlt években a gyártási technológiák fejlődése javította a pelenkák kialakítását.
Mint megtudtuk, a hagyományos pelenkák mellett az elmúlt időszakban egyre nagyobb teret hódítottak a bugyipelenkák, hiszen a könnyű fel- és levétel segíti a WC-re szoktatást. „Az utóbbi időben az éjszakai pelenkák és természetesen az úszópelenka forgalma is megerősödött” – ismertette a szortiment menedzser, hozzátéve: a dm online shop választékában megtalálhatóak a mosható pelenkák is, melyek környezetbarát megoldások.
„Úgy látjuk, hogy hónap elején egyszerre vásárolják meg az adott havi pelenka mennyiséget akár kuponok felhasználásával. A dm tartós ár stratégiája nagyon közkedvelt a vásárlók körében, hiszen mindig tudják, hogy mennyibe kerül a termék, nem kell folyamatosan akciókra vadászniuk.”
A pelenkák esetében a megapackok és monatspackok, a törlőkendők esetében szintén a nagyobb összecsomagolások iránt növekszik évről évre a kereslet. Erre a kihívásra reagálva a dm egyre több nagy kiszerelést vezet be szortimentjébe, azért, hogy a korábban csak online shopban elérhető termékeket már a boltokban is megvehessék a vásárlók.
Törlőkendők választásakor a legfontosabb, hogy ne tartalmazzon illatanyagot és alkoholt (etanolt). A dm vásárlói körében a szenzitív termékek a legnépszerűbbek, melyek erős nedvszívóképességgel rendelkeznek és pH-bőrsemlegesek. Majd ezeket követi a nedves törlőkendő 99%-os vízzel, mely rostanyaga felelős erdőgazdálkodásból származik és 100%-ig lebomlik. Nem tartalmaz mikroműanyagokat és tisztán szintetikus polimereket sem.
„Az online vásárlási hajlandóság évről évre folyamatosan növekszik, kiemelt forgalom jellemző a kategóriára” – fűzte hozzá a dm szortiment menedzsere.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. júniusi szám)