A kényelmi termékek szegmense sokféle formát ölthet. A sikeres termékek gyártói számára már nemcsak az összetevők, hanem a környezettudatosság is kiemelten fontosak.

Kényeztetés télen-nyáron
„Azt látjuk, hogy az évek óta tapasztalható nehezebb gazdasági ­helyzet ellenére a fogyasztók egyre inkább igénylik a kényelmi termékeket – fogalmazott a König-Units Kft. értékesítési igazgatója.
A König-Units Kft. forgalmazóként széles termékválasztékkal rendelkezik, mint például a széles körben ismert Hulala habalapok és Gran Cucina főzőkrémeken túl – a teljesség igénye nélkül – sajtok, margarinok, olajok, húskészítmények, élesztő és fagyasztott termékek.
Káposztás István elmondta, a nyári szezonban leginkább a fehér sajtok, ezen belül a mozzarella, és a bivalytejből készült Bufala, Burrata iránt nő meg a kereslet, köszönhetően a grillszezonnak, továbbá annak, hogy a nyári melegben az emberek szívesebben fogyasztanak könnyed ételeket, sok salátát.
„Emellett az extra szűz olívaolajaink (pl.: La Masseria, Allegro) forgalma is növekedést mutat a nyári időszakban. A Horeca vonalon a szeletelt- és reszelt sajtjaink forgalma emelkedik jelentősebb mértékben, itt kiemelném a reszelt mozzarellát, vörös cheddart és természetesen a közkedvelt Trappista, Edami, valamint Gouda sajtokat” – ismertette a kínálatot. „Ha szűk értelemben vesszük a kényelmi terméket, a legnépszerűbb a használatra kész Hulala habspray, amely növényi alapú vegán, illetve tejszín alapú laktózmentes változatban is elérhető vásárlóink számára, mellyel megkoronázhatják a fagylaltot, desszertet, gyümölcsöt vagy éppen a ­hűsítő jegeskávét” – ismertette, megemlítve a közkedvelt 100 g-os kiszerelésű töltésre kész képviselőfánkot.
A König-Units Kft. folyamatosan bővíti termékpalettá­ját, melynek kialakításakor figyelembe veszi a ­különböző élelmiszeripari kiállításokon tapasztalt új trendeket, termékinnovációkat, valamint a vevők visszajelzéseit, igényeit. A vállalat jelenleg elsősorban a sajtválaszték, valamint a vegán termékkínálat további bővítésén dolgozik.

Jelentős fejlesztésekkel
„A kényelmi termékek kategóriáját több trend ­jellemzi” – mondta lapunknak Hajduné Reinwald Anita, a Mary-ker Pasta Kft. értékesítési igazgatója. Az egészséges életmód iránti növekvő igény jelentős hatással van a kényelmi termékek piacára. A környezettudatos fogyasztói magatartás is jelentős hatással van a kényelmi termékekre. Az online vásárlás és az élelmiszer-házhozszállítás népszerűsége folyamatosan nő. Fontos trend, hogy az élelmiszeripar is egyre inkább alkalmazza a digitális technológiákat a vásárlói élmény javítása érdekében.
„A száraztészta kategóriában számos kényelmi termék található, amelyek különböző fogyasztói igényeket elégítenek ki. A legnépszerűbb tésztafélék között a hagyományos száraztészták (spagetti, penne, fusilli, farfalle), valamint a teljes kiőrlésű tészták szerepelnek” – említette Hajduné Reinwald Anita, hozzátéve, hogy az új trend szerint a környezettudatosság jegyében termékeit 10–30%-ban újra felhasznált alapanyagból készült fóliába csomagolja a gyártó.
„A Don Francesco termékcsaládunk igen kedvelt a hazai fogyasztók körében. A termékcsaládot a körettésztákon felül idén továbbfejlesztettük a levestészta kategóriával, nagy gépi gyártók nem kínálnak durum levesbetétet, így először 3 formátummal meghódítjuk a piacot, majd várjuk a további igényeket a formátumok bővítésére” – említette a szakember, hozzáfűzve, hogy a nyári szezonban a hidegen fogyasztható tészták (pl. tésztasaláták, zöldséges tészták, citrusos és tengeri ételekhez kínált tészták) a keresettek.
Hajduné Reinwald Anita elárulta, hogy a Mary-ker Pasta Kft. fejlesztéseinek fő irányvonala jelenleg a környezettudatos csomagolás kialakítása. A vállalat egy biológiailag lebomló csomagoláson dolgozik, az újrahasznosítható és újrahasznosított anyagokkal készült fóliát már elkezdte bevezetni. Kiemelt cél még az energiahatékony gyártási folyamatok bevezetése, a megújuló energiaforrások használata is. „Mindemellett a tudatos fogyasztók számára újdonság a durum tésztánk és a most megjelent durum levesbetét megoldásunk, valamint a teljeskiőrlésű termékcsaládunk” – ismertette.
A Magyar Termék védjegy hangsúlyos kiemelése ­nagyszerű lehetőség a termékek népszerűsítésére és az ügyfél­bizalom megerősítésére. Éppen ezért a Mary-ker Kft. száraztészta termékein jól látható helyen megtalálható a Magyar Termék védjegy logója.
„Úgy vélem, hogy az őszi Magyar Termék nyereményjátékban való részvétel remek lehetőség, gyártói oldalról is rendkívül fontos lehet, mivel ez lehetőséget teremt a márkánk és új termékeink számára a hazai termékek népszerűsítésére és az ügyfélkör megerősítésére” – fűzte hozzá.

Egyszerűen és gyorsan elkészíthető
A Maresi Foodbroker Kft. brand managere szerint a kényelmi termékek száma évről évre növekszik, hiszen leegyszerűsítik és gyorsítják a sütés-főzést. „Úgy gondolom, ez a trend a jövőben is ­folytatódni fog, a kínálat folyamatosan bővül majd alap-, illetve egészségtudatos, mentes termékekkel” – mondta Müller Zita.
Hozzátette: úgy látni, egyre nagyobb igény van az alterna­tív, különböző ételintoleranciáknak megfelelő ­termékekre, amire reagálva nagyjából 1 éve bevezették a Tante Fanny ­teljes ki­őrlésű leveles tésztát.
A színezéket, ízfokozót, sem tartósítószert nem ­tartalmazó Tante Fanny termékek kínálatában rengeteg fajta friss, ­hűtött, már sütőpapírra feltekert tészta található. A fogyasztók ­választhatnak leveles, illetve dupla leveles tésztából, vajas leveles tésztából, vajas-élesztős leveles tésztából, tönkölyös leveles tésztából és teljes kiőrlésű leveles tésztából. Ezek mellett a kínálatban szerepel a friss, hűtött pizzatészta, amiből sima, XXL, családi méret és tönkölyös verziók is elérhetőek a magyar piacon. A fogyasztók választhatják a Tante Fanny friss, hűtött linzertésztát vagy az omlós quiche tésztát is. Mindezek mellett a kínálatban elérhető a vajas kelt tészta is. „A ­nyári szezonban sokan választják a pizza tésztáinkat, az XXL-es kiszerelésű pizzatésztánk tökéletes a családoknak egy gyors, nyári ebédhez vagy vacsorához” – egészítette ki a választék ismertetését a brand manager.
„Viszonylag új fejlesztéseink közé tartozik a Tante Fanny friss, hűtött teljes kiőrlésű leveles tésztánk, teljes kiőrlésű búza­liszt, valamint rozsliszt és korpa felhasználásával készült, rostban gazdag, így könnyedén diétába illeszthető, a tudatos táplálkozás alappillére lehet. A termék a laktózmentes, vegán és vegetáriánus fogyasztók számára is megfelelő választás lehet” – ismertette, hozzátéve, hogy a Tante Fanny friss, tönkölyös leveles tészta és a friss tönkölyös pizzatészta 100%-ban 550-es típusú tönkölyből készül és laktózmentes.
A Tante Fanny kommunikációjának fontos része, hogy folyamatosan szezonális recepteket és letölthető recept­füzeteket osztanak meg a www.tantefanny.hu weboldalon, valamint Facebook és Instagram oldalain. A hírlevélre feliratkozók ­pedig első kézből értesülhetnek az újdonságokról.
„Különböző gasztro oldalakon egész évben készülnek termékeinkből recept videók, amelyekkel reméljük, ­sokakat ­ösztönözhetünk, hogy próbálják ki, milyen egyszerű is a Tante Fanny friss, hűtött tésztákkal sütni” – tette hozzá.

Ünneplés megújulással
„A konzerveknek jelentős szerepe volt a kényelmi termékek evolúció­jában, elősegítve az élelmiszerek hosszú eltarthatóságát, időhatékony megoldást nyújtva, és a szezonális zöldségek, gyümölcsök folyamatos elérhetőségét biztosítva” – mondta lapunknak a Globus Konzervipari Zrt. kereskedelmi és marketing igazgatója, Vajdahunyadi Csaba, hozzáfűzve, hogy a kényelmi termékek piacán egyre növekvő kereslet figyelhető meg. A Future Market Insights szerint mérsékelt ütemű növekedés várható a konzervipari termékek világszintű piacán is.
„Gyümölcs- és zöldségkonzerveink között ­megtalálható az alaptermékeknek számító kukorica és zöldborsón túl például a Chilis zöldségkeverék és a Paradicsomos fehérbab konzerv is, amelyekből pillanatok alatt készétel ­varázsolható. Kiemelném még a Mexikói Quinoa Saláta kartongyűrűs termékünket, amely három konzerv fúziójával nyújt kiváló ­lehetőséget egy harmonikus köret gyors elkészítéséhez” – ismer­tette a termékeket.
A gyártó számára az idei év a Globus 100. évfordulójáról szól, amelynek köszönhetően a márka teljes ­arculatváltáson ment keresztül. A megújulást követő pozitív visszajelzések alapján a Globus márkaszemélyisége megfiatalodott, és a bolti eladások is kedvezőek alakultak a kampány alatt, „ezzel megalapozva a márka következő száz évét”.
„A Globus designváltása során nagy hangsúlyt kapott a ­márka tradicionális értékeinek megőrzése, miközben új értékeket is hozzákapcsoltunk a meglévőkhöz” – említette a kereskedelmi és marketing igazgató. Vajdahunyadi Csaba rámutatott, hogy a kínai gyártók európai piacra való belépése új kihívások elé állítja az iparágat, mind az árverseny, mind az áthúzódó készletek kezelése szempontjából.
Mint megtudtuk, a konzervipari gyár számos innovációs projektje fókuszál a termékpaletta kibővítésére és optimalizálására, miközben nyitott az új kategóriák felfedezésére is. A cél és a fejlesztési irány az, hogy a Globus kilépjen az ételkészítési alapanyagok kategóriájából és teljes körű élelmezési megoldást kínáljon a fogyasztók számára. A vállalat megújult honlapján is elérhető több különleges recept, amelyek akár a nyári sütögetések támogatói is lehetnek.
„A kényelmi termékek terén a Globus Vital termékcsaládját azok számára álmodtuk meg, akik allergia, intolerancia, érzékenység vagy egészségtudatosság szempontjából kerülni szeretnék a hozzáadott sót és cukrot a táplálkozásuk során – említette, felhívva rá a figyelmet, hogy a megújult csomagoláson zöld emblémákat jelenített meg, melyekkel az adott termék előnyeire hívják fel a figyelmet.
„Húsvét környékén a 100 éves Globus márka ­megerősítése érdekében elindítottunk egy AP kódos nyereményjátékot »Ez aztán a nyerő megújulás« elnevezéssel. A nyeremény­játék népszerűsítése kizárólag online történt, a játékosok ­száma jelentősen felülmúlta a várakozásainkat.”

A jövőt is szem előtt tartva
Cseh Tamás, a Nyíregyházi Ke­nyér­gyár Kft. kereskedelmi vezetője szerint jelenleg a piacon a kényelmi kate­góriában leginkább a funkcionalitás és a praktikum dominál. A fogyasztók keresik az olyan fagyasztott pékárut, amelyek könnyen elkészíthetők, és frissen, gyorsan fogyaszthatók. A mai világban a fogyasztók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges életmódra, mindamellett, hogy szeretnek új ízeket és variációkat kipróbálni. „Mindezen felül a fenntarthatóság és környezettudatosság is nagyon fontos szempont” – hívta fel rá a figyelmet a szakember.
„Minden, a Frigotti márkanév alatt futó termékünk kényelmi termék. Kínálatunk széleskörű, sós, édes, mini és maxi termékek tárháza. Ezen termékeink előkelesztettek, fagyasztóból azonnal, vagy szobahőn való kiengedést követően azonnal süthetőek – említette Cseh Tamás. – Az 1 kg-os díszcsomagolt mini termékeink megtalálhatóak a hazai diszkontok, szupermarketek látványfagyasztóiban. Legnépszerűbb termékünk a kakaós csiga, melyből 2023-ban közel 8 millió darabot gyártottunk és értékesítettünk. A sajtos pogácsa és a túrós táska együttesen közel 12 millió darabos eladást generáltak.”
Ha nyár, akkor a Nyíregyházi Kenyérgyár által gyártott Frigotti lángostészta a slágertermék, melyet a vállalat jelenleg 14 országba exportál, a szomszédos országokon keresztül egészen az Egyesült Királyságig és a Skandináv országokig.
„Megemlíteném továbbá a különböző vendéglátóegységek számára értékesített 120 tonnányi 100 db-os lédig kiszerelést is. A termék sikere a hagyományos receptúrában rejlik. A termékkínálatban CH csökkentett termékek is megtalálhatóak, melyek nagy részben csíráztatott és/vagy fermentált alapanyagokból készülnek.
A Nyíregyházi Kenyérgyár Kft. termékfejlesztései folyamatosak, figyelve a jelenlegi árérzékeny piacra. Megtudtuk, hogy hamarosan elérhetővé válik egy már elősütött, fa­gyaszott, kész termék is. (Ready to eat) Laktató, minőségi, hagyományos ízvilággal. „Készülünk olyan újításokkal is, melyek innovatív ízeket hivatottak életre kelteni, olyan ízeket, amelyek jelenleg nem elérhetőek a nagyközönség számára fa­gyaszott, hosszan eltartható formában” – egészítette ki.
A pékipari gyár termékeit televíziós reklámmal, más cégekkel való együttműködéssel, rendezvényeken való részvétellel, különböző promóciók segítségével népszerűsíti. A jövőben nagy hangsúlyt kíván fektetni a közösségi médiában való jelenlétre. „Célunk a márka iránti bizalom építése, ápolása.”

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. júniusi szám)

digitális lapszám ITT: