A kényelmi termékek szegmense sokféle formát ölthet. A sikeres termékek gyártói számára már nemcsak az összetevők, hanem a környezettudatosság is kiemelten fontosak.
Kényeztetés télen-nyáron
„Azt látjuk, hogy az évek óta tapasztalható nehezebb gazdasági helyzet ellenére a fogyasztók egyre inkább igénylik a kényelmi termékeket – fogalmazott a König-Units Kft. értékesítési igazgatója.
A König-Units Kft. forgalmazóként széles termékválasztékkal rendelkezik, mint például a széles körben ismert Hulala habalapok és Gran Cucina főzőkrémeken túl – a teljesség igénye nélkül – sajtok, margarinok, olajok, húskészítmények, élesztő és fagyasztott termékek.
Káposztás István elmondta, a nyári szezonban leginkább a fehér sajtok, ezen belül a mozzarella, és a bivalytejből készült Bufala, Burrata iránt nő meg a kereslet, köszönhetően a grillszezonnak, továbbá annak, hogy a nyári melegben az emberek szívesebben fogyasztanak könnyed ételeket, sok salátát.
„Emellett az extra szűz olívaolajaink (pl.: La Masseria, Allegro) forgalma is növekedést mutat a nyári időszakban. A Horeca vonalon a szeletelt- és reszelt sajtjaink forgalma emelkedik jelentősebb mértékben, itt kiemelném a reszelt mozzarellát, vörös cheddart és természetesen a közkedvelt Trappista, Edami, valamint Gouda sajtokat” – ismertette a kínálatot. „Ha szűk értelemben vesszük a kényelmi terméket, a legnépszerűbb a használatra kész Hulala habspray, amely növényi alapú vegán, illetve tejszín alapú laktózmentes változatban is elérhető vásárlóink számára, mellyel megkoronázhatják a fagylaltot, desszertet, gyümölcsöt vagy éppen a hűsítő jegeskávét” – ismertette, megemlítve a közkedvelt 100 g-os kiszerelésű töltésre kész képviselőfánkot.
A König-Units Kft. folyamatosan bővíti termékpalettáját, melynek kialakításakor figyelembe veszi a különböző élelmiszeripari kiállításokon tapasztalt új trendeket, termékinnovációkat, valamint a vevők visszajelzéseit, igényeit. A vállalat jelenleg elsősorban a sajtválaszték, valamint a vegán termékkínálat további bővítésén dolgozik.
Jelentős fejlesztésekkel
„A kényelmi termékek kategóriáját több trend jellemzi” – mondta lapunknak Hajduné Reinwald Anita, a Mary-ker Pasta Kft. értékesítési igazgatója. Az egészséges életmód iránti növekvő igény jelentős hatással van a kényelmi termékek piacára. A környezettudatos fogyasztói magatartás is jelentős hatással van a kényelmi termékekre. Az online vásárlás és az élelmiszer-házhozszállítás népszerűsége folyamatosan nő. Fontos trend, hogy az élelmiszeripar is egyre inkább alkalmazza a digitális technológiákat a vásárlói élmény javítása érdekében.
„A száraztészta kategóriában számos kényelmi termék található, amelyek különböző fogyasztói igényeket elégítenek ki. A legnépszerűbb tésztafélék között a hagyományos száraztészták (spagetti, penne, fusilli, farfalle), valamint a teljes kiőrlésű tészták szerepelnek” – említette Hajduné Reinwald Anita, hozzátéve, hogy az új trend szerint a környezettudatosság jegyében termékeit 10–30%-ban újra felhasznált alapanyagból készült fóliába csomagolja a gyártó.
„A Don Francesco termékcsaládunk igen kedvelt a hazai fogyasztók körében. A termékcsaládot a körettésztákon felül idén továbbfejlesztettük a levestészta kategóriával, nagy gépi gyártók nem kínálnak durum levesbetétet, így először 3 formátummal meghódítjuk a piacot, majd várjuk a további igényeket a formátumok bővítésére” – említette a szakember, hozzáfűzve, hogy a nyári szezonban a hidegen fogyasztható tészták (pl. tésztasaláták, zöldséges tészták, citrusos és tengeri ételekhez kínált tészták) a keresettek.
Hajduné Reinwald Anita elárulta, hogy a Mary-ker Pasta Kft. fejlesztéseinek fő irányvonala jelenleg a környezettudatos csomagolás kialakítása. A vállalat egy biológiailag lebomló csomagoláson dolgozik, az újrahasznosítható és újrahasznosított anyagokkal készült fóliát már elkezdte bevezetni. Kiemelt cél még az energiahatékony gyártási folyamatok bevezetése, a megújuló energiaforrások használata is. „Mindemellett a tudatos fogyasztók számára újdonság a durum tésztánk és a most megjelent durum levesbetét megoldásunk, valamint a teljeskiőrlésű termékcsaládunk” – ismertette.
A Magyar Termék védjegy hangsúlyos kiemelése nagyszerű lehetőség a termékek népszerűsítésére és az ügyfélbizalom megerősítésére. Éppen ezért a Mary-ker Kft. száraztészta termékein jól látható helyen megtalálható a Magyar Termék védjegy logója.
„Úgy vélem, hogy az őszi Magyar Termék nyereményjátékban való részvétel remek lehetőség, gyártói oldalról is rendkívül fontos lehet, mivel ez lehetőséget teremt a márkánk és új termékeink számára a hazai termékek népszerűsítésére és az ügyfélkör megerősítésére” – fűzte hozzá.
Egyszerűen és gyorsan elkészíthető
A Maresi Foodbroker Kft. brand managere szerint a kényelmi termékek száma évről évre növekszik, hiszen leegyszerűsítik és gyorsítják a sütés-főzést. „Úgy gondolom, ez a trend a jövőben is folytatódni fog, a kínálat folyamatosan bővül majd alap-, illetve egészségtudatos, mentes termékekkel” – mondta Müller Zita.
Hozzátette: úgy látni, egyre nagyobb igény van az alternatív, különböző ételintoleranciáknak megfelelő termékekre, amire reagálva nagyjából 1 éve bevezették a Tante Fanny teljes kiőrlésű leveles tésztát.
A színezéket, ízfokozót, sem tartósítószert nem tartalmazó Tante Fanny termékek kínálatában rengeteg fajta friss, hűtött, már sütőpapírra feltekert tészta található. A fogyasztók választhatnak leveles, illetve dupla leveles tésztából, vajas leveles tésztából, vajas-élesztős leveles tésztából, tönkölyös leveles tésztából és teljes kiőrlésű leveles tésztából. Ezek mellett a kínálatban szerepel a friss, hűtött pizzatészta, amiből sima, XXL, családi méret és tönkölyös verziók is elérhetőek a magyar piacon. A fogyasztók választhatják a Tante Fanny friss, hűtött linzertésztát vagy az omlós quiche tésztát is. Mindezek mellett a kínálatban elérhető a vajas kelt tészta is. „A nyári szezonban sokan választják a pizza tésztáinkat, az XXL-es kiszerelésű pizzatésztánk tökéletes a családoknak egy gyors, nyári ebédhez vagy vacsorához” – egészítette ki a választék ismertetését a brand manager.
„Viszonylag új fejlesztéseink közé tartozik a Tante Fanny friss, hűtött teljes kiőrlésű leveles tésztánk, teljes kiőrlésű búzaliszt, valamint rozsliszt és korpa felhasználásával készült, rostban gazdag, így könnyedén diétába illeszthető, a tudatos táplálkozás alappillére lehet. A termék a laktózmentes, vegán és vegetáriánus fogyasztók számára is megfelelő választás lehet” – ismertette, hozzátéve, hogy a Tante Fanny friss, tönkölyös leveles tészta és a friss tönkölyös pizzatészta 100%-ban 550-es típusú tönkölyből készül és laktózmentes.
A Tante Fanny kommunikációjának fontos része, hogy folyamatosan szezonális recepteket és letölthető receptfüzeteket osztanak meg a www.tantefanny.hu weboldalon, valamint Facebook és Instagram oldalain. A hírlevélre feliratkozók pedig első kézből értesülhetnek az újdonságokról.
„Különböző gasztro oldalakon egész évben készülnek termékeinkből recept videók, amelyekkel reméljük, sokakat ösztönözhetünk, hogy próbálják ki, milyen egyszerű is a Tante Fanny friss, hűtött tésztákkal sütni” – tette hozzá.
Ünneplés megújulással
„A konzerveknek jelentős szerepe volt a kényelmi termékek evolúciójában, elősegítve az élelmiszerek hosszú eltarthatóságát, időhatékony megoldást nyújtva, és a szezonális zöldségek, gyümölcsök folyamatos elérhetőségét biztosítva” – mondta lapunknak a Globus Konzervipari Zrt. kereskedelmi és marketing igazgatója, Vajdahunyadi Csaba, hozzáfűzve, hogy a kényelmi termékek piacán egyre növekvő kereslet figyelhető meg. A Future Market Insights szerint mérsékelt ütemű növekedés várható a konzervipari termékek világszintű piacán is.
„Gyümölcs- és zöldségkonzerveink között megtalálható az alaptermékeknek számító kukorica és zöldborsón túl például a Chilis zöldségkeverék és a Paradicsomos fehérbab konzerv is, amelyekből pillanatok alatt készétel varázsolható. Kiemelném még a Mexikói Quinoa Saláta kartongyűrűs termékünket, amely három konzerv fúziójával nyújt kiváló lehetőséget egy harmonikus köret gyors elkészítéséhez” – ismertette a termékeket.
A gyártó számára az idei év a Globus 100. évfordulójáról szól, amelynek köszönhetően a márka teljes arculatváltáson ment keresztül. A megújulást követő pozitív visszajelzések alapján a Globus márkaszemélyisége megfiatalodott, és a bolti eladások is kedvezőek alakultak a kampány alatt, „ezzel megalapozva a márka következő száz évét”.
„A Globus designváltása során nagy hangsúlyt kapott a márka tradicionális értékeinek megőrzése, miközben új értékeket is hozzákapcsoltunk a meglévőkhöz” – említette a kereskedelmi és marketing igazgató. Vajdahunyadi Csaba rámutatott, hogy a kínai gyártók európai piacra való belépése új kihívások elé állítja az iparágat, mind az árverseny, mind az áthúzódó készletek kezelése szempontjából.
Mint megtudtuk, a konzervipari gyár számos innovációs projektje fókuszál a termékpaletta kibővítésére és optimalizálására, miközben nyitott az új kategóriák felfedezésére is. A cél és a fejlesztési irány az, hogy a Globus kilépjen az ételkészítési alapanyagok kategóriájából és teljes körű élelmezési megoldást kínáljon a fogyasztók számára. A vállalat megújult honlapján is elérhető több különleges recept, amelyek akár a nyári sütögetések támogatói is lehetnek.
„A kényelmi termékek terén a Globus Vital termékcsaládját azok számára álmodtuk meg, akik allergia, intolerancia, érzékenység vagy egészségtudatosság szempontjából kerülni szeretnék a hozzáadott sót és cukrot a táplálkozásuk során – említette, felhívva rá a figyelmet, hogy a megújult csomagoláson zöld emblémákat jelenített meg, melyekkel az adott termék előnyeire hívják fel a figyelmet.
„Húsvét környékén a 100 éves Globus márka megerősítése érdekében elindítottunk egy AP kódos nyereményjátékot »Ez aztán a nyerő megújulás« elnevezéssel. A nyereményjáték népszerűsítése kizárólag online történt, a játékosok száma jelentősen felülmúlta a várakozásainkat.”
A jövőt is szem előtt tartva
Cseh Tamás, a Nyíregyházi Kenyérgyár Kft. kereskedelmi vezetője szerint jelenleg a piacon a kényelmi kategóriában leginkább a funkcionalitás és a praktikum dominál. A fogyasztók keresik az olyan fagyasztott pékárut, amelyek könnyen elkészíthetők, és frissen, gyorsan fogyaszthatók. A mai világban a fogyasztók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges életmódra, mindamellett, hogy szeretnek új ízeket és variációkat kipróbálni. „Mindezen felül a fenntarthatóság és környezettudatosság is nagyon fontos szempont” – hívta fel rá a figyelmet a szakember.
„Minden, a Frigotti márkanév alatt futó termékünk kényelmi termék. Kínálatunk széleskörű, sós, édes, mini és maxi termékek tárháza. Ezen termékeink előkelesztettek, fagyasztóból azonnal, vagy szobahőn való kiengedést követően azonnal süthetőek – említette Cseh Tamás. – Az 1 kg-os díszcsomagolt mini termékeink megtalálhatóak a hazai diszkontok, szupermarketek látványfagyasztóiban. Legnépszerűbb termékünk a kakaós csiga, melyből 2023-ban közel 8 millió darabot gyártottunk és értékesítettünk. A sajtos pogácsa és a túrós táska együttesen közel 12 millió darabos eladást generáltak.”
Ha nyár, akkor a Nyíregyházi Kenyérgyár által gyártott Frigotti lángostészta a slágertermék, melyet a vállalat jelenleg 14 országba exportál, a szomszédos országokon keresztül egészen az Egyesült Királyságig és a Skandináv országokig.
„Megemlíteném továbbá a különböző vendéglátóegységek számára értékesített 120 tonnányi 100 db-os lédig kiszerelést is. A termék sikere a hagyományos receptúrában rejlik. A termékkínálatban CH csökkentett termékek is megtalálhatóak, melyek nagy részben csíráztatott és/vagy fermentált alapanyagokból készülnek.
A Nyíregyházi Kenyérgyár Kft. termékfejlesztései folyamatosak, figyelve a jelenlegi árérzékeny piacra. Megtudtuk, hogy hamarosan elérhetővé válik egy már elősütött, fagyaszott, kész termék is. (Ready to eat) Laktató, minőségi, hagyományos ízvilággal. „Készülünk olyan újításokkal is, melyek innovatív ízeket hivatottak életre kelteni, olyan ízeket, amelyek jelenleg nem elérhetőek a nagyközönség számára fagyaszott, hosszan eltartható formában” – egészítette ki.
A pékipari gyár termékeit televíziós reklámmal, más cégekkel való együttműködéssel, rendezvényeken való részvétellel, különböző promóciók segítségével népszerűsíti. A jövőben nagy hangsúlyt kíván fektetni a közösségi médiában való jelenlétre. „Célunk a márka iránti bizalom építése, ápolása.”
(TERMÉKMIX magazin – 2024. júniusi szám)