Az elmúlt években a költségek emelkedése, az infláció és más válságok hatással voltak a bébiételek piacára is. A nehezebb körülmények ellenére 2024 fejlesztési lehetőségeket is kínál az iparág résztvevői számára.

Sikeres a bioválaszték
Az egészséges táplálkozásra való törekvés és a tudatos szülők igényei egyre inkább meghatározzák a bébiétel piacot. Az Univer is ezen a vonalon halad, ezért a cég fő prioritása a bébiétel termékkör „bio”-vá alakítása.
Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketing igazgatója szerint a portfólió folyamatos felülvizsgálata és újítása elengedhetetlen. „Figyeljük a termékeink forgalmát, és ha az egyes ízek nem teljesítenek jól, újabb ízekben gondolkozunk helyettük.”
Az elmúlt években a bébiételek, bébiitalok és babadesszertek gyártása során egyre nagyobb hangsúly kerül a termékek alapanyagaira, valamint a mentességre. „Az Univer eddig is ezt a trendet követte, ezután is azon leszünk, hogy a tudatos szülőket segítsük” – hangsúlyozta Bazsó Rita.
A fogyasztók tudatosságának erősödése komoly hatással van a piacra, hiszen egyre többen keresik az egészséges, fenntartható és környezetbarát termékeket. Az édesanyák nagy hangsúlyt fektetnek a babák hozzátáplálására. Az Univer bébi­ételek nagy része allergén mentes, gluténmentes, de vannak olyan bébiételek is, melyek éppen az allergének bevezetését támogatják.
Mint megtudtuk, az Univer választékából egyértelműen a gyümölcsös bébiételek, desszertek a listavezetők. „A termékeink közül a 6 hónaposoknak szánt Almaszósz csirke­hússal, illetve a Sütőtökpüré csirkehússal messze a legkedveltebb ízek. Előkelő helyen szerepel még a Zöldséges rizottó csirkemellel vagy a Zöldséges vadas marha­hús ­rizzsel. A ­korábbi években bevezetett újdonság, a zabpelyhes bébiételek is igen népszerűek az anyukák körében” – ismertette, hozzá­fűzve, hogy ez utóbbi kategóriával lehet ­segíteni az édesanyákat a glutén-, és tejallergének bevezetésébe.
„Úgy vélem, hogy a bio alapanyagok beszerzése nagyobb kihívás, mint a hagyományos alapanyagok felkutatása. Amit tudunk, hazai forrásból próbálunk beszerezni. Sok alapanyag nem megoldható hazai környezetből, pl. banán, ­mangó” – tette hozzá.
Mint megtudtuk, a desszertek, pürék kategóriában a gyümölcsös bébiételek az abszolút vezető ízek. Édeskés zamatával az alma, őszibarack, banán tartalmú bébiételek a legkeresettebb ízek közé sorolhatóak. „Az Alma, őszibarack párosítás mellett az Sütőtök, alma desszert áll a toplistánk élén évek óta, de nem sokkal van tőlük lemaradva a Szilva, alma sem” – ismertette.

125 éve a babákért
Makai Noémi, a Hipp Termelő és Kereskedelmi Kft. marketing managere szerint a csökkenő születés­szám és egyéb gazdasági körülmények miatt a bébiételek ­piaca jelenleg hullámzó képet mutat, és erősen befolyásolják a márkák és kereskedelmi márkák által megvalósított ár promóciók. A mennyiségi visszaesés leginkább a bébi­menük és az italok szegmensében látható, míg a desszertek az évek óta dinamikusan fejlődő alutasakos termékeknek köszönhetően kevésbé érintettek a negatív trendben.
Ahogy azt más kategóriáknál is tapasztalhatjuk, a bébiétel esetében is a prémium márka, azaz a HiPP tudta megtartani, sőt növelni piacrészét az említett változások mellett és jelentősen növelni tudta súlyát a hipermarketekben. A HiPP sikerének titka az egyre inkább keresett, egy éves kor felett adható, innovatív, tálcás menük disztribúciójának növekedése mellett az alutasakos termékek iránti kereslet emelkedése, valamint nem utolsó sorban a 2023 augusztusában bevezetett prémium gyümölcs és prémium gabonás gyümölcs termékcsalád bevezetése is.
„Fontos kiemelni a Nielsen által külön kategóriában mért baba snack piac dinamikus növekedését” – hangsúlyozta Makai Noémi. Európa-szerte megfigyelhető trend a babák számára kínálható gyümölcs- és gabonaszeletek, különféle snackek iránti kereslet erősödése. Jelentős a szerepük ebben a snack szeleteknek és ezen belül is a kedvezőbb árú, drogériákban kapható saját márkás termékeknek, ugyanakkor a gyártók is egyre több új termékkel lépnek erre a piacra.
„A Hipp a színes és ízletes bébiételek elismert szakértője, hiszen a vállalat idén ünnepli fennállásának 125. évfordulóját” – mondta a marketing manager. Mint megtudtuk, a legújabb kutatási területek a microbiota fejlődési folyamataira és az egészséges bélflóra támogatására terjednek ki. A HiPP a legmodernebb gyártási módszerekkel dolgozik, amelyek lehetővé teszik termékeinek további fejlesztését, és a természetes nyersanyagok lehető legkíméletesebb feldolgozását. Jó példa erre a nemrégiben bevezetett, bio-direktpürét tartalmazó bébiételek, melyekhez a gyümölcsöket kézzel szedik, azonnal lefagyasztják, majd kíméletesen pürésítik, ezzel biztosítva az intenzív szín- és ízélményt.
A vállalat számára különösen fontos a fenntarthatóság. „Folyamatosan fejlesztjük folyamatainkat a karbonlábnyomunk minimalizálása érdekében. Célunk, hogy hozzájáruljunk egy olyan világhoz, amelyben érdemes élni, és amelyet érdemes szeretni a következő generáció számára is a fenntartható ­cselekvés révén, amely vállalati filozófiánkban kulcsszerepet játszik.”

A legjobb minőségben
A bio bébiételek piaca az elmúlt években növekedést és fejlődést mutat. Az elmúlt években jelentősen nőtt a fogyasztók tudatossága a bébiételek tápanyagtartalmával és összetevőinek minőségével kapcsolatban. Az 1934 óta a legmagasabb ’bio’ színvonalat kínáló, svájci székhelyű Holle márka kizárólagos magyarországi forgalmazója, a Bio Partner Kft. operatív igazgatója, Görgényi András szerint ez a tendencia a bio bébiételek piacának bővüléséhez vezetett, ezért a szülők számára minden eddiginél több lehetőség áll rendelkezésre.
„Úgy vélem, hogy a bébiételek piacán az innovációk középpontjában a kényelem, a táplálkozás és a változatosság biztosítása állt a szülők számára” – mondta Görgényi András, megemlítve néhány figyelemre méltó újítást, mint például a tasakos csomagolások bevezetése, új ízek és kombinációk kifejlesztése, vagy a termékcsaládok bővítése bio rágcsálnivalókkal, gabonapelyhekkel és italokkal. Valamint a vegán és tejmentes opciók is folyamatos trendnek tekinthetők.
Az utóbbi években a bio bébiételek előállítása során nagyobb hangsúlyt kapott az átláthatóság és a fenntarthatóság. A gyártók egyre inkább megbízható beszállítóktól szerzik be a bio összetevőket, és szigorú minőségellenőrzési intézkedéseket hajtanak végre a termékeik biztonságának és tiszta­ságának biztosítása érdekében. Emellett a környezetbarát csomagolóanyagok, például az újrahasznosítható tasakok és üvegedények felé történt elmozdulás a csomagolási hulladék környezeti hatásának csökkentése érdekében.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a szülők kedvelik a gyümölcs-zöldség párosításokat, illetve különösen szeretik, ha a gyümölcsös ételekben megjelenik valamilyen gabonaféle is. „Ilyen például a Holle Bio Zebra Beet gyümölcspüré alma és banán céklával 100 g demeter vagy a Holle Bio Panda Peach gyümölcspüré őszibarack, sárgabarack, banán tönkölybúzával 100 g demeter tasakos bébiétel” – sorolta a kínálatot az operatív igazgató, hozzáfűzve, hogy sok éve nagyon keresett babadesszert a Holle Bio Köles-mangó baba snack is.

Széles választékkal
„Cégünk által forgalmazott Fruchtbar BIO brand alatt szinte minden típusú étel megtalálható babáknak szánt kivitelben, amit egy felnőtt fogyaszt: ételek, italok, snackek, félkész ételek, de mindezek sokkal tisztábban és ellen­őrzöttebb gyártási körülmények között, mint a felnőtt ételeknél” – ­mondta lapunknak az Import-Trade Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója.
Gurdon András szerint a 2023-as év az állandó áremelkedések miatt az árak oldaláról nézve káosz volt. „Szerencsére a piac magára talált és idén visszaállt a Fruchtbar forgalmi emelkedése. A vásárlók döntésében nagy szerepe van az árnak, de talán a legfontosabb a bizalom a márkában. Éppen ezért sokat dolgozunk azon, hogy az anyukákkal megismertessük a Fruchtbart.”
A kereskedelmi igazgató szerint a márkahűség tökéletesen nyomon követhető a többgyermekes családoknál: ahol az első gyerek Fruchtbart evett, ott a második, vagy harmadik is ezt a brandet fogja kapni. Annyi a különbség, hogy jelenleg már sokkal többféle ételből, snackből lehet választani.
A Fruchtbar tudatosan törekszik arra, hogy a legkevesebb allergénösszetevő legyen a bébidesszertekben, illetve a snack­ekben. „Desszertjeink közül mindössze 4 olyan van, amelyek glutént tartalmaznak, laktózt egyik sem. A snackek esetében a színezést olyan zöldségek felhasználásával oldják meg, amelyek karakteres színt adnak (pl. cékla)” – tudtuk meg.
A Fruchtbar ízek közül az áfonyás, guavás, mangós és körtés ízű termékeket kedvelik leginkább a babák. Az ízek összeállításánál a gyár arra törekedett, hogy hozzáadott cukor nélkül is édes legyen a végtermék. A gyümölcsös desszertek minden esetben több gyümölcs mixéből készülnek, hogy minél teljesebb legyen az ízhatás.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. júniusi szám)

aktuális lapszám ITT: