A grillezés még mindig olyan közösségi élmény, amelyet csak a rossz időjárás ronthat el. Az utóbbi években hazánkban sokat változott a grillezés kultúrája. A fogyasztók egyre inkább a minőségi kínálatot választják, miközben a gyártók a jól bevált fűszerezésű grillkolbászok mellett új és innovatív ízekkel és termékekkel kísérletezhetnek. Bár a vásárlóknak fel kell készülniük a húskészítmények esetenként jelentősebb áremelkedésére, a saját márkástól a gyártói prémiumtermékekig terjedő termékpaletta segíthet a választásban. Végső soron a termék minőségének kell meggyőzőnek lennie.

Mindenkire gondol a PENNY
Kazatsay Eszter,
a PENNY magyarországi kommunikációs vezető­je szerint évről-évre egyre nagyobb forgalmat jelent a grillszezon, ami a szélesedő szortimentnek, a vásárlói bizalom növekedésének a saját márkás pácolt termékek iránt, a kihelyezés fejlesztésének, a folyamatos akcióknak, valamint a termékelérhetőségnek köszönhető. A szezon pedig április közepétől augusztus végéig tart a diszkontláncban.
Többek között pácolt húsokkal, grillkolbászokkal, -sajtok­kal, fűszerekkel és szószokkal, valamint rengeteg magyar forrásból származó friss zöldséggel készül a PENNY a szezonra idén is. Mindemellett helyet kapnak a polcokon az olyan prémium kategóriás élelmiszerek is, mint a Landhof márkatermékek és Bogádhús grillkolbászok, ­valamint a vegán alternatívák, például a grill bászka, valamint a sülthagymás és mediterrán griller, tudtuk meg.
„Újdonság a kínálatunkban a pácolt lazac, tonhal és tilápia, valamint idén többféle húsból válogathatnak a vásárlók. Emellett a kerti sütögetéshez szükséges alapvető eszközök, grillsütő, grilltálca és faszén is kapható lesz az üzleteinkben” – egészítette ki az ismertetést Kazatsay Eszter.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók körében a ­pácolt csirkemellfilé és a csípős, magyaros és ­fokhagymás grillkolbászok a legnépszerűbbek, ami főként a ­kedvező ár-érték aránynak köszönhető. 2023-ban megújultak a Grill&Chill ­saját márkás termékek csomagolásai a hús- és kolbásztermékek esetében, ami ugyancsak vonzerő.
Mint megtudtuk, a nem hagyományos ízvilágú termékek is egyre nagyobb kedveltségnek örvendenek. A PENNY-ben kapható tandoori csirkemell filé, aminek különleges indiai ízvilága van, paradicsomos mediterrán sertésoldalas, valamint olaszos jellegű szalonnába göngyölt csirkemell is.
Az egészségtudatos vásárlókra is gondol a diszkontlánc. Ez a fogyasztói réteg általában nem választ előre pácolt vagy fűszerezett húsokat, kolbászokat, inkább maguk pácolják be a grillezni való termékeket, amihez ízfokozóktól mentes zöldfűszereket használnak. Általában az egész évben kapható alapanyagokból és friss zöldségekből állítják össze a grill menüt.
Kazatsay Eszter megemlítette: a vásárlás során a vevőknek a megfizethető ár, a tartósan jó minőség és a folyamatos elérhetőség a legfontosabb szempont, az előrecsomagolt húsok esetében pedig a 450-800 g-os családi kiszerelés a legnépszerűbb. „Volumen tekintetében erősebb évre számítunk, a legnagyobb kihívást pedig a versenyképes árazás jelenti. Éppen ezért a tavalyihoz képest nem emeltük az árainkat, ezen felül pedig különböző akciókat szervezünk. Természetesen az időjárás alakulása is fontos befolyásoló tényező” – ­tette hozzá.

Töretlen a kedveltsége
A MECOM Group továbbra is erősíteni kívánja az egyediségét, ennek megfelelően a változatosság területén kívánja a vásárlók igényeit kielégíteni, így az ízek területén hoz újdonságot 2024-ben.
„Már hagyomány, hogy ­minden évben új és nem megszokott ízekkel rukkolunk elő, és ezek közül, amelyekre nagyobb az igény, beillesztjük az alapválasztékunkba. Emellett az idei szezonban jellegében más terméktípust is tervezünk ­bevezetni” – mondta Benkő András, hozzátéve, hogy a grillszezon ­áprilistól szeptember közepéig tart, és természetesen a ­nyári hónapok a legerősebbek.
Mint mondta, a Kaiser grillkolbász szortiment méret­ben, árpontban és minőségben jól pozícionált, ezért nem változtat termékein a vállalat. Benkő András szerint a minőség és a magas hústartalom a fogyasztók számára komoly érv a választáskor. A termékek fogyása alapján elmondható, hogy a markánsabb ízek a kedveltebbek a fogyasztók körében.
„A 2023-ban elkezdett Kaiser brand kommunikációt 2024-ben is folytatjuk, és ennek hatásaként optimistán állunk a szezon elé” – árulta el a kereskedelmi és marketingigazgató.

Hagyományostól a pikánsig
A grillkolbászpiacon a saját márkák és az import termékek meghatározóak, ennek ellenére a Nádudvari a tavalyi nehéz évben is tudta növelni forgalmát.
Nagy Ádám ügyvezető igazgatótól megtudtuk, hogy bár a grillezés évről évre egyre népszerűbb, sajnos az infláció hatása a tavalyi évben a grillkolbászok eladásain is meglátszott: értékben ugyan nőtt a piac az áremelkedések miatt, mennyiségben azonban csökkent. Ezen a csökkenő piacon tudta a Nádudvari mind a mennyiségi, mind az értékbeli piacrészét növelni.
„Nálunk a piaci változások ellenére is prioritás a minőségi alapanyagok használata és a magas hústartalom, amely a grillkolbászoknál minimum 80%. A Nádudvari grill­kolbászok sikerének titka a minőségben, ­valamint a változatos ízvilágban és a széleskörű marketing­támogatásban keresendő. Két évvel ezelőtt frissítettük ­grillkolbász-választékunkat, Serényi Zsolt grillséf szakmai támogatásával, melynek eredménye egy egyedülálló grill­kolbász termékcsalád lett” – mondta Nagy Ádám.
A hagyományos ízek továbbra is a legkeresettebbek a vásárlók körében, azonban nyitottság mutatkozik az új, különleges ízekre is. Ezért a Nádudvari kínálatában megtalálhatók a hagyományos magyaros ízek, mint a chilis és fokhagymás, de az ínyencek számára olyan különlegességeket is kínálnak, mint a borsikafüves, jalapenós, provance-i és nürnbergi változatok.
„A legkedveltebb termékünk az ementáli sajtos grill­kolbász, mely Serényi Zsolt grillséf szakértelmével és közre­működésével született meg. Nemcsak az ízek, de a kiszerelések és formák is változatosak, a szortimentünkben a 300 g-os kiszerelés a legnépszerűbb, de a 900 g-os csomagunk, amely három különböző ízt tartalmaz, szintén kedvelt a fogyasztók körében” – fűzte hozzá.
A vállalat figyelemmel kíséri az ételérzékeny fogyasztók igényeit is, így a Nádudvari grillkolbászok mind laktóz- és gluténmentesek, lehetővé téve az érzékenységgel élők számára is, hogy élvezhessék a grillezés örömeit.
Mint megtudtuk, idén a Nádudvari egy széleskörű marketingkampánnyal készül a grillszezonra. A kampány magában foglal TV-megjelenéseket a foci EB kapcsán, online megjelenéseket a vállalat Facebook, Instagram és TikTok oldalán, valamint in-store aktivitásokat, kóstoltatásokat, melyeket Serényi Zsolt vezetésével rendeznek meg, hogy a fogyasztók közvetlenül is megismerhessék a Nádudvari grillkolbászok ízvilágát.
„Úgy vélem, hogy ez a kiterjedt kommunikációs stratégia biztosítja, hogy a Nádudvari grillkolbászok továbbra is meghatározó szereplői legyenek a grillszezonnak” – fogalmazott az ügyvezető igazgató.

Megbízható a hazai grillhúsválaszték
Magyarországon a grillezés mellett a BBQ is egyre népszerűbb, a gyártók ehhez igazodva igyekeznek a tudatosabb fogyasztói igényeknek megfelelő, egészség­tudatosságot tükröző feldolgozott termékekkel megjelenni a piacon.
„A hazai húsipar súlyos kihívások elé néz rövid távon. Az ágazatban felmerülő probléma elsősorban jövedelem-, ­illetve árvezérelt, de figyelni kell az etikai, az egészségi és a környezetvédelmi szempontból ­kialakuló fogyasztáscsökkenésre is” – fogalmazott Éder Tamás,Hússzövetség elnöke.
A KSH adatai alapján Magyarországon az egy főre jutó hazai húsfogyasztás 2020-ban 68,6 kg volt, ami növekedést mutat a 2010-es 53,1 kg-hoz képest. Azonban 2023-ban a húsfeldolgozás és -tartósítás ágazat belföldi értékesítése 14,3%-kal, a húskészítménygyártás pedig 10,2%-kal apadt, ami megmutatja a húsfogyasztás csökkenést.
A szakember hangsúlyozta, hogy bizalmi kérdés a húsáru vásárlása. A hazai termék választásával nemcsak minőségi árut kapnak a pénzükért a vásárlók, hanem hozzájárulnak a magyar sertéságazat és húsipar fennmaradásához, fejlődéséhez, ezáltal a jövőbeli élelmiszerellátás biztosításához is.
Az ágazat jellegzetes szezonjai, mint a húsvét és az év végi ünnepek mellett a grillszezon is egyre hangsúlyosabb, és mind nagyobb részt követel magának. A tavasszal kezdődő és őszig tartó idény alatt hagyományosan megnő elsősorban a sertés- és baromfi grillhúsok és grillkészítmények, valamint a grillerek fogyasztása – és bár több innovatív feldolgozott hústermékkel álltak elő a gyártók, az elmúlt időszak nem kedvezett a magyarországi húsipar szereplőinek.
2023-ban az Európai Unióban a sertésvágás 7,3%-kal csökkent. S bár olyan nagy sertés-előállító országokban is az átlagot meghaladó vágásszámcsökkenés volt, mint Dánia, Hollandia, Belgium, Németország, Magyarországon a nehézségek ellenére is lényegesen kisebb mértékben csökkent, mint az EU-ban.
Tavaly az alacsony élősertésárak és a drága takarmány a sertéstartókat hozta rendkívül nehéz helyzetbe. Az alapanyaghiány pedig az idén éreztette hatását a húsárakban, ami a feldolgozóknak jelent nehézséget.
Az alapanyag mellett ráadásul az energiaárak, a csomagolóanyagok ára, valamint a bérek is jelentősen emelkedtek. A költségek növekedése erős nyomás alatt tartja a húsipar szereplőit.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. áprilisi szám)

DIGITÁLIS KIADVÁNY ITT: