A grillezés még mindig olyan közösségi élmény, amelyet csak a rossz időjárás ronthat el. Az utóbbi években hazánkban sokat változott a grillezés kultúrája. A fogyasztók egyre inkább a minőségi kínálatot választják, miközben a gyártók a jól bevált fűszerezésű grillkolbászok mellett új és innovatív ízekkel és termékekkel kísérletezhetnek. Bár a vásárlóknak fel kell készülniük a húskészítmények esetenként jelentősebb áremelkedésére, a saját márkástól a gyártói prémiumtermékekig terjedő termékpaletta segíthet a választásban. Végső soron a termék minőségének kell meggyőzőnek lennie.
Mindenkire gondol a PENNYKazatsay Eszter, a PENNY magyarországi kommunikációs vezetője szerint évről-évre egyre nagyobb forgalmat jelent a grillszezon, ami a szélesedő szortimentnek, a vásárlói bizalom növekedésének a saját márkás pácolt termékek iránt, a kihelyezés fejlesztésének, a folyamatos akcióknak, valamint a termékelérhetőségnek köszönhető. A szezon pedig április közepétől augusztus végéig tart a diszkontláncban.
Többek között pácolt húsokkal, grillkolbászokkal, -sajtokkal, fűszerekkel és szószokkal, valamint rengeteg magyar forrásból származó friss zöldséggel készül a PENNY a szezonra idén is. Mindemellett helyet kapnak a polcokon az olyan prémium kategóriás élelmiszerek is, mint a Landhof márkatermékek és Bogádhús grillkolbászok, valamint a vegán alternatívák, például a grill bászka, valamint a sülthagymás és mediterrán griller, tudtuk meg.
„Újdonság a kínálatunkban a pácolt lazac, tonhal és tilápia, valamint idén többféle húsból válogathatnak a vásárlók. Emellett a kerti sütögetéshez szükséges alapvető eszközök, grillsütő, grilltálca és faszén is kapható lesz az üzleteinkben” – egészítette ki az ismertetést Kazatsay Eszter.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók körében a pácolt csirkemellfilé és a csípős, magyaros és fokhagymás grillkolbászok a legnépszerűbbek, ami főként a kedvező ár-érték aránynak köszönhető. 2023-ban megújultak a Grill&Chill saját márkás termékek csomagolásai a hús- és kolbásztermékek esetében, ami ugyancsak vonzerő.
Mint megtudtuk, a nem hagyományos ízvilágú termékek is egyre nagyobb kedveltségnek örvendenek. A PENNY-ben kapható tandoori csirkemell filé, aminek különleges indiai ízvilága van, paradicsomos mediterrán sertésoldalas, valamint olaszos jellegű szalonnába göngyölt csirkemell is.
Az egészségtudatos vásárlókra is gondol a diszkontlánc. Ez a fogyasztói réteg általában nem választ előre pácolt vagy fűszerezett húsokat, kolbászokat, inkább maguk pácolják be a grillezni való termékeket, amihez ízfokozóktól mentes zöldfűszereket használnak. Általában az egész évben kapható alapanyagokból és friss zöldségekből állítják össze a grill menüt.
Kazatsay Eszter megemlítette: a vásárlás során a vevőknek a megfizethető ár, a tartósan jó minőség és a folyamatos elérhetőség a legfontosabb szempont, az előrecsomagolt húsok esetében pedig a 450-800 g-os családi kiszerelés a legnépszerűbb. „Volumen tekintetében erősebb évre számítunk, a legnagyobb kihívást pedig a versenyképes árazás jelenti. Éppen ezért a tavalyihoz képest nem emeltük az árainkat, ezen felül pedig különböző akciókat szervezünk. Természetesen az időjárás alakulása is fontos befolyásoló tényező” – tette hozzá.
Töretlen a kedveltségeA MECOM Group továbbra is erősíteni kívánja az egyediségét, ennek megfelelően a változatosság területén kívánja a vásárlók igényeit kielégíteni, így az ízek területén hoz újdonságot 2024-ben.
„Már hagyomány, hogy minden évben új és nem megszokott ízekkel rukkolunk elő, és ezek közül, amelyekre nagyobb az igény, beillesztjük az alapválasztékunkba. Emellett az idei szezonban jellegében más terméktípust is tervezünk bevezetni” – mondta Benkő András, hozzátéve, hogy a grillszezon áprilistól szeptember közepéig tart, és természetesen a nyári hónapok a legerősebbek.
Mint mondta, a Kaiser grillkolbász szortiment méretben, árpontban és minőségben jól pozícionált, ezért nem változtat termékein a vállalat. Benkő András szerint a minőség és a magas hústartalom a fogyasztók számára komoly érv a választáskor. A termékek fogyása alapján elmondható, hogy a markánsabb ízek a kedveltebbek a fogyasztók körében.
„A 2023-ban elkezdett Kaiser brand kommunikációt 2024-ben is folytatjuk, és ennek hatásaként optimistán állunk a szezon elé” – árulta el a kereskedelmi és marketingigazgató.
Hagyományostól a pikánsig
A grillkolbászpiacon a saját márkák és az import termékek meghatározóak, ennek ellenére a Nádudvari a tavalyi nehéz évben is tudta növelni forgalmát.
Nagy Ádám ügyvezető igazgatótól megtudtuk, hogy bár a grillezés évről évre egyre népszerűbb, sajnos az infláció hatása a tavalyi évben a grillkolbászok eladásain is meglátszott: értékben ugyan nőtt a piac az áremelkedések miatt, mennyiségben azonban csökkent. Ezen a csökkenő piacon tudta a Nádudvari mind a mennyiségi, mind az értékbeli piacrészét növelni. „Nálunk a piaci változások ellenére is prioritás a minőségi alapanyagok használata és a magas hústartalom, amely a grillkolbászoknál minimum 80%. A Nádudvari grillkolbászok sikerének titka a minőségben, valamint a változatos ízvilágban és a széleskörű marketingtámogatásban keresendő. Két évvel ezelőtt frissítettük grillkolbász-választékunkat, Serényi Zsolt grillséf szakmai támogatásával, melynek eredménye egy egyedülálló grillkolbász termékcsalád lett” – mondta Nagy Ádám.
A hagyományos ízek továbbra is a legkeresettebbek a vásárlók körében, azonban nyitottság mutatkozik az új, különleges ízekre is. Ezért a Nádudvari kínálatában megtalálhatók a hagyományos magyaros ízek, mint a chilis és fokhagymás, de az ínyencek számára olyan különlegességeket is kínálnak, mint a borsikafüves, jalapenós, provance-i és nürnbergi változatok.
„A legkedveltebb termékünk az ementáli sajtos grillkolbász, mely Serényi Zsolt grillséf szakértelmével és közreműködésével született meg. Nemcsak az ízek, de a kiszerelések és formák is változatosak, a szortimentünkben a 300 g-os kiszerelés a legnépszerűbb, de a 900 g-os csomagunk, amely három különböző ízt tartalmaz, szintén kedvelt a fogyasztók körében” – fűzte hozzá.
A vállalat figyelemmel kíséri az ételérzékeny fogyasztók igényeit is, így a Nádudvari grillkolbászok mind laktóz- és gluténmentesek, lehetővé téve az érzékenységgel élők számára is, hogy élvezhessék a grillezés örömeit.
Mint megtudtuk, idén a Nádudvari egy széleskörű marketingkampánnyal készül a grillszezonra. A kampány magában foglal TV-megjelenéseket a foci EB kapcsán, online megjelenéseket a vállalat Facebook, Instagram és TikTok oldalán, valamint in-store aktivitásokat, kóstoltatásokat, melyeket Serényi Zsolt vezetésével rendeznek meg, hogy a fogyasztók közvetlenül is megismerhessék a Nádudvari grillkolbászok ízvilágát.
„Úgy vélem, hogy ez a kiterjedt kommunikációs stratégia biztosítja, hogy a Nádudvari grillkolbászok továbbra is meghatározó szereplői legyenek a grillszezonnak” – fogalmazott az ügyvezető igazgató.
Megbízható a hazai grillhúsválaszték
Magyarországon a grillezés mellett a BBQ is egyre népszerűbb, a gyártók ehhez igazodva igyekeznek a tudatosabb fogyasztói igényeknek megfelelő, egészségtudatosságot tükröző feldolgozott termékekkel megjelenni a piacon.„A hazai húsipar súlyos kihívások elé néz rövid távon. Az ágazatban felmerülő probléma elsősorban jövedelem-, illetve árvezérelt, de figyelni kell az etikai, az egészségi és a környezetvédelmi szempontból kialakuló fogyasztáscsökkenésre is” – fogalmazott Éder Tamás, a Hússzövetség elnöke.
A KSH adatai alapján Magyarországon az egy főre jutó hazai húsfogyasztás 2020-ban 68,6 kg volt, ami növekedést mutat a 2010-es 53,1 kg-hoz képest. Azonban 2023-ban a húsfeldolgozás és -tartósítás ágazat belföldi értékesítése 14,3%-kal, a húskészítménygyártás pedig 10,2%-kal apadt, ami megmutatja a húsfogyasztás csökkenést.
A szakember hangsúlyozta, hogy bizalmi kérdés a húsáru vásárlása. A hazai termék választásával nemcsak minőségi árut kapnak a pénzükért a vásárlók, hanem hozzájárulnak a magyar sertéságazat és húsipar fennmaradásához, fejlődéséhez, ezáltal a jövőbeli élelmiszerellátás biztosításához is.
Az ágazat jellegzetes szezonjai, mint a húsvét és az év végi ünnepek mellett a grillszezon is egyre hangsúlyosabb, és mind nagyobb részt követel magának. A tavasszal kezdődő és őszig tartó idény alatt hagyományosan megnő elsősorban a sertés- és baromfi grillhúsok és grillkészítmények, valamint a grillerek fogyasztása – és bár több innovatív feldolgozott hústermékkel álltak elő a gyártók, az elmúlt időszak nem kedvezett a magyarországi húsipar szereplőinek.
2023-ban az Európai Unióban a sertésvágás 7,3%-kal csökkent. S bár olyan nagy sertés-előállító országokban is az átlagot meghaladó vágásszámcsökkenés volt, mint Dánia, Hollandia, Belgium, Németország, Magyarországon a nehézségek ellenére is lényegesen kisebb mértékben csökkent, mint az EU-ban.
Tavaly az alacsony élősertésárak és a drága takarmány a sertéstartókat hozta rendkívül nehéz helyzetbe. Az alapanyaghiány pedig az idén éreztette hatását a húsárakban, ami a feldolgozóknak jelent nehézséget.
Az alapanyag mellett ráadásul az energiaárak, a csomagolóanyagok ára, valamint a bérek is jelentősen emelkedtek. A költségek növekedése erős nyomás alatt tartja a húsipar szereplőit.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. áprilisi szám)